Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

LDT Light@Night

Gestart door h0ogovens dinsdag 11 augustus 2009, 20:03:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LDT Light@Night
Lid sinds: 2008

GE45

offline
LDT Light@Night
Iemand ervaring met LDT Light@Night?

Ik wil de lichtvoorziening in de modelspoor ruimte gaan opsplitsen
1) TL verlichting om te werken totaal los van de baan, dat is dus makkelijk.
2) Verlichting die in samenhang te regelen valt:
- halogeen voor modelbaan daglicht. Zal gedimt worden naar schemering waarna verlichting op de modelbaan aanschakelt in sequences, d.i. straatverlichting, huisjes, fabrieken etc.
- halogeen (1 spot) voor maanlicht brandt continu. Bij wolken voor de zon en maan zou e.e.a. wel gedimd moeten kunnen worden tot een realistisch licht, eventueel floept de verlichting (overdag tijdens onweer) hier en daar aan op de modelbaan.

Marmitek en Uhlenbrock heb ik bekeken, maar ik kwam dus ook Littfinski's Light@Night tegen, miniatur wunderland schijnt er mee te werken, maar ik kan uit de duitse omschrijving en de NL site niet direkt opmaken of het bovenstaande mogelijk is. Kan iemand uitsluitsel geven of bovenstaande mogelijk is hiermee en wat zijn jullie ervaringen?

groetjes Michel

Re:LTD Light@Night
Piwie
gast

Re:LTD Light@Night
Hallo Michel,

Volgens mij moet het geen dat je wilt kunnen met Light@night van LTD.

Zelf heb ik ook deze plannen en heb dan ook laatst de module gekocht, moet alleen nog alles solderen ( heb namelijk het zelfbouw pakket gekozen) en dan aansluiten en testen.

Heb voor de dag en nacht cycles al spots geplaats waar dan led lampen in komen, het dimmen van de verlichting wil ik doen met Marmitek modules zoals omschreven staat op de site van light@night zelf (http://www.light-at-night.com/).

Zodra ik alles ga toepassen en bouwen zal ik je dit melden.

Groeten Piwie.
Re:LTD Light@Night
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:LTD Light@Night
Dankje Piwie, dat klinkt goed en bedankt voor die link ook, dat verklaart een hoop.

Ik zie dat je slechts een uurtje of 2.5 rijden bij me vandaan woont, daarom kom ik tzt graag bij je langs om af te kijken / assisteren / leren als je dat niet vervelend vindt   :D . (Zie ik mijn moedertje in Schinveld ook weer 's op de terugweg)

Ik zal vast op jacht gaan naar een ready-to-install setje en de site doorspitten op verdere benodigdheden. We PB-en!

Groetjes Michel
Re:LTD Light@Night
Freak
gast

Re:LTD Light@Night
Hallo Michel,

Light@Night ondersteunt ook de standdaarden X10 en DMX. Hiermee op afstand gestuurde dimmers mee aansturen voor dag- en nachtverlichting.


Mvg,
Peter
Re:LTD Light@Night
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:LTD Light@Night
Dank, ik zag het. Pittige kost wel, maar ik denk dat ik het begrijp. Wat ik destilleer ter aanschaf:

1) LN-Software Version 2
2) Light-Startset-P (geen bouwdoos)
3) uitbreiding met 1 of meer Light-Power
4) div. marmitek items als omschreven


Michel
Re:LTD Light@Night
Freak
gast

Re:LTD Light@Night
Er zijn meerdere manieren, zie o.a. Tilly.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7585.0

Mvg,
Peter
Re:LTD Light@Night
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:LTD Light@Night
heb ik al helemaal doorgenomen, m.n. Marmitek is een goede optie

Michel
Re:LTD Light@Night
Piwie
gast

Re:LTD Light@Night
Michel,

Ik vind het leuk als je een keer langs komt :lol:, zelf wil ik ook de marmitek via X10 aansturen.

