Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal

Gestart door menno83 zaterdag 15 augustus 2009, 11:07:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Goeiemorgen allemaal,

Ben van de week begonnen met de bouw van mijn modelbaan, het wordt een baan naar zwitsers voorbeeld(en dan met name de BLS) waarin onder andere het bietschtal- en waarschijnlijk ook het luogelkin viaduct te zien zullen zijn. Het is de bedoeling om regelmatig updates uit te gaan brengen en jullie op de hoogte te gaan houden van de vorderingen van mijn baan. Dit wordt mijn eerste grote baan en, ondanks dat ik de afgelopen tijd een hoop heb gelezen op dit forum en een heel stuk wijzer ben geworden, denk ik dat ik jullie hulp nog wel nodig zal hebben :D.

Zo en dan nu de eerste foto's van de bouw van het klimspiraal.








Ik ga vandaag weer verder met het klimspiraal, dus ik hoop vanavond nog wat foto's te kunnen laten zien!

gr Menno
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Hallo,

Ziet er goed uit blijft dit zeker volgen veel succes met de bouw!

Groeten uit Maastricht Brupo-X. 8) 8) 8)
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Dat is een ambiteuse klimspiraal, het einde van de draadeinden zijn niet in zicht. :D
Overigens ziet het er netjes uitgezaagd uit, ook de oren aan de buitenzijde voor de doorvoer van de
draadeinden.
Hoeveel lagen gaat de baan worden, werk je volgens een baanplan?

Succes met het vervolg, we zullen de volgende foto's afwachten.

Regards
Leslie
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Menno,

Dat ziet er al veel belovend uit, lange draadeindes die je daar geplaatst hebt.

Succes met de bouw.

Blijf dit zeker volgen.


Groeten Piwie.
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Hallo Menno,

Ziet er strak uit moet wel even kwijt dat de spiralen als padestoelen uit de grond worden gestamd maar deze gaat groeit wel erg hard maar is het volgen wel waard want het begin ziet er ook hier weer goed uit.

veel succes met de bouw.

Groet Wim.
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Citaat van: Rbs op zaterdag 15 augustus 2009, 14:22:59
Hoeveel lagen gaat de baan worden, werk je volgens een baanplan?


de baan zal bestaan uit 5 nivau's waarvan 3 zichtbare en 2 schaduwstations. Het hoogste niveau ligt op zo'n 85 cm vanaf het onderste schaduwstation wat door het spiraal overbrugd zal worden. Het baanplan is als volgt:


dit is het onderste niveau en schaduwstation van hier uit gaat ie via het spiraal naar het hoogste niveau.



dit is het hoogste niveau waar onder andere de bietschtalbrucke in gaat komen, in de andere hoek gaat ie weer zakken om een stuk lager langs dezelfde bergwand te rijden. (weet nog niet zeker of dit een spiraal of alleen een keertunnel wordt hangt een beetje af van hoeveel ik met de rechte stukken kan dalen).



vervolgens draait ie weer van richting om in het station uit te komen.



vanuit het station gaat ie dan verder naar het 2e schaduwstation welke tussen het station en het 1e schaduwstation komt.

Ben vandaag ook weer wat verder gekomen met het klimspiraal en ben op een probleem gestuit. Bij de overgang tussen 2 ringen krijg ik de uiteinden niet netjes op hetzelfde niveau. Kijk maar op de volgende foto:


heb dit op proberen te lossen door stukjes hout er op te schroeven en het zo gelijk te trekken, maar dit is ook niet alles. Ik ga zowieso een extra draadeind plaatsen aan de binnenkant bij die overgang om het mooier te krijgen en ik zat ook te denken om een alluminium stuk u-profiel aan de zijkant om het hout te schuiven. Als jullie nog andere ideeen hebben dan hoor ik dat graag!

