Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gelijkrichter in 34440 (BR44) ???

Gestart door JB zaterdag 15 augustus 2009, 10:53:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gelijkrichter in 34440 (BR44) ???
Beste forumleden,

Ik ben begonnen met het digitaliseren van een delta BR44 (nummer 34440). De reden hiervoor is het schakelbaar maken van de front en sluitverlichting. Na het openen van de lok kwam ik de deltadecoder tegen die op zijn beurt is aangesloten op een printplaatje. Via dit printplaatje worden de verschillende LED's in de lok van spanning voorzien, dat is me duidelijk.

Ik kom echter ook een klein printplaatje tegen wat op een van beide kopse kanten van het motortje bevestigt is. Het betreft hier hoogste waarschijnlijk een Trix ontwerp want het motortje is duidelijk géén Märklin motor, het lijkt eerder op een gelijkstroommotor. Nu vermoed ik dat het hier om een soort van gelijkrichter gaat omdat de deltadecoder bij mijn weten alleen geschikt is voor wisselstroommotoren. Kan iemand hier uitsluitsel over geven en kan het kwaad om de nieuwe decoder (Lopi V3) in dat geval op het printje aan te sluiten of dan toch liever direct op de motoraansluitingen ?

Jan
Re:Gelijkrichter in 34440 (BR44) ???
Hallo Jan,

Je hebt het over de BR E44. Deze heeft een motor met wormwielaandrijving en kan zo omgebouwd worden met een LoPi.
Het ontwerp is een Marklin.Trix ontwerp.


Mvg,
Peter
Re:Gelijkrichter in 34440 (BR44) ???
Peter,

Klopt, zo'n (bijna standaard) ronde motor, aan één kant een vliegwiel, twee cardanasjes naar beide draaistellen en daar een wormwiel voor de overbrenging. Ik ga er maar even vanuit dat het printje aan de kopse kant van de motor inderdaad iets van een gelijkrichter is, want deze is direct aangesloten op de deltadecoder.

De vraag kwam voort uit het ruimtegebrek wat ik in het inwendige van het lokje heb. Ik ga nu eens kijken of ik het printje in zijn geheel kan verwijderen want het is een behoorlijke sta in de weg (letterlijk én figuurlijk).

Jan
Re:Gelijkrichter in 34440 (BR44) ???
Hmmmmm,

Handige harry in de bocht, het staat gewoon pontificaal op het motortje, "Bühler", dat lijkt me meer dan voldoende aanleiding om te stellen dat ik hier met een gelijkstroommotortje te maken heb  :D

Jan
Re:Gelijkrichter in 34440 (BR44) ???
Hallo Jan,

Ik heb je wat info toegestuurd.
Is copyrighted.

Mvg,
Peter
Re:Gelijkrichter in 34440 (BR44) ???
Peter,

Dank voor de info (is waarschijnlijk de 37440), het maakt de volslagen idiote constructie van mijn exemplaar veel duidelijker. In mijn geval zie ik links dezelfde print als in de digitale versie, alleen heb ik rechts een deltadecoder zitten en onder de draad verbindingen die tussen beide printjes lopen zit bij mij nog het besproken printje. Dit printje zit om de hals van de motor en steekt dan verticaal omhoog. Hij steekt echter zover omhoog dat bij de 34440 de draadverbindingen er omheen lopen, ander sluit de kap niet meer.

Ik begreep er al geen hout van waarom in de 34440 tussen de deltadecoder en het printje 2 +20 volt verbindingen liepen. Aan de decoderzijde zitten beide draden naast elkaar op hun eigen soldeereilandjes maar duidelijk te zien is dat beide eilandjes met elkaar verbonden zijn. Tevens wordt in de 34440 iedere verlichtingsgroep apart met de deltadecoder verbonden middels een bruin/rode, een bruin/grijze en een bruin/gele draad. Nu snap ik dat men domweg dezelfde print heeft gemonteerd in de 37440 als de 34440 en in mijn geval de onderlinge verbindingen op de decoder hebben aangebracht. Ik klaag niet want het maakt het in dit geval heel eenvoudig de verlichting onafhankelijk te gaan schakelen, de boel is in de lok immers al galvanisch gescheiden  :D

Jan
Re:Gelijkrichter in 34440 (BR44) ???
Hallo Jan,

De decoder in de 37440 is bedoeld voor gelijkstroommotoren, de Delta decoder niet en maar middels een klein trucje is deze toch geschikt gemaakt voor het aansturen van een gelijkstroommotor.

CiteerIk klaag niet want het maakt het in dit geval heel eenvoudig de verlichting onafhankelijk te gaan schakelen, de boel is in de lok immers al galvanisch gescheiden   
Neem aan dat het verder wel lukt, succes met de ombouw.

Mvg,
Peter
Re:Gelijkrichter in 34440 (BR44) ???
Peter,

Geen enkel probleem, hij heeft zojuist zijn eerste centimeters gelopen en hij loopt als een zonnetje. Als delta lok was hij al niet verkeerd maar nu is het helemaal een feest  :lol:

Wederom mijn dank voor jouw hulp !

Jan