Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

V200 3021 van rood naar Oranje

Gestart door leendert woensdag 12 augustus 2009, 12:12:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
V200 3021 van rood naar Oranje
Ombouw van een V200: de 3021

Oud en vertrouwd
Welke treinenman (sorry vrouwen) heeft niet een of meerdere V200´s in zijn bezit? Een prachtig model van een zeer betrouwbare trein. En wie eens een setje overneemt van een hobbyist die met zijn hobby stopt, heeft er ongetwijfeld meer dan 1. Zo kwam ik er ook aan en wilde daar toch graag wat mee. Qua waarde is er geen man over boord, mocht dit project mislukken, want voor 35 Euro zie je al best redelijke exemplaren liggen in Houten.

Meerdere uitvoeringen
In de loop van de jaren zijn er verschillende uitvoeringen verschenen van de oorspronkelijke 3021, die dan weer gebaseerd zijn op werkelijk in grootspoor rondrijdende modellen. Bekend (en ook door Marklin uitgebrachte modellen) zijn de blauwe Imotrans, de fel rode en de crème/turkoois en dit jaar de 6 assige uitvoering. Een ander, en nog niet door Marklin uitgebracht model is zeer fraai vastgelegd door Richard Krol.

Deze uitvoering is ook al op schaal uitgebracht door o.a. Fleischman. Maar nog niet door Marklin. Dus waarom niet in deze komkommertijd de natuur niet een handje helpen en maar eens de moeite nemen om op de dubbele 3021 die ik heb, de kunst van het airbrushen maar eens proberen uit te oefenen.

En zo ontstond bijgaand model, hier trots staand naast zijn rode broer.


Waarom niet meteen flink uithalen met wheatheren?
Uiteraard had ik nog veel meer kunnen doen (mica vervangen door doorzichtige ruiten, wheatheren etc., maar ik wilde het model graag zo dicht mogelijk houden bij de originele 3021. De roosters heb ik wel iets bijgewerkt.

Hoe een en ander te doen
Het is tamelijk eenvoudig te doen: verwijder de beugels bij de deuren, verwijder de mica ramen en het mica dat normaal gesproken uitzicht geeft op de motor. Vervolgens nauwkeurig afplakken, datgene wat niet geraakt moet worden door de oranje verf en ontvet het geheel. Laat het goed drogen en breng een primer laag aan. Deze komt bij mij uit een spuitbus van de Action (2 Euro) en geeft goede resultaten. Vervolgens de gewenste oranje kleur mengen (rood en geel) en een aantal dunne lagen met de airbrush aanbrengen tot het geheel een mooi dekkend geheel vormt. Dan goed laten drogen.

De DB logo´s en de V200 aanduidingen heb ik ?opgehaald? door met een stukje zwart carbonpapier (dat werd vroeger gebruikt om op een typemachine een doorslag te maken) over het logo gelegd, te wrijven met een stukje rondhout.

De roosters heb ik 2 x met wetwash (1 druppel witte verf op vingerhoedje water) bewerkt. Tegen de tijd dat die verf bijna droog is, heb ik met een wattenstaafje de zaak nog even ?na gepoetst?, zodat de randen weer goed opkwamen.

En zo ontstaat een model waar ik zelf wel erg blij mee ben!

Wie volgt?

Groet,
Leendert

Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Netjes gedaan Leendert, zo houd je de hobby een beetje betaalbaar.
Alleen is het origineel een Br 221 en je model een Br 220 (V200), dat is oa te zien aan de iets schuiner lopende neus van de Br 220 en andere roosters.
Maar niettemin wel origineel. :D
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
@ Leendert,

dit heb je zeer fraai gedaan,want misschien ben je wel de enige die deze lok in deze kleurstelling heeft.

En je hebt hele simpele middellen gebruikt om deze (favoriete diesellok) mooi voor de dag te laten komen!

Maar of ik je volg wordt een tweede.

Mvg Hans
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Altijd mooi zo'n V200 , al spuit je um poepbruin :mrgreen:

How about this :



8)

Mvg Gert
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Deze heb ik ook nog, met behulp van Gamma spuitbussen :mrgreen:



Zit een 5-polige motor in met een Kuehn Decoder, loopt als een zonnetje :D

Mvg Gert
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Zeker erg mooie loks

Alleen vind het jammer dat de ruiten van de oude types zo lelijk zijn. Heeft iemand deze al vervangen?
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
deze is in ieder geval veel mooier dan de baby blauwe 5001.  :lol:
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Mooi hoor al die V200 in verschillende kleuren  :)

Eigenlijk zit ik al een tijdje te wachten op een line up van Gert  met al zijn verschillende V200  :mrgreen:

Groetjes Fulco
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Hoi.


(klik)




Bart
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Speciaal voor Fulco  8)



Had geen zin om ze uit de vitrine te halen, bovendien staan er op de baan ook nog een stuk of 10, ooit ga ik ze nog eens allemaal bij elkaar zetten, ooit :mrgreen:

De lange rode linksonder is een V300 van Lima.

Mvg Gert
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
V200 junkie :mrgreen:
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Citaat van: Kappa op donderdag 13 augustus 2009, 20:19:59
V200 junkie :mrgreen:
And it feels sooooooooo good ! :mrgreen:

Mvg Gert
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
@Gert

Mooi hoor bedankt  :)

En ook Bart weer met 2 super mooie V200  8)

Groetjes Fulco.

Mensen met nog andere kleuren V200 mogen zie hier ook plaatsen hoor  :mrgreen:
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Citaat van: FV op vrijdag 14 augustus 2009, 09:36:16
En ook Bart weer met 2 super mooie V200  8)

Oja Bart, helemaal vergeten...
Jouw 220ers zien er erg strak uit zeg.....RESPECT !!!! :D
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Van een oude 3021 heb ik de ruiten vervangen en een machinist geplaatst. Het is een hele verbetering. Als ruitjes heb ik van die dunne plastic ruitjes gebruikt zoals die bij o.a. Faller meegeleverd worden. Ik heb de oude ruitjes van de loc eruit gehaald en als mal gebruikt voor de nwe, een zeer kleine ingreep maar met zeer goede gevolgen. Vervolgens van plastic plaat een vloertje gemaakt waarop ik een doormidden gezaagde machinist heb gelijmd. Alles bij elkaar een uurtje werk. En aan de loc is niets gewijzigd, de originele ruitjes kunnen zo weer teruggeplaatst worden. Wel is het ff puzzelen ivm met de lichtgeleiders.
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
@Leendert
Prachtig ziet dit er uit. Moet zelf nog gaan beginnen met restaureren. Heb al wel een BR 40-024 kaal liggen maar heb nog zoveel andere dingen te doen. Heb ook een V200 die nodig gespoten moet worden. Je schrijft over de beugels: bij mij zijn er enkele kapot. Heb je een idee hoe ik aan vervangend materiaal kan komen; moet toch ergens op de rol te krijgen zijn evenals de zilverkleurige draden die aan de stoomketel van de BR 01-097 zitten. Is er een afgebroken bij het demonteren. Dan het carbon: Zolang je er niet aankomt zal het wel blijven zitten maar anders veeg je het er toch snel af of niet? Ik zou graag de originele kleuren van Märklin willen gebruiken. Is daar op een of andere manier aan te komen?
groet van een newbee op dit gebied
Hennie Al

nog even een aanvulling: heb even bij de ijzerboer gekeken: bosje rvs draad voor de ketel en verzinkt draad voor de deuren gekocht. kan dus weer vooruit
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Zoooooo, Leendert!
Dat ziet er netjes uit! 8)
Het is wel duidelijk dat (bijna?) alles wat jij onderneemt uiteindelijk tot een bijzonder fraai resultaat leidt!
Ook deze loc ziet er uitstekend uit!

Citaat van: leendert op woensdag 12 augustus 2009, 12:12:10
En wie eens een setje overneemt van een hobbyist die met zijn hobby stopt, heeft er ongetwijfeld meer dan 1.

Ja, dat klopt zeker!
Vooral als je een baan overneemt van iemand die ook al eens een baan van iemand overnam, die op zijn beurt ook al....enz! :mrgreen:
Op deze manier heb ik nu behalve de rode, oranjerode, roodoranje, wijnrode, bijna zonder rood en deze nu meer dan 15 keer! :lol:
Van V200-221, het blijven bijzonder fraaie diesellocs!
Van Gert's hand had ik al wat mooie en zeker bijzondere exemplaren gezien, maar deze oranje is zeker heel fraai geworden! 8)

@Bart.
Het spuitwerk van jouw hand is zo fraai dat dit getuigt van veel ervaring en dan ook nog een uiterst getalenteerde (meester)hand!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. (die eerst maar eens op een dummy gaat oefenen! :roll: :wink:)

Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Hallo,
zo'n V200, zoals van Leendert in het geel,
heb ik nog in de aanbieding
voor de liefhebber...
met led front en sluit verlichting

Groetjes
Wim
Re:V200 3021 van rood naar Oranje
Citaat van: Wim op maandag 24 augustus 2009, 17:17:33
Hallo,
zo'n V200, zoals van Leendert in het geel,
heb ik nog in de aanbieding
voor de liefhebber...
met led front en sluit verlichting

Groetjes
Wim


Hey Forummers,

Jullie raden nooit wie die gele V200 heeft gescoord....



Groet,
Leendert