Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vraagje over plan V

Gestart door Jurginho donderdag 30 juli 2009, 00:29:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over plan V
Jurginho
gast

Vraagje over plan V
Ik stond voor het spoor t wachten, toen er een plan v langs kwam, en het viel me op (al meerdere keren) dat de 2 bakken niet recht achter elkaar staan. Als je er langsaf kijkt steekt de achterste bak uit, of valt juist een stuk naar binnen, dit is natuurlijk afhankelijk van de richting waarin de trein rijd.
Warrom is dit?
Re:Vraagje over plan V
Waarschijnlijk liggen de rails wat naar links of naar rechts geheld, net zoals je in een bocht voor hoge snelheid ziet. Dan gaan de bakken wat scheef staan, omdat de ene iets eerder op dat punt is dan de ander natuurlijk.
Re:Vraagje over plan V
Jurginho
gast

Re:Vraagje over plan V
Het is op een recht stuk, net voor het station mierlo-hout, dus daar kan het niet aan liggen.
Re:Vraagje over plan V
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Vraagje over plan V
Rails ligt nooit helemaal recht.
Re:Vraagje over plan V
Lid sinds: 2008

offline
Re:Vraagje over plan V
Citaat van: Jurginho op donderdag 30 juli 2009, 00:29:36
Ik stond voor het spoor t wachten, toen er een plan v langs kwam, en het viel me op (al meerdere keren) dat de 2 bakken niet recht achter elkaar staan.

Ik heb dit ook al vaak gezien tijdens het instappen op station Voorburg. Het lijkt een beetje alsof twee micky treintjes (hier ben ik ooit mee begonnen :)) met de dezelfde magneetjes tegen elkaar zijn geduwd.
Re:Vraagje over plan V
Lid sinds: 2007

offline
Re:Vraagje over plan V
Als de vering net even iets anders staat ingesteld (of een beetje anders versleten is) ofzo dan kan de boel wat scheef staan. Komt bij mat'64 inderdaad nog weleens voor ;-)
Re:Vraagje over plan V
Citaat van: Jurginho op donderdag 30 juli 2009, 12:15:46
Het is op een recht stuk, net voor het station mierlo-hout, dus daar kan het niet aan liggen.

Op station Woerden zie je het ook als er een trein op spoor 2 binnen komt rijden. Daar ligt de rechter rail wat lager, waardoor de bakken wat scheef hellen. Is normaal, niks mee aan de hand :P
Re:Vraagje over plan V
Allemaal,

Wanneer het materieel uit een wisselstraat of een bocht komt dan komen de bakken haast nooit in een lijn terug, dit heeft te maken met de wrijving van de veren, het kan zelf zo zijn dat de ene bak schuiner staat dan de andere omdat de ene zijde van de bladveren makkelijker in veert dan de ander zijde. Dit was overigens ook het geval bij het andre oudere materieel met blad- schroefveren. Het nieuwe materieel heeft nu ook luchtvering die deze veren ondersteunen.

Groet Kees
Re:Vraagje over plan V
Als je in de gelegenheid bent moet je maar eens kijken bij een Plan T. Dan zie je het nog weer een stukje beter met die tussenbakken. Verder zal het niets zijn om je zorgen over te maken, anders waren ze in die 40 jaar allang een keer ontspoord.

MVG, Robin