En dan tenslotte nog het totaalplaatje hoe het er nu bij ligt:



gr. Menno
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
dat ziet er heel goed uit dat banenplan  :shock: :shock:
ben heel erg benieuwd waar dit heen gaat
succes en complimenten
groet robert
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Menno,

de delen van de klimspiraal maak ik aan elkaar door aan de onderzijde over de hele breedte een 10cm brede strook van 4mm multiplex te plakken. Je verliest hier wel 4mm rijhoogte door maar dit werkt perfect.

De spiraal ziet er trouwens goed uit maar is je stijgingspercentage niet ietwat aan de hoge kant?

Groetjes, John
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
hoi john,

dat is inderdaad ook wel een goed idee, met wat voor lijm zet je het vast? Want er komt aardig wat kracht op te staan. Ik gebruik namelijk de kleinste boogstralen R1 en R2 dus een ring is veel kleiner dan de R4 en R5 op jouw baan.

en wat het steigingspercentage betreft, per ring zal ik 10cm moeten overbruggen zodat een loc met ontspannen pantograven er onder door kan. De R2 is om te stijgen, moet trouwens het spiraal nog wel afstellen, dit ga ik doen als de ringen netjes aan elkaar zitten. Heb natuurlijk al wel gereden in het spiraal en dat gaat vooralsnog zonder problemen.

gr menno
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
hoi menno.
een zeer mooi baan plan met de biedschtalbruche bas heeft hem zelf ook zal er weer eens verder mee gaan.
ik zet even een foto van mijn laats gebouwde spiraal er bij deze is in twee delen dus eigenlijk is het een module spiraal
hier voor heb ik 9 mm multyplex gebruikt redre zeer sterk en buigzaam op de spiraal komen best wat krachten te staat omdat men hem gaat torsen.
het beste is als je net als ik of john m 10 draad enden gebruikt is het gat van je hout minimaal op 11,5mm of 12.mm uit te boren zo heb je voldoende vrijheid om je ring zo nom ik het dan perfect af te stellen.
deze ringen heb ik in een keer gezaagt je uit een stuk hout van minimaal 100mm bij 100mm
daarna heb ik alle boor gaten in een keer geboort om zeker te zijn van een goede maat.
op jou vraag probleem van het torsen kan je oon inderdaad aan de zijkand eeb allu hoelkprofiel plaatsen maar deze zal zig niet zomaar goed laten buigen
je kan ook boven op een allu strookje plaatsen met in totaal 4 boorgaten en deze met bout en moer aan treken ik plaats er wel een foto van mij bij.
of kijk anders even bij bas zijn bouw module baan.



op de foto zie je de allu plaatse vast ziten door deze stel je de houten plaaten goed wat ook kan en dat heb ik bij mijn andere spiraal gedaan is gwoon een extra draadeind er bij zeten bij het begin of eind van je ring dan kan je hem ook stellen hoe je wilt.

maar verder ga zo door omdat bassie wel van spiraalen houd.

groetjes bas te lort of the rings

Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
De draadeinden fabrikanten doen goude zaken op het moment...zou het niet  :lol:

Ziet er al goed uit Menno, mooi banenplan !!

Succes..en groet,

Hans  :wink:
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Citaat van: menno83 op zondag 16 augustus 2009, 10:58:13
dat is inderdaad ook wel een goed idee, met wat voor lijm zet je het vast?

Menno,

ik gebruik gewoon houtlijm en laat de delen een nacht goed opgeklemd drogen. Net als Bas gebruik ik ook multiplex en geen MDF. Of er qua spanning verschil in zit?

Groetjes, John
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Citaat van: DB bas op zondag 16 augustus 2009, 11:34:11
wat ook kan en dat heb ik bij mijn andere spiraal gedaan is gwoon een extra draadeind er bij zeten bij het begin of eind van je ring dan kan je hem ook stellen hoe je wilt.

heb je advies opgevolgt en er een extra draadeind bijgeplaatst.

Citaat van: Hansje op zondag 16 augustus 2009, 12:02:36
De draadeinden fabrikanten doen goude zaken op het moment...zou het niet  :lol:

haha ja inderdaad, ik heb zelf het geluk dat ik voor m'n werk nog al eens op bouwerijen kom en daar meestal wel wat regelen kan! :D

Citaat van: Tilly op zondag 16 augustus 2009, 12:53:52
Citaat van: menno83 op zondag 16 augustus 2009, 10:58:13
dat is inderdaad ook wel een goed idee, met wat voor lijm zet je het vast?

ik gebruik gewoon houtlijm en laat de delen een nacht goed opgeklemd drogen. Net als Bas gebruik ik ook multiplex en geen MDF. Of er qua spanning verschil in zit?

ik denk dat het voornaamste verschil is dat jullie 9 mm gebruiken en dat ik 12 mm gebruik. Achteraf gezien had ik ook beter 9 mm kunnen gebruiken, maarja heb nu al bijna alle ringen gezaagd.

Was vanochtend ff bij de gamma voor een extra draadeind(ongeduldig als ik ben :D) en zag dat die alu u-profielen nog geen 3 euro kosten dus heb er een meegenomen om te proberen, dit werkt verrassend goed moet ik zeggen. Ga snel weer verder hobby-en en ik hoop vanavond weer met wat foto's te komen!

gr menno
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
ik ben benieuwd menno
bas is ook bezig maar heeft het nog wel erg druk zo heb ik nog steeds niet alle vakantie foto,s geplaatst.
de allu u profiel zou je ook aan de zijkant ietsje in kunnen zagen dan vouw je hem als ware zo om de ring heen.

groetjes bas
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Menno,

wat vroegen ze bij de Gamma per meter draadeind?

Groetjes, John
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Citaat van: Tilly op zondag 16 augustus 2009, 20:29:36
Menno,

wat vroegen ze bij de Gamma per meter draadeind?

Groetjes, John

hoi john,

2,29 voor 1 meter M10.

gr menno
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Citaat van: menno83 op zondag 16 augustus 2009, 20:37:50
Citaat van: Tilly op zondag 16 augustus 2009, 20:29:36
Menno,

wat vroegen ze bij de Gamma per meter draadeind?

Groetjes, John

hoi john,

2,29 voor 1 meter M10.

gr menno

Boerenbond is volgens mij goedkoper...vergelijk maar eens  :)

Groet,

Hans.
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
hallo allemaal,

ben vandaag weer een stuk verder gekomen met het klimspiraal. Zie onderstaande foto's voor de huidige stand van zaken.





De koppelingen tussen de verschillende ringen ga toch met de alu u-profielen maken, dit werkt snel en gemakkelijk.





de profielen buig ik iets open met 2 waterpomptangen, waarna je het profiel met een hamer om het hout vast kan slaan. Zit echt muurvast!


tenslotte heb ik nog een filmpje gemaakt


gr menno
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Menno,

Dat ziet er goed uit, leuk filmpje trouwens.


Groeten Piwie.
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Menno,

Sluit me volledig bij de vorige spreker aan.

MVG
Henk
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Citaat van: menno83 op zondag 16 augustus 2009, 20:37:50

2,29 voor 1 meter M10.


Menno,

bedankt voor het antwoord. Het is inderdaad een leuk filmpje en met de aluminium U-profielen heb je het mooi opgelost.

