Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update

Gestart door marklinfanaat zondag 02 augustus 2009, 08:38:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Ik wil een citypendel aanschaffen en omspuiten naar een Vla-Vlip, maar stuit op enkele vragen.

1. is de citypendel geel gespoten of is dit kunstofkleur en meteen de transfers erop gezet.

2. mocht 1 kunstofkleur zijn, kan je dan na het verwijderen van de onderdelen en transfers meteen de witte kleur erop spuiten?

3. is de witte primerkleur ook meteen de witte gedeelte van de vla-vlip?

4. welke afplaktype kan je beste gebruiken voor de bochtrand bij de cabineraam?
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Fleischmann komt er toch zelf mee?

Kees-Jan
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
wel een 2tje  :?
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
marklinfanaat
gast

Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
ik wil een 3tje, krijg je een kleurverschil
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Hoeft helemaal niet hoor. Gewoon de goede kleur er later bijzoeken als Fleischmann er mee komt en zo de middenbak op de andere aanpassen (ik spuit ook wel eens slechts delen van een model over en dan zie je echt geen kleurverschil (klik maar en dan mag je zeggen welke kleuren bijgewerkt zijn. Zo was ie vooraf ).

Kees-Jan

En een vlaflip maken doe je zo
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
marklinfanaat
gast

Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
fleischmann vla-vlip word een hele dure, terwijl je nu heel voordelig een citypendel kan krijgen. Alleen de vraag is de het gele verf of de kunstof kleur van het model.
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Weet iemand wanneer de Fleischmann Vla Vlip uitkomt?

Jarno
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Citaat van: marklinfanaat op zondag 02 augustus 2009, 21:59:09
fleischmann vla-vlip word een hele dure, terwijl je nu heel voordelig een citypendel kan krijgen. Alleen de vraag is de het gele verf of de kunstof kleur van het model.

Hoezo? Het ding moet toch wit worden. Wat heeft dat dan met de ondergrond te maken? Snap ik niet.

Kees-Jan
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Citaat van: vriend op zondag 02 augustus 2009, 22:20:05
Weet iemand wanneer de Fleischmann Vla Vlip uitkomt?

Jarno

Niet?

Bart
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
marklinfanaat
gast

Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
de kleur van de ondergrond is belangrijk om te weten of eerst de gele veref er nog af moet meteen de primer erop te spuiten.

wat is eigelijk mooier, ee witte primer als de witte kleur te gebruiken of een ander kleur primer en normaal wit?

komt er geen fleischmann vla-vlip?
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Fanaat: Waarom moet die verf er dan af? En het tweede deel van je vraag: lijkt me toch duidelijk dat je geen bruine/gele of grijze primer zou gebruiken onder een lichte kleur.

Kees-Jan
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
marklinfanaat
gast

Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
geen grijs? ik heb even een plaatje gevonden op de site van chris (groterdam)

Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Dat is met Primer denk ik.  Kijk ook eens hier over de verf van de Citypendel: Klikje doen.
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Hoe staat het er mee?

Is ie al af ? :mrgreen:
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Citypendel is gemaakt van geel 'plastic' maar over het kunststof model zit ook nog een gele verf..
Maar de verf hoeft er niet perse af hoor...

Gr en succes,

Willem
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
marklinfanaat
gast

Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
geel hoeft er niet af? kan je er zo wit eroverheen spuiten dan? en de gele en blauwe strepen/lijnen
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Hoi,

Hier spuit ik ook gewoon over de oude lak laag heen.

Ik schuur alleen even de reclame banen vlak.
Doe je dit niet, dan zie je deze nog door de verf heen.





Dus ja, dat kan.

Mvg,

Romar
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Gewoon logo's en dergelijke beetje opschuren, dan wit, en daarna geel en blauw...
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
marklinfanaat
gast

Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
wat voor merk/kleur primer gebruik je? dat grijs was kleur revell 43?, zag van humbrol een grijze primer, kan je daarnaa bv kleuren van phildie gebruiken? of moet je die primer gebruiken?

word het niet te dik qwa verflagen?
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip
Ik zou geen 2 verschillende soorten lakken (op water- en op alcoholbasis) met elkaar gaan mengen.
Ik gebruik altijd witte primer, omdat je anders eventueel problemen kunt hebben met niet goed dekkende verven op bijvoorbeeld een grijze primerlaag.
Ik gebruik altijd mijn eigen soorten verf, maar je zou ook kunnen kiezen om verf te halen bij KleiNSpoor in Tilburg. Die hebben ook alle kleuren op voorraad, nadeel is dat het nogal nauw komt met het mengen.

Tip om te gebruiken: Humbrol grijze primer uit spuitbus. Erg mooie primer, droogt snel en heel strak op. Maar hij is wel grijs.

Gr en succes,

Willem
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
ik heb de sprinter ontmanteld, maar krijg de vooruiten van de cabine er niet uit, wil deze er wel uit? zo ja hoe, zonder te beschadigen
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Een van de buitenste raampjes (links of rechts maakt niet uit) helemaal aan de buitenkant naar binnen duwen. Dan kun je hem er zo uit halen, zonder beschadiging.
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Yep, maar het blijft eng.

Bart
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Inderdaad, je moet altijd oppassen voor de raamstijltjes die nogal makkelijk (  :( ) af te breken zijn...

Willem
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Citaat van: lokpaint op maandag 31 augustus 2009, 23:14:31
Yep, maar het blijft eng.

Bart

Na 35 sprinters demonteren: nul gebroken raampjes.......................

