Nou, toch geen bouwlamp, maar wel
LED strips verlichting op de onderste etage, en ik vind dit zo
.
Hierbij de 3e mega-foto reeks update met hier en daar commentaar.
Als extra heb ik het zwarte ondertappijt met wat bruine en zandkleurig spuitbussen bewerkt, onder beetje lichter dan bovenste deel.
Daarvoor had ik ook aantal dingen gedaan:
Valstrips gebogen (2,5mm miltiplex, even natmaken), gespoten en geplaatst
Deze komen nét boven de rails uit en uit proeven is gebleken dat een lok of wagon daar zo ongeveer niet overheen kan vallen.
Paar verstevigingen geplaatst onder de baan tegen te veel flex en tordering.
Schakelkastjes geplaatst en aangesloten.
Andere schakelkastjes paneel netter afgewerkt, draden deels weggewerkt en ingekort.
Een extra volledig horizontaal opzetspoorbijgeplaatst aan de voorkant van het verbindingsstuk. De andere sporen lopen allemaal iets op, maar als je een wagon even op een spoor zet om te testen wil je wel dat ie blijft staan.
Mijn eerder bewerkte kruising met ingekort stuk industriespoor verzorgd de verbinding en kruising met hoofdbaan naar het binnenkort te bouwen BW op de 'bovenplaat'.
Als laatste vanavond een flinke 4700uF condensator geplaatst over de LED voeding. Deze is beveiligd door een diode tegen verkeerd aansluiten van spanningstoevoierstekkers. De LEDs worden gevoed vanuit een oude DC modeltein HEMA trafo. Daarmee kan ik de lichtsterkte sterkte regelen. De voeding was niet erg stabiel met flikkerende LEDs tot gevolg. Dat lijkt nu vrijwel verholpen.
Maargoed, de foto's
De spuitbussen, net als de ruimte opwarmen.
Een deel van de rails lag vrijwel los, dus even wegehaald, de rest afplakken.
Gelukkig past de brede afplaktape precies over een M-rail.
Ook hetverbindingsstuk:
Ventilatie open, spuiten, en dan gauw de kamer uit.
En de volgende dag:
Ik heb hier en daar wat zandkleur als basis gezet, en verder vooral de donkerbruin.
Het zwart vond ik te eenvoudig. Dit is snel gedaan, niet erg realistisch en behoorlijk grof, maar beter dan effe zwart.
Hier het aangebouwde opzetspoor.
Alle rails weer ontdaan van afplaktape.
De onderste plaat heb ik wat lichter gehouden, de bovenste die straks in beeld komt is donkerder bruin.
Schakelkastjes met van hout gezaagde brackets.
Alles aan de onderkant gaat even grondverf en spuitbusje hoogglans wit overheen voor nette afweking.
Omdat bediening van schakelkastjes te veel flex in de constructie gaf, heb ik van een stuk rondhout deze versteviging geplaatst.
En het verbindingsstuk tusen de rechte plank onder de ramen en het BW in aanbouw, waar de airbrushtafel overheen kan klappen, dat bleek een ongewenste tordering te hebben, met schuin liggende sporen tot gevolg.
Hiervoor heb ik, geïnspireerd op brugconstructies, deze versteviging met scharnierpunt van rond gebogen messing strip gemaakt.
Door verplaatsen van het steunpunt kan ik de tegendruk en stand/tordering naukeurig afstellen.
Eerder gemaakte schakelpaneel beter afgewerkt en met de antivalstrips:
En dan de LED strips. Hiervoor heb ik 2 kleuren gebruikt: de warmwitte die ik oko voor intrieurverlichting wil gebruiken met LEDs dicht bij elkaar, en witte met de LEDs verder uit elkaar.
De bovenplaat is, zoals eerder op de vele foto's te zien is, nog los en blijft ook demontabel.
Deze plaat zie je nu op zijn kant los staan.
Eerst opplakken en draden netjes verbinden.
Het blauwe kastje is de stuurprint voor de lasser in de van 3rail Edward overgenomen oud model lokloods. Hij had die lokloods ingericht met licht en een lasser.
Hier is verder een verdeelpunt te zien dat zit boven een gat in de onderplaat. Heridoor kan ik makkelijk draden bijprikken.
De witte 'pilaar' is van houtprofiel en wat oogjes van hout gemaakte draadgeleider. Hieruit hangen de aansluitdraden voor de verdeelpunten:
- LED verlichting (DC, regelbaar)
- massa
- geel constant licht voor wissels (AC)
- groen met gele stekkers voor 'geschakeld geel' AC voor lantarens, oftewel de lantarens zijn uit te schakelen via een schakelkastje.
Hier is dit te zien als de bovenplaat op zijn plaats ligt, van onderaf gezien:
Tja, en dan het grote moment, de bovenplaat er weer op.
Deze had ik al eerder donkerbruin gespoten. Aan de randen trekt ie wat op, maar dat komt wel goed als er rails op ligt en anders plakt een drupje houtlijm dit prima.
En wat doorkijkjes
Links het apart liggende digitaal programmeerspoor. De LED strip gaat als een soort TL licht door de kelder/tunnel.
Rechts...
is de blauwe D-train wagon te zien die toch net vastloopt op de draadgeleider- en verstevigingsbalk midden onder de bovenplaat.
Intussen met de Dremel al wat van die balk afgehaald zodat die lange wagon bij volgende pasronde vrij moet kunnen blijven.
De witte LEDs aan de voorkant ga ik van wat oranje glasverf voorzien om natriumlichten te imiteren. In elk geval ga ik dit voorzichtig proberen, kijken hoe dit uitpakt, die verf is er makkeijk weer af te halen.
Wat vinden jullie er van?
Volgende stappen:
Muur rondom de testbaan wit latexen, ziet dat er ook gelijk netjes uit, mooi moment nu er verder nog geen rails ligt.
Vandaar ook de bruine spuitbusvlekken op de witte muur, dat kon gewoon.
De ene bochwissel achterin moet wat betere ondersteuning hebben om hem mooi in een recht vlak te leggen met de aansluitende bochten die daar al beginnen op te lopen met 1-2%
Dan kan eindelijk de bovenplaat er semi definitief op en kan de lokloods er op en het aanleggen van sporen er op beginnen. Dit lijkt mij een erg leuke klus.
Ik heb al 1x paar versies geprobeerd en weet een paar dingen al zeker:
Spoor met smal perron aan de voorkant en 2 lange opstelsporen aan de achterkant op een 9mm verhoging; deze sporen laat ik met 2 brugdelen over de opening achterin lopen om maximale lengte te krijgen voor te weatheren wagons, onderhanden werk.
Dan heb ik voorste en achterste sporen, daartussen komt de lokloods met aanloopsporen.
Tot de volgende update,
Hajo