Veel plezier met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
ziet er goed uit
ook met die alu profielen netjes !!!
ben benieuwd naar de rest
groet robert
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
menno,
al mooi gedaan. doe zo verder!!
impressieve baan! :D :D

Groetjes,
Alexander
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Hallo Menno,


Dat ziet er echt goed uit zeg
mooi zo die spiraal
en het rijd ook lekker zag ik


gr Frans
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal (update 2 oktober)
Hallo allemaal,

had vandaag een vrije dag, dus ben ik verder gegaan met de bouw van m'n baan.

hierbij wat foto's:









Nog 2 ringen dan is het klimspiraal klaar. Ben ook al begonnen met de aanloop naar het schaduwstation. Heb van de week een transmissiemotor besteld bij conrad om te proberen of ik de luxaflex electrisch bedienbaar kan maken (kan hier straks niet meer bij). Ondertussen ingebouwd en het werkt perfect, dus de 2e ook besteld en als het goed is dan komt die morgen binnen. Dan kan ik dat af gaan maken en aan het schaduwstation beginnen :D.

gr menno
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
erg mooi
succes met je vorderingen !!
en complimenten
groet robert
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Menno,

Dat is een geweldige spiraal die je daar aan het bouwen bent.
Succes met de laatste ringen.

Die motoren is een geweldige oplossing en goed nagedacht voor dat je niet meer aan je luxaflex kunt komen.
Kun je mischien een filmpje maken van het openen en dichten van je luxafle?

Groeten Piwie.
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Ha die Menno.
Geweldig mooi en leuk werk hè, om zo'n grote spiraal te bouwen! 8)
Wordt al een flink bouwwerk maar ziet er uitstekend en groots uit, vooral wanneer je voor de eerste een loc laat rijden.
Met die aluminium profielen lijkt het wel wat op de spiralen van Noch, alleen zijn de Noch profieltjes en staanders van plastic.

Na de spiralen gauw verder met de aansluitingen naar je baan, en voordat je het weet kun je weer verder rijden.

Veel succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Citaat van: Piwie op vrijdag 02 oktober 2009, 19:33:31
Menno,

Dat is een geweldige spiraal die je daar aan het bouwen bent.
Succes met de laatste ringen.

Die motoren is een geweldige oplossing en goed nagedacht voor dat je niet meer aan je luxaflex kunt komen.
Kun je mischien een filmpje maken van het openen en dichten van je luxafle?

Groeten Piwie.

heb net die andere motor binnengekregen en ga die vandaag inbouwen, zal vanavond een filmpje maken en online zetten. Heb het idee hier vandaan:
http://www.picbasic.nl/frameload.htm?http://www.picbasic.nl/luxaflex.htm

ga het alleen wat simpeler maken met alleen handmatige bediening open en dicht. Het type motor wat daar gebruikt wordt is niet meer leverbaar dus ben op zoek gegaan naar een andere.


Citaat van: AlbertJan op vrijdag 02 oktober 2009, 19:39:33
Ha die Menno.
Geweldig mooi en leuk werk hè, om zo'n grote spiraal te bouwen! 8)
Wordt al een flink bouwwerk maar ziet er uitstekend en groots uit, vooral wanneer je voor de eerste een loc laat rijden.
Met die aluminium profielen lijkt het wel wat op de spiralen van Noch, alleen zijn de Noch profieltjes en staanders van plastic.

Na de spiralen gauw verder met de aansluitingen naar je baan, en voordat je het weet kun je weer verder rijden.

Veel succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

hoi AlbertJan,

is zeker leuk werk en wat betreft het rijden, ik sluit elke keer een MS aan zodat ik heen en weer kan pendelen! :D

Gr menno
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
zozo menno mooi hoor.
leuk he rondjes rijden op de spiraal doe ik ook als ik even niks te doen heb.
vraagje is je onderkand mdf hout vrij van schroeven en zo in dat geval zou je de spiraal nog wat mm kunnen laten zaken zodat de pantograven net vrij blijven en mochten ze er ooit tegen komen dan vangt het hout ze gewoon op het scheelt weer in het klimmen je zult zien dat het op het einde van de rit het zo een paar cm scheelt.

nou ja veel plezier verder met het boven van je baan.

groetjes bas
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Dit is zeker een prachtig bouw-werk !!

Ik heb zelf een bescheiden spiraaltje gemaakt (mijn draadje) ...maar dit is andere koek zeg !!

