Bij de vervanging van de gewone wissels door slanke wissels moest ik nog een punt afwerken.
De tunnelingang van de zijlijn is nooit echt fraai geweest. Rechthoeking en niet echt elegant. (voor zover dat kan).
Zie deze plaatjes
en
Met de ruimere bogen is er nu wat meer ruimte om ook deze tunnelingang te veranderen.
Het idee is om de bestaande muur wat te verlengen en een gebogen tunnelingang te maken die haaks op het spoor staat.
In de verlengde muur komt dan nog een doorkijkje naar het achterliggende spoor.
Er zijn tegenwoordig prachtige hardschuimen muren en tunnelingangen te koop. Heb een, dacht ik, passende ingang gekocht, maar bij nader inzien paste deze qua kleur en structuur helemaal niet. Dus zat er niets anders op dan alles zelf te maken.
De basis van de muur is 9 mm multiplex.
Voor de muren gebruik ik hetzelfde materiaal als de rest van de muur. Een flexible, zelfkleven stenen muur van Busch (7403). het materiaal is ongeveer 1 mm dik en heeft een mