Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Testbaantje en klein BW UPDATE: : 'inrijbaan' uitbreiding

Gestart door AnalogDriver dinsdag 04 augustus 2009, 11:01:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Testbaantje en klein BW UPDATE: : 'inrijbaan' uitbreiding

In mijn werkruimte ben ik toch een klein baantje aan het bouwen.

Fase 1 is klaar, een stuk recht,
Fase 2 een 'BW' is nog in aanbouw.

Doelen:

+ testbaan
+ opstelplaats voor onderhanden werk (reparaties en weathering)


In de testbaan is nodig: alles was moeilijk kan zijn
engelse wissel, meegebogen wissels, industriespoor, hellingen.

Het BW is er bij gekomen in het verloren hoekje en omdat ik een oud model lokloods over heb genomen.


Uitgangspunten:

- geen ontwerpsoftware gebruiken: ben ik tegen want levert te recht-toe-recht aan ontwerpen op, gewoon schetsjes maken en railsleggen, is ook veel leuker. Enige uitzondering was de ingang lokloods, maar die loods had ik nog niet hier destijds.

- hoeft niet realistisch te zijn. Er komt geen aankleding afgezien van wat lantarens en de lokloods en verven van het hout.

- lichte bouw met multiplex, echt hout. Geen 18 mm spaanplaat (bah) of mdf (zaagstof) en dikke 4x4 balken.
Door dunne platen, op een gegeven moment zelfs 5 mm populierenmultiplex, te verstevigen met grenen of hardhouten balkjes, krijg je voldoende stijfheid.

+ en natuurlijk alles M-rail  :D


Fase 1: rechte plank als een soort vensterbank onder de ramen.
Hierop liggen 2 en deels 3 sporen en een aansluiting naar Fase 2.
Aan weerszijde spiegels. 2 van de 3 sporen hebben stootblokken, 1 rijdt ononderbroken op de spiegel af.
De opstelsporen met stootblokken liggen deels verhoogd. Hiervoor heb ik korte zeer steile hellingen gebruikt waarbij te grote knikken zijn voorkomen door veel korte railsstukjes te gebruiken die elk steeds steiler oplopen. Ook lange loks komen hier op zonder problemen tot nu toe.


Fase2: aansluiting onder mijn airbrush werkplek door naar een 3 hoekige punt onder een schuin dak.
Hier komen 2 niveau's: boven de BW. Onder een keerlus zodat tenminste enige meters onafgebroken gereden kan worden.
Doordat de keerlus onder de lokloods duikt zijn hier ook flinke hellingen nodig. Hier komt een voorziening om ook analoog een opdruklok in te zetten als een kort treintje het niet trekt.

Als aanvulling heb ik nog de keerlus laten aftakken met M-rails industriespoor naar korte ondergrondse opstelsporen. Hier is ook een spoor waar mijn Primex S-bahn 3-bak kan staan.
In deze opstelsporen heb ik ook de door mij verbouwde 3-weg wissel ingezet (goede schakeling d.m.v. diodes). Zie elders op dit forum.

Als laatste heb ik hier nog een los stukje rails neergelegd waar van de kopse kant een lok opgezet kan worden. Dit is het digi programmeerspoor.



Hierbij even een foto-dump, kopieer is sneller dan selectie maken  :P


Groet,
Hajo


Ontwerp lokloods ingang: geen 3 wegwissel, maar 5137 wisasels en 2 sporen.
 


Foto's

















































































Re:Testbaantje en klein BW
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Testbaantje en klein BW
WOW!
ziet er echt goed uit! :lol: :lol: :lol: :D 8)
blijf je volgen!

Groetjes,
Alexander
Re:Testbaantje en klein BW
De beginneling
gast

Re:Testbaantje en klein BW
Ja is mooi om te zien hoe creatief mensen kunnenzijn om toch ergens een baan te kunnen maken. :P
Re:Testbaantje en klein BW
daanknoben
gast

Re:Testbaantje en klein BW
Goh wat leuk gemaakt zeg, ontzettend grappig en mooi gebouwd.

Succes verder,

Groeten Daan
Re:Testbaantje en klein BW
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Testbaantje en klein BW
Ziet er leuk uit zo  :D

Gr Einte
Re:Testbaantje en klein BW
AnalogDriver
gast

Re:Testbaantje en klein BW



Misschien nog wat toelichting bij deze foto's. Ik had dus geen zin om weer een hele plaat te kopen, heb dus wat reststukjes waar al bogen in zaten die ik al min of meer nodig had aan elkaar gelijmd.  :o 

Er liggen nog wat losse stukken onder ter ondersteuning, is een beetje last te zien wellicht wat verlijmd is. Goed veel vreemde hoeken om verband te krijgen en een balk ter ondersteuning.
De grote kier die je ziet is alleen aan de onderkant, andere kant zit wel 'naadloos'.

Bijna 25 jaar oude decoupeerzaag (met OVP!!! ergens op een van de foto's te zien op de grond) en een goede Bosh blauwe pro-lijn kleine handschuurmachine zijn daarbij mijn beste vrienden.


De ogen die je tegen de balk ziet zijn draadgeleiders.
Met 16 grote gatenboor uit resstukje multiplex gemaakt.
Voor alle draden van alle wissels en lantarens die in het BW komen. Ik weet nog niet exact hoe en waar de bediening komt, maar wel in deze richting.


De 'gallerij' is geïnspireerd op een lawine gallerij die ik in een clubbaan van Telemodel in Zaanstad heb gezien. Daarachter komt mijn beige-rode S-bahn te staan. Lang ding, past amper in de kast nu.




Over deze tunnelingang en die aan de andere kant heb ik ook nog wat aardigs, laat zien dat niet alles in 1x goed gaat.



Je ziet boven waar de sporen komen dat de ingangen schuin uitgehold.
Dit had ik keurig gemaakt met beitel, schuurmachine etc.
Andere kant ook. Super!

Oeps:  :oops: :oops: :oops: aan de bovenkant van de plaat, in plaats van de onderkant!  :?   Damn, rest van de plaat was al op maat gemaakt, veel bewerkingen.

Heb dus de stukken uitgezaagd en overgetrokken op een reststukje. Dat weer uitgezaagd en met de schuurmachine helemaal pas gemaakt en ingelijmd.
En toen opnieuw de uithollingen gemaakt.
(ingangen zijn a-symettrisch, dus uitzagen en omdraaien kon niet)


Intussen ligt de zwarte ondervloer mat ook op het bovenste gedeelte.
Dit dient trouwens als isolatie en dan maar gelijk breed uit. Is soort schuim tapijt ondervloer. Heb bij de tapijthandel nog maar een stukje gehaald hiervoor.
Wel een beetje dik en breekt makkelijk lelijk af bij het snijden, ik zou een volgende keer iets dunners en stuggers nemen, maar ook weer een ondervloer.
M-rails veel herrie? Helemaal niet!  :P


Komende week geen tijd meer, daarna weer verder.


Hajo
Re:Testbaantje en klein BW
AnalogDriver
gast

Re:Testbaantje en klein BW

En dit is trouwens de controller unit die ik gemaakt heb, al eerder hier geplaatst ergens.





Met polsstuen




Er zit intussen behalve de Analoog<>Digitaal schakelaar nog een schakelaar op de steun tussen de 2 regelaars: Programmeer<>Normaal, om het losse digi programmeerspoor in te schakelen. Scheelt weer stekkers omzetten  :o

Re:Testbaantje en klein BW
Lid sinds: 2008

offline
Re:Testbaantje en klein BW
Leuk verslag met veel foto's, Hajo !

Maarrrrrr, toch digitale neigingen ? :shock:
Ga je dan ook je forumnaam wijzigen ? want die kan dan echt niet meer  :lol:

grv Huub
Re:Testbaantje en klein BW
AnalogDriver
gast

Re:Testbaantje en klein BW

Ja, in verlichting onder is voorzien. Had nog ergens een extra add-on auto binnenverlichting liggen, die doet het ook wel op 16-17V (totdat het 12V lampje het begeeft).
En zag nog op Marktplaats dunne ledstrips voor 16 euro voor 120 cm, maar die hebben 12V DC nodig.

Hellingen: ja, las onlangs nog over motor slijtage bij hellingen >3%
Nu rijden hier geen lange treinen en ze rijden niet veel.

Als ik zie met welk gemak loks het kleine 2,7cm hellinkje opkomen, heb ik er wel vertrouwen in. Nog wel.
Zal wel een rijproef doen voordat er wat vastgelijmd wordt.
Ik heb uiteindelijk 155 cm om iets van 8,8 cm te stijgen.

Re:Testbaantje en klein BW
AnalogDriver
gast

Re:Testbaantje en klein BW
Citaat van: huub op woensdag 05 augustus 2009, 00:47:54
Leuk verslag met veel foto's, Hajo !

Maarrrrrr, toch digitale neigingen ? :shock:
Ga je dan ook je forumnaam wijzigen ? want die kan dan echt niet meer  :lol:

grv Huub

Hele baan is ingericht op analoog: veel schakelbare stroomloze stukken. Maar digirijden kan ook.
Re:Testbaantje en klein BW
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 05 augustus 2009, 19:09:27

Zal wel een rijproef doen voordat er wat vastgelijmd wordt.
Ik heb uiteindelijk 155 cm om iets van 8,8 cm te stijgen.


Beste AnalogDriver,

Bovenstaande helling is wel 5,7% en dat is vrij pittig.
Nog erger zijn echter de knikken aan het begin van de helling, die geven beslist moeilijkheden.

Als het kan probeer toch wat minder stijle hellingen te maken, zelf heb ik erg veel last gehad toen ik bv. de ICE 3 had aangeschaft en die steeds ontspoorde op te scherpe knikken in de hellingen.


Groet, Jos
Re:Testbaantje en klein BW
AnalogDriver
gast

Re:Testbaantje en klein BW
Ja, goed gezien. Ik kijk nog of ik de helling laat ophouden vóór de bochten. Verkanting gaat zo namenlijk ook de verkeerde kant op: trein helt naar buiten.
Re:Testbaantje en klein BW
En dat noemt een een baantje.
Het ziet er top uit voor een "baantje" hoor :wink:
Keep on the good work :cool:

Blijf onder de indruk van je manier van analoog en (het noodzakelijke?) digitaal combineren :shock: :)

Mathijs
Re:Testbaantje en klein BW
AnalogDriver
gast

Re:Testbaantje en klein BW
Weer een reeks foto's gemaakt.
Omdat ik het zelf leuk vind ook werkfoto's van anderen van onder de baan e.d. te zien, hierbij ook van mij veel van dergelijke foto's.





Belangrijkste mijlpaal: regelaars zitten op definitieve plek en zijn aangesloten; er zit weer prik op het baantje!

Verder het bovendeel waar de lokloods op komt met wat oude spuitbussen kleur gegeven.



Uiteindelijk de regelaars op een uitschuifplateau op een hoek geplaatst.
Ik had nog wat oude lade-geleiders liggen en met wat hout van een plank sloophout die ik onlanks uit een afvalcontainer trok heb ik een schuifplateau gemaakt.

Dit staat weer op een plank die ik hiervoor onder de baan heb gemaakt.

Deze plank boog, ondanks zijn dikte, nog te veel door zo met dat plateau op een uiteinde.
Dus voorzien van een (echt houten) steunbalk schuin er onder.

Ik geloof dat hier weinig haakse hoeken in zitten. Dit lijkt wel een soort ontwerp filisofie, geen rechte haakse hoeken, tenzij echt noodzakelijk.

Alles uit een restand grondverf even in de witte grondverf gezet en de meest vooraangelegen delen met spuitbus hoogglans wit gespoten.






De stroomverdeelpunten rood, bruin en geel.



Het nieuwe gedeelte met links de overbrugging naar het eerder aangelegde rechte stuk 'vensterbankbaan'.





Hier kan de airbrushtafel overheen klappen en dan kunnen er nog net treinen onderdoor als het moet.




De onderkant van het verbindingsstuk: een dwarsbalk die de dunne plaat populierentriplex stevigheid geeft met aan de achterkant een serie zelfgemaakte draadogen (gaten in resthout boren en uitzagen met decoupeerzaag).
Erg leuk nu ze in gebruik zijn en er draden door lopen om het eerder gemaakte stuk baan van stroom te voorzien.




Nee, deze foto staat niet op zijn kop! De trafo voor de digi regelaar hangt op zijn kop onder de rechte plank geschroefd.




Een deel van de overbruggin heb ik ingezaagd om een helling te maken (rechts).
Even nat spuiten dat multiplex en buigen en laten drogen en een pracht helling.

Brede zaagsnede, 2.7 mm dun 'timmerplaat' triplex ook nat maken en buigen en drogen, en dan op de juiste hoogte in de zaagsnede lijmen.
Even wat kleuren sputbus er overheen (eerst primer) en de 'betonnen' muur bij dit hoogteverschil is klaar.

Niet super gedetailleerd modelbouwwerk, maar dat past ook niet bij de eenvoudige ietwat grove opzet, m-rails en oude model lokloods.











De regelaars zijn analoog+digi en omschakelbaar met nu een 2e schakelaar er bij om het digi signaal naar een apart los liggend stuk programmeerspoor te leiden.

Pr=programmeer
No=Normal
A=analoog
D=Digitaal

Simpel maar zeer doeltreffend.
Alle draden bij elkaar, wat van de regelaars afkomt aan draden is minimaal.



Nogmaals de plank met ondersteuning en de regelaars.






Dan het eerder getoonde 'bovendeel'. Hier heb ik nog wat 'steunberen' langs de muren geplakt van dunne reepjes 2.7 mm triplex.

Daarnaa mij vergrepen aan wat oude spuitbussen. Gewoon wat rood, wat groen in het net gespoten en nog half natte rood, wat grijs, oeps iets te veel, weer wat rood en bruin en donkerbruin enz. Beetje verwering, beetje corrigeren.

Dan het middendeel onderkant met hoogglans wit zodat licht bij de opstelsporen onder goed weerkaatst wordt.





De bovenkant alleen aan de randen; de op maat uitgesneden ondervloer waar alle rails op komen, ligt al klaar.




Voor de stroomvoorziening van de baan heb ik simpelweg een stekkerblok met bevestigingspunten en schakelaar gezocht en die op een centraal punt vastgeschroefd. Nu kunen alle trafo's in 1x aan/uit.

Er komt nog een trafo apart voor het licht en het schakelen.
Of dat een 16VA wordt waarvan de regelaar stuk is (omschakeling rijrichting) of mijn grote Tamsi weet ik nog niet. Ik denk dat ik begin met die oude 16VA die ook lekker stil is, bromt helemaal niet.




Ik hoop nu op snellere voortgang: nog wat zwart tapijt leggen en stroomdraden van het onderste gedeelte aansluiten, dan kan het testrijden en vastleggen van de hellingen beginnen.
Daarna de bovenkant plaatsen.

Pas daarna komt het leukste: de sporen op de bovenplaat indelen en leggen. Dit heb ik al in proef gedaan maar moet nu opneiwu, wordt het alleen maar beter.
Variabelen: hoek waarin de lokloods komt,
wissels in de bocht,
hoe ver naar voor / naar achter komt de lokloods en dus hoeveel sporen er voor en er achter. Maar daarover later meer.


Gr., Hajo

PS Wie zich overigens afvraagt hoe de foto's zo makkeijk kleurecht komen met TL licht: alle lampen zijn speciale daglichtlampen van iets van 5700 of 5800K.
In de kamer er naast heb ik gewone TL en dat kleurverschil zie je echt op foto's.

Op zich is dat op digi camera's wel weer te corrigeren door 'witbalans neon/TL' te kiezen, maar voor deze foto's staat de witbalans op 'zon - daglicht'.
Foto's bij gewoon TL licht gemaakt van het gekleurde bovenplatform heb ik maar niet geplaatst, zag er misselijkmakend raar uit. Misschien toch eens doen om het kleurverschil te laten zien.
Re:Testbaantje en klein BW
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Testbaantje en klein BW
hallo,
mooi gedaan allemaal !! :lol:
ik vind het wel grappig waar de treinen wel allemaal kunnen staan in een huis :lol:

Groetjes,
Alexander
Re:Testbaantje en klein BW
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Testbaantje en klein BW
Hoi Hajo,

Ziet er erg leuk uit, mijn zolder is tijdens de bouw van een baan net zo overzichtelijk als bij jou!!

Ik ben vaak een stukje gereedschap kwijt en dat vind ik dan weer een dag later terug onder de baan bij andere draadjes enz.

Herkenbaar denk ik, veel succes met verdere bouw, en ja M-rails dat is het natuurlijk.

Gr. Fred.
Re:Testbaantje en klein BW update: test kleine sleper over 5211 korte kruising
Even voor de mede M-rails rijders die afgelopen oktober M&G op de Houten-beurs mijn Kruiswissel in het echt gezien hebben:
ik heb intussen getest of de korte sleper er over komt zonder dat locs stilvallen.

Video van gemaakt; is meteen 1e hellingproef te zien van mijn testbaantje en loc depot




hele verhaal van die kruising staat overigens hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15430.msg303712#msg303712

Gr.

Edit moderator: titel gefatsoeneerd
Re:Testbaantje en klein BW update: test kleine sleper over 5211 korte kruising
Hééé Hajo!
Tot mijn grote "schande" nog helemaal niet bij de bouw van jouw zolderbaan gekeken! :oops:
Man, man, wat ben jij daar bezig op de zolder, werkelijk ieder gaatje hoekje, plekje en gaatje wordt benut en zonodig gewoon doorbouwen naar ruimtes die voor andere bezigheden zijn bedoeld! :lol:

Ook is duidelijk te zien dat jij er plezier in hebt om zoveel mogelijk alles te (her) gebruiken, oud en nieuw hout, restjes, gewoon alles wordt gebruikt.
De baan wordt ook een prachtig "allegaartje" met alles wat je maar op een modelspoorbaan hoopt aan te treffen.

Het aansluiten van alles zal nog een aardige klus worden, maar zoals jij nu alle ruimte benut om deze geweldige en verrassende baan te bouwen, zal dat ook uitstekend lukken.

Heel veel succes en plezier met de bouw van deze bijzondere en prachtige baan! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: lastige bochten en hellingen
Weer een update.

Veel werk gehad aan onderbouw. Wat verstevigingen (foto's later)
maken anti-val strips, gedeeltelijk gemonteerd
bevestigen en netjes afwerken schakelkastjes
en vooral de hellingen.

Voordat de hellingen goed lagen... en de verkante aansluitende bochten. Dat kost veel tijd en testen.

Onderste laag is nu zowat klaar, maar de rails ligt!


Ik heb wat pas gekochte oude lageboord wagons geladen met 'steenslag' (wel erg wit) een mooi rondje laten rijden.

http://www.youtube.com/watch?v=yKJfbSuiyuw


Volgende stappen:
- zichtbare delen van de zwarte onderlaag aardbruin spuiten met 2 tinten bruin door elkaar
- muur rond dit testbaantje latexen (wit)
- verlichting LED strips op nu nog losse bovenbouw en misschien wat lantaarens op de onderbouw aanbrengen

En dan komt de bovenbouw er op en kan het eigenlijke BW worden gelegd.

Helaas komende week weinig tijd i.v.m. werk, maar de hobbel van lastige hellingen en bochten is genomen  :? :P.





Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: lastige bochten en hellingen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: lastige bochten en hellingen
Dit is de eerste keer dat ik in je topic kijk, maar wat een vindingrijkheid! Bij gebrek aan ruimte word de mens toch wel geniaal zeg! Ziet er leuk uit. Ben benieuwd naar het vervolg.

Roy
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: lastige bochten en hellingen
Hoi Hajo.
Heel mooi om nu met bewegende beelden het resultaat te zien! 8)
Leuk om op het filmpje je werkplekken voorbij zien te komen! :lol:
Bijzonder knap hoe je alles,door hoekjes en gaatjes te benutten, een "groots" aanzien hebt weten te geven en je mooie rij lengtes hebt kunnen creëren.

Ben dan ook heel benieuwd dat, na het leggen van de bovenste laag, de aankleding van de baan gaat beginnen.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: lastige bochten en hellingen
Hallo Hajo

Leuk in elkaar gestoken op die krappe ruimte.
Lijkt mij een vrij steile helling, maar de steenslagtrein komt toch makkelijk omhoog.
Mooi gedaan.
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: lastige bochten en hellingen
Klopt, hellingen zijn steil. Hellingproef goed te doen zo.
5% a 6% piek van 8%
Hier rijden alleen korte treintjes en omdat er geen keerlus aan de andere kant zit, kan een trein ook niet constant rond rijden. Dus overbelasting en slijtageverhalen - laat maar.

Toch is het verbazend hoe makkelijk ook niet Märklin loks met kleine trein deze helingen nemen.
Net als in het echt moet je wat extra vermogen geven, maar slippen is er nauwelijks bij.


Inderdaad komt deze trein er makkelijk op, maar het is dan ook een 5 polig anker met lastgeregelde decoder, dat is goed merkbaar.

Ik heb een stroomloos te zetten sectie in de voorste helling gezet zodat zonodig ook in analoog bedrijf een 2e lok kan opduwen, is makkelijk te proberen, weet niet of dit goed gaat maar heb dit maar zo aangelegd.


De opbouw wordt vrij basic, maar gepland is toch een kolenbunker, een lokloods en een klein perronnetje
Mijn hosentrager kruiswissel past helaas niet in het plan.

Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: lastige bochten en hellingen
Hallo Hajo.

Erg leuke update van je baan, mischien een tip ????
Ik zou de boven kant van je overkapping ook wit maken, heb je nog meer licht. :shock:

Jammer dat je je zo mooi gebouwde Hosentrager niet kunt gebruiken, is zoooooo
mooi gelukt. :(

Ga je de net gekochten 3900 serie er ook nog in kwijt raken ,of is die aleen maar
voor op de vloer ???

Spoorse, Edward.
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: lastige bochten en hellingen
Voorste gedeelte ligt al Modelgleiss en zolang het 1 aansluitend stuk is ga ik meer leggen.

Ik denk aan nog een 1000W bouwlamp als extra verlichting  :P In plaats van leds op de onderste etage ;)
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: spuiten en LED verlichting
Nou, toch geen bouwlamp, maar wel LED strips verlichting op de onderste etage, en ik vind dit zo  8) 8).


Hierbij de 3e mega-foto reeks update met hier en daar commentaar.

Als extra heb ik het zwarte ondertappijt met wat bruine en zandkleurig spuitbussen bewerkt, onder beetje lichter dan bovenste deel.


Daarvoor had ik ook aantal dingen gedaan:

Valstrips gebogen (2,5mm miltiplex, even natmaken), gespoten en geplaatst
Deze komen nét boven de rails uit en uit proeven is gebleken dat een lok of wagon daar zo ongeveer niet overheen kan vallen.

Paar verstevigingen geplaatst onder de baan tegen te veel flex en tordering.

Schakelkastjes geplaatst en aangesloten.
Andere schakelkastjes paneel netter afgewerkt, draden deels weggewerkt en ingekort.

Een extra volledig horizontaal opzetspoorbijgeplaatst aan de voorkant van het verbindingsstuk. De andere sporen lopen allemaal iets op, maar als je een wagon even op een spoor zet om te testen wil je wel dat ie blijft staan.
Mijn eerder bewerkte kruising met ingekort stuk industriespoor verzorgd de verbinding en kruising met hoofdbaan naar het binnenkort te bouwen BW op de 'bovenplaat'.


Als laatste vanavond een flinke 4700uF condensator geplaatst over de LED voeding. Deze is beveiligd door een diode tegen verkeerd aansluiten van spanningstoevoierstekkers. De LEDs worden gevoed vanuit een oude DC modeltein HEMA trafo. Daarmee kan ik de lichtsterkte sterkte regelen. De voeding was niet erg stabiel met flikkerende LEDs tot gevolg. Dat lijkt nu vrijwel verholpen.


Maargoed, de foto's


De spuitbussen, net als de ruimte opwarmen.



Een deel van de rails lag vrijwel los, dus even wegehaald, de rest afplakken.
Gelukkig past de brede afplaktape precies over een M-rail.







Ook hetverbindingsstuk:










Ventilatie open, spuiten, en dan gauw de kamer uit.

En de volgende dag:




Ik heb hier en daar wat zandkleur als basis gezet, en verder vooral de donkerbruin.

Het zwart vond ik te eenvoudig. Dit is snel gedaan, niet erg realistisch en behoorlijk grof, maar beter dan effe zwart.







Hier het aangebouwde opzetspoor.





Alle rails weer ontdaan van afplaktape.
De onderste plaat heb ik wat lichter gehouden, de bovenste die straks in beeld komt is donkerder bruin.






Schakelkastjes met van hout gezaagde brackets.





Alles aan de onderkant gaat even grondverf en spuitbusje hoogglans wit overheen voor nette afweking.




Omdat bediening van schakelkastjes te veel flex in de constructie gaf, heb ik van een stuk rondhout deze versteviging geplaatst.




En het verbindingsstuk tusen de rechte plank onder de ramen en het BW in aanbouw, waar de airbrushtafel overheen kan klappen, dat bleek een ongewenste tordering te hebben, met schuin liggende sporen tot gevolg.

Hiervoor heb ik, geïnspireerd op brugconstructies, deze versteviging met scharnierpunt van rond gebogen messing strip gemaakt.
Door verplaatsen van het steunpunt kan ik de tegendruk en stand/tordering naukeurig afstellen.





Eerder gemaakte schakelpaneel beter afgewerkt en met de antivalstrips:






En dan de LED strips. Hiervoor heb ik 2 kleuren gebruikt: de warmwitte die ik oko voor intrieurverlichting wil gebruiken met LEDs dicht bij elkaar, en witte met de LEDs verder uit elkaar. 

De bovenplaat is, zoals eerder op de vele foto's te zien is, nog los en blijft ook demontabel.
Deze plaat zie je nu op zijn kant los staan.

Eerst opplakken en draden netjes verbinden.




Het blauwe kastje is de stuurprint voor de lasser in de van 3rail Edward overgenomen oud model lokloods. Hij had die lokloods ingericht met licht en een lasser.


Hier is verder een verdeelpunt te zien dat zit boven een gat in de onderplaat. Heridoor kan ik makkelijk draden bijprikken.




De witte 'pilaar' is van houtprofiel en wat oogjes van hout gemaakte draadgeleider. Hieruit hangen de aansluitdraden voor de verdeelpunten:
- LED verlichting (DC, regelbaar)
- massa
- geel constant licht voor wissels (AC)
- groen met gele stekkers voor 'geschakeld geel' AC voor lantarens, oftewel de lantarens zijn uit te schakelen via een schakelkastje.

Hier is dit te zien als de bovenplaat op zijn plaats ligt, van onderaf gezien:





Tja, en dan het grote moment, de bovenplaat er weer op.




Deze had ik al eerder donkerbruin gespoten. Aan de randen trekt ie wat op, maar dat komt wel goed als er rails op ligt en anders plakt een drupje houtlijm dit prima.


En wat doorkijkjes



Links het apart liggende digitaal programmeerspoor. De LED strip gaat als een soort TL licht door de kelder/tunnel.
Rechts...



is de blauwe D-train wagon te zien die toch net vastloopt op de draadgeleider- en verstevigingsbalk midden onder de bovenplaat.
Intussen met de Dremel al wat van die balk afgehaald zodat die lange wagon bij volgende pasronde vrij moet kunnen blijven.








De witte LEDs aan de voorkant ga ik van wat oranje glasverf voorzien om natriumlichten te imiteren. In elk geval ga ik dit voorzichtig proberen, kijken hoe dit uitpakt, die verf is er makkeijk weer af te halen.


Wat vinden jullie er van?



Volgende stappen:

Muur rondom de testbaan wit latexen, ziet dat er ook gelijk netjes uit, mooi moment nu er verder nog geen rails ligt.
Vandaar ook de bruine spuitbusvlekken op de witte muur, dat kon gewoon.

De ene bochwissel achterin moet wat betere ondersteuning hebben om hem mooi in een recht vlak te leggen met de aansluitende bochten die daar al beginnen op te lopen met 1-2%


Dan kan eindelijk de bovenplaat er semi definitief op en kan de lokloods er op en het aanleggen van sporen er op beginnen. Dit lijkt mij een erg leuke klus.

Ik heb al 1x paar versies geprobeerd en weet een paar dingen al zeker:
Spoor met smal perron aan de voorkant en 2 lange opstelsporen aan de achterkant op een 9mm verhoging; deze sporen laat ik met 2 brugdelen over de opening achterin lopen om maximale lengte te krijgen voor te weatheren wagons, onderhanden werk.

Dan heb ik voorste en achterste sporen, daartussen komt de lokloods met aanloopsporen.


Tot de volgende update,

Hajo
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: spuiten en LED verlichting
Hallo Hajo,

Mooie update van je baan, leuk die led strips.

Succes verder  :D

Gr Einte
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: spuiten en LED verlichting
Hallo Hajo,


Dat is me nog eens een "foto" update.
Leuk verslag ervan.
En die ledstrips op deze manier gebruiken is geen gek idee.


gr Frans
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: spuiten en LED verlichting
Hajo,

Mooie update en beschrijving van je werkzaamheden.

Ik blijf dit zeker volgen.

Groeten

Ron
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: spuiten en LED verlichting
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: spuiten en LED verlichting
Leuk al die ledstrips! ziet er mooi uit :D

Ga zo door!

groetjes Daniël
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: spuiten en LED verlichting
Plaatjes zeggen vaak meer dan woorden.
Vooral doorgaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hugy
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: spuiten en LED verlichting
Hoi Hajo.

Ziet er erg mooi uit, vooral die gallerij met zijn door kijk is erg goed gelukt.
Ook de vrlichting met leds is mooi, inderdaad zal het een iets beter beeld geven
als er een geel/oranje gloed aan zit. :P

Blijf je draadje natuurlijk volgen.

Spoorse, Edward.
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er eindelijk op
Opnieuw een update van mij, wederom een mijlpaal: de bovenplaat zit er op en de loklods staat :)


Wel eerst nog die ene lastige bocht en meegebogen wissel achterin. Veel plaatjes plaatsen, verplaatsen, vervangen en veel testrijden met een 1E asindeling stoomlok. Een BR 52 waarvan het voorloopwieltje notoir lastig is en gauw uit de rails springt. Dagen mee bezig geweest, steeds weer even en dan weer laten liggen, tot het helemaal goed was.


Intussen de LED verlichting aan de voorkant -zie eerdere foto's hier boven- met glasverf oramje aangetipt, de regelbare DC (HEMA treinset) trafo voor alle LED verlichting onder het blad gemonterd en een mooie schakelaar aangelegd. Ook de schakelaar voor de verlichting gemonteerd.


Ook heb ik gelijk de geplande verhoging voor 2 sporen achteraan op de bovenplaat gezaagd, hier nog te zien liggend op de deklaag, is na passen eronder gelijmd:




loopt door tot over de keerlus sporen er onder




Het bochtstuk hier is aflopend naar beneden. Hier de onderkant daarvan: verkanting zichtbaar door meer hout aan de buitbocht dan aan de binnenbocht van dit stukje dunne buigzame plaat.




En dan eindelijk het grote moment: de bovenplaat er semi-definitief op en sporen er op leggen.




Eng hoor eerste keer een lok er onder laten rijden en parkeren terwijl je er niet makkelijk bij kan om hem bij problemen een zetje te geven of op het spoor te zetten.


Gelijk de lokloods geplaatst dus en de sporen aan de achterkant en voorkant gelegd.




Merk ook op de verblindend  8) 8) witte muur er achter; ik heb de hele ruimte gewit.




Gelijk al een aanpassing kunnen doen in de plannen: gepland was 2 sporen helemaal naar achter toe.
Past niet, schuine dak.
Dan maar 1 spoor tot de brug, andere spoor met een knikje helemaal tot in de punt.




Dit is geen foto op zijn kop: dit is de lichtschakelkost, gemaakt met een van die fraaie oude metalen blauwe Märklin kastje. Schakelt nu alleen de verlichting van onder de baan (werklampen gemaakt van auto-lampje en kapotte zaklamp), komen binnenkort nog 2 groepen lantarens bij.

Daarnaast de (DC spanning) aan/uit schakelaar in het hout geplaatst waarmee de LED verlichting te schakelen is. 


Ook het Berlijnse S-Bahn stel kon weer van zijn tijdelijk parkeerplaats op het Fase-1 gedeelte naar zijn nu vaste plaats onder langs de gallerij rijden:




Onder de oranje lampen. De lichtsterkte van die LEDs is dus te regelen.







De hellingen naar beneden en naar boven




Prima geschikt voor helling-trekkracht proeven. Korte treinjes hebben geen probleem met deze hellingen.


Intussen heb ik de laatste stukjes grijze anti-val 'muren' op maat gemaakt en ingelijmd, ziet er ook weer een stuk beter uit.

Wordt al wat zo, he?



Volgende bouw-fasen:

Railplan verder puzelen voor het 'BW' gedeelte op de bovenplaat.
Hele zooi oude lantarens uitzoeken, deels van nieuwe draden voorzien, plaatsen en aansluiten.
Testrijden, opnieuw puzelen met railplan en aanpassen.

Dan gaat de bovenplaat er weer even af om aan de onderkant ale wissels en vele stroomloos te schakelen spoorsecties van de bovenplaat netjes aan te sluiten aan de onderkant.


Nog te bepalen: waar komt het schakelpaneel hiervoor?
Ik heb al 2x 25 polige oude computerstekker en contrastekker om dit makkelijk en snel los te kunnen koppelen van de bovenplaat.
Ik hou dus die bovenplaat semi-demontabel, is nog steeds het idee (3 spoortjes los, 2 schroefjes en 2 grote stekkers en ergens nog 4 draden en los).


Groet, Hajo

Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er eindelijk op
Hallo Hajo,

Dat is een mooie duidelijke update.

Dat die bovenplaat er af kan met stekkers vind ik een goed idee.

Bij mij is dat ook zo, een telefoon stekker met vier draden naar beneden toe?



Gr Einte
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Kleine update nog; wat mogelijke railplannen

optie 1




optie 2






en met de aansluiting




en gewoon een leuke combi; nog even geen toepasing voor.



Re:Testbaantje en klein BW
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 15 oktober 2009, 21:47:50





dat begint er al goed uit te zien. heb de inspectie ook al zien lopen. Heb der hier ook 1 die altijd effe moet kijken wat het baassie heeft gekocht :lol:

ik kijk weer uit naar de volgede update

Reinder
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Ja die inspectie he ;) Die vindt het nu ook wel heel interessant om over de sporen te lopen. Prima, maar helaas niet de elegantie van een poes: wagons er af e.d.
Stukje educatie wat off-limits is, is al gebeurd.

Mooi ook om deze oude foto nog eens aan te halen.
Vind het zelf nu ook leuk om dit draaje terug te kijken en de foto's van begin met zwevende sporen en maagdelijk mooi blank hout te zien en hoe dat ontwikkelt tot waar ik nu ben.

Hajo
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
dan hebjij een lastige kat. demijne loopt geel voorzichtig er over  heen

mvg
Reinder
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er eindelijk op
Ook wel leuk om even naast elkaar te zetten:

koude witte LED's vooraan





en onder de oranje gemaakte lampen. De lichtsterkte van die LEDs is te regelen.





Gemaakt met glasverf oranje, even aantippen.
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Wat een pracht baan heb je gemaakt. Petje af hoor!  Daar zullen heel wat uren in zijn gaan zitten.

Hoop dat we nog heel veel van je baan wek mogen zien de komende tijd.

opa ( Ton )
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 11 maart 2010, 07:46:26
Ja die inspectie he ;) Die vindt het nu ook wel heel interessant om over de sporen te lopen. Prima, maar helaas niet de elegantie van een poes: wagons er af e.d.
Stukje educatie wat off-limits is, is al gebeurd.

Mooi ook om deze oude foto nog eens aan te halen.
Vind het zelf nu ook leuk om dit draaje terug te kijken en de foto's van begin met zwevende sporen en maagdelijk mooi blank hout te zien en hoe dat ontwikkelt tot waar ik nu ben.

Hajo

michien de voltace dan wat op voeren dan leert de cat het wel af
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Filmpje ook maar even hier plaatsen; baantje wat meer in gebruik. Heerlijk genieten van alle bochten met verkanting. Niet zo goed op deze video te zien, maar geloof mij, ziet er schitterend uit.

http://www.youtube.com/watch?v=imwp-RKaBCg


Vandaag nog wel een extra anti-val muur aangebracht: achter-onder ontspoorde een lok die bijna door een toegangsgat -geen mansgat maar een armsgat- in de onderplaat naar beneden viel.
Ik had nog wat gespoten en gebogen dun houtplaat over, dus snel gezaagd, verder gebogen en gelijmd.
En weer verder met railsjes puzzelen.


Verder een gemodificeerd sein geplaatst.
Voordat ik er opmerkingen over krijg: Ja, hij staat aan de verkeerde kant van de rails!

Dit sein gaat gelijk geschakeld worden aan de achterliggende wissel en is eigenlijk een wisselstand indicatie voor mij. Die wissel is slecht te zien namenlijk daar onder.

Bovenste arm beweegt niet meer. Lichtstanden: groen en groen-oranje. Dat laatste staat dan voor langzaam rijden, wissel afslaand richting industrieboog.
Tevens gaat dit sein stroomtoevoer schakelen naar die binnenboog zodat ik ook daar een trein kan laten staan wachten -analoog bedrijf- terwijl de keerlus (buitenbocht) in gebruik is.


Groet,
Hajo
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Hoi Hajo.
Gisteren en vandaag je laatste updates door gekeken en bewonderd!
Prachtig zoals jij al het oude en nieuwere materiaal weet te gebruiken, de zolder leent zich uitstekend voor het "kruip en sluip door" ontwerp en jouw kat houdt nauwlettend in de gaten of er geen muizen holletjes worden afgesloten! :roll: :wink:
De LED verlichting in de "doorkijk" ziet er héél mooi uit en geeft ook nog eens mooi "werk" licht.

Het filmpje en foto series geven al een prachtig beeld van het geheel en zal later, wanneer de baan alweer véél verder afgebouwd is, een prachtig stukje historie weer.

Succes en veel plezier met de verdere bouw.
Een aai voor jouw medewerker.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er eindelijk op



Prima geschikt voor helling-trekkracht proeven. Korte treinjes hebben geen probleem met deze hellingen.


Intussen heb ik de laatste stukjes grijze anti-val 'muren' op maat gemaakt en ingelijmd, ziet er ook weer een stuk beter uit.

Wordt al wat zo, he?



Volgende bouw-fasen:

Railplan verder puzelen voor het 'BW' gedeelte op de bovenplaat.
Hele zooi oude lantarens uitzoeken, deels van nieuwe draden voorzien, plaatsen en aansluiten.
Testrijden, opnieuw puzelen met railplan en aanpassen.

Dan gaat de bovenplaat er weer even af om aan de onderkant ale wissels en vele stroomloos te schakelen spoorsecties van de bovenplaat netjes aan te sluiten aan de onderkant.


Nog te bepalen: waar komt het schakelpaneel hiervoor?
Ik heb al 2x 25 polige oude computerstekker en contrastekker om dit makkelijk en snel los te kunnen koppelen van de bovenplaat.
Ik hou dus die bovenplaat semi-demontabel, is nog steeds het idee (3 spoortjes los, 2 schroefjes en 2 grote stekkers en ergens nog 4 draden en los).


Groet, Hajo


[/quote]

efe een vraag heeft uw binnen verlichting in de lokloods
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen

Ja, lokloods heeft ook verlichting, maar die is er samen met het dak tijdelijk af.
Er staat zelfs een lasser in; aanstuurunit zit al onder de plaat geschroefd, dus zodra plek van lokloods definitief is, gaatje boren en aansluiten.

Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 10 maart 2010, 23:42:04
en gewoon een leuke combi


Inderdaad, Hajo, leuke samenstelling wat twee dicht opelkaar liggende sporen oplevert!

Leuke foto-update met veel info. Wel erg veel werk gemaakt voor een test-baantje, maar zoals je zelf al aangaf: "voor alles wat moeilijk kan zijn".

Trouwens nog een idee voor de verkanting:
als je van de m-rail het omzet-rantje van de buitenkant van het ballastbed terug buigt m.b.v. een tang, zodat deze dan recht i.p.v. plat t.o.v. de ondergrond komt, is dit voldoende voor de juiste verkanting.

Groeten,

Erik
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 18 maart 2010, 10:52:27

Trouwens nog een idee voor de verkanting:
als je van de m-rail het omzet-rantje van de buitenkant van het ballastbed terug buigt m.b.v. een tang, zodat deze dan recht i.p.v. plat t.o.v. de ondergrond komt, is dit voldoende voor de juiste verkanting.


Erik,

Wat een briljant simpele oplossing!  8)

Volgende bocht ga ik zo verkanten.
Dank voor deze tip.


Het is natuurlijk wel mijn enige permanente baan mogelijkheid, dus stiekum iets meer dan alleen 'probestrecke' en parkeerplaats te weatheren matrieel.

Met de delen die nu klaar zijn, rij ik al het matrieel netjes heen en weer of van een opstelplaats, in plaats van het zomaar van de baan te trekken, gewoon omdat even stukje laten rijden zo leuk is.


Intussen ben ik wat verder met rails leggen, heb nog 2 3900 serie slanke wissels ingepast.
Lastig bijkt nog: onder welke hoek komt de lokloods en hoe de vertakking naar de aanloopsporen daarvan?
En ga ik die gebouwd gekochte middelgrote bekoling echt wel plaatsen? Kost erg veel moeite om die in te passen en kost zeker 1 opstelspoor. Maar het is wel mooi bij een lokloods, een bekoling die 2 sporen kan bedienen. De kolenbak is alleen erg groot en lang.
Mooi tafereel en plek voor stomers, of 1 opstelspoor extra?


Hajo
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 18 maart 2010, 19:29:35Het is natuurlijk wel mijn enige pernamente baan mogelijkheid

Nou, ik vind het bijzonder knap wat je op zo'n kleine ruimte, met onmogelijke hoeken heb weten te bouwen. Als ik jouw foto- en filmmateriaal zo bekijk, is het geheel net zo gebouwd als een zwaluwnestje!  :lol: :lol:

Ben benieuwd hoe je de slanke wissels gaat toepassen.

Groeten,

Erik
Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
OK, hierbij dan wat foto's daarvan: 3 slanke M-rails wissels.







Helaas nog even niet van een trein die er overheen rijdt. Zal er eens een video van maken als ik weer de ontkoppelrail of mini helling daarachter aan het testeben.
Want dat is echt verrassend prachtig, hier een trein overheen te zien rijden.












En nog wat varianten, waar de bekoling ongeveer?





Hoogteverschil lokloods niveau en wagon-opstelsporen achteraan.






Inspectie wilde er toch wel even het zijne over zeggen.



Re:Testbaantje en klein BW UPDATE: bovenplaat er op en rails leggen
wat is het verschil tussen een 3900 wissel en een m rails wissel