Groeten Piwie.
Re:LTD Light@Night
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:LTD Light@Night
Gaan we regelen!  :D

Ik heb op veel plekken in huis dimmers om halogeen spots te dimmen, echter ik heb er speciale halogeendimmers voor gebruikt (ca. 120 euro per stuk). De 'gewone' halogeendimmers (ook niet goedkoop ca. 70,-) bromden nogal en bovendien viel de hoeveelheid licht m.n. bij bijna uit niet te regelen daarmee. Mijn vraag is nu: hoe zit dat met die marmitek dimmers vs halogeen? Is er een storende bromtoon te verwachten?

Gr Michel
Re:LTD Light@Night
Piwie
gast

Re:LTD Light@Night
Hallo Michel,

Dat hoop ik niet, maar ik gebruik ledlampen in van die oude disco spots die ik nog op zolder had gevonden.

Groeten Piwie.
Re:LDT Light@Night
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:LDT Light@Night
Beste forummers.

Langzaam aan ben ik hier aan verlichting toe, ik trek dit ouwe draadje weer even uit het slob.Ik heb Light@Night besteld maar zoek nog de juiste dimmogelijkheid. Marmitek n.a.v. Johns (Tilly) draadje had mijn voorkeur, maar nader bekeken voel ik misschien meer voor DMX aansturing zoals omschreven al hier en dan wel in de vorm van de aan ungeubte types (zoals ik) aanbevolen Conrad DMX dimmerpack, te vinden op deze plek.

Waarom? Omdat Light@Night -als ik het goed lees- de dag en nacht cyclus in de software geintegreerd heeft en DMX (of Marmitek) kan aansturen zonder verdere software. Die zit dus wel bij Marmitek maar is m.i. dus niet nodig.

Paar vraagjes:

1) Klopt dat wat ik zeg hierboven in de laatste zin?

2) Hoe verhoudt dit aparaat zich in kwaliteit tot marmitek. De componenten om (volgens mij) tot een zelfde resultaat te komen v.a. de PC kosten vwb Marmitek ca.200,- euro in totaal  tegen 77,- EDX4 von Conrad. Mis ik iets?

3) De omschrijving vermeldt: 4 steuerbare Kanäle 5A ohmsche Last pro KanalMaximaler Gesamtstrom 16 A. Ik heb in gedachten 12 halogeen spots voor 1 kanaal, kan dat? (220V)

Bedankt & groetjes Michel

Re:LDT Light@Night
Lid sinds: 2007

offline
Re:LDT Light@Night
Je "op deze plek" link werkt bij mij niet.
Re:LDT Light@Night
Piwie
gast

Re:LDT Light@Night
Hallo Michel,

Bij de DMX dimpack moet je wel nog een interface kopen voor met de pc te kunnen communiceren, wat deze kost weet ik niet.

Zelf heb ik het pakket van Marmitek gekocht, ben er nog niet helemaal te vreden over.
Het sturen van de Marmitek modules loopt trager waardoor de verlichting achter loopt op de tijd die wordt aangegeven.
Daarbij vind ik dat het in de nacht niet helemaal donker is en dat de dag naar mijn mening te rood is, of dit aan de opstelling bij mij licht weet ik niet ben zelf nog volop aan het testen met de software.

Gr.
Piwie.
Re:LDT Light@Night
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:LDT Light@Night
@ Wilbert, dat zag ik ook al eerder vandaag, daarna even de link aangepast en getest maar i.d.d. doet ie het niet meer na een bepaalde tijd.

Maakt niet uit, www.conrad.de en even zoeken op EDX4 (de NL site kent'm niet), mocht je nog willen kijken.

@ Piwie, dank voor je bericht, ik wist dat je ermee bezig was. Dat van de vertaging pikte ik al op via sites, ik dacht niet dat dat een probleem was, maar bliojkbaar toch storender dan gedacht. Het apart software draaien afhankelijk van geautomatiseerd bedrijf staat me ook wat tegen, ik kijk nu naar Railware. Dat van de interface geloof ik, ik kan daar echter niet veel meer over vinden tot nog toe :?

Groetjes Michel
Re:LDT Light@Night
jeroen511
gast

Re:LDT Light@Night
Hoi Michel
Het storende brommen komt omdat je je trafo dimt.
De goedkopere dimmers zijn meestal niet bestemd voor halogeen maar voor de gloeilamp.Daarom denk ik als je led-verlichting gaat dimmen dat deze niet zal gaan brommen.