Succes met de verdere bouw  :)

Groeten,

Hans.
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal (filmpje luxaflex)
Hallo allemaal,

hierbij zoals belooft een filmpje van de luxaflex, heb ook nog 2 foto's gemaakt van de aandrijving.








Citaat van: DB bas op zaterdag 03 oktober 2009, 13:58:10
vraagje is je onderkand mdf hout vrij van schroeven en zo in dat geval zou je de spiraal nog wat mm kunnen laten zaken zodat de pantograven net vrij blijven en mochten ze er ooit tegen komen dan vangt het hout ze gewoon op het scheelt weer in het klimmen je zult zien dat het op het einde van de rit het zo een paar cm scheelt.

Bas,

je kan zeker gedachten lezen heb gister alle ringen een stuk laten zakken zodat de tussenruimte minimaal is geworden. :mrgreen:


gr menno
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
He Menno,

Je hebt al een indrukwekkende spiraal, het lijkt de toren van Pisa wel. :lol:
Hoe gaat deze spiraal in je baanplan passen?
Heb je een ontwerp?
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Citaat van: Kappa op maandag 26 oktober 2009, 00:54:57
He Menno,

Je hebt al een indrukwekkende spiraal, het lijkt de toren van Pisa wel. :lol:
Hoe gaat deze spiraal in je baanplan passen?
Heb je een ontwerp?

hoi Ad,

gelukkig staat me spiraal niet zo scheef :D
Het baanplan staat bovenaan in dit draadje, ben op dit moment bezig met de laatste loodjes van het klimspiraal en het onderste schaduwstation. Ik kom als alles goed gaat in het weekend weer met een update.

groeten Menno
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal ---> update 5-11
Hallo allemaal,

na een paar weken radiostilte, ben ik er weer met een update. Het onderste schaduwstation is inmiddels klaar en werkt nu volautomatisch. Het spiraal is zo goed als klaar en ik ben dan ook begonnen met de bouw van de bietschtalbrucke. Nu ben ik alleen op het volgende probleem gestuit, de hartafstand van de c-rails is de groot voor de brug. Het is de bedoeling om op de brug k-rails te leggen maar dan past het hekwerk er niet meer op, zo dicht op de rand ligt de rails dan. Nu heb ik daar denk ik wel een oplossing voor gevonden met wintrack, maar ik ben benieuwd of jullie daar ook nog ideeen over hebben. Hier de foto's:

















Zo had ik het bedacht in wintrack, als jullie nog andere ideeen hebben dan hoor ik dat graag!

groeten Menno



Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Hoi Menno,

Komt een lange trein wel goed omhoog. De spiral lijkt me redelijk krappe radius, en vrij steil.
Ziet er wel imposant en mooi uit.

Groeten Daan
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
hoi daan,

een lange trein komt ook makkelijk omhoog, heb dit net nog ff getest, had namelijk nog niet met hele lange treinen gereden omdat de blokken en de opstelsporen daar niet geschikt voor zijn.

gr menno
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
Flinke spiraal en netjes gebouwd.
Ben heel benieuwd naar de inpassing van de grote Faller brug. Ik vind dit ook een heel mooie brug.
Re:Bouw modelbaan menno - bouw klimspiraal
mooi allemaal menno.
heb het zelf ook met de biedschtal brucke dat me sporen iets meer dichter tegenelkaar ligen maar goed is nu eenmaal wijnig aan te doen.
ja zelf bouwen van messing maar dan net als in het echie iets gebogen en of zelfs iets klimmend.
hoe diep ga je het ravijn maken.
ik kon het ravijn jammer genoeg niet dieper maken dan 50 cm tja met twee module,s op elkaar oke.
maar wilde ijgenlijk een vlake onderkant houden vanwege de ruimte.
ben benieuwd hoe die bij jou er uit komt te zien.

bouwse groetjes bas