Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

PC vindt lokprogrammer niet

Gestart door Re460 vrijdag 14 augustus 2009, 21:33:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
PC vindt lokprogrammer niet
Hallo,

Tot voor kort werkte mijn Lokprogrammer probleemloos op de PC. Gebruikt hiervoor een USB-poort (com3) op de PC. Zojuist de lokprogrammer opgestart en hij geeft de melding dat hij alleen Com-poort 1 kent.
Heb sterk het vermoeden dat er niets mis is met de Lokprogrammer maar dat de PC de betreffende COM-poort niet meer kent. Mogelijk ontbreekt er een stukje software of een driver waardoor de PC de USB-poort niet meer kent. Wie weet hoe ik de USB-poort weer kan activeren?
Alvast bedankt.
Groet,
Erwin
Re:PC vindt lokprogrammer niet
Lid sinds: 2008

offline
Re:PC vindt lokprogrammer niet
Je kan beginnen met opzoeken in de Windows DeviceManager wat Windows aan hardware ziet...
Re:PC vindt lokprogrammer niet
buckfast_beekeeper
gast

Re:PC vindt lokprogrammer niet
Hallo Erwin,

Om welke lokprogrammer gaat het?

Is het de ESU met bijgeleverde USB => RS232 kabeltje. Deze kabeltjes hebben alleszins geen goede reputatie. Bekijk het ESU forum maar eens. Meerdere klachten en vragen gaan er over.

Het heeft gewerkt op deze pc? Kijk dan eens in je hardware instellingen of er een com-poort bijkomt zodra je het kabeltje insteekt. Is dat niet zo? Probeer dan eens op een andere usb-poort. Je adapter zal als nieuwe hardware worden herkent en krijgt ook een nieuwe com-poort toegewezen.

Is de com-poort in de hardware aanwezig, kan je proberen de drivers te verwijderen en opnieuw te installeren.

Mocht dit alles niet helpen, probeer dan een USB => RS232 adapter met een FTDI chipset te bemachtigen. Deze zijn blijkbaar een stuk beter dan de Prolific varianten. Bij een Prolific schipset is het volledig afhankelijk van de fabrikant en de bijgeleverde drivers of het geheel werkt of niet. Met een Sweex (met Prolific) heb ik geen problemen.

Je schrijft dat alleen com1 herkent wordt. Heb je een gewone com-poort in je pc?

BTW com3 is normaal de ingebouwde (fax) modem.
Re:PC vindt lokprogrammer niet
Allemaal dedankt voor de reactie's. Probleem is gelukkig opgelost.
Heb het hele programma verwijderd en daarna weer geinstalleerd.
Er bleek een USB-driver te missen, na herinstallatie is alles weer ok.
Groet,.
Erwin