Gr Jeroen
Re:LDT Light@Night
Lid sinds: 2007

offline
Re:LDT Light@Night
Even een gedachte spinsel.

Ik lees hier gloeilampen, halogeenlampen en led verlichting.
Afgezien van het dimmen van de verlichting, kun je volgens mij niet zomaar verschillende soorten verlichting gebruiken.

Zowel de gloeilamp als de halogeen lamp, zijn in basis lampen die wit licht uitzenden en door een gekleurd glas wordt dat witte licht bijvoorbeeld rood licht. Bij Led verlichting wordt er echter geen wit licht uitgezonden maar een zuivere kleur licht. Het omhulsel voegt weinig toe aan de kleur licht.

Ik denk dat je dus wel even moet opletten met wat voor soort verlichting e.e.a. wel werkt, en met welke verlichting niet.

Misschien geven tl-buizen die dimbaar zijn het beste effect.
Re:LDT Light@Night
Piwie
gast

Re:LDT Light@Night
Hallo Michel,

Hier bij de link voor de interface http://www.thewillows.nl/web2shop/?page=shop/flypage&product_id=1&.

Gr.
Piwie.
Re:LDT Light@Night
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:LDT Light@Night
Enthousiast (de zolder is afgetimmerd en ready tot rock 8))  dacht ik: spullen zoeken en doorrammen met die Light@Night spullen ...

Dat was wel even zoeken, we zijn een jaar verder en een hoop centen achteruit, maar goed. Zoals hierboven duidelijk werd koos ik voor DMX. Anyway, behalve dimmer pack zijn benodigd een pC, de genoemde interface, een set tranceivers (voor draadloze aansturing  8)) een DMX bar voor spots, de spots + stroboscoop, een soundcard 5.1 - surround systeem met subwoofer en voor de baan een arsenaal aan LDT modules, en natuurlijk de software (L@N-railware) Als met al een bom duiten, een aantal zaken heb ik dan ook nog niet aangeschaft, ik ben wat blutterig op het moment. Ik zal een gedetailleerde topic starten als ik werkelijk ga monteren, testen etc.

Maar laat me dat er op dit moment nou net niet van weerhouden met de bij de L@N startset meegeleverde demo software te klojo-en, even aansluiten met wat lampjes etc. en ...
Ja jammer, mijn PC is te modern (?) heeft namelijk geen printerpoort (LPT) dus kon dit:



er al niet aan vastgeklonken worden.

De bijgeleverde gebruiksaanwijzing vertelt mij in vriendelijk Deutsch :
Der Anschluss uber ein USB-Adapter ist technisch nicht moglich

Nu komen (met alle respect) deze spullen redelijk gedateerd over (2006?), dus misschien is het stiekem inmiddels toch wel mogelijk. Wie weet of dat zo is?

Moet ik anders op zoek naar een oude PC, of ....  :?

Michel
Re:LDT Light@Night
Spoorman
gast

Re:LDT Light@Night
Michel,

Je kunt je LPT interface inruilen voor een netwerk interface (LI-LAN). Neem even contact op met Jaap Kramer, hij is NL vertegenwoordiger van LDT, jkramer-at-kpnplanet.nl of maandagavond 20 - 21 uur op 071 - 5238076.



Gr, Ben.
Re:LDT Light@Night
Brenner
gast

Re:LDT Light@Night
Bij de betere PC handel zijn er PCI uitbereidings kaartjes te koop met daarop
een ouderwetse paralel printerpoort en soms ook een paar RS-232 compoorten.
Prijs daarvan ligt onder de 20 Euro.
Re:LDT Light@Night
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:LDT Light@Night
Ow mooi! Bedankt, dat klinkt bemoedigend. Ben, ik zal mailen naar die meneer en anders de optie die Brenner noemt. Overigens, de afbeelding, heb je die online ergens vandaan geplukt?