Terug zetten is ook geen probleem.
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
De ramen zijn eruit. De transfers eraf geschuurd en zelfs de verflaag eraf geschuurd. Nu naar de volgende stap, de primerlaag, maar dat duurt even, de verf is onderweg.
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Verflaag eraf geschuurd  :shock:
Dus de complete verflaag? Dat is niet nodig, maar hoe heb je dat tussen de raampjes gedaan? Heb je dan niet per ongeluk ook iets van de raamkozijnen meegeschuurd? En met welke korrel heb je geschuurd?
Deze vragen zijn alleen om je te helpen, hoor  :)

Gr en succes

Willem
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
korrel 800, nee de ramen zit er nog in, weet niet of de volledige verflaag weg is. Nu wil ik graag de primerlaag, ik zag bij manuel (manuelspot) dat hij lichte grijze primer gebruikte, maar wil daar de witte verflaag er wel overheen? hoeveel lagen moet van iedere kleur? ik heb de kleuren van philidie besteld, dat is hele goede verf
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
De ramen zitten er nog in? Ik hoop dat je de kozijnen bedoelt?  :)
Zelf ben ik niet zo onder de indruk van Phildie verf, maar het ligt er net aan wat je zelf het fijnste vind. Ik zou gewoon een witte primerlaag gebruiken, dan de witte verf, dan het geel en dan het blauw.
Over je vraag hoeveel lagen er per kleur moeten: Tot hij dekt. Spuit laagje voor laagje en niet te dik.

Succes,

Willem
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
witte primer en dan witte verf laag is wel lastig, je kan nauwelijks het verschil zien, dus waar je al overheen bent geweest en waar niet. Wat is er mis met phildie verf?
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Vind ik zelf niet zo'n mooie verf, erg hardnekkig bij het eventueel er weer afhalen van de verf, en hij is hoogglans. Zelf spuit ik alleen maar in zijdeglans.
Vraagje: Als je het verschil tussen het wit en primer niet ziet, dan spuit je de hele trein, wedden dat je dan uiteindelijk wel verschil ziet? En als je geen verschil ziet is het toch ook goed?
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
welke merk/kleuren verf word er dan aangeraden voor de sprinter?
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Ik gebruik mijn eigen kleuren, je zou ook kunnen kiezen voor Revell verf (kleurnummers op Manuel zijn site volgens mij) of KleiNSpoor. Met Phildie verf kan het ook hoor, alleen is het niet mijn favoriet.
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Zo nu de Roco 1601 project even stil ligt ivm transfers, kan ik even verder met de VlaVlip.

ik heb als test een humbrol 1 primer gehaald, een spuitbus, ik heb een wandje van de tussenrijtuig mee gespoten, het ziet er goed uit, alleen is de vraag kan hier wit eroverheen.
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Is dat het grijs uit een Humbrol spuitbus?
Kan prima wit overheen, let er wel even op dat je geen verven op water- en op alcohol basis over elkaar heen gaat spuiten. Dat kan verkeerd uitpakken.... :(

Gr, Willem
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
ja de spuitbus van humbol.

ik wil de Philidie verf gaan gebruiken.
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Phildie is op alcoholbasis. Volgens mij kan deze wel over de Humbrol heen.
Ik wacht op de foto'tjes!

Succes
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
CiteerKan prima wit overheen, let er wel even op dat je geen verven op water- en op alcohol basis over elkaar heen gaat spuiten. Dat kan verkeerd uitpakken....

welke klopt nu? je spreekt je eigen reacties tegen. Philidie wist het zelf ook niet, maar kan het eerst testen, wat moet er verkeerd gaan?
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Nou, volgens mij kan Alcoholbasis lak wel over de humbrol lak. Dit heb ik zelf ondervonden met Revell lak (verdund met Thinner) op de humbrol primer (op een DDM rijtuig)

Zelf heb ik met Tamiya Gunship Grey ondervonden dat, wanneer je daar blanke lak (willekeurig, op alcoholbasis) overheen doet, hij wit uitslaat. De humbrol primer heeft dat effect niet, hun blanke lak dan weer wel...
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
CiteerNou, volgens mij kan Alcoholbasis lak wel over de humbrol lak. Dit heb ik zelf ondervonden met Revell lak (verdund met Thinner) op de humbrol primer (op een DDM rijtuig)

Zelf heb ik met Tamiya Gunship Grey ondervonden dat, wanneer je daar blanke lak (willekeurig, op alcoholbasis) overheen doet, hij wit uitslaat. De humbrol primer heeft dat effect niet, hun blanke lak dan weer wel...

Snap er effe niks van. philidie verf kan wel, maar humbrol blankelak (satin 135) weer niet?
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Acryl kan wel over waterbasis lak, maar waterbasis lak kan niet over acryl... Dus als je na dat je alles gespoten hebt, besluit om humbrol blanke lak (waterbasis) te gaan gebruiken, kan het foutgaan.

Gr, Willem
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Hou je er wel rekening mee dat je 2 versies van Humbrol 135 hebt ? 1 is enamel en 1 is acryl.

Gr. Remco.
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Is hubrol 1 spuitbus acaryl? zo ja is dat wel goed? ik heb humbrol 135 enamel, die kleine blikje die moet verdunnen met o.a. m600
Re:Van Citypendel naar Vla-Vlip / Update
Dan kan die enamel lak volgens mij prima over de phildie lak. Ik ging ervan uit dat Humbrol 135 acryl lak was.
Mijn excuses voor het misverstand

GR, Willem