Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

2 banen, met elk een MS, maar massa doorverbinden mogelijk?

Gestart door treinsmurf maandag 27 juli 2009, 22:24:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 banen, met elk een MS, maar massa doorverbinden mogelijk?
Vraagje: Ik wil eigenlijk 2 gescheiden banen maken welke elk door een eigen MS bestuurd worden, maar wil de massa van beide banen delen. Kan dit?



Graag advies waarom dit wel/niet te doen. Reden dat ik de massa van beide banen wil delen is dat er voor de seinbediening nog afremmodules bijkomen, waarbij ik de massa weer naar een analoge trafo door wil koppelen, en vanaf de analoge trafo de afremmodule wil voeden met de gele draad van de analoge trafo. Ik zou graag voeding voor de seinmodules delen voor de seinen. (Dus niet de voeding van de rijstroom voor de afrem/stopsecties).

Treinsmurf
Re:2 banen, met elk een MS, maar massa doorverbinden mogelijk?
Wat ontbreekt is welke afremmodule wil je gebruiken ?.

Mvg,
Peter
Re:2 banen, met elk een MS, maar massa doorverbinden mogelijk?
M.a.w.: Ik wil het volgende:



2 banen welke apart door een eigen rij-trafo gevoed worden. Elke baan heeft zijn eigen afremmodules en seinen.
Voor de voeding van de seinlampen wordt een aparte analoge trafo gebruikt, welke ook voor het bedienen van de wissels is. (Gele draad gemeenschappelijk). De andere analoge trafo wil ik gebruiken voor verlichting van huisjes. (Ook een gele draad, maar dan niet verbonden met de andere cirquits).
Enige gemeenschappelijke is dus de Bruine draad van alle trafo's.

Treinsmurf
Re:2 banen, met elk een MS, maar massa doorverbinden mogelijk?
Als je lichtseinen zonder aandrijving gebruikt moeten deze aangesloten worden daar waar het lichtsein symbool staat (midden).

De lichtsein(en) worden normaal als volgt aangesloten.
De gele draad van de lichttrafo gaat naar de middelste aansluitingvan de module.
De rode en groene draad van de lichtsein gaan naar de rode resp. groene aansluiting van de module.
De gemeenschappelijke afkomstig van de lichtsein gaat naar de bruine aansluiting van de lichttrafo.

Mvg,
Peter