Vraagje van een andere orde. Ik wilde dus o.a. spots aansturen met dmx: 2 witlicht en 1 blauwlicht. Nu heb ik gezocht naar iets geschikts, maar de LED spots hebben een stralinghoek van 30 graden. Niet ideaal voor de modelbaanruimte dus, wel logisch daar het gaat om LEDs. Misschien niet zo'n goed idee daarom. Ik vroeg me af of er uberhaupt verlichting in LED bestaat die de ruimte geheel verlicht vergelijkbaar met de gloeilampen. Zo ja of nee (bij nee is een optie bijvoorbeeld halogeen), kan ik dat dan wel aansturen met DMX m.a.w. kan conventionele verlichting in de DMX chain worden opgenomen? (de genoemde spots zijn nl. specifiek uitgerust met DMX XLR aansluitingen).

Ik weet het, wordt een beetje theater-talk, maar misschien dat iemand het weet...

Groetjes Michel

Re:LDT Light@Night
Spoorman
gast

Re:LDT Light@Night
Citaat van: h0ogovens op zaterdag 04 september 2010, 19:29:30

Ow mooi! Bedankt, dat klinkt bemoedigend. Ben, ik zal mailen naar die meneer en anders de optie die Brenner noemt. Overigens, de afbeelding, heb je die online ergens vandaan geplukt?


LDT heeft een site met aansluitvoorbeelden. Vertaald en onderhouden ik denk door Jaap Kramer.

http://www.ldt-infocenter.com/netherland/anschlussbeispiele_nl.htm

Gr, Ben.
Re:LDT Light@Night
Freak
gast

Re:LDT Light@Night
Re:LDT Light@Night
Piwie
gast

Re:LDT Light@Night
Hallo Michel,

Ik heb het geprobeerd met led lampen, maar dat was niet mooi.
Ze flikeren bij het aansturen in het begin en de ruimte wordt niet helemaal belicht.

Ik heb nu voor de oude disco lampen gekozen en dit bevalt mij veel beter, heb wel nog de led lampen erbij hangen maar zal die spoedig ook vervangen door disco spots.


Gr.
Piwie.
Re:LDT Light@Night
daanknoben
gast

Re:LDT Light@Night
Citaat van: Freak op zaterdag 04 september 2010, 19:53:15
Hallo Michel,

http://www.light-at-night.com/

http://www.light-at-night.com/raumlicht.html


Mvg,
Peter
Peter heeft ook overal hulp en advies he. Ongelooflijk. Volgens mij is hij getrouwd met een PCB met een heleboel componentjes, en heeft hij een dekbed met allemaal weerstandjes erin  8) 8). Nee alle gekheid op een stokje, het is fantastisch dat er van die mensen als Peter op dit forum rondlopen.

Groeten,

Daan
Re:LDT Light@Night
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:LDT Light@Night
@ Piwie, je gebruikt de Marmitek set-up toch? Goed dat het werkt. Met discolampen bedoel je gloeilampen neem ik aan, die gekleurd zijn of heb je gekleurde voorzetraampjes?

@ Peter, dank voor de links. Allerdings erfordert die Verwendung ein gewisses technisches Verständnis, da die Beschreibungen eher für Bühnentechniker gemacht sind als für Modellbahner. Dit is inderdaad waar, maar ik heb zojuist nogmaals de (niet NLse handleiding vd EDX4 doorgenomen + de gelinkte pagina.

Het idee in de basis was dit:

1) PC met L@N software
2a) LAN modelbaanverlichtingmodules LDT
2b) USB interface -> EDX4 voor kamerverlichting -> Transceiver set -> DMX bar waaraan DMX aangestuurde stroboscoop en (naar ik eerst dacht) de lampen in de vorm van spots.

Maar als ik de raumlicht pagina lees kan ik dus blijkbaar niet-DMX gestuurde stroboscoop en lampen gebruiken? Is de DMX output op de EDX4 t.b.v. een DMX chain dan overbodig in het daar getoonde voorbeeld? Als dat zo is ben ik blij dat ik de tranceiver, bar en lampen nog even niet besteld heb... dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Re:LDT Light@Night
Piwie
gast

Re:LDT Light@Night
Hallo Michel,

Ik heb de Marmitek set-up niet meer, ik vond hem te traag reageren.

Nu gebruik ik de Light at night software met een DMX switch pack (waarop je de lampen en stroboscoop kunt besturen) met een mini DMX interface.

Deze set-up vind ik goed werken.
De lampen zijn gekleurde disco lampen, dus zonder voorzetraampjes.

Gr.
Piwie.
Re:LDT Light@Night
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:LDT Light@Night
Piwie,

dankjewel, dan hebben we zo'n beetje dezelfde set-up denk ik en dan weet ik eigenlijk genoeg m.b.t. de lampen. Ik moet nu even wachten op de bij willows bestelde interface, de opvolger van de mini USB DMX interface, de Nano USB DMX Interface, dan kan ik een proefopstelling maken.

Michel
Re:LDT Light@Night
Piwie
gast

Re:LDT Light@Night
Hallo Michel,

Ja wij hebben de zelfde set-up dan, veel plezier met uitproberen als je de interface binnen hebt.

Gr.
Piwie.
Re:LDT Light@Night
Lid sinds: 2007

offline
Re:LDT Light@Night
Michel, Piwie,

zoals jullie weten heb ik mij, inmiddels 2 jaar geleden :shock:, ook met dit onderwerp bezig gehouden. Het ligt momenteel stop omdat ik niet tevreden was over de kleur van het licht en eigenlijk wacht op betaalbare dimbare leds die passen in GU10 fittingen.
Toch volg ik dit met interesse en vraag me eigenlijk of ik jullie wel begrijp :?

Klopt het dat je in de basis het volgende nodig hebt(als je voor DMX zou kiezen):

- LTD Light en Night software (? 169,-)
- LTD Light Lan Interface (? 94.90)
- LTD Light Powermodule (? 84.90)
- Nano USB DMX Interface (? 69.90)
- DMX switchpack (? 85.99)

Totaal: ?504.69 :shock:

Groetjes, John

PS: ik ben trouwens benieuwd of je het werkend kijgt.
Re:LDT Light@Night
Piwie
gast

Re:LDT Light@Night
Hallo John,

Dit is een configuratie die je kunt gebruiken, zelf heb ik niet de LAN versie maar de LPT versie (Lan was toen nog niet ontwikkeld).

Als je het zo bij elkaar opsomt is het inderdaad veel geld, als je voor de bouwpakketen kiest is het zelfs nog iets goedkoper.
Zelf heb ik dus de zelfbouw pakketen gekocht en niet alles in een keer maar over 1,5 jaar uitgestreken.

Ik heb het nu werkend alleen moet ik nog wat stoeien met de kleuren om het volledig donker te krijgen, voor de rest vind ik het een mooi product en resultaat.

De verlichtingen op de modelbaan zal ook hierdoor aangestuurd worden.


Gr.
Piwie.
Re:LDT Light@Night
Lid sinds: 2007

offline
Re:LDT Light@Night
Piwie, Michel,

heb je Light Lan Interface ook nodig als je alleen de ruimte verlichting wil aansturen of kan de L&N software DMX ook rechtstreeks aansturen?

Groetjes, John
Re:LDT Light@Night
Piwie
gast

Re:LDT Light@Night
Hallo John,

Je hebt de interface volgens mij niet nodig als je alleen de verlichting via DMX wil sturen.

Gr.
Piwie.
Re:LDT Light@Night
Lid sinds: 2007

offline
Re:LDT Light@Night
Mercy Piwie.

Groetjes, John
Re: LDT Light@Night
projectzolderop
gast

Re: LDT Light@Night
Beste Piwie, zouden wij contact kunnen hebben over de aansluiting dimmerpack - usb interfe dmx tbv van L@N dag nachtsimulatie.
Ik werkte voorheen met de Maritek optie maar deze is niet betrouwbaar en ben nu bezig met een Eurolite edx-4R dimmerpack en een dmx usb interface.
Krijg steeds foutmeldingen in mijn L@N software en kan niet vinden wat vandaar mijn verzoek tot contact om aan jou te vragen om kort uit 1 te zetten hoe dit te installeren want ik neem aan dat jij dit reeds draaiende hebt.

Ik hoop van je te horen, gr Kees www.projectzolderop.nl
Re: LDT Light@Night
Piwie
gast

Re: LDT Light@Night
Beste Kees,

Jij hebt een PB.

Gr.
Piwie.