Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

m rails schaduwstation

Gestart door avrodriver zondag 02 augustus 2009, 23:23:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
m rails schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
m rails schaduwstation
Dag allemaal,
Na lange tijd is het zover en ga ik een schaduwstation maken met 14 sporen2 richtingsverkeer (tafels staan al) van Marklin M rails.
Nu wordt mijn bovenste niveau C-rails. Hier wil ik massa detectie gaan toepassen.
Wil in toekomst automatisch gaan rijden via pc met koploper (oa nederlandse Henckens seinen)
-Heb al gezocht met zoek functie-
maar heb toch nog een vraag:

Als ik op elk spoor -  1 begin m rails 5145 en aan het eind ook een 5145 leg,
Moeten de rails ertussen dan ook met geisoleerde spoorstaaf zijn?
Of mogen dat gewoon 5106's zijn. De treinen mogen abrubt stoppen het is toch buiten het zicht.

Tweede vraagje; moet ik scheidingen in mijn schaduwstation maken voor toekomstige extra voedingen boosters?
Wissels daar heb ik de Viessmann 5211 voor aangeschaft, nu de terugmelders nog.
Ga ook ringleiding leggen voor extra voedingspunten.
Heb nu marklin digital control 80f en 6021 plus 2 keyboards.
Wil overgaan of koppelen naar of IB of CS plus pc. dit laatste heb ik ook al het nodige over gelezen wat de keuze niet gemakkelijker maakt.

Heel verhaal en hoop dat jullie me iets wijzer kunnen maken.
iig ben ik via dit forum heel veel tips  te weten gekomen en al toegepast.

Zitten vast wat nachtbrakers nu op het forum  :D

Alvast dank en groet.

Marc
Re:m rails schaduwstation
Hallo Marc,

Citaat van: avrodriver op zondag 02 augustus 2009, 23:23:53
Als ik op elk spoor -  1 begin m rails 5145 en aan het eind ook een 5145 leg,
Moeten de rails ertussen dan ook met geisoleerde spoorstaaf zijn?
Of mogen dat gewoon 5106's zijn. De treinen mogen abrubt stoppen het is toch buiten het zicht.
De tussenliggende spoorstaven moeten ook geïsoleerd zijn.

CiteerTweede vraagje; moet ik scheidingen in mijn schaduwstation maken voor toekomstige extra voedingen boosters?
Het beste is om dat meteen te doen. Je kunt er later moeilijker bij indien het toch nodig mocht blijken.

CiteerWil overgaan of koppelen naar of IB of CS plus pc. dit laatste heb ik ook al het nodige over gelezen wat de keuze niet gemakkelijker maakt.
De IB is een oud beestje die o.a. geen MFX kent en maar 14 rijstappen bij het MM-protocol. Je kunt dan beter voor een CS(1) of een ECoS gaan.

Mvg,
Peter
Re:m rails schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:m rails schaduwstation
Hoi Peter,

Dank voor de snelle reply helemaal duidelijk.
Dat veranderd de zaak wel vwb de massa detectie in schaduwstation,
Als alle tussenliggende rals ook geisoleerd moeten zijn wordt dat een tijdrovende of kostbare zaak.
Dan kan ik beter stroom detectie doen op schaduw niveau
Het maakt toch niet uit als ik in schaduwstation stroomdetectie en op boven niveau massa detectie(c-rails) toepas. Het terugmeld signaal blijf hetzelfde.

Enige tips voor terugmeldmodule stroomdetectie?
Oh ja heb een aantal roco locs met lokpilot erin (MTE) die gaan dus alleen rijden met een Ecos, Topic over CS2,3 met DCC format heb ik gelezen maar dat kan dus nog niet samen.

Bedankt, Marc
Re:m rails schaduwstation
Citaat van: avrodriver op maandag 03 augustus 2009, 00:29:31
Enige tips voor terugmeldmodule stroomdetectie?
Om er enkele te noemen:
Huib Maaskant (zelfbouw). http://www.floodland.nl/aim/

Firma Littfinski (zelfbouw en kant en klaar).
http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm

Conrad (zelfbouw en kant en klaar). www.conrad.nl

Tams: http://www.tams-online.de/htmls/melden.html

CiteerOh ja heb een aantal roco locs met lokpilot erin (MTE) die gaan dus alleen rijden met een Ecos, Topic over CS2,3 met DCC format heb ik gelezen maar dat kan dus nog niet samen.
Standaard zijn de Roco 3-rail loks uitgevoerd met een MM-decoder.
Als deze zelf omgebouwd zijn naar digitaal dan ligt het er aan met of er dan een DCC of Multiprotocol decoder in zit. Laatste kent ook het MM-protocol.

Mvg,
Peter
Re:m rails schaduwstation
Een andere optie is een 6021-Infrarot & LocoNet adapter 63820 van Uhlenbrock, een LocoNet Buffer of Interface en de terugmeldingen via het LocoNet te laten verlopen. Waar ook alternatieven voor beschikbaar zijn.
Re:m rails schaduwstation
Hallo Marc,

Voor goedkope decoders en terugmeldmodules neem even via een PB contact op met AlbertJan.
AlbertJan is op dit moment met vakantie.

Mvg,
Peter
Re:m rails schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:m rails schaduwstation
Hoi allemaal,

bedankt voor de reacties,
als alle rails tussen de melders ook geisoleerd moeten zijn dan denk ik niet dat ik daarmee begin. arbeids intensief of ik zou de speciale geisoleerde rails moeten hebben (5104 5105)en kan ik alle 160 5106's niet voor tussenliggende rails gebruiken.
Loconet had ik inderdaad van gehoord en over gelezen, schijnt zeer stabiel en ongevoelig voor spookmeldingen te zijn. Kan ik daar ook koploper mee gebruiken?

Groet Marc
Re:m rails schaduwstation
Hallo Marc,

Citaat van: avrodriver op maandag 03 augustus 2009, 20:31:52als alle rails tussen de melders ook geisoleerd moeten zijn dan denk ik niet dat ik daarmee begin. arbeids intensief of ik zou de speciale geisoleerde rails moeten hebben (5104 5105)en kan ik alle 160 5106's niet voor tussenliggende rails gebruiken.
Heb je de rails al liggen dan ?, anders zou je ook gebruik kunnen maken van schakelrails.

CiteerLoconet had ik inderdaad van gehoord en over gelezen, schijnt zeer stabiel en ongevoelig voor spookmeldingen te zijn. Kan ik daar ook koploper mee gebruiken?
Loconet kan ook gebruikt worden bij koploper.
Je neemt een IB, koop er nog een LocoNetInterface bij.

Heb je wel eens gedacht aan Koploper i.c.m. DDW ?.
Goedkoop. Je hebt om te beginnen een PC nodig met daarop Koploper en DDW en verder nog een Delta Control als booster. Terugmelding kan via een HSI88 of een LPTinterface.
Zie het draadje van John (Tilly) eens.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg253647#msg253647


Mvg,
Peter
Re:m rails schaduwstation
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:m rails schaduwstation
Hoi Marc,

Mocht je met schakelrals willen gaan werken houdt er dan rekening mee dat die stofgevoelig zijn. Als je regelmatig (wekelijks) op de baan rijdt hoeft dat geen probleem te zijn, maar als de baan soms een langere periode niet gebruikt wordt kan het zijn dat er wel eens een melding gemist wordt. Ik heb vorig jaar in mijn schaduwstation de M-rails met schakelrails vervangen door C-rails met massa detectie.

Succes ermee