Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

herstellen afgebroken draden veldmagneet

Gestart door Populier woensdag 12 augustus 2009, 08:32:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
herstellen afgebroken draden veldmagneet
ben druk bezig met het ombouwen van mijn analoge locs naar digitaal. wat mij daarbij wel eens gebeurd is is dat een van de draden  van de veldmagneet  afbreekt. Als het de buitenste wikkeling betreft kan je met een beetje gep* één wikkeling terughalen maar bij de draad die uit de kern komt lukt dat niet. moet ik concluderen dat het helaas pindakaas is of zijn er slimmerikkken die een oplossing weten. Hetzelfde gebeurde bij "reparatie" van de ontkoppelrails; en precies weer de kerndraad. Daar wordt je niet vrolijk van.
hennie
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Hallo Hennie,

Waarom bouw je de loks niet meteen goed om met een permanent magneet en een goede decoder zoals b.v. een ESU LokPilot.

Mvg,
Peter
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
goedemorgen peter
alle begin is moeilijk en al doende leert men
ik ben begonnen met lezen hoe een en ander in zijn werk gaat. dacht toen met de uhlenbrock classic 75000 een eerste stap te maken. Is ook gelukt. Hierna een aantal 76400 geplaatst. moeten nog afgeregeld worden (heb nog geen tijd gehad). Inmiddels een aantal ldw32 besteld. moet nog zien wat dat gaat worden. Sinds ik hier bij 3railforum ben aangeland krijg ik tenminste terzake kundige info maar moet nog een heleboel lezen. Ik heb een  37885 overgenomen met een ingebouwde loksound2. Mooie loc. Ging als een speer edoch na een aantal veranderingen in de cv.'s doet die helemaal niets meer. kan wel veranderingen in cv doorvoeren maar terug op de baan geeft die geen sjoegen meer. kan ook niet vinden hoe ik een reset kan plegen.
ombouwen met permanent magneet: past die overal in? kan je die los kopen en wat is het voordeel tov de bestaande motor.
lokpilot: is die geschikt voor alle oude modellen? uhlenbrock geeft nl. aan dat de decoders op de plaats van het oude omschakelrelais passen.
groet
hennie
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Citaat van: Populier op woensdag 12 augustus 2009, 09:37:09
kan ook niet vinden hoe ik een reset kan plegen.
ESU decoders kun je resetten naar de fabrieksinstellingen door in CV8 de waarde 8 te schrijven.

Verder ben ik het eens met de stelling van Peter dat je de locs beter kunt ombouwen met een permanentmagneet. Dan maak je er een gelijkstroommotor van, en die is mooier te regelen.
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Ik ga ook mijn analoge loc's ombouwen tot digitaal.
(alles is makelijker gezegd dan gedaan)
ik wou dan mijn stoom treinen uitrusten met rookgarnituur en verlichting.

Groet blauwetrein
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Hallo Hennie,

De decoders van Uhlenbrock en Tams zijn van mindere kwaliteit.
Indien je een (oude) Marklin lok om wilt bouwen kun je het beste een LokPilot met een permanent magneet nemen, deze zijn vrij gemakkelijk in iedere Marklin lok in te bouwen. Je hebt dan een lok met zeer goede rijeigenschappen.
Verder even opletten welk type permanent magneet je moet hebben. Er zijn drie type voor een DCM, LFCM of SFCM motor.
Iedere ESU decoder kun je terugzetten naar de default instellingen door in CV08 de waarde 08 te schrijven.
Een LokPilot kost ong. 25 a 30 Euro en een magneet ong. 8 Euro.


Mvg,
Peter
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Klaas
je bent een genie... Volgens het boekje kan je  de decoder niet zomaar resetten omdat de soundmodule varieert. cv 8 geeft ook de 151 als fabrikant(esu) heb dat dus niet geprobeerd.
wat blijkt : gewoon intikken en de lampen branden weer
merci
over die veldmagneet.  kan je daarvan  gewoon een aantal bestellen of is die per loc verschillend. bovendien vraag ik mij af af de decoders die nu ingebouwd zijn daarmee werken anders zou mijn investering naar de knoppen zijn en gelet op de aantallen en de prijs is dat een beetje zonde
graag advies
groet
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Citaat van: Populier op woensdag 12 augustus 2009, 11:01:58
Volgens het boekje kan je  de decoder niet zomaar resetten omdat de soundmodule varieert. cv 8 geeft ook de 151 als fabrikant(esu) heb dat dus niet geprobeerd.
Volgens alle handleidingen van ESU die ik heb gezien werkt het voor alle ESU decoders hetzelfde. In CV8 staat weliswaar de fabrikantcode 151, maar die kun je niet veranderen. Je schrijft er 8 in om de decoder te resetten, maar die 151 blijft gewoon staan.

