Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Testbaantje en klein BW UPDATE: : 'inrijbaan' uitbreiding

Gestart door AnalogDriver dinsdag 04 augustus 2009, 11:01:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Hallo Hayo,

Ben jaloers op die mooie wissels  :mrgreen: :mrgreen:

Ziet er erg mooi uit met die slanke wissels.

Gr Einte
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Hoi Hajo,

Ik heb langs de zijlijn veel meegelezen en zie dat jij net zo'n manier van de baan bouwen hebt als ik, M-rails.

Mijn baan ligt inmiddels wel maar de draadjes en alle bijkomende zaken krijg ik eigenlijk niet van de tafel af. Elke keer heb je evn ruimte nodig.

Eigenlijk ben ik met teveel tegelijk bezig wat dan ook wel eens teveel op de tafel tot gevolg heeft.
Al met als vind ik dat je de M-rails behoorlijk in het positive toetakelt zoals de slakkenkuil en het kruiswissel.


Veel succes en bouwplezier toegewenst.
Gr. Fred.

P.S. Ik zou het net zo doen!!  8) 8) 8)
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Citaat van: marklin1992 op vrijdag 19 maart 2010, 07:43:10
wat is het verschil tussen een 3900 wissel en een m rails wissel

Zoek even op dit forum naar '3900'. Kiezel heeft er veel over geschreven met mooie foto's.
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Citaat van: Marklindak op vrijdag 19 maart 2010, 17:54:38

Mijn baan ligt inmiddels wel maar de draadjes en alle bijkomende zaken krijg ik eigenlijk niet van de tafel af. Elke keer heb je evn ruimte nodig.

Eigenlijk ben ik met teveel tegelijk bezig wat dan ook wel eens teveel op de tafel tot gevolg heeft.


Wat bij mij vooral werkte was de bouw in fasen en opleveringen opdelen, en zo snel mogelijk iets rijdbaars hebben.

Heb jij al wel de zaak rijdend? Draadjes onder tafel is toch een kwestie van gaatjes boren, als je rail tenminste op definitieve plek ligt?  Dan paar avondjes electra aansluiten. Sectie voor sectie.

Heb jij ook een draadje over jouw treinbaan?

Groet, Hajo
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 19 maart 2010, 19:24:44
Citaat van: Marklindak op vrijdag 19 maart 2010, 17:54:38

Mijn baan ligt inmiddels wel maar de draadjes en alle bijkomende zaken krijg ik eigenlijk niet van de tafel af. Elke keer heb je evn ruimte nodig.

Eigenlijk ben ik met teveel tegelijk bezig wat dan ook wel eens teveel op de tafel tot gevolg heeft.


Wat bij mij vooral werkte was de bouw in fasen en opleveringen opdelen, en zo snel mogelijk iets rijdbaars hebben.

Heb jij al wel de zaak rijdend? Draadjes onder tafel is toch een kwestie van gaatjes boren, als je rail tenminste op definitieve plek ligt?  Dan paar avondjes electra aansluiten. Sectie voor sectie.

Heb jij ook een draadje over jouw treinbaan?

Groet, Hajo


Ja bij mij rijdt de boel met de hand en digitaal, is al een hele verandering dan helemaal analoog. Ik was van plan weer analoog verder te gaan.
Voortschrijdend inzicht: Ik heb door Walter Wissels zijn schuld besloten de PC aan de baan te gaan koppelen, DDW en koploper heb ik ook al met de hand aan de praat gekregen.

Draadjes hangen al onder de tafel en de ringleiding voor digitaal bedrijf is er ook al, basis bestaat dus al.

Bij Albert Jan staat een bestlling voor decoders en ik hoop de boel daarna goed aan elkaar te krijgen.
Scenery heb ik nog niks van staan want dat is met zo'n grote operatie van aansluiten alleen maar lastig.

Ik heb nog geen draadje over de baan, zal ik maar eens aan beginnen, is natuurlijk leuk. Moet ik je helemaal gelijk in geven.

Gr. Fred.
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: 'inrijbaan' uitbreiding

Zo, na 2 jaar eindelijk weer eens een update.  :)

In de tussentijd iets verder afgebouwd, waterschade, en een uitbreiding.


Mijn treinenhok heeft in oktober 2010 blank gestaan. Muren en vloer zeiknat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=25757.msg440359#msg440359 (zonder foto's)

Vandaar vooral herstel in 2011.

Nu ligt er een strak nieuw dik zeil, licht van kleur en vrijwel effen zodat ik makkelijk kleine gevallen onderdelen kan vinden.
Muren opnieuw geverfd, grote kast is helemaal uitgeruimd en opnieuw opgebouwd.


En ik heb in 2011 een 'inrijbaan'gemaakt.
Deze hangt nu onder mijn testbaan. Geen directe railverbinding, wel electrisch aangestuurd door zezlfde controllers.


