Ombouw van een V200: de 3021
Oud en vertrouwdWelke treinenman (sorry vrouwen) heeft niet een of meerdere V200´s in zijn bezit? Een prachtig model van een zeer betrouwbare trein. En wie eens een setje overneemt van een hobbyist die met zijn hobby stopt, heeft er ongetwijfeld meer dan 1. Zo kwam ik er ook aan en wilde daar toch graag wat mee. Qua waarde is er geen man over boord, mocht dit project mislukken, want voor 35 Euro zie je al best redelijke exemplaren liggen in Houten.
Meerdere uitvoeringenIn de loop van de jaren zijn er verschillende uitvoeringen verschenen van de oorspronkelijke 3021, die dan weer gebaseerd zijn op werkelijk in grootspoor rondrijdende modellen. Bekend (en ook door Marklin uitgebrachte modellen) zijn de blauwe Imotrans, de fel rode en de crème/turkoois en dit jaar de 6 assige uitvoering. Een ander, en nog niet door Marklin uitgebracht model is zeer fraai vastgelegd door Richard Krol.
Deze uitvoering is ook al op schaal uitgebracht door o.a. Fleischman. Maar nog niet door Marklin. Dus waarom niet in deze komkommertijd de natuur niet een handje helpen en maar eens de moeite nemen om op de dubbele 3021 die ik heb, de kunst van het airbrushen maar eens proberen uit te oefenen.
En zo ontstond bijgaand model, hier trots staand naast zijn rode broer.
Waarom niet meteen flink uithalen met wheatheren? Uiteraard had ik nog veel meer kunnen doen (mica vervangen door doorzichtige ruiten, wheatheren etc., maar ik wilde het model graag zo dicht mogelijk houden bij de originele 3021. De roosters heb ik wel iets bijgewerkt.
Hoe een en ander te doenHet is tamelijk eenvoudig te doen: verwijder de beugels bij de deuren, verwijder de mica ramen en het mica dat normaal gesproken uitzicht geeft op de motor. Vervolgens nauwkeurig afplakken, datgene wat niet geraakt moet worden door de oranje verf en ontvet het geheel. Laat het goed drogen en breng een primer laag aan. Deze komt bij mij uit een spuitbus van de Action (2 Euro) en geeft goede resultaten. Vervolgens de gewenste oranje kleur mengen (rood en geel) en een aantal dunne lagen met de airbrush aanbrengen tot het geheel een mooi dekkend geheel vormt. Dan goed laten drogen.
De DB logo´s en de V200 aanduidingen heb ik ?opgehaald? door met een stukje zwart carbonpapier (dat werd vroeger gebruikt om op een typemachine een doorslag te maken) over het logo gelegd, te wrijven met een stukje rondhout.
De roosters heb ik 2 x met wetwash (1 druppel witte verf op vingerhoedje water) bewerkt. Tegen de tijd dat die verf bijna droog is, heb ik met een wattenstaafje de zaak nog even ?na gepoetst?, zodat de randen weer goed opkwamen.
En zo ontstaat een model waar ik zelf wel erg blij mee ben!
Wie volgt?
Groet,
Leendert