Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Overweg en contactrails

Gestart door AnalogDriver woensdag 05 augustus 2009, 13:12:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overweg en contactrails
AnalogDriver
gast

Overweg en contactrails
Van een enkel ding begrijp ik niet hoe het aangesloten moet worden en wat waar bij hoort. Heb er eigenlijk best een heleboel vragen over :P en hoop dat iemand met meer analog Märklin ervaring van vroeger dit weet.


Ik heb deze overeg met dubbelspoor uitbreiding:




Maar hier zat nog heel wat van deze overgang rails extra stukken bij:



Zijn dit allemaal delen van uitbreiding van deze overweg? Maar dan zonder het verkeersweg tussengedeelte. Of horen die nog ergens anders bij?





En dat kleine losse railstuk grijs, waar is dat voor? Is dat wellicht voor de K-rails aansluiting? Zo niet waar is het voor?


Ik heb er dus wel een mooie OVP bij, maar geen handleiding.
Op deze overweg zit:

+  aan beide kanten een gele draad met stekker. Als ik die aansluit op geel gaat de overweg direct dicht. Mechaniek werkt dus :)

+ een geel gemarkeerde stekker aansluiting.

Hoe moet ik dit aansluiten?
En hoe gaan die contactrails een rol spelen?



Over contactrails gesproken: ik kwam nog een hele serie met rode srip/streep gemarkeerde hele en halve aansluitrails tegen.




Hiervan is 1 rail geïsoleerd en zit midden in die geïsoleerde railstaaf ook nog een onderbreking.

Daarnaast heb ik vergelijkbare met dubbele stekker aansluiting.
Ik kan mij voorstellen dat deze door overrijdende trein massacontact maakt en dat je met deze dus iets kunt schakelen. Beetje zoals de mechanische tuimelschakelaars in M-rails.




Met name die zonder stekker aansluiting, daarvan vraag ik mij nog steeds af hoe die werken en hoe ze te gebruiken. Je moet toch ergens iets op aansluiten om ze iets te laten doen?


Hajo


Re:Overweg en contactrails
Lid sinds: 2006

offline
Re:Overweg en contactrails
Die rails met rode puntjes is voor de andere automatische overweg.
Er zitten inderdaad geen stekkeraansluitingen aan, het contact wordt via de overweg afgehandeld.
Bij die overweg van jou spelen deze rails geen rol volgens mij.
Ook de rail met stekker aansluiting speelt bij deze overweg geen rol.
Beide soorten rails zijn ook goed te gebruiken voor bezetmelders.
Als jij ze niet nodig hebt heb ik wel interesse...

Koen
Re:Overweg en contactrails
Lid sinds: 2006

offline
Re:Overweg en contactrails
de  kontakt railsen heb je wel nodig omdat die bepalen wanneer en hoelang de overweg gesloten blijft.
Re:Overweg en contactrails
Lid sinds: 2008

offline
Re:Overweg en contactrails
Hajo,

Dat zijn nogal wat vragen.  :?

Het enige wat je van al jouw foto's nodig hebt zijn de contactrails met rode puntjes.
De halve (5124) zitten standaard bij de overweg (7192) en bij de uitbreiding (7193).
Je hebt er hier in totaal dus vier nodig.
Deze sluit je direct aan op de overwegrails met het grijze plaatje (5125).
De overweg zal nu werken, maar de bomen gaan pas dicht als de trein bij de overweg is. Om de bomen eerder te sluiten (of later te openen) kan de de hele contactrails met rode puntjes (5115) tussen de halve contactrails en de overweg plaatsen.

De overige overwegrails (5125) zijn over.
De contactrails met de aansluitingen (5104 en 5105) zijn de voorlopers van de schakelrails (5146, 5147 en 5213)
De korte overwegrails met puko's en rode streepjes hoort volgens mij bij overweg 7292, leverbaar vanaf 1974.

Rob
Re:Overweg en contactrails
Lid sinds: 2006

offline
Re:Overweg en contactrails
Oeps, ik had verkeerd advies gegeven. Ik kende deze overweg nog niet, heb zelf een andere.
De contactrails met stekkeraansluitingen heb je dus niet nodig. Zaten die bij deze overweg??

Koen
Re:Overweg en contactrails
AnalogDriver
gast

Re:Overweg en contactrails
Nee, de contactrails met stekkeraansluiting heb ik er gelijk even bijgepakt, maar zaten destijds dacht ik wel allemaal in de partij die ik heb gekocht.

Die hele rails met rode puntjes en grijze kunstof in het midden zat wel in de doos met de overweg.
Re:Overweg en contactrails
AnalogDriver
gast

Re:Overweg en contactrails
Citaat van: M75 op woensdag 05 augustus 2009, 15:49:21

De korte overwegrails met puko's en rode streepjes hoort volgens mij bij overweg 7292, leverbaar vanaf 1974.



