Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

VSZ Clubbrouwels

Gestart door Joost B. zaterdag 08 augustus 2009, 21:25:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Zo eindelijk weer eens een verse post in dit draadje :P

Ik ben na enkele maanden verbouwwerkzaamheden en studiedrukte weer aan de gang met de parkeerbaan. De rails, wissels en basic bedrading van alle 5 de bakken zijn af. De middelste bak heeft ondertussen ook al servo aandrijvingen gehad. Dit werkt allemaal naar behoren :)

Ik ben ook al maanden bezig met het hartstukprobleem in de oude slanke k-rail wissels. Ik was er nu echt een beetje klaar mee dat niks wat ik probeerde echt goed werkte. Ik heb dus maar besloten om overal hartstukpolarisatie in te bouwen. Dat lost alle wisselproblemen in één keer op.
Alle benodigde spullen zijn daarvoor besteld. Ik gebruik gewoon de ESU Switchpilot Extension kastjes voor dit doel.

Aangezien de gehele parkeerbaan in januari naar de vereniging gaat ben ik nu bezig met transportschotten. Deze schotten beschermen de module-einden (raileinden) tegen stoten tijdens transport. Ook zijn de modules met de transportschotten stapelbaar en kunnen ze vastgemaakt worden aan elkaar.
Zodra ik wat heb om te laten zien maak ik wel even een foto.

Ik heb ook al een idee voor het bedieningspaneel. Dit is wegens de vele wissels, en de eis dat het los vervoerd moet worden, een beetje een gedoe. Ik wilde eerst meerdere wissels tegelijk kunnen schakelen met één druk op een analoge knop, maar dat lukt met de beperkingen van de ESU kastjes niet echt. Ik maakt dus gewoon voor elke wissels een aparte schakelaar. Ook komen overal LED indicatielampjes die de wisselstand aangeven.

Dat is eigenlijk alles wat nog moet gebeuren. Ik zal foto's plaatsen zodra er wat te zien is :)

Groetjes en allemaal een fijne Kerst en nieuwjaar,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
sbbmarklin
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Ik wilde net gaan vragen of er nog wat gebeurt met dit project.

Gr Arnout.
Re:VSZ Clubbrouwels
ik ben zeer benieuwd naar je wissel besturing (schakelaars) die je zelf gaat maken

mvg niko
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Zo, dan nu de beloofde foto's van de transportschotten. Ben er gisteren en vandaag druk mee bezig geweest en heb ze allemaal afgemaakt :)

Het doel van deze transportschotten is dat ik de 5 bakken van de parkeerbaan veilig kan vervoeren en dat ik de bakken kan stapelen.

Hieronder de foto's. Let zoals gewoonlijk niet op mijn waardeloze kwaliteiten als fotograaf :P


Transportshot van de bovenste bak.


Transportshot van een tussenbak. Deze heeft een extra plaat hout aan de bovenkant zodat het schot erboven eraan vastgemaakt kan worden. Soort van containerstapeling.


Ik heb twee afwijkend geboorde schotten moeten bouwen voor de laatste en eerste bak. Deze zijn namelijk geboord volgens de Vereniging Spoorgroep Zwitserland normen.


Overzichtje. De twee gaten middenop het transportschot zijn dus om deze te bevestigen aan de uiteinden van de modulebakken. De onderste twee en bovenste twee gaten om de schotten aan elkaar te bevestigen.


Het idee lijkt me duidelijk. Stuk draadeind met twee ringen en twee vleugelmoeren eraan per gat en het zit aan elkaar vast :)

Morgen maar eens testen. De lijm moet nu nog even drogen. Moet ook de draadeinden nog op maat maken.

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hoi allemaal,

hieronder enkele foto's van de transportschotten in actie. De onderste twee bakken staan goed. Die erboven is er op zijn kop opgezet om eraan te kunnen werken, dus dat ziet er een beetje vreemd uit... :P







Eigenlijk wil ik ze nog knalrood schilderen, maar gezien het koude weer is dat nooit meer op tijd droog voordat ik ze nodig heb...

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Gerard
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Dat heb je professioneel gedaan, mijn complimenten.
Citaat van: madmenno op woensdag 29 december 2010, 19:44:20
Eigenlijk wil ik ze nog knalrood schilderen, maar gezien het koude weer is dat nooit meer op tijd droog voordat ik ze nodig heb...
Mag / kun je ze niet binnen schilderen, of heb je ze morgen al nodig :wink:.
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Dank u!

Mja binnen schilderen kan opzich wel, maar dat heeft bij mij meestal een enorme rotzooi  :mrgreen:

Ach ja, komt wel weer een keer als het buiten warmer wordt :)

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hallo allemaal,

Nieuw jaar, zelfde bedrading :P
Ik ben vandaag druk bezig geweest om de middelste bak van de parkeerbaan zover mogelijk af te maken. Ik mis alleen nog twee ESU Switchpilot Extension kastjes om de hartstukpolarisatie aan te sluiten, maar verder kon ik alles afmaken.

Ik heb de 12VDC 4A voeding geplaatst en ik heb alle bedrading voor de hartstukpolarisatie aangelegd, zodat deze alleen nog maar aan de ESU kastjes hoeft worden vastgemaakt als die binnenkomen.
Verder de bedrading voor de analoge knoppen van het bedieningspaneel (wat er nog los aankomt) aangelegd en de draden van de servo's weggewerkt.


Hier mist dus nog een ESU Switchpilot Extension. De bedrading is al aangelegd en gelabeled.


De 12VDC voeding vastgemaakt. Duurde even voordat ik een goed plan had, maar zo gaat het prima werken. De netspanningsstekker kan er los ingestoken worden (en is hier dus nog niet gedaan).


Overzichtje van de onderkant van de middelste bak. De meeste bedrading is overigens van voeding voor de Hosentrager met Engelse wissels. De 25 polige stekker middenvoor gaat naar het bedieningspaneel (wat nog gebouwd moet worden) waar de wissels analoog geschakeld kunnen worden en waar de digitale centrale zich gaat bevinden.

Morgen nog even verder werken aan de kleine 60cm bak met de 1e Hosentrager erop. Hier moet ook nog wat soldeerwerk gedaan worden als voorbereiding op hartstukpolarisatie.

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hoi allemaal,

Vandaag nog wat werk kunnen doen aan de kleine 60 cm bak die de overgang vormt tussen de modules van de parkeerbaan en een standaard VSZ module einde.
Ook hier moest wat omgesoldeerd worden als voorbereiding op een ESU Switchpilot Extension kastje voor hartstukpolarisatie.

De bedrading is nog niet af. Ook de helft van de schakelaars ontbreekt nog!

Hieronder wat foto's :)


De messing strips tussen de wissels om de 3-rail slepers over de kruisende railstaven heen te leiden zijn verwijderd. Ze werken niet helemaal goed en zijn in verband met hartsukpolarisatie overbodig geworden.


Toekomstig analoog schakelpaneel. Er komen nog twee schakelaars + indicatie ledjes bij.


Links- en rechtsonder zijn de draden voor de kruisende railstaven op de wissels voor de hartstukpolarisatie apart aangesloten op soldeerogen. Deze worden in de toekomst aangesloten op het ESU Switchpilot Extension kastje.




Twee overzichtsfoto's van de onderkant van de module.

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Gerard
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Jij hebt je vakantie goed besteed en het resultaat ziet er profi uit, (alweer) mijn complimenten.
Re:VSZ Clubbrouwels
caponordtraveller
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Hey Menno,

Allereerst een goede start voor 2011 !

Het was van vorige zomer geleden dat ik nog je draadje van jullie clubbaan terug op pikte.
Ik heb echt zitten genieten :D, want we starten nu in januari ook met ons schaduwstation in onze modelspoor vereniging.

Ik zie bepaalde van je ideëen die goed in elkaar zitten. :)

Wanneer ik er mee start zal ik hier op het forum er ook een topic aan wijden.

Menno één vraag alvast : " zie ik het goed dat je zowel 2-rail als 3-rails gaat rijden hierop ? "

Rijden mijn ketelwagens die ik je vorige zomer verkochte op deze baan ?  :lol:

Alvast verder veel plezier aan jullie project,
Steven.

Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hoi Steven,

Ben erg benieuwd naar jouw draadje wat je gaat starten. Het uitwisselen van ideeen is ook echt de reden dat ik op dit forum rondhang :)

Ik ga inderdaad zowel 2-rail als 3-rail rijden. Je kunt de printplaat die dit mogelijk maakt op de 3e foto van mijn vorige bericht zien zitten. Dit is nog maar een halve die 2 blokken volautomatisch kan schakelen. De volledige print kan 4 blokken schakelen. Ik heb ergens op pagina 1 van dit draadje nog wat foto's van de prints in aanbouw staan.

De Wascosa ketelwagens zitten nog netjes in de doos, maar gaan zodra de parkeerbaan af is zeker rijden. Ik heb nu een hele rij aan Wascosa ketelwagens die waarschijnlijk achter een SBB Cargo Re 10/10 of Re 20/20 terecht zullen komen :)

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hallo allemaal,

Eindelijk weer eens een update van de VSZ parkeerbaan.
Ik heb afgelopen week het bedieningspaneel gebouwd. Het is nog niet 100% af, maar het idee is duidelijk.

Het bedieningspaneel staat tegen de middelste bak van de parkeerbaan aan en heeft eigen inklapbare poten.
De bouwmethode is vrijwel gelijk aan die van de rest van de modulebakken.
De afmeting is ongeveer 105 bij 30 cm.







Het linkerdeel wat iets schuin staat heeft precies het formaat van een A3 vel papier. Hier komt het uitneembare schakelpaneel in. Het rechter deel is een vlakke plaat, waar precies het uitneembare digitale besturingssyteem inpast. Dit is nu even neergezet om de globale indeling te bepalen.
Uiteindelijk past dat systeem precies in onderstaande koffer.
Er komt ook nog een 2-3-rail H0 en een H0m programmeerspoor op!



Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2008

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hoi Menno,

dat ziet er netjes uit. Ben benieuwd naar het schakelpaneel.
Afgelopen week in Zwitserland wezen skiën en natuurlijk ook even naar het plaatselijke station geweest. Daar hadden ze de regeling van het lokale emplacement gewoon aan een buitenmuur hangen. Geweldig!
Misschien inspiratie voor je? (excuus voor de slechte kwaliteit. Met mijn telefoon gefotografeerd en de spiegeling was niet te vermijden)