Citeerover die veldmagneet.  kan je daarvan  gewoon een aantal bestellen of is die per loc verschillend.
Zie het antwoord van Peter hierboven. Je moet dus per loc even uitzoeken wat voor motor er in zit, en daar een passende magneet voor bestellen.
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
hallo peter
kreeg bericht door terwijl ik aan het tikken was. vorige keer heb ik geprobeerd reactie mee te nemen maar toen liep de boel vast en kon ik opnieuw beginnen vandaar deze aparte reactie.
krijg net via de post 5 ld-w-32 binnen van tams; jammer dat ik dit niet eerder geweten heb. maar misschien kan ik ze wel terug sturen zeker als conrad ook de lokpilots heeft. de permanente magneten ben ik nog niet tegen gekomen. misschien moet ik niet meer bij conrad kijken maar bij keuterman (ben ik ook pas achter gekomen via mijn vraag over de spoel van de hijskraan)
zo zie je dat door te vragen je in no time veel info los krijgt die dan ook nog goed blijkt te werken. Alleen moet ik nu weer gaan uitzoeken hoe die verschillende motoren er uit zien om te kunnen bekijken wat ik moet bestellen. Het leven wordt er niet makkelijker op.
groet
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Hallo Hennie,

Zoals vermeld zijn er 3 verschillende motoren.
LFCM: ESU permanent magneet 51960
SFCM: ESU permanent magneet 51961
DCM: ESU permanent magneet 51962
Als je weet om welke lok (Typenummer of bedrijfsnummer) het gaat is zo te achterhalen welke je nodig hebt.
Wil je echter een LokSound-decoder gebruiken  kan het zijn dat het minder makkelijk gaat i.v.m. de ruimte voor de speaker.


Een adres: http://www.anw-modeltreinen.nl/es_lokpilotmp.htm


Mvg,
Peter
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
peter
heb even gekeken bij anw en begrijp nu waarom ik steeds bij andere decoders uitkom. zodra ik gelijkstroom zie haak ik af want marklin is wisselstroom. inmiddels begrijp ik dat dat blijkbaar helemaal geen probleem hoeft te zijn dmv de inbouw van deze magneet. zo zie je maar een mens is nooit te oud om te leren. ik blijf natuurlijk wel zitten met de locs die al omgebouwd zijn en die n.m.m. niet slecht lopen (ofwel goed genoeg). Als ik naar lokpilot overschakel is het dan verstandig om tevens de contrastekker in de loc in te bouwen? voor toekomstige veranderingen scheelt dat weer een hoop soldeerwerk.
nog even over het ophalen van de draad uit de spoel Is daar een oplossing voor??
alvast weer bedankt voor de info
groet
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Hallo Hennie,

CiteerAls ik naar lokpilot overschakel is het dan verstandig om tevens de contrastekker in de loc in te bouwen? voor toekomstige veranderingen scheelt dat weer een hoop soldeerwerk.
Indien er ruimte voor een contrastekker is.

Als je handig bent zou je de buitenste wikkeling kunnen afwikkelen, om deze na reparatie er weer opnieuw op te wikkelen.

Als je een LokPilot koopt kun je het beste een multiprotocol-decoder (Motorola en DCC) nemen.


Mvg,
Peter
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Even terug naar de oorspronkelijke vraag: ik heb nog een hele bak met veldspoelen. Mocht er dus eentje echt naar de veldspoelen-eeuwigheid zijn: stuur me even een PB´tje dan stuur ik er voor de prijs van de postzegel wel eentje naar je toe.

Groet,
Leendert
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Ik meen trouwens ergens ooit eens gelezen te hebben, dat het ook nog "anders" kan.

1. hele veldspoel loswikkelen.
2. gleufje slijpen in het ijzer van die veldspoel
3. kleine neodesium magneetje erin
4. vervolgens gewoon een gelijkstroom decoder erin

Ik zou het nog eens moeten uitproberen,
(er liggen hier nog genoeg van die kleine magneetjes, letterlijk honderden, ooit eens gekocht voor één of ander electronica-project met reed-contacten, en een paar tams LDG33 liggen er hier nog ergens rond te slingeren)
maar heeft er iemand daar enige ervaring mee ?
Op deze manier zou je alvast geen verkeerde permanent-magneet kunnen kopen :-)


groeten,
Kris
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Ja Kris, je hebt inderdaad ergens gelezen dat het anders kan   :mrgreen:
moet ik het nogmaal sturen of heb je de info nog ?

