Tss,lekker makkelijk
Als regel: voor een wissel een sein met twee onafhankelijk van elkaar beweegbare armen met de seinbeelden hp0 (stop), hp1 (bovenste arm omhoog, doorrijden met normale snelheid, wissel staat op rechtdoor), hp2 (beide armen onhoog, doorrijden met lage snelheid (35 km/u) bijvoorbeeld bij het berijden van een wissel die op afbuigen staat)
Bij het wegrijden van een station idem. Als een spoor altijd eindigt in een afbuigende wissel kun je een sein met gekoppelde armen gebruiken alleen hp0 en hp2.
Uiteraard zijn er voor lichtseinen overeenkomstige lichtbeelden.
Je kunt ook nog voorseinen gebruiken die aangeven hoe de stand is van het volgende hoofdsein met de overeenkomstige signalen vr0 (komend hoofdsein geeft stop), vr1 (hp1 verwacht) en vr2 (hp2 verwacht). Voorseinen kunnen worden gecombineerd met een hoofdsein, waarbij het voorsein dan uiteraard de stand van het volgende hoofdsein aangeeft.
Zie ook de seinen op mijn baan.
Voor rangeersporen zijn er weer andere seinen die sh0 en sh1 aangeven, hoewel deze seinen ook weer op het hoofdspoor kunnen voorkomen.
Toch handig als je de documentatie even doorneemt. Verder zit in elke Viessmann verpakking ook een documentatie over hoe het sein geplaatst moet worden.
Oh ja, seinen staan rechts van het spoor