Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Lekstroom?

Gestart door DEBORA0517 zondag 09 augustus 2009, 08:47:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lekstroom?
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Lekstroom?
Hallo medespoorders.Ik ben tot een vreemde ontdekking gekomen.IK heb al 40jaar mijn treinbaan maar toch.IK was bezig een sein aan te sluiten en moest een steker aan het sein maken,dit deed ik toevallig met een spanningzoekeren en zag tot mijn verbazing dat deze iets begon op te lichten terwijl ik mijn baan niet op spanning had staan.Ik ben toen verder gaan zoeken en ontdekte dat ook bij de rails en de puntjes de spanningzoeker oplichtte.Als ik niet gebruik maak van mijn treinbaan  haal ik altijd de stekker eruit maar bij het rijden gebruik een schakelaar er tussen voor een snelle stop. mijn vraag is nu,hoe kan het dat mijn spanning zoeker oplicht? Bij het rijden heb ik geen problemen.Ik had deze vraag ook al eens bij Einte neergelegt via een PB,maar we zijn er nog niet uit.
GRoet Harrie
Re:Lekstroom?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Lekstroom?
Hallo Harrie,

Als je nog oude blauwe transformatoren gebruikt en deze parallel aan elkaar geschakeld aan je baan koppelt dan kan dit probleempjes opleveren.

Probeer eens het volgende: als je met een trein van de ene naar de andere stroomkring rijdt en er ontstaat dan kortsluiting in de baan dan zitten de trafo's aan de primaire kant niet identiek in het stopcontact.

Als je er nu voor zorgt dat dit wel het geval is dan zal het probleepje mogelijk over zijn. Hoe kun je dit doen: gewoon de stekker van een van beide trafo's uit het stopcontact halen, omdraaien en er weer in stoppen.

Het beste is om alle trafo's in een stekkerbolk aan te sluiten en dit stekkerblok met stekker en al elke keer in en uit het stopcontact te halen. Hoef je maar 1 keer de trafo polariteit uit te zoeken (kortsluiting) en heb je daarna geen problemen meer.

Een stopcontact is in staat om ongeveer 6 trafo's van 30 VA te voeden.

Als je een gedetailleerde uitleg over trafo's en de werking er van wilt ben ik wel in staat dit eenvoudig te doen. Laat maar weten.

Gr. Fred.
Re:Lekstroom?
Freak
gast

Re:Lekstroom?
Hallo Harrie,

Citaat van: DEBORA0517 op zondag 09 augustus 2009, 08:47:27
spanningzoekeren en zag tot mijn verbazing dat deze iets begon op te lichten terwijl ik mijn baan niet op spanning had staan.Ik ben toen verder gaan zoeken en ontdekte dat ook bij de rails en de puntjes de spanningzoeker oplichtte.
CiteerAls ik niet gebruik maak van mijn treinbaan  haal ik altijd de stekker eruit maar bij het rijden gebruik een schakelaar er tussen voor een snelle stop. mijn vraag is nu,hoe kan het dat mijn spanning zoeker oplicht?
Vraag is was/waren de stekker(s) op het moment van monteren ook uit het stopcontact ?.

Mvg,
Peter
Re:Lekstroom?
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Lekstroom?
Hallo Freak en Fred.
Tijdens het monteren had ik de stekkers niet uit het stopcontact,alleen de schakelaar op uit.Ik heb 10trafo,s in 2 stekerdozen zitten en heb de stekers volgens mij allen goed zitten.Ik plak trouwens een stukje tape op een kant van de steker om ze allen gelijk te houden.Ik schakel uit via een snoer schakelaar,hier zit trouwens ook een lichtje op,dit gaat branden wanneer ik uit schakel.Nu is misschien de volgende vraag,klopt dit en op welke manier gaat dit lichtje branden of zou dat de storing geven?
Harrie
Re:Lekstroom?
KlaasZ
gast

Re:Lekstroom?
Ik heb wel een idee wat er aan de hand is. Je schakelt via een snoerschakelaar, en die zijn enkelpolig.
Als de stekker zo in het stopcontact zit dat je in de nul schakelt, dan blijft de fasespanning dus op je trafo's staan.
Via capacitieve overdracht loopt er dan toch een heel klein beetje stroom naar de secundaire kant van je trafo's, en dat meet je met die spanningzoeker. Daarbij moet je bedenken dat in een spanningzoeker een glimlampje zit, en dat heeft maar een miezerig klein beetje stroom nodig om licht te geven.

Je kunt dit verhaal testen door de stekker die in de wandcontactdoos zit om te draaien. Dan moet het over zijn.
Re:Lekstroom?
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Lekstroom?
Halo klaas.
IK heb jou verhaal nagetrokken en inderdaad,bijhet draaien van stekker zat er geen  reactie meer in de spanningzoeker.Dan is voor mij toch de vraag,moet ik er om denken hoe ik de steker plaats?
Ik heb nog een vraag.Als een wisselstraat op trafo 1zit mag ik de gele stekers dan wel op trafo 2doen,of geeft dat problemen,ik heb ze soms wel doorelkaar zitten.Dan heb ik nog iets.Er zijn sommige stekers die in mijn trafo zitten soms vervormd,waarschijnlijk door de hitte.Bij de een is het de rode ,bij de ander de bruine.Is dit kortsluiting ergens
Harrie
Re:Lekstroom?
Erik Baas
gast

Re:Lekstroom?
Nee, dat wijst meer op een slecht kontakt tussen het stekkertje en de trafo; ook kan het zijn dat het draadje niet goed vastgeschroefd is, of deels afgebroken.
Re:Lekstroom?
KlaasZ
gast

Re:Lekstroom?
Citaat van: DEBORA0517 op zondag 09 augustus 2009, 15:47:02
....bijhet draaien van stekker zat er geen  reactie meer in de spanningzoeker.Dan is voor mij toch de vraag,moet ik er om denken hoe ik de steker plaats?
Eigenlijk is het nog anders. Als je een snoerschakelaar plaatst in een snoer waar een verdeeldoos aan zit, dan hoort dat een dubbelpolige schakelaar te zijn. In de bouwmarkt verkopen ze van die verdeeldozen met ingebouwde schakelaar, en vaak ook een signaallampje. Die schakelaars zijn altijd dubbelpolig.
Re:Lekstroom?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Lekstroom?
Hallo Harry,

ik zie dat je een draadje hebt gemaakt over lekstroom  :D

Dat idee van een dubbelpolige schakelaar had ik nog niet aan gedacht  :(,
ik hoop dat het helpt.

En probeer overal goed kontakt te maken, door alle stekkertjes goed aan te draaien.

Ik hoor het wel van je.

Gr Einte
Re:Lekstroom?
catzeiler
gast

Re:Lekstroom?
De stekkers van de trafo s moeten wel degelijk op elkaar afgestemd in het stopcontact gedaan worden, anders is de wisselstroomfase verkeerd. Overigens werkt een trafo twee kanten op. Stel: je hebt een trafo in het stopcontact, de ander niet. Een loc staat net op het punt waar twee stroomkringen aan elkaar grenzen. Via sleper wordt de stroom overgedragen naar de stroomkring waarvan de stekker van de trafo uit het stopcontact ligt. Op de vrije stekker staat dus echt 220 volt. Ik heb dit zelf mogen ervaren!
Re:Lekstroom?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Lekstroom?
Citaat van: catzeiler op zondag 09 augustus 2009, 22:20:38
De stekkers van de trafo s moeten wel degelijk op elkaar afgestemd in het stopcontact gedaan worden, anders is de wisselstroomfase verkeerd. Overigens werkt een trafo twee kanten op. Stel: je hebt een trafo in het stopcontact, de ander niet. Een loc staat net op het punt waar twee stroomkringen aan elkaar grenzen. Via sleper wordt de stroom overgedragen naar de stroomkring waarvan de stekker van de trafo uit het stopcontact ligt. Op de vrije stekker staat dus echt 220 volt. Ik heb dit zelf mogen ervaren!

Marklin waarschuwd hier zelf voor heb ik gelezen  8)

Gr Einte
Re:Lekstroom?
catzeiler
gast

Re:Lekstroom?
Gewaarschuwd mens telt voor twee, hoeveel mensen lezen gebruiksaanwijzing niet?
Re:Lekstroom?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Lekstroom?
de nieuwste trafo's zijn beveiligd.......
Re:Lekstroom?
Freak
gast

Re:Lekstroom?
Citaat van: huub op zondag 09 augustus 2009, 22:52:38
de nieuwste trafo's zijn beveiligd.......
Inderdaad, de nieuwste trafo's, niet de oude.

Mvg,
Peter
Re:Lekstroom?
KlaasZ
gast

Re:Lekstroom?
Citaat van: catzeiler op zondag 09 augustus 2009, 22:20:38
De stekkers van de trafo s moeten wel degelijk op elkaar afgestemd in het stopcontact gedaan worden, anders is de wisselstroomfase verkeerd.
Er is ook niemand die het tegendeel heeft beweerd. :wink:

Ik heb vanavond zelf de test gedaan: een trafo éénpolig op de fase aangesloten, spanningzoeker op een secundaire klem geeft licht.
Daarna trafo éénpolig aan de nul, spanningzoeker blijft uit.
Re:Lekstroom?
supermodel
gast

Re:Lekstroom?
Even een blonde vraag tussendoor- is het een trafo of een autoformer? m.a.w. heb je galvanische scheiding?
Re:Lekstroom?
KlaasZ
gast

Re:Lekstroom?
Treintrafo's hebben altijd een volledige galvanische scheiding tussen primair en secundair.