Hallo bouwers,
Ik nader het punt waarop ik de plannen ga realiseren, maar ik worstel met de vraag welke bouwmethode voor mij de beste is. In mijn jeud en jonge jaren heb ik een 244x122 plaat gehad met m-rail. Begin vorig decennium gestart met de bouw van een zeg maar E vorm baan 2 lagen in C-rail bedoeld voor koploper. Nadat de baan stond en de eerste aansluitingen tbv KL gemaakt waren moest ik helaas weer slopen ivm verhuizing.
Het huidige plan behelst een U-vorm baan, 3 lagen, doorgaande verbinding 2 sporig.
De basis van de U bavat het staion, de 2 poten van de U een klein BW en een een goederen/fabrieksdeel.
Om het geheel passend in de beschikbare ruimte te maken liggen de schaduwsporen nu vrijwel volledig recht onder de sporen op het nul-nivo. Ik ga voor een fantasie landschap, zo'n beetje noord-duits/NL, maar wel met db materieel. Bergen etc komen in het plaatje dus niet voor.
Ik heb uitgebreid gelezen op het web en in de bekende blaadjes (nl/D) maar kom er maar niet uit. De open methode wordt bejubeld, maar ik zie het nut hiervan niet om de ruimtes tussen de sporen later weer op hout/touwtje manier te moeten dichten met een lappendeken van plaatjes hout e/o gips/gaas. Daarnaast speelt hoe de rails aan te sluiten cq bereikbaar te houden voor werkzaamheden. Uitgangspunt nu is ca 10 cm tussenruimte tussen de lagen.
Mijn idee zou zijn om te beginnen met het 0 niveau, dit aan te sluiten, testen etc (evt met tijdelijke verbinding om rond te kunnen rijden) en later de niveau's 2 en 3 er onder te hangen. Het baanplan laat de ruimte om met staanders onder niveau nul dit mogelijk te maken.
Ik hoop dat ik mijn kleine dilemma duidelijk heb weergegeven. Tips en advies welkom !
Groet,
Arnold