Voorzover ik nu kan zien heb ik destijds wel foto's en zelfs een video gemaakt, maar hierover nooit een post gemaakt. Dus bij deze!




Vereisden:
- rondje kunnen rijden
- passend onder mijn testbaantje
- linchtbouw, dus licht en dun hout waar nodig verstevigd, niks geen lompe 18mm plaat


Ik zag een mogelijkheid tot een keerdriehoek. Altijd een mooi railfiguur, en nuttig hier: dan kan een lok linksom en rechtsom achteruit en vorouit rijden zonder het model van de baan te halen.



Passen en meten op de vloer. Hier zie je trouwens dat de vloer kaal en het treinenhokje vrijwel leeg is: dit was na de waterschade en het verwijderen van het oude zeil. Vandaar de kale bouwvloer.




Dit was het railfiguur waarop ik kwam, net passend in het hoekje onder mijn 'BW'





Cirkel
Keerdriehoek
Opstelspoortje voor wat 'sleep' om wat gewicht achter een lok te kunnen hangen.


Tekenen op de standaard platen

'laten zitten' staat er in het midden.





Ik wilde veel van de metalen brug delen gebruiken. Geeft meteen eenmooie afstand.
En goed te zien hioeronder dat de muren geen 90 graden hoek maken.









Dan zagen. Het is dun berken of populieren triplex, ik meen 3-4mm.





De reepjes bocht komen van pas bij het lijmen straks.


Een dun latje echt hout (ik gebruik geen MDF troep meer) goed nat gemaakt,
gebogen en laten drogen.




En dat er onder lijmen. Je krijgt dan een zeer stijve en lichte constructie.







Hier op zijn kant.


Bekleed met ondertappijt dempingsmatriaal.





Zeg ik: Licht (je tilt het aan één pink)




En stijf :)  (vastgehouden aan het uitrijspoor uiteinde)







Kijk, dit was het schetsje wat ik gemaakt had, tevoren.




Rails er op:






Ik heb overigens 2x een heel klein stukje recht in de cirkel gepast, gelijk al bij het apssen aan het begin.
Doel is dat draaistellen elk rondje even 2x naar recht gaan en weer indraaien. Onderdeel van het 'inrijden'.






De keerdriehoek




Kijk, daar moet ie onder komen:




Hij hangt aan 3 stripjes aluminium en 2 steuntjes aan de muur. Het alu is van een een of ander raar profiel wat ik nog had liggen en niet gebruikte. Buigen, gaatjes er in, en je hebt lichtbouw-ophangbeugels.









De trafo die je daar op zijn kop ziet hangen is een oude 2 rail trafo, in gebruik om diverse LED licht strips van 0-12V gelijkstroom te voorzien.



In gebruik. Het uitrijspoor lijkt hier wel erg onder de tafel te zitten, en dat zit het ook, maar wel mooi aan de voorkant. Eenvoudig om er een lok op te zetten.














De schakelaars die je hier ziet, zijn om de hele inrijbaan aan en af te schakelen, en opm de wissels te bedienen van opstelspoor L/R, en keerdriehoek. Voor de keerdriehoek heb ik alleen een knop om de wissels richting keerdriehoek te zetten. Niet terug, want dat schakelt de lok via de contactrails :).


Er zit verkanting in door de brugdelen aan de binnen kant net nasat de houten plaat te duwen.



Door de opening in het middan kan ik nog steeds bij het niveau daarboven, waar ook een opening zit voor nood-toegang (ontsporingen of stilstand op de ondergrondse opstelsporen onder het BW).


De verlichting is o.a. een miskoop LED strip. Veel te blauwpaars. Vandaar de vreemde kleuren, maar functioneel om ontsporingen te zien.





Voor de eindmontage had ik een video gemaakt van de werking. Een 2200 in actie om het te laten zien:

http://www.youtube.com/watch?v=bvia1lDZ184



Goed, dat was weer even een update van mijn BW en testbaantje.
Ik hoop dat het een beetje te volgen en interessant is.


Wat ik nog steeds moet doen voor mijn BW: bovenplaat er afhalen en alle wissels aansluiten en de verlichting  :? Waaronder de lokloodsverlichting.

Gr., Hajo
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Hoi Hajo,

mooie uitleg en knappe constructie :thumbup:

Groetjes, John
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Ja je moet er maar op komen.
Mooi gedaan en een flinke upload was het deze keer. Lekker lang lees en kijk plezier ! bedankt.


gr erik
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Hoi Hajo

Het is voor de eerste keer dat ik je baan zie.
Prachtig al die oplossingen van je .
Schitterend al die metalen rails.
En met die filmpjes is het nog leuker met al die geluiden. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tony ;) :P
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
hallo

dit is ook voor het eerst dat ik hem zie
prachtige baan en foto`s

Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: : 'inrijbaan' uitbreiding
Mooie baan :thumbup:
Gr mark