Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

3 varianten in één baan

Gestart door Kees-Jan vrijdag 31 juli 2009, 22:09:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3 varianten in één baan
Omdat ik naast Oost-Duits en ander Oost-Europees materieel ook Nederlands aan het sparen ben dacht ik dat je dat niet door elkaar kunt laten rijden (tenminste ik niet).

Wat doe je dan?

Het idee is om 3 thema's te kunnen bouwen in één vaste baan. Hoe dan? Door het zichtdeel te kunnen wissellen met andere woorden dat worden modules die er uit kunnen en zo veranderdhet thema.

Het zicht deel is ongeveer 7 meter lang en zo'n 60 tot 80 cm breed en sluit aan beide kanten aan op een schaduwstation. Om de treinen op de baan te kunnen zetten komt er in het zichtdeel een aftakking naar een aantal opstelsporen waarvandaan de treinen opgesteld worden en naar een speciaal blok gereden worden om zo mee te gaan doen in het automatisch rijden via Koploper.

Genoeg theorie. Het eerste thema is Berlijn (luchtspoor viersporig met een twee s-Bahn sporen) dit alles met bovenleiding om zo te kunnen rijden in tijdperk IV tot V en VI.

Het plan:



Linksonder de aftakking en de doorgaande sporen naar het schaduw station. Rechts lopen alleen de twee bovenste sporen door naar het schaduw station.

Tot zo ver. De andere twee komen zsm on-line

Kees-Jan
Re:3 varianten in één baan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:3 varianten in één baan
veelbelovend en interessant en natuurlijk slim bedacht
ik ben heel erg benieuwd
groet robert
Re:3 varianten in één baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:3 varianten in één baan
Zeer interessant ben enorm benieuwd wat er allemaal uit komt rollen. :)
Daarnaast zal op zo'n baan je Benelux trein erg mooi dienst doen lijkt me. :)

Groetjes,

Antal
Re:3 varianten in één baan
Lijkt me intressant en goed om te volgen  :o.

Groeten Piwie
Re:3 varianten in één baan
De twee andere thema's:

Oost-Duitsland:

Een klein station met 2 perrons en een aftakking. De aftakking links onder gaat weer naar de in en uitrijblokken van de grote baan.



Nederland:

Om eens wat anders te doen dan normaal (kan ook eigenlijk niet anders met mij........) een heel byzonder plan. Een enkelsporige brug met deze keer eens geen station maar alleen polderlandschap. Zoals gebruikelijk weer links onder de aftakking naar de in en uitrij blokken.

De brug wordt ongeveer 2 meter lang en is een beetje geïnspireerd op de brug bij Wychen.

Re:3 varianten in één baan
Op papier ziet het er al goed uit, ben benieuwd hoe het eruit ziet als alles klaar is.

Wacht met spanning op de eerste foto's :lol:.

Groeten Piwie.
Re:3 varianten in één baan
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:3 varianten in één baan
Kees Jan ,hoe krijg je het in je haar om dit te doen.Ik vindt dit een hele uitdaging.Hoeveel losse modules moet je nu maken om dit te realiseren Ik hoop dat je slaagt in je opzet,we zien het eindresultaat tegemoet.
Groet Harrie
Re:3 varianten in één baan
Welk haar?

3x4 of 5 modules...........

Komt goed en ik heb wel wat hulp met solderen.

Kees-Jan
Re:3 varianten in één baan
Citaat van: Kees-Jan op zondag 02 augustus 2009, 19:02:15
Welk haar?

3x4 of 5 modules...........

Komt goed en ik heb wel wat hulp met solderen.

Kees-Jan

Hij heb helemaal geen haar meer   :lol:

Nou dan ben je in iedergeval deze winter nog wel even zoet met het project
Re:3 varianten in één baan
Op mijn hoofd natuurlijk (wat dacht je dan............. 8)).

Van de winter rijdt het rond hoor. Er kunnen zo'n 20 treinen op de baan automatisch rijden.

Kees-Jan
Re:3 varianten in één baan
We zijn er weer mee verder gegaan. De plannen iets veranderd in vorm maar het idee blijft.

Na eurospoor staat de modulebaan bij mij thuis en deze vier bakken worden de eerste vier die in de vaste baan gebouwd gaan worden.

De baan is eigenlijk als volgt:

Schaduwstation I(8 sporen van 3 meter)>keerlus I>spiraal I>vier zichtbakken>spiraal II >keerlus II>schaduwstation II (8 sporen van 3 meter)>spiraal II>zichtbakken>spiraal I> schaduwstation I. totale duur voor een rondje een minuut of 10 (op schaalsnelheid).

Foto's:


spiralen en links de in/uitgangen van de schaduwstations.


overgang vaste baan  naar module baan.


duidelijk de modulebak en overgang te zien naar vast.


op de overgangen wordt 3 cm rails op een printplaat gesoldeerd om de overgangen minder kwetsbaar te maken.

Kees-Jan



Re:3 varianten in één baan
De besturing van de baan (banen) moet ook vrij eenvoudig blijven.


  • De baan wordt dmv Koploper en een PC bestuurd. de schakel tussen de baan en de PC is nu nog een ECoS maar zal in de toekomst gewoon een rocomuis worden (dan mag de gameboy met pensioen  8)).
  • Wissels worden deels door schildpadjes aangestuurd, deels door piko aandrijvingen en enkele conrad motortjes.
  • De decoders voor de seinen zijn van LDT.
  • De decoders voor de wissels zijn van Roco.
  • De terugmelders (S88) zijn van Wim Ros.
  • De keerlusschakelingen zijn van Wim Ros.

Om niet voor ieder thema (de vier module bakken) leeg te lopen op decoders en terugmelders worden deze aan weerskanten van het zichtdeel geplaatst zodat ieder thema gebruik maakt van dezelfde decoders en terugmelders.

Kees-Jan