Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

2 x mobile station

Gestart door catzeiler zondag 02 augustus 2009, 21:45:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 x mobile station
catzeiler
gast

2 x mobile station
Bij het draadje analoge besturing op bovenleiding en digitaal op puko s werd gesteld dat dit kan. Kan het dan ook dat je een mobile station aansluit op de puko s en een tweede op de bovenleiding? Zo ja, dan zou dit betekenen dat het maximale aantal lox dat digitaal aangestuurd kan worden meteen verdubbeld wordt, of maak ik hier een gedachtefout?
Re:2 x mobile station
digi-jacques
gast

Re:2 x mobile station
Citaat van: remco1977 op zondag 02 augustus 2009, 21:51:53
Je kan gewoon 2 mobile stations op je baan aansluiten. Gewoon op de aansluitbox, maar dan heb je wel 1 verloopstekkertje nodig. Het aantal aan te sturen locs verdubbelt dan.

Digitaal via de bovenleiding is niet echt je van het, het signaal is een stuk zwakker.
Dat word vooral irritant als je met een soundloc rijdt, begint ineens te toeteren, en overnieuw op te starten.

Remco

het aantal aan te sturen loks verdubelt dan wel van 1 naar 2...., maar aangezien de tweede ms als zgn slave (slaaf) werkt, is het maximale aantal loks dat je kan opslaan gewoon 10.........

of het trouwens via de bovenleiding kan weet ik niet, ivm gevoeligheid van de apparatuur zal ik het niet zo gauw uitproberen......
Re:2 x mobile station
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:2 x mobile station
In een master/slave opstelling kun je volgens mij de tweede MS niet naar de bovenleiding afsplitsen, omdat beide in dezelfde stroomkring zijn opgenomen.
Je bent dus nog steeds aan 10 loks gebonden.

Wil je een tweede MS op je bovenleiding dan heb je een aparte trafo en aansluitbox 60115 nodig.
Deze MS is nu ook master en hierin kun je weer 10 andere loks in opslaan en besturen.

Het is overigens niet aan te raden om digitaal via de bovenleiding te gaan rijden, omdat het kontaktvlak tussen het sleepvlak en de rijdraad erg klein is, waarop de kans op storingen (lees rijstroom/data onderbrekingen) erg groot is.
Re:2 x mobile station
digi-jacques
gast

Re:2 x mobile station
nou dan, neem dan een verbindingskabel en verbindt je ms aan je cs 1, dan kun je er 3 tegelijk aansturen, en je hebt een enorme voorraad loks in je cs staan.....

het is alleen wel zo dat je er nog steeds maar 10 in je ms kan plaatsen.......
Re:2 x mobile station
Guusjuhhh(zeg maar Guus)
gast

Re:2 x mobile station
ik denk dat het dan wel verdubbelt
je kunt toch een booster op je bovenleiding zetten en zo de treinen laten rijden
moet je natuurlijk er wel voor zorgen dat je treinen geen contact maken met de baan omdat dan je ms stuk kan gaan
zo werk je ook niet met het master slave gebeuren
verbeter me als ik het mis heb
Re:2 x mobile station
digi-jacques
gast

Re:2 x mobile station
CiteerHet is overigens niet aan te raden om digitaal via de bovenleiding te gaan rijden, omdat het kontaktvlak tussen het sleepvlak en de rijdraad erg klein is, waarop de kans op storingen (lees rijstroom/data onderbrekingen) erg groot is.




Zoals Kappa al had aangegeven.........

ik zie het nut er niet van omm op deze manier te gaan rijden, met de komst van digitaal is bovenleiding eigenlijk niet meer dan scenery geworden dan inderdaad om te rijden.

daarbij blijkt topic starter ook een cs te hebben, dus gewoon erbij pluggen en je kunt 3 loks tegelijk aansturen.

Citeerik denk dat het dan wel verdubbelt

wat verbubbelt dan??

niet je aantal loks, die blijven bij zgn slave gebruik altijd 10
je ampere?? ook die niet want die werkt via je trafo en je hoofd ms


die booster heeft geen nut op je bovenleiding om het signaal beter door te krijgen, het is m.i. vee, te storingsgevoelig, en daarbij nogmaals, waarom zou je dit willen???? dat snap ik niet helemaal nog....