Rob, dank voor je antwoorden. Ik zie dat Kees-Märklin de 7292 set te koop heeft:

Overweg

uitbreiding


Het ziet er dus naar uit dat ik, gezien het aantal 1/2 rails met rode puntjes wat ik over heb, ik de uitbreiding van de 7292 heb maar zonder het rijweg gedeelte.
Die ga ik dan maar eens te koop zetten in elk geval.


@Koen: Nee, de contactrails met stekker aansluitingen wil ik niet van af


Re:Overweg en contactrails
Lid sinds: 2006

offline
Re:Overweg en contactrails
Volgens mij heb je bij ieder spoor het wegdeel en 2 stukken met rode puntjes nodig. Bij het wegdeel zijn beide spoorstaven van elkaar geisoleerd. Een trein (loc of wagen) sluit de staven via de assen kort waarna de spoorwegbomen gesloten worden. De stukjes met de rode puntjes, verlengen dit stuk én zorgen dat je hier gewone rails op kunt aansluiten.
Als je direct een normaal railstuk aansluit zijn de spoorstaven met elkaar verbonden en zal de overweg altijd dicht blijven.

Dus controleer of alles goed werkt voordat je iets in de verkoop gooit. Als je iets teveel verkoopt, kan het later erg moeilijk worden om alles weer compleet te krijgen.

groetjes
Henk
Re:Overweg en contactrails
Lid sinds: 2008

offline
Re:Overweg en contactrails
Hajo,

het hoort zo te werken:

de trein verbindt de aandrijving (elektromagneten) van de overweg door met de massa van de baan.
de andere zijde van de aandrijving zit aan de gele aansluiting, die dus naar de 16 Volt-aansluiting van je trafo moet.

de trein dient dus als schakelaar.

hiervoor heb je wel geisoleerde railstaven nodig en die zitten op rails met de rode stippen.
bij het in elkaar steken moeten de rode stippen van de diverse rails dan ook bij elkaar zitten,
je kan de rails dus verkeerd om plaatsen !

dan zijn er rails met een doorlopende geisoleerde railstaaf (hoort niet bij de set) en die dienen om het traject te verlengen waar bij aanwezigheid van een trein de bomen dicht gaan.

tenslotte heb je ter afsluiting van zo'n detectie-stuk een andere rail nodig, met 1 stip dacht ik en die herken je aan de geisoleerde railstaaf, die is aan 1 kant geisoleerd en aan de andere kant niet.
die railstaaf is midden in de rail onderbroken ! anders heb je weer een permanente verbinding en blijven de bomen dicht.

het werkt alleen als alles correct is gemonteerd.

grv Huub
Re:Overweg en contactrails
AnalogDriver
gast

Re:Overweg en contactrails
Dank voor de uitleg, ik ga het over een week nog eens aansluiten. Kijken of ik alles kan vinden en een mooi voorlooptraject kan maken
Re:Overweg en contactrails
AnalogDriver
gast

Re:Overweg en contactrails
Stof-stof afstof....

Vanavond mijn overwegen maar weer eens te voorschijn gehaald en aangesloten.

Vond ook een aansluitschema op http://www.miol.it/stagniweb/maerk42.htm



Aldus aangesloten, ook even zonder de uitbreiding dus enkelspoor.
Met de halve contactrailtjes met rode puntjes vóór en na.


Helaas gaan de boven direct dicht, ook als er geen trein op het spoor staan.
:o


Morgen nog maar eens met een frisse blik naar kijken of ik iets over het hoofd zie.
Anders heb ik mogelijk een defect / massa sluiting ergens zitten in deze overweg of de tussenrail.

Hajo
Re:Overweg en contactrails
AnalogDriver
gast

Re:Overweg en contactrails

Nou, gevonden: je moet deze overweg niet te strak tegen je m-rails aan leggen/drukken, want dan maakt hij al ergens massa contact.
Gewoon normaal insteken en niets aan doen, dan werkt het.

Intussen al mijn geïsoleerde rails, hele en halve, aangesloten. Rode punt bij rode punt, en inderdaad gaan de boven eerder dicht.
Niet snel genoeg/vroeg genoeg, maar ja, het is speelgoed niveau dit spul.


Nu weet ik in elk geval welke delen ik over heb: een die hoort bij overweg 7291 (die ik heb is de 7192)  die al vergeven is,
en 1 tussenrail (dan hou ik nog 1 reserve / extra voor een 3-spoors overgang)


De contactrails met stekkerbussen hebben hier niets mee te maken en liggen nu bij de tuimelschakelaar-contactrails.


Eenieder dank voor de reacties - als is het een hele tijd terug.

Hajo