Hallo allemaal,
Met een beetje vertraging nu eindelijk de foto's die ik afgelopen dagen heb gemaakt!

Ik heb de middelste bak van de parkeerbaan waar ik aan gewerkt heb maar eens overeind gezet.
Hier gelijk een overzichtsfoto van de opstelling die ik even tijdelijk heb gemaakt.
En zoals Arjan al zei is het inderdaad heel fijn om na meer dan een jaar eindelijk weer eens een beetje te kunnen rijden, al is het maar 1,2 meter

De aansluitingen onder de bak hebben jullie in een eerdere 'post' al kunnen zien. Hierboven de aansluiting aan de ECoS centrale.
Ik heb voor de gelegenheid even een adapterplankje gebouwd waar ik de module op kon aansluiten. De printplaat met de 25 polige seriele stekker gaat dus naar de module met een standaard seriele kabel (lekker goedkoop).
De telefoonstekker is voor de aansluiting van de ringleiding, die naar de kleine 60cm bak met de Hosentrager gaat. Die aansluiting was nu even niet nodig.
De twee oranje draden en de kleine aansluitrail is in dit geval even een snel gemaakt programmeerspoor.
Die rare dradenbundel met die groene tape en zwarte stekker op de voorgrond is een zelfgebouwd adapterprintje wat ik nog had liggen van mijn computerhobby jaren

Deze adapter zorgt ervoor dat ik 12V DC op een pool van de printplaat met de 25 polige stekker kan zetten.

Even een overzichtje van het materieel dat ik voor de gelegenheid maar eens uit de doos heb gehaald. Ik had wat divers materieel nodig, zowel 2-rail als 3-rail en de 3-rail locs met diverse typen slepers.
Alleen de loc linksonder is 2-rail (mijn nieuwe SBB Re 481)

Hier is de reden te zien dat ik locs met meerdere verschillende slepers nodig had.
Ik gebruik het oude type slanke k-rail wissel en die hebben te weinig puko's om de sleper over de kruisende railstaven te tillen. Aangezien ik niet met hartstukpolarisatie werk bij die wissels en dus vaste spanningen op de railstaven heb staan maakte de 3-rail locs met hun sleper kortsluiting.
Om dit op te lossen was wel even wat denkwerk nodig, want ik kon nergens een messing profieltje vinden wat 3,5mm hoog was

De railstaven steken namelijk 3mm boven de bielsen uit en je mag volgens de NEM normen maximaal 0,7mm boven de railstaven uitkomen met je puko's. Ik heb uiteindelijk wat restmateriaal van de ombouw (lees: sloop) van de slanke wissels voor de hosentragers gebruik om 3,5mm te halen met een 3,0mm profiel.
Stukjes van 2cm afgezaagd en op zijn plek gelijmt met secondelijm.
Testen liet zien dat alle slepers nu probleemloos en zonder kortsluiting de wissel opver komen, behalve de Mehano Am 843. Nou heeft die sowieso al een waardeloze sleper, dus daar kan ik wel mee leven. Ik zet er wel een Roco fluistersleper onder

Bovenstaande slanke Engelse wissels gaven helaas veel meer problemen. 2-rail rijd prima, maar 3-rail geeft vaak kortsluiting. Vaak bij de afbuigende stand.
Ik heb hier lang en hard over na moeten denken, maar ik ontkom hier helaas niet aan hartstukpolarisatie (eigenlijk polarisatie van de strijkregels en railstaven binnen het wissel).
Op zich geen probleem, aangezien het hier om 4 servo's gaat en ik dus aan 1 ESU Switchpilot Extension module genoeg heb.

Hierboven even een tekeningetje van hoe ik de schakeling heb bedacht. Gelukkig heeft de Switchpilot Extension 2 relais per servo, dus heb ik precies genoeg uitgangen. Het is namelijk allemaal wat complexer door de 3 verschillende geisoleerde polen die ik in de wissels heb lopen. DCC, 0 (massa) en print (DCC of massa) genoemd.
Binnenkort maar even een Switchpilot Extension bestellen dus

Hierna kon ik eigenlijk niet verder omdat mijn ESU servo's ondertussen bij ESU in Duitsland liggen voor vervanging.
Ik ben dus maar weer eens gaan kijken naar de kleine 60cm module. Hier moest nog het 1 en ander aan gebeuren.

Ook hier heb ik de stukjes messing profiel moeten plaatsen in verband met kortsluiting door de slepers. Dit is de snelste en goedkoopste oplossing die ik kon bedenken.

Ik had al heel lang wipschakelaars liggen om de 4 servo mee te bedienen. Het zijn eigenlijk 2 overloopwissels in 1, dus zijn 2 schakelaars genoeg voor de 4 servo aandrijvingen. Ze gaan paarsgewijs om.
Ook maar eventjes ingebouwd dus. Ik heb ze een beetje verdiept gemonteerd op een apart plankje aan de achterkant van de module, zodat beschadiging bij transport minimaal is, omdat ze niet uitsteken.

De huidige bedrading onder de module. Ondanks de kleine lengte van 60cm een boel bedrading. Ik moet het 1 en ander nog even bij elkaar binden en wegwerken enzo, maar het is in principe allemaal werkend aangesloten.
De losse blauwe draden linksboven in 1 van de foto's gaan naar de nog te bouwen 2-3-rail print die hier op komt.
Op de onderste foto is de pinout van de telefoonstekker te zien voor de ringleiding.
De DCC en GND(massa) aansluiting zijn misschien een beetje misleidend, maar aangezien ik de massa van de 12VDC voeding over dezelfde pool trek als 1 van de polen van het digitale signaal heb ik het maar even zo aangegeven.
Er zijn nog een paar dingen die ik moet doen. Ook heb ik naast de kortsluitingsproblemen nog wat problemen bij de stroomvoorziending van de hosentragers. De kunststof hartstukken liggen namelijk precies zover uit elkaar dat de locs erop blijven stilstaan, omdat de stroomtrekkende assen van veel locs precies evenver uit elkaar liggen

Murphy slaat dus weer keihard toe!!

Ik denk er dan ook aan om de kunststof hartstukken te verwijderen en te vervangen door messing of ander soortig geleidend materiaal.
Dat was het weer even. Ik heb volgende week tentamens, dus even geen update voorlopig.
Groetjes,
Menno