Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  AC en DC assen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: AC en DC assen  (gelezen 2712 keer)

René H

  • Gast
AC en DC assen
« Gepost op: dinsdag 04 augustus 2009, 13:26:30 »

Vraagje;

Wat is het verschil tussen AC en DC assen, buiten de isolatie?

Kwam ergens eens tegen dat het iets met het profiel van de spoorstaven te maken had.

Is het een ramp als je het niet wisselt? en waarom?
« Laatst bewerkt op: zondag 09 augustus 2009, 11:31:53 door René H »
Gelogd

Freak

  • Gast
Re:AC en DC assen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 04 augustus 2009, 14:23:58 »

Hallo Rene,

Verder heb je nog te maken met de afstand tussen de wielen en de flenshoogte.
Voor meer informatie zie:
Norm http://www.morop.org/de/normes/nem340_d.pdf
en
http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf

http://www.morop.org/de/normes/index.html


Mvg,
Peter
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re:AC en DC assen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 04 augustus 2009, 20:37:52 »

Vraagje;

Is het een ramp als je het niet wisselt? en waarom?


Ja, dat kan zeker veel uitmaken. Rij je op M of K-rails, dan kan je wagen/rytuig met DC assen op wissels ontsporen. Op C-rails was dat minder(Ik had de slanke wissels) Verder heeft het ook te maken of je later terugmelding in je sporen wilt hebben. Dan zijn AC assen makkelijker (geloof ik).

Groetjes

Harry
Gelogd

René H

  • Gast
Re:AC en DC assen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 09 augustus 2009, 11:34:40 »

Ok. Bedankt.

Dan ga ik even tellen, en langs de assenboer.
Gelogd

sn00zerman

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • There is no place like 127.0.0.1
    • -=(www.digitalplayground.be)=-
Re:AC en DC assen
« Reactie #4 Gepost op: zondag 09 augustus 2009, 11:54:19 »

Ik heb dat hier "economisch" opgelost :-)

Ik had 12 rijtuigen met wisselstroom assen, en 12 rijtuigen met gelijkstroom assen, allemaal 4-assers.
Ik heb van elke dubbele as, één as gewisselt, zodoende heb ik op de 24 rijtuigen, telkens 2 gelijkstroomassen en 2 wisselstroomassen zitten,
werkt perfect voor S88 terugmelding :-)

Ik rij C-rail, (zowel slanke als gewone wissels), en heb nog nooit ontsporingen gehad met deze rijtuigen.


groeten,
Kris
Gelogd
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...

bellejt

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:AC en DC assen
« Reactie #5 Gepost op: zondag 09 augustus 2009, 12:53:16 »

Ik rij op K-rails en heb ten spijts de assen moeten vervangen door AC assen.Mijn LS- models rijtuigen gingen er regelmatig uit in de wisselstraat.Ik zoek nu iemand die de assen wil ruilen voor AC's.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

René H

  • Gast
Re:AC en DC assen
« Reactie #6 Gepost op: zondag 09 augustus 2009, 13:42:00 »

Zelf ga ik proberen om met een zak vol assen langs de modelbouwzaak te gaan, en met m'n liefste gezicht te vragen of ik ze mag ruilen.
Gelogd

catzeiler

  • Gast
Re:AC en DC assen
« Reactie #7 Gepost op: zondag 09 augustus 2009, 22:14:41 »

Ik rijd qua rijtuigen en wagons alles door elkaar, zelfs kunststof assen en wielen. Geen ontsporingen. Rijd op m en k rails.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.035 seconden met 23 queries.