grv Huub
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
goedenavond medeleden
soms roept de plicht en kan ik niet a la minute antwoorden.
Leendert bedankt voor het aanbod hou het in gedachten maar als ik inderdaad overschakel naar lokpilot met pemanent magneet komen er ook bij mij voldoende vrij toch. (tenzij ik het niet helemaal begrepen heb) Het idee van Kris om een klein magneetje te plaatsen zou een goedkope oplossing kunnen zijn waarbij er zeker geen montage problemen ontstaan. Als Kris zoals hij schrijft die magneten in voorraad heeft zou het aardig zijn om het uit te proberen Ik weet uiteraard niet wat die magneetjes kosten. Wat mij nog wel bezig houdt is die kapotte ontkoppelrail. Uit de reacties begrijp ik dat het opppikken van de draad niet echt mogelijk is. Kan ik daar dan misschien een relais uit een wissel voor gebruiken? Mocht relais geen juiste term dan komt dat door een uitsluitende A opleiding, electrotechniek hoorde daar helaas niet bij.
groet
hennie
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Hennie,

Ter overweging: een veldspoel is een preciesie ding. Een kleine afwijking leidt al snel tot (minimaal) een lawaaige moter. Ook het plaatsen van de magneet is best kritisch, omdat er aan beide zijden een ongeveer gelijke veldsterkte moet zijn om de motor een stabiel koppel te geven. Een erg sterke magneet is nodig, om voldoende veldsterkte op te bouwen. Daarnaast mag er (natuur)lijk geen luchtspleet zijn tussen de magneet en het ijzer. Ook daarmee verlies je (vrijwel) alle power.
Dat betekent dus dat als je een bestaande veldspoel ontdoen van het koperwerk (da´s goed te doen, das een kwesttie van slopen), en vervolgens in tweeen moet slijpen (precies haaks zagen is in de praktijk geen optie) en precies de juiste hoeveelheid weg moet slijpen om de magneet precies passend te krijgen. Daar moet je echt fikse vaardigheid voor hebben, anders valt het alleen maar tegen.
Neem daarbij in gedachten dat een xx62 magneet (die voor de loc´s is met de vierkante koolborstels) bij bv Harlaar in Hoofddorp 6,95 euro kost... Kijk, als je het kan en leuk vindt, is er niks mis mee om het te doen, het is tenslotte een hobby, maar in alle andere gevallen: overweeg toch de aanschaf van een (echte) permanent magneet...
Groet,
leendert
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Citaat van: leendert op donderdag 13 augustus 2009, 09:38:20
Ook het plaatsen van de magneet is best kritisch, omdat er aan beide zijden een ongeveer gelijke veldsterkte moet zijn om de motor een stabiel koppel te geven.
Die gelijke veldsterkte ontstaat toch vanzelf? Het gaat overigens niet om de veldsterkte, maar om de magnetische flux, en die is vanzelf aan beide zijden gelijk, dat is gewoon een natuurkundig gegeven.
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Hallo Leendert
Ik ben zeker niet van plan om vooralsnog hieraan te beginnen; heb het veel te druk met het ombouwen van mijn locs. reageerde slechts op kris die een voorraad magneten had liggen. ga er van uit dat hij het experiment doet. ben altijd wel benieuwd of zoiets ook lukt. als het eenvoudig is zou ik het daarna ooitook wel eens willen proberen. Heb volstrekt geen sjoegen van allerlei technische details over veldsterkte en magnetische flux (klaas)
ps ben even wezen kijken bij harlaar grappig heb vorig jaar bij de brug naar slotervaart (meen ik) een biertje gedronken en ben toen weer terug gefietst naar voorburg. als had  geweten waar die zat was ik even langs gegaan.
groet hennie
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
die magneten vind je bij Conrad of b.v.   hier

het betreffende artikel heb je in je mail.....

grv Huub
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
hallo huub
zit net het artikel te lezen....had ik dus al eens gezien maar ja verbanden leggen is soms moeilijk. als ik een beetje opgeschoten ben met het inbouwen van decoders zal ik het wel eens uit willen proberen. lijkt mij niet al te moeilijk; zie dat op dit moment even niet zitten want ik zie langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Er staan nu acht bakjes met locs die uit elkaar liggen waar de motoren en decoders er weer in moeten.  bovendien heb ik een tender in bestelling die er ook nog aan moet worden gebouwd en er ligt nog een Fleischmann 261 loc die ooit op 3rail heeft gereden omgebouwd is voor 2rail en die ik nu weer terug moet bouwen naar 3rail. dus moet ik zoals jan marijnes zei even dimmen.
wat ik nog wel zoek is een eenvoudige methode waaraan ik de motoren kan herkennen tenslotte zijn er dacht ik maar 3 varianten
groet
hennie
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Huub :-)

Ik heb de info nog, hihi :-)

Vandaag heb ik 2 gelijkstroomdecoders besteld, zodra die eraan komen, zal ik eens een experimentje wagen.
Als ik me goed herinner heb ik 11 euro betaald, voor 100 van die magneetjes :-)
Jullie horen dus weldra nog van mij.


groeten,
Kris
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Hennie,

En bouw je ze nu om met een permanent magneet ?.
Als je wil experimenteren met een veldspoel weet ik nog wel een leuke voor je.

