Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

VSZ Clubbrouwels

Gestart door Joost B. zaterdag 08 augustus 2009, 21:25:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
VSZ Clubbrouwels
Joost B.
gast

VSZ Clubbrouwels
Om alles maar te bundelen open ik hier een topic waar ik (en eventueel Menno) onze clubmodule's in aanbouw laten zien.

De bak zal aangesloten worden op de clubbaan die als Thema Visp heeft.
We zijn net begonnen met de baan, dus het zal even duren voordat hij bereidbaar is.
Voor mij is het de 1e keer dat ik iets bouw met scenery, totaal nieuw dus.
Eindresultaat? Oordeel zelf maar:



De statische grasmaker werkt geweldig, voor een paar euro ben je klaar!




We blijven knutselen:



We zijn bijna klaar:

Kapel staat btw recht 8)

Nog gebeuren:
-Bomen maken
-Ballast leggen
-Electrisch in orde maken

De plannen voor de volgende bak liggen al klaar!

Gr Joost
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2008

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
wat zijn brouwels, Joost ?
Re:VSZ Clubbrouwels
Joost B.
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Zie hierboven, ik ben modelbrouwer 8) Tevens modelknoeier!
Re:VSZ Clubbrouwels
Wim N
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Hallo Modelbouwer Joost B,

Leuk dat je of ook met Menno een topic heb geopend over de bouwsels van de VSZ maar niet alles afdekken hoor doormiddel van een vuilniszak. :)

Gewoon doen en alles een beetje uitproberen daar leer je het snelste van en moet eerlijk zeggen gaat er leuk uitzien alleen de boom die je zelf gaat maken ben ik benieuwd want daar gaat wel een hoop tijd in zitten maar wel leuk om ze zelf te maken.

Succes verder en laat de update maar komen daar kunen we dan later een biertje op brouwen. :)

Groet Wim.
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hey Joost,

Leuk dat je een topic hebt geopend.

Nogmaals vind ik je module erg mooi geworden! Ik doe het je niet na :D

Ik zal binnenkort ook echt met foto's komen van mijn modules in aanbouw. Het loopt allemaal wat vertraging op door schilderwerkzaamheden... :P

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hallo allemaal,

Zoals beloofd hierbij een aantal foto's van mijn modules in aanbouw.

We beginnen met een kleine 60cm lange standaard h0 module. Deze module wordt gebouwd als overgang tussen een standaard h0 kopschot wat we gebruiken en de in aanbouw zijnde 'parkeerbaan'.
Op deze module ligt ook de zelfgebouwde 'Hosenträger' kruiswissel.




Dradenboel!!
Om de Hosenträger te bedraden waren 35 aansluitdraden nodig. Beetje lastig uit te leggen waarom het er zoveel zijn, maar het heeft te maken met betrouwbaarheid op de lange termijn. Ook worden de modules later geschikt voor automatische 2-rail/3-rail herkenning. De railstaven moeten dus geisoleerd worden van elkaar en apart bedraad.

Hieronder een aantal foto's van de module waar bovenstaande wisselcombinatie op is gemonteerd.




De telefoonkastjes gebruiken we voor de stroomvoorziening van de modules.




Dradenboel vastgesoldeerd :P




Je kunt zien dat de stukken rails aan het einde van de modules extra zijn vastgezet met twee schroefjes door de laatste biels heen. Dit doe ik om er absoluut zeker van te zijn dat de moduleovergangen goed zijn en niet bewegen.

Hieronder de parkeerbaan zelf. Het zijn teveel foto's om steeds iets bij te schrijven, maar als er specifieke vragen zijn kunnen die natuurlijk altijd in dit draadje of via PB gesteld worden :)
De parkeerbaan zal uiteindelijk bestaan uit 5 bakken van elk 1,20 meter lengte. Op de foto's staan slechts 3 bakken, omdat er geen ruimte is om alle vijf bakken achter elkaar te zetten.
Ik hoop dat jullie door deze foto's een beetje een idee krijgen van de constructie en de gedachten erachter. De poten zijn inklapbaar en het geheel is verbazend licht.


Dit is het ene einde van de parkeerbaan. Hier komt de korte 60cm module van hierboven aan vast. De gaten zijn al geboord. De 60cm module kan van beide kanten aan deze bak vastgemaakt worden, vandaar de dubbele set gaten.


Beetje donkere foto, maar dit is de zijkant van één bak. Ik heb er voor gezorgd dat er geen schroefkoppen enzo zichtbaar zijn van buitenaf. Alleen de platte koppen van de bouten voor de poten zijn zichtbaar, maar deze zijn mooi plat en vallen daardoor niet erg op.






Hier kun je zien dat de uitgeklapte poten met z'n tweeen bij elkaar worden gehouden door een m6 draadeind met vleugelmoeren. Dit geeft het geheel extra stevigheid. In de constructie draait de poot om een 8mm bout. Dit kun je op foto's hieronder zien.






Op de twee foto's hierboven kun je zien hoe de poten kunnen draaien in de constructie. De poten aan beide zijden van de bakken zitten niet even hoog, waardoor ze over elkaar heen kunnen wegklappen in de dubbele zijkant van de bak.