Mvg,
Peter
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
peter
ik heb al aangegeven dat ik dat vooralsnog niet doe. ik volg jouw raad op heb de tams decoders retour gestuurd(lag in één zakje iets wat aan de decoder hoorde te zitten) en moet nu lokpilots gaan bestellen. heb uit het märklin servicehandboek een overzicht van de onderdelen va. de 3000 tot 3696 uitgedraaid Daar staan ook anker en magneetnummers bij dus als ik weet welke magneet hoort bij welke motor kan ik de bijbehorende lokpilot met permanent magneet bestellen. Het experimenteren met de magneet komt nog wel eens. Vraagje:ik heb een oude trafo van  temis hengelo die ik voor de aansturing van de wissels gebruik via de viessmann 5211 Ik gebruik de licht aansluiting van de trafo terwijl er ook een wisselaansluiting van 20V op zit Denk jedat ik dat rustig voor de wissels kan gebruiken Was nl. bang om de zaak op te blazen.
gr
hennie
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Citaat van: Populier op donderdag 13 augustus 2009, 22:22:19
heb uit het märklin servicehandboek een overzicht van de onderdelen va. de 3000 tot 3696 uitgedraaid Daar staan ook anker en magneetnummers bij dus als ik weet welke magneet hoort bij welke motor kan ik de bijbehorende lokpilot met permanent magneet bestellen.
Ik ben in het bezit van een database waarin alle loknummers staan met daarin aangegeven welke magneet je nodig hebt.

CiteerVraagje:ik heb een oude trafo van  temis hengelo die ik voor de aansturing van de wissels gebruik via de viessmann 5211 Ik gebruik de licht aansluiting van de trafo terwijl er ook een wisselaansluiting van 20V op zit Denk jedat ik dat rustig voor de wissels kan gebruiken Was nl. bang om de zaak op te blazen.
Je gebruikt hem of wilt hem gebruiken zoals in onderstaand aansluitschema ?.
De spanning van 20V vindt ik wel een klein beetje hoog.



Dit is ook een mogelijkheid, van onze Riny alhier:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9246.msg142161#msg142161

Mvg,
Peter
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Goede morgen
inderdaad klopt het eerste schema (is precies zoals het is aangesloten). Hou het dus maar rustig zoals het is. Ik zal morgen even uitzoeken welke locs welk märklin nummer hebben en welk nummer op de loc zelf staat. Zodra ik weet wat ik moet bestellen kan ik weer verder. Ik zal het wel even in een spreadsheetje zetten en het je mailen via pb. Ik neem aan dat je goede ervaringen hebt met de link die je gaf. Kan ik daar ook die onderdelen voor die dubbele loc 37355  bestellen? Ik zou blij zijn als ik één adresje had waar ik alles kan krijgen en waar je niet iedere keer de hoofdprijs betaalt.
groet
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Hallo Hennie,

Citaat van: Populier op vrijdag 14 augustus 2009, 00:43:53Goede morgen
Goede nacht,

In het eerste aansluitschema moet je wel iets opgevallen zijn.

Onderdelen van de locomotieven kun je via Keuterman bestellen.
Uit de exploded view noteer je de onderdeelnummers en vervolgens stuur je even een mailtje naar Keuterman, kun je meteen vragen wat de kosten zijn.

ESU producten Kijk even onder ESU
http://www.anw-modeltreinen.nl/
Als je even op Internet zoekt vindt je nog wel meer adressen.


Mvg,
Peter
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Citaat van: Freak op vrijdag 14 augustus 2009, 00:58:21
In het eerste aansluitschema moet je wel iets opgevallen zijn.
Mij is in ieder geval wel iets opgevallen. De bruine draad van de IB en de bruine draad van de trafo zitten niet aan elkaar. De tweede, derde en volgende decoders krijgen zo geen digitale spanning, en zullen dus niet werken.
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Citaat van: Populier op donderdag 13 augustus 2009, 22:22:19
heb uit het märklin servicehandboek een overzicht van de onderdelen va. de 3000 tot 3696 uitgedraaid Daar staan ook anker en magneetnummers bij dus als ik weet welke magneet hoort bij welke motor kan ik de bijbehorende lokpilot met permanent magneet bestellen.

Let je wel op wat er daadwerkelijk in de lok zit ?
Er zijn loks van 1 type maar met 2 verschillende motoren, dus eerst kijken !

Voor ESU spullen kan je ook terecht bij www.hobbyteinen.nl. Heb ik prima ervaringen mee.
ANW is ook betrouwbaar maar heb er al enkele vervelende 'prijsverrassingen' meegemaakt  :?

De Lokpilot is altijd dezelfde: ESU 52610 (kan ook met DCC aangestuurd worden !)
(Wil je persé MFX dan is het de ESU 61600 maar dan is er geen DCC mogelijk)

de ESU-magneten:

51960 voor grote schijfcollectormotoren (set met ESU 52610 = ESU 52630)
51961 voor kleine schijfcollectormotoren (set met ESU 52610 = ESU 52631)
51962 voor trommelcollectormotoren (set met ESU 52610 = ESU 52631)
in de sets zitten ontstoorspoelen (RF-ontstoring) maar zijn voor de werking niet van belang.

herkenning:
de trommelcollectormotor is kokervormig en hier gebruik je 2 vierkante koolborstels, die drukken elk aan een kant tegen die trommel, naar elkaar toegericht.

de schijfcollectormotors zijn er in 2 groottes, je herkent ze aan de ronde koolborstels, waarvan er eentje een opgerold koperen gaasje is.
de diameters van de collectors zijn hier verschillend.

grv Huub
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Huub
goede morgen
Ben bezig om al mijn locs te digitaliseren, dus alles ligt open voorzover nog niet klaar (7 bakken). Alle motoren gaan uit elkaar en worden handmatig en  ultrasoon gereinigd. vervolgens bleken de door mij als leek uitgezochte Uhlenbrock decoders (75000 en 76200) volgens de experts hier niet de beste keus te zijn. Ga nu over op esu 52610 met magneet 51960. Is voor de meeste van mijn  motoren geschikt. Als ik wat meer ervaring heb zal ik misschien de locs die al klaar zijn weer uit elkaar halen maar voorlopig heb ik mijn handen vol.  De tip van de koolborstels is een goeie. was bijna ook zover ware het niet dat ik een loc heb( de 37355 "dubbele lotje"in analoge uitvoering) waar een vlg. mij kleine schijfmotor in zit evenwel met 2 vierkante koolborstels. Dat zou dan dus een trommelcollector zijn?? Jammer dat er niet ergens 3 plaatjes zijn waaruit je duidelijk kan zien welk type motor het is.
Heb inmidddels voorlopig 3 esu sets voor kleine schijfmotoren bij anw besteld en eerlijk gezegd niet op de prijs gelet. jouw link zal ik met toevoeging denk ik van een r in de naam van de site ook eens bekijken. Wat voor prijsverassing (dit moet een freudiaanse verspreking zijn) was het eigenlijk? je ziet toch van tevoren wat er gevraagd wordt??
groet
hennie
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Algemeen:
Wat fijn dat je bezig bent een bericht te maken wat toch even tijd kost als ondertussen ook nog wat moet opzoeken en als je het wilt verzenden de mededeling krijgt dat er iets fout gaat en je dus voor de kat  enz. bezig bent geweest. Zal wel aan mij liggen
Peter
Inderdaad was mijn reactie te snel maar het 1e plaatje leek verdacht veel op het schema op basis waarvan ik de zaak heb aangesloten. Mijn massadraden van beide trafo's komen inderdaad op één stekkerblok. alleen de plus is gescheiden. Ik stuur je mijn locoverzichtje in de hoop dat je tijd vind om er even naar te kijken. Maar dat lukt blijkbaar niet via PB
groet
hennie
Re:herstellen afgebroken draden veldmagneet
Citaat van: Populier op zaterdag 15 augustus 2009, 11:03:49
Heb inmidddels voorlopig 3 esu sets voor kleine schijfmotoren bij anw besteld en eerlijk gezegd niet op de prijs gelet. jouw link zal ik met toevoeging denk ik van een r in de naam van de site ook eens bekijken. Wat voor prijsverassing was het eigenlijk? je ziet toch van tevoren wat er gevraagd wordt??
groet
hennie

Hennie,

ANW is in mijn ervaring wel een betrouwbare winkel hoor !
De spullen die ik er bestelde, werden netjes verpakt en snel aan mij verstuurd, geen enkel probleem !

verdere uitleg per PB

grv Huub