Deze bout hierboven zorgt ervoor, dat als de poten ingeklapt zijn dat ze ingeklapt blijven tijdens transport.


Proefleggen van één van de wisselstraten op de parkeerbaan.






Voordat de rails wordt gelegd heb ik de middenlijnen van alle tien de sporen uitgetekend op de bakken. Hierdoor is de rails simpel recht te leggen op de juiste onderlinge spoorwijdte.




Gaten voor de verbinding van de bakken onderling. De bakken zitten dus met twee directe bouten en twee bouten door de poten aan elkaar vast. Dit is meer dan voldoende voor een stevig geheel.


De eerste flexrail zit vast. nog 40 ofzo te gaan :P


Ook hier heb ik bij de overgangen extra schroeven door de bielsen gedraait. Zoals je kan zien is de rails nog één geheel. Pas als alle rails vast zit slijp ik bij alle moduleovergangen de rails door. Hierdoor garandeer je een goede moduleovergang zonder ontsporen.


Een blik in de verte als afsluiter :P
Dit zijn dus pas 3 van de 5 modules ;)
Ook komt er nog een keerlus aan het einde.

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Kroko14253
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Hoi Menno,

Dat ziet er zeer fraai uit. Jeetje, wat een dradenboel aan die "Hosenträger". Heeft natuurlijk te maken met die 2/3 rail herkenning. Je hebt waarschijnlijk al kunnen zien in mijn nieuwe plan, dat mijn versie wat groter is. Er hoeft niet veel van de kruising verwijderd te worden.
Ik heb je even een PB'tje met 2 vragen gestuurd.

Succes met bouwen.

Harry
Re:VSZ Clubbrouwels
DB bas
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
hoi menno joost leuk om zo te zien wat een mooie module,s jullie bouwen.
je kan ook de marklin of fleismann schroefjes gebruiken om de railsen bij de module overgangen het rails mee vast te zeten maar dan moet je eerst een gaatje van 1,5 mm of 1mm boren in de rails.
en wat een draaden boel je zult wel even bezig zijn geweest met het uit meten en booren van de draaden.
maar het ziet er toppie uit.

groetjes bas
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2009

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
mooie aanzet voor je lange opstelsporen. Ben nieuwsgierig naar het vervolg
Veel werk zo'n Hosentrager.
Wel eens de producten van: Weichen walter gezien?
http://www.weichen-walter.de/
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Allemaal bedankt voor de leuke reacties :D

@pab,
Zeker ken ik de wissels van Weichen Walter. Prachtige dingen, maar heb je de prijzen wel eens gezien :P
Ik bouw ze lekker zelf. Dat is voor mij ook een gedeelte van de hobby en ik beleef er veel plezier aan :D

Ik heb een apart draadje lopen over de bouw van de Hosenträger. Klik
Op zich valt het werk nog wel mee. De voorbereidingen kosten het meeste tijd. Ik heb er nu al twee gebouwd, waarvan de laatste veel sneller dan de eerste.

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Om de Hosenträger te bedraden waren 35 aansluitdraden nodig. Beetje lastig uit te leggen waarom het er zoveel zijn, maar het heeft te maken met betrouwbaarheid op de lange termijn. Ook worden de modules later geschikt voor automatische 2-rail/3-rail herkenning. De railstaven moeten dus geisoleerd worden van elkaar en apart bedraad.

Hoi,

indien mogelijk had ik graag wat informatie gehad over dat automatische 2-rail/3-rail herkenning. Mijn vriend heeft een ruimte van een 70 m² ter beschikking, maar ik rij 3 rails en hij 2 rails. Sommige stukken worden enkel 2 of 3 rails, maar andere stukken zijn gepland voor de twee systemen.  En is dit ook mogelijk via koploper?

modelspoorse groeten

Wim
Re:VSZ Clubbrouwels
EgMaf
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Hallo Menno,

Even 3 dingen die me opvallen:

  • Zijn de poten niet erg dun om staks de zware, volbeladen (met scenery e.d.) bakken te dragen?
  • Als de parkeerhaven toch uit het zicht komt, was het dan niet goedkoper en efficienter (qua nuttige spoorlengte) geweest om niet-slanke wissels te gebruiken?
  • Let bij het leggen van rail die nog geslepen moeten worden, goed op dat je na het slijpen een gat van een millimeter of anderhalf overhoudt tussen de 2 delen. Daarom is het bij het moteren van sporen op moduleovergangen vaak een goed idee om die afstand tussen de modules vrij te houden (bv door een ringetje over de schrefdraad tussen de bakken te stoppen).
Verder ziet het er wel jaloersmakend goed uit :)
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
@Wim,
Je kunt op deze website van Aswin Krol meer over de 2-3-rail print lezen. Ik heb al eens contact met Aswin gehad en je kun je print ook gebruiken voor wisselstraten.
Er komt als het goed is binnenkort ook een keerlusmodule gebaseerd op de 2-3-rail print.

In het kort komt het er op neer dat de print automatisch herkend of er een 2-rail of 3-rail loc het blok binnen komt rijden en de stroom dan goed schakelt voor 2- of 3-rail. Ook heeft de print terugmelding ingebouwd (s88). Je zou het dus ook moeten kunnen aansturen met koploper.

Voor meer informatie verwijs ik je toch weer naar de website van Aswin Krol.

@EgMaf,
De poten zijn meer dan dik genoeg heb ik gemerkt. Ik was er in het begin ook een beetje bang voor dat het te gammel zou worden, maar na het aan elkaar zetten van enkele bakken werd het geheel steeds steviger. Dat komt ook, omdat ik de poten met z'n tweeen aan elkaar heb gezet met die bouten en vleugelmoeren.
Ik wilde dus eerst ook dikkere poten nemen, maar een laag gewicht is heel belangerijk bij deze modules, dus hoe dunner hoe beter. In overleg heb ik dus 28x28mm poten genomen.

De parkeerbaan komt gedeeltelijk uit het zicht, maar blijft natuurlijk toch zichtbaar. Zeker op beursen is het lastig zo'n grote parkeerbaan verdekt op te stellen.
Ik kon destijds tijdens het ontwerp vrij goedkoop aan een hele berg slanke wissel komen.
De allerbelangerijkste reden echter om voor slanke k-rail wissels te gaan is toch het 2-rail/3-rail verhaal. Deze wissels zijn de enige die geschikt zijn voor zowel 2-rail als 3-rail, door de gescheiden (geisoleerde) railstaven.
Ook is het niet echt prettige om een trein met 14 bakken door een krappe k-rail wisselstraat te duwen :P
Ik hou het lekker op slanke wissels. Een metertje meer of minder in de lengte maakt toch niet uit :D

Ik heb de bakken extra aan elkaar gezet zonder tussenruimte, omdat tijdens het doorslijpen met een Dremel schijfje er toch precies een gat van 1mm ontstaat door de dikte van het schijfje. Als dit eventueel niet genoeg blijkt te zijn kan ik altijd nog een stukje extra afslijpen :)

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Door de complexiteit zie ik soms ook dingen over het hoofd hehe.

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hoi Menno,

dank u voor tip en de reactie, heb ik weer wat om te bestuderen.

mvg
Wim
Re:VSZ Clubbrouwels
EgMaf
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Citaat van: madmenno op vrijdag 14 augustus 2009, 11:10:42
Ik heb de bakken extra aan elkaar gezet zonder tussenruimte, omdat tijdens het doorslijpen met een Dremel schijfje er toch precies een gat van 1mm ontstaat door de dikte van het schijfje. Als dit eventueel niet genoeg blijkt te zijn kan ik altijd nog een stukje extra afslijpen :)
Ehm, ik bedoelde juist anderom  :P

Met de rails vast op de ondergrond (de bakken), krijg je een gat van 1mm in je railstaaf als je gaat slijpen.
Als je nu, voordat de de rails op de ondergrond vast maakt, de bakken 1mm uit elkaar zet, en dan gaat slijpen, kun je daarna de bakken weer strak tegen elkaar zetten, en sluiten de railstaven weer mooi strak aan....
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Citaat van: EgMaf op vrijdag 14 augustus 2009, 11:27:23
Citaat van: madmenno op vrijdag 14 augustus 2009, 11:10:42
Ik heb de bakken extra aan elkaar gezet zonder tussenruimte, omdat tijdens het doorslijpen met een Dremel schijfje er toch precies een gat van 1mm ontstaat door de dikte van het schijfje. Als dit eventueel niet genoeg blijkt te zijn kan ik altijd nog een stukje extra afslijpen :)
Ehm, ik bedoelde juist anderom  :P

Met de rails vast op de ondergrond (de bakken), krijg je een gat van 1mm in je railstaaf als je gaat slijpen.
Als je nu, voordat de de rails op de ondergrond vast maakt, de bakken 1mm uit elkaar zet, en dan gaat slijpen, kun je daarna de bakken weer strak tegen elkaar zetten, en sluiten de railstaven weer mooi strak aan....

Ah ok :P, zo bedoel je.
Ik wil eigenlijk graag dat gat van 1mm hebben, ook vanwege eventueel uitzetting door warmte. De parkeerbaan is zo lang, dat een beetje speling eigenlijk wel nodig is. Ik heb weinig trek in spoorspatting ofzo.
Misschien loopt dat niet zo'n vaart, maar 1mm is niet zo erg dat de treinen er problemen mee hebben :)

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Heey Menno,

Erg gaaf ziet dat eruit zeg!
Daar kan je nog eens een trein plaatsen (hupac container of staal of passagier :P )
Veel succes met de bouw en ben benieuwd hoe het eruit gaat zien met scenery. :)

Groetjes,

Antal
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hey Antal,

Bedankt voor het compliment :D

Er kunnen straks inderdaad lange treinen op ja. Ongeveer 4 meter past er makkelijk op.

Ik ben geen sceneryheld, dus geen scenery op de parkeerbaan. De kleine Hosenträger module krijgt wel scenery :P
Bij de parkeerbaan worden de zijkanten zwart geschilderd (zoals bij alle VSZ h0 bakken). De bovenkant waar de sporen op liggen word betongrijs geschilderd om het er toch een beetje netje te laten uitzien.

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Joost B.
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Zo ik ben vandaag ook bezig geweest. Electrisch is bijna alles in orde bij mij.
De 1e testrit heb ik net al gemaakt:



Gr Joost
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
VET!!!!!!! :D

Wat is dat toch een mooie loc!

Nu nog de ballast Joost :P

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Wim N
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Citaat van: madmenno op donderdag 13 augustus 2009, 20:07:44

Hallo allemaal,

Zoals beloofd hierbij een aantal foto's van mijn modules in aanbouw.



Je kunt zien dat de stukken rails aan het einde van de modules extra zijn vastgezet met twee schroefjes door de laatste biels heen. Dit doe ik om er absoluut zeker van te zijn dat de moduleovergangen goed zijn en niet bewegen.


Ook hier heb ik bij de overgangen extra schroeven door de bielsen gedraait. Zoals je kan zien is de rails nog één geheel. Pas als alle rails vast zit slijp ik bij alle moduleovergangen de rails door. Hierdoor garandeer je een goede moduleovergang zonder ontsporen.

Groetjes,
Menno


Hallo Joost en Menno,

bedankt voor het plaasten van een bouw verslag van de VSZ bouwsels die ik natuurlijk gaat volgen, waarbij ik ook misschien jullie wel tips of ideetje mee kan geven want ja die krijg ik van jullie ook.

Ik heb even de modulebakken bekeken en je geeft aan (Menno) dat je er extra schroefjes in heb gezet in verband de stevigheid maar als ik jullei was zal ik twee of drie bielzen ernaast ook nog een paar schroefjes er in schroeven dit om de rails zeker goed op zijn plaats te houden en waarbij de rails niet meer naar rechts of links kan schuiven.

Zie wel dat er verder op ook schroefjes zitten maar deze zijn te ver van de uiteinden vandaan of het kan ook vertekend zijn op de foto dat het maar 10 centimeter is.

Veel succes verder met de bouw.

Groet Wim. 
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Kleine update weer van mijn kant :D

Ik heb nu alle sporen op de eerste twee bakken vastgeschroefd. Ook zijn de rails bij de moduleovergangen al doorgeslepen.
De wisselcombinatie die in de eerste foto's op de voorgrond te zien is, moet ik nog maken (Hosenträger met Engelse wissels), dus heb ik de wissels maar even los op zijn plaats gelegd voor de vorm :P
De wisselcombinatie is het exacte midden van de parkeerbaan. De rest van de modulebakken worden net zoals de eerste gebouwd, maar dan in spiegelbeeld.

Ook voor de vorm maar even een relatief korte trein neergezet bestaande uit 1:87 Roco rijtuigen (303 mm). Dit is een halve lengte trein. Dit geeft wel een beetje aan hoe groot het geheel eigenlijk is...
Ik schrok er zelf ook een beetje van toen ik begon met bouwen ;)



















Sorry trouwens voor de slechte kwaliteit van de foto's. Het is erg lastig om goede foto's te maken vanwege grote lichtinval...

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Joost B.
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Natuurlijk weer helemaal geweldig :D

Ik zie al helemaal voor hoe alles vol staat met treinen, volop bedrijf op Visp!
Ik zie zelfs dat we door muren kunnen rijden :P

Gr Joost Rijden! Rijden!
Re:VSZ Clubbrouwels
Romar
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
leuk draadje dit zeg!

Hier kan ik veel ideeën uit halen voor de module baan die ik thuis wil gaan bouwen!

Vooral zo doorgaan Menno en Joost  :)

@Joost

als je deze foto bedoeld, snap ik wat je bedoeld :mrgreen:



Mvg,

Romar
Re:VSZ Clubbrouwels
sbbmarklin
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
En zijn er al vorderingen?

Gr Arnout.
Re:VSZ Clubbrouwels
Joost B.
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Arnout,

Achter de schermen word hard gewerkt 8). Volgende plan voor mij is het bouwen van een S-bocht.

Gr Joost
Re:VSZ Clubbrouwels
sbbmarklin
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Das mooi. Ben benieuwd wat de brouwsels zijn.

Gr Arnout.
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Ik kan helaas alleen in het weekend eraan werken, dus voortgang is trager dan gedacht.

Ben druk bezig de laatste rails vast te schroeven op de parkeerbaan. Zo te zien heb ik precies genoeg flexrails. Ik kom nog wel twee tegenbogen voor de slanke wissels (art. nr. 2274) tekort. Heb er al een zoekertje voor staan op dit forum :)

Daarna gaan alle rails er weer af en word het geheel in de verf gezet. Daarna wordt de rails bedraad en weer terug vastgeschroefd.
Daarna alles electrisch aansluiten. Pas later worden de wissels aangepast en worden ze voorzien van servo aandrijvingen. En oja ook de Hosenträger met Engelse wissel moet nog gemaakt worden. Genoeg te doen dus :P

Foto's aankomend weekend!

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Update van mijn kant :D

Ik ben weer verdergegaan met bouwen aan de modules. Module 1 en 2 die op de vorige foto's stonden zijn weggehaald en modules 3 staat nu waar module 1 eerst stond. Module 4 en 5 en de Hosenträger module zijn er nu aangebouwd.

De bedrading is nog in aanleg. Rails ligt nu wel allemaal op zijn plaats.

















Volgende stap: schilderen!

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hallo allemaal,

Nou het is alweer een tijdje geleden, dus ik dacht laat ik het topic maar even uit het stof halen :)
Ik ben erg druk geweest met de studie de laatste paar maanden, dus heb ik weinig kunnen doen.

Nu even wat meer tijd gehad afgelopen maand en dus nu maar even alle vorderingen gebundeld in één bericht.

Er was op de vereniging een klein koppelstukje nodig om tussen twee balken door te komen, waar geen standaard module tussen past. Deze heb ik in een weekend even snel in elkaar geknutseld. het is eigenlijk een minimodule geworden.
De lengte is precies één standaard raillengte (18cm)





Hierna maar weer verder gegaan aan de grote parkeerbaan. De rails op de middelste bak met de Hosentrager met Engelse wissels lag er al op. Tijd voor bedrading!















Een boel saai werk, maar wel noodzakelijk.
De groene printjes die je zien zijn printjes van Huub Maaskant. Het zijn adapterprintjes waardoor je modules heel makkelijk met standaard 25 polige seriele kabels aan elkaar kan verbinden.
Zie ook hier voor meer informatie.
Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik een boel polen nodig heb over de moduleovergangen.

De drie kleuren draden werkt als volgt. Zwart is de middelrail (puko's), rood is het railstaaf aan de 'dalkant' en blauw is de railstaaf aan de 'bergkant'. Dit onderscheid tussen de rail is gemaakt voor het rijden met zowel 2-rail als 3-rail materiaal op de k-rails. De railstaaf aan de blauwe draad is per blok geisoleerd en wordt later aangesloten op een stukje electronica. Bij 3-rail gebruik wordt enkel zwart en rood gebruikt!

Hieronder is die electronica te zien. Het is een ontwerp van Aswin Krol. (Zie ook www.aswinkrol.nl
Ik heb deze print nagebouwd. De print detecteert automatisch of er een 2-rail of 3-rail loc op het baanvak staat en schakeld dan de juiste stroom automatisch op de rails. Hier komen dus geen schakelaars of wat voor handeling ook meer bij kijken. het gaat helemaal vanzelf. Elke print kan vier geisoleerde blokken schakelen.
Voor meer informatie verwijs ik ook weer naar de website van Aswin Krol zoals hierboven aangegeven.

Om de print te bouwen is wel wat geduld nodig. En dat is de grootste understatement van het jaar. Ik ben twee weekenden bezig geweest om de eerste te bouwen. Dat is precies éénderde van een eurokaart (10x16cm)
Ik heb dus maar meteen 3 stuks op 1 eurokaart gebouwd. De tweede en derde gingen gelukkig sneller :)

Hieronder foto's van de print in diverse stadia van bouw.












Montage onder de modulebak.

Ik kan met deze print nu 12 blokken schakelen. Dat is nog niet genoeg, maar dit zijn alleen maar prototypes. Er komt binnenkort namelijk nog een wijziging aan het ontwerp van Aswin Krol.
Ik heb ook de ESU Switchpilot Servo decoders al gemonteerd, maar de servo's zelf moeten nog terug naar de fabriek vanwege problemen met de microprocessor.
ESU werkt momenteel al aan de oplossing.

Verder heb ik de bak bijna volledig bedraad. Helaas nog geen foto's hiervan, maar dat komt wel weer bij de volgende update :)

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2008

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hey Menno,

ik vond je al wat stil de laatste tijd ;)

Dit is altijd een stugge fase, kost veel tijd en levert optisch niet veel resultaat, maar als je het goed doet hoeft het gelukkig mar één keer!

Een hoop interessant elektronica, daar zal ik ook eens induiken.

Problemen met de processor van de servo's? Welk type gebruik je?
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hoi Arjan,

De servo's die ik gebruik zijn die van ESU, nummer 51804. Dit is de opvolger van de 51803.
Op het ESU support forum wordt door ESU zelf uitgelegd, dat er een probleem is met de toleranties bij fabricage in China in combinatie met de microprocessor in de digitale servo zelf!
Ze zijn nu de software aan het aanpassen voor de servo, waardoor de problemen niet meer zouden moeten optreden.
De symptomen van een niet correct werkende servo zijn dat ze niet helemaal stil staan in de eindposities (blijven een klein beetje heen en weer bewegen) en dat ze een brommend geluid maken.
Alle niet correct werkende servo's 51804 en 51805 kunnen dan ook direct naar ESU worden teruggestuurd en worden dan om geruild voor wel goed werkende versies. In ieder geval, dat wordt op het supprt forum gezegd.
Mijn servo's gaan straks ook op de post naar Duitsland.

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
sbbmarklin
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Hallo Menno,

Een vraag: Waarom schilder je niet eerst de module,s voor je er rails op legt? Ik ben nu ook aan het schilderen. Ik weet wel dat als ik ooit een nieuwe baan bouw ik eerst alles plamuur - schuur en in de grondverf zet voor ik iets anders doe. Ik bouw dan ook een CH baan en kan ondanks dat het lente is gewoon een foto in de sneeuw maken.  Wat een bende word het met dat schuren.

Ik ben voor dew rest nieuwschierig naar het resultaat.

Gr Arnout.
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hoi Arnout,

De gelegde rails op de modules die nog niet geschilderd zijn gaat er eerst nog weer af. Dit is enkel proefleggen. De bedrading zit er namelijk nog niet aan. Ik wil eerst de rails allemaal passend maken enzo, zodat ik niet voor onaangename verrassingen komt te staan als ik alle draden er al aan heb gesoldeerd.
Nu kan ik ook nog mooi lijnen trekken op het hout, zodat alle sporen netjes recht liggen.

Hierna gaat alles er weer af en schilder ik de bakken (heb er nu 2 gedaan van de 5). Daarna gaat de rails met de bedrading eraan er definitief op. (Heb ik nu op de middelste bak gedaan). Daarna kan alles aan de onderkant aangesloten worden :)

Het is wel wat extra werk, maar zeker de moeite waard denk ik.

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Lokkie
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Hoi Menno,

Wauw, gave schakeling zeg. 8)
Ik wist niet dat dit kon.

Gr.
René
Re:VSZ Clubbrouwels
Kroko14253
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Hoi Menno,

Ik vond het al een beetje stil, wat betreft jouw postings. Ja, studie gaat voor, hé?!
jeetje, wat een werk zeg, die modules solderen. Ik zag eerst de bovenzijde en dacht OK. Maar toen ik de onderkant zag.....zul je wel lekker veel soldeer verwerkt hebben. De eerste module is altijd van..routine opdoen. Een volgende zal sneller gaan, dat had ik ook met de modules van MBTronik, die ik nu gebruik. De eerste deed ik in een bepaalde tijd, de 2 volgende gingen veel sneller.

Veel succes verder,

Harry
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
schitterd, dit wil ik wel in werking zien :D
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Citaat van: wijbe op vrijdag 02 april 2010, 21:28:48
schitterd, dit wil ik wel in werking zien :D

Gaat dit weekend of anders begin van volgende week gebeuren. Ben de laatste draden aan het vastsolderen nu en moet dan ook nog een adapterprintje solderen voor tussen de baan en de ECoS.

Ik heb nu ook een fatsoenlijke 2-rail loc, dus misschien lukt het me wel om een filmpje te maken.
Ik ga het proberen iig!  :P :D

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Ha die Menno en Joost.
Na de laatste updates ook gelijk het hele draadje eens goed doorgelezen.
Wat een prachtig stukje (nou ja, zeg maar stuk) werk en dan al die elektronica! :roll:

Joost heeft al een aanvang gemaakt met de scenery, maar voor de rest van de modules zal dit nog enorm veel werk zijn.

Veel succes met de verdere bouw. (en zeker ook je studie!)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Zo, vandaag de module maar eens op zijn poten gezet een een paar locs uit de doos gehaald.
Ik heb gisteren eerst nog even een Zimo MX64 decoder die ik nog had liggen in mijn nieuwe 2-rail loc gebouwd. Hierdoor kan ik vandaag 2-rail en 3-rail materieel testen op de modulebak.

De 2-rail loc rijdt heerlijk overigens :)

Na wat opstartproblemen (vieze puko's) kwam ik toch een paar kleine probleempjes tegen.
Een loszittend voedingsdraadje, wat ik zojuist weer vastgesoldeerd heb.
Als tweede een probleem waar ik al van dacht dat het zou gaan gebeuren. Het is namelijk zo dat bij de oude slanke k-rail wissels de sleper de railstaven raakt bij het berijden. Omdat ik vaste spanningen heb staat over de railstaven en niet met hartstukpolarisatie werk geeft dat kortsluiting.
De nieuwere slanke k-rail wissels hebben hier overigens geen last van, omdat die meer puko's hebben op die plek.
Ik heb al een oplossing voor deze wissels in de vorm van een 20mm lang messing profieltje dat ik op die plek lijm. Dit zorgt ervoor dat de slepers over de railstaven heengetild worden.
Een foto volgt straks.

De Engelse wissels geven wat meer problemen door de complexiteit van de railstaven en ruimtegebrek. Ik probeer nu wat voedingsdraadjes los te halen om te zien of ik daardoor het probleem kan oplossen. Lukt dat niet, dan moet ik de hartstukken gaan voorzien van polarisatie. ik hoop dat dit niet nodig zal zijn. Ik weet het binnenkort.

Later volgen foto's! :)

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2008

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Menno,

Typisch van die opstart problemen. Wanneer je eenmaal in de gaten hebt wat het probleem is en hoe het op te lossen valt het uiteindelijk wel mee.
Mooi dat je nu weer een beetje aan rijden toe komt, Zeker met een nieuwe loc wil je dat niet te lang uitstellen.

Succes met het vinden en oplossen van storingen. Ik wacht met spanning op de foto's
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hallo allemaal,

Met een beetje vertraging nu eindelijk de foto's die ik afgelopen dagen heb gemaakt! :)


Ik heb de middelste bak van de parkeerbaan waar ik aan gewerkt heb maar eens overeind gezet.
Hier gelijk een overzichtsfoto van de opstelling die ik even tijdelijk heb gemaakt.

En zoals Arjan al zei is het inderdaad heel fijn om na meer dan een jaar eindelijk weer eens een beetje te kunnen rijden, al is het maar 1,2 meter :P  :lol:


De aansluitingen onder de bak hebben jullie in een eerdere 'post' al kunnen zien. Hierboven de aansluiting aan de ECoS centrale.
Ik heb voor de gelegenheid even een adapterplankje gebouwd waar ik de module op kon aansluiten. De printplaat met de 25 polige seriele stekker gaat dus naar de module met een standaard seriele kabel (lekker goedkoop).
De telefoonstekker is voor de aansluiting van de ringleiding, die naar de kleine 60cm bak met de Hosentrager gaat. Die aansluiting was nu even niet nodig.
De twee oranje draden en de kleine aansluitrail is in dit geval even een snel gemaakt programmeerspoor.
Die rare dradenbundel met die groene tape en zwarte stekker op de voorgrond is een zelfgebouwd adapterprintje wat ik nog had liggen van mijn computerhobby jaren :P
Deze adapter zorgt ervoor dat ik 12V DC op een pool van de printplaat met de 25 polige stekker kan zetten.


Even een overzichtje van het materieel dat ik voor de gelegenheid maar eens uit de doos heb gehaald. Ik had wat divers materieel nodig, zowel 2-rail als 3-rail en de 3-rail locs met diverse typen slepers.
Alleen de loc linksonder is 2-rail (mijn nieuwe SBB Re 481) :)


Hier is de reden te zien dat ik locs met meerdere verschillende slepers nodig had.
Ik gebruik het oude type slanke k-rail wissel en die hebben te weinig puko's om de sleper over de kruisende railstaven te tillen. Aangezien ik niet met hartstukpolarisatie werk bij die wissels en dus vaste spanningen op de railstaven heb staan maakte de 3-rail locs met hun sleper kortsluiting.
Om dit op te lossen was wel even wat denkwerk nodig, want ik kon nergens een messing profieltje vinden wat 3,5mm hoog was  :shock:
De railstaven steken namelijk 3mm boven de bielsen uit en je mag volgens de NEM normen maximaal 0,7mm boven de railstaven uitkomen met je puko's. Ik heb uiteindelijk wat restmateriaal van de ombouw (lees: sloop) van de slanke wissels voor de hosentragers gebruik om 3,5mm te halen met een 3,0mm profiel.
Stukjes van 2cm afgezaagd en op zijn plek gelijmt met secondelijm.

Testen liet zien dat alle slepers nu probleemloos en zonder kortsluiting de wissel opver komen, behalve de Mehano Am 843. Nou heeft die sowieso al een waardeloze sleper, dus daar kan ik wel mee leven. Ik zet er wel een Roco fluistersleper onder :P



Bovenstaande slanke Engelse wissels gaven helaas veel meer problemen. 2-rail rijd prima, maar 3-rail geeft vaak kortsluiting. Vaak bij de afbuigende stand.
Ik heb hier lang en hard over na moeten denken, maar ik ontkom hier helaas niet aan hartstukpolarisatie (eigenlijk polarisatie van de strijkregels en railstaven binnen het wissel).

Op zich geen probleem, aangezien het hier om 4 servo's gaat en ik dus aan 1 ESU Switchpilot Extension module genoeg heb.



Hierboven even een tekeningetje van hoe ik de schakeling heb bedacht. Gelukkig heeft de Switchpilot Extension 2 relais per servo, dus heb ik precies genoeg uitgangen. Het is namelijk allemaal wat complexer door de 3 verschillende geisoleerde polen die ik in de wissels heb lopen. DCC, 0 (massa) en print (DCC of massa) genoemd.
Binnenkort maar even een Switchpilot Extension bestellen dus :)

Hierna kon ik eigenlijk niet verder omdat mijn ESU servo's ondertussen bij ESU in Duitsland liggen voor vervanging.
Ik ben dus maar weer eens gaan kijken naar de kleine 60cm module. Hier moest nog het 1 en ander aan gebeuren.


Ook hier heb ik de stukjes messing profiel moeten plaatsen in verband met kortsluiting door de slepers. Dit is de snelste en goedkoopste oplossing die ik kon bedenken.



Ik had al heel lang wipschakelaars liggen om de 4 servo mee te bedienen. Het zijn eigenlijk 2 overloopwissels in 1, dus zijn 2 schakelaars genoeg voor de 4 servo aandrijvingen. Ze gaan paarsgewijs om.
Ook maar eventjes ingebouwd dus. Ik heb ze een beetje verdiept gemonteerd op een apart plankje aan de achterkant van de module, zodat beschadiging bij transport minimaal is, omdat ze niet uitsteken.



De huidige bedrading onder de module. Ondanks de kleine lengte van 60cm een boel bedrading. Ik moet het 1 en ander nog even bij elkaar binden en wegwerken enzo, maar het is in principe allemaal werkend aangesloten.
De losse blauwe draden linksboven in 1 van de foto's gaan naar de nog te bouwen 2-3-rail print die hier op komt.
Op de onderste foto is de pinout van de telefoonstekker te zien voor de ringleiding.
De DCC en GND(massa) aansluiting zijn misschien een beetje misleidend, maar aangezien ik de massa van de 12VDC voeding over dezelfde pool trek als 1 van de polen van het digitale signaal heb ik het maar even zo aangegeven.

Er zijn nog een paar dingen die ik moet doen. Ook heb ik naast de kortsluitingsproblemen nog wat problemen bij de stroomvoorziending van de hosentragers. De kunststof hartstukken liggen namelijk precies zover uit elkaar dat de locs erop blijven stilstaan, omdat de stroomtrekkende assen van veel locs precies evenver uit elkaar liggen :(
Murphy slaat dus weer keihard toe!! 8)
Ik denk er dan ook aan om de kunststof hartstukken te verwijderen en te vervangen door messing of ander soortig geleidend materiaal.

Dat was het weer even. Ik heb volgende week tentamens, dus even geen update voorlopig.

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
schitterend :D
Re:VSZ Clubbrouwels
hoolsema
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
heel netjes hoor. toppie!!!

Reinder
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2008

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Menno,

GEWELDIG! De techneut in mij zit hierbij te kwijlen. Je hebt het jezelf ook niet makkelijk gemaakt met twee verschillende systemen door elkaar en dan ook nog omgebouwde wissels... Het lijkt er in ieder geval wel op dat je stapje voor stapje verder komt.

Hoe wil je dat oplossen met die nieuwe hartstukken? Zelf iets frezen of zo? Misschien tijd voor totaal eigenbouw? ;)
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Bedankt voor de reacties! :D

@ Arjan,

ja, ik maak het mezelf niet makkelijk idd. Maar dat is voor mij juist de lol van de hobby, iets maken wat nog niemand anders heeft of niet te koop is :)

Tja de hartstukken. Ik weet het eigenlijk niet. Ik loop hier al over na te denken sinds ik voor het eerst overweeg zelf wisselstraten vanuit niets te gaan bouwen.
Ik zat gisteren een beetje te passen met een messing profieltje. Misschien kan ik dat wat bijslijpen ofzo. Ik weet het gewoon nog niet.
Voorlopig laat ik het maar even zo en probeer ik eerst wel die polarisatie in te bouwen. Dat word al weer een flinke extra dradenboel :P

En ja, misschien sloop ik in de toekomst die hele wisselstraat er wel uit en vervang ik deze door zelfbouw. Lijkt me wel een leuk projectje eigenlijk heheh

Groetjes,
Menno
Re:VSZ Clubbrouwels
daanknoben
gast

Re:VSZ Clubbrouwels
Hey Menno,

Gaaf gemaakt werer hoor die wisselcombinaties. Volgende project eentje met 4 engelse wissels en een kruising?? Dan heb je nauwelijk nog plaats voor de aandrijvingen :) :)

Ga zo door. Grote inspiratiebron

Groeten,

Daan
Re:VSZ Clubbrouwels
Hemeltje lief, ik dacht dat ik op een modeltreintjesforum zat maar er gebeurt hier net even "ietsjes" meer. :?: :shock:

Als ze me vertellen dat dit het electrisch verhaal van de spaceshuttle is geloof ik het ook. :D

Heel knap maar ik haak hier vol gas af, totaal geen kaas van gegeten. Succes met verdere bouw.

Gr Peter
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hallo Menno

Al die wisselsoorten zijn erg mooi,
je zou eigenlijk een bedrijfje moeten starten waarin je al die
verbouwde wissels moet gaan verkopen :P :lol:
want mooi is het zeker, en professioneel!

ga zo door en veel succes!

Groetjes Daniël
Re:VSZ Clubbrouwels
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:VSZ Clubbrouwels
Hallo allemaal,

Ik heb dit weekend weer wat kunnen doen aan de bedrading van bak 04.

De middelst bak (03) heb ik even aan de kant gelegd, omdat ik nog steeds geen servo's heb en omdat er aanpassingen nodig zijn i.v.m. hartstuk polarisatie van de Engelse wissels. Deze spullen heb ik ook nog niet in huis.

Bak 04 zit straks direct achter bak 03 en bestaat enkel uit 10 rechte stukken rails. Lekker makkelijk dus! :)

Ik heb vorig weekend de rails van bedrading voorzien en vastgeschroefd. Dit weekend heb ik alle bedrading aangelegd.

Hieronder foto's van hoe het er nu uitziet. Deze bak is nu dus helemaal af.


Overzichtsfoto.




Details.

Hieronder nog enkele foto's van bak 03, met de wisselcombinatie erop. Deze is dus nog niet helemaal af, maar ik kan hier voorlopig niet verder mee.







Ik kan nu ook niet verder met de rails en bedrading van de overige bakken, omdat deze nog niet geschilderd zijn. Nu het weer een beetje mooi weer aan het worden is, kan ik deze hopelijk zo snel mogelijk in de verf zetten.
Ik ga nu eerst verder met het aanpassen en voor servo's geschikt maken van 18 wissels van de kopbakken (01 en 05).

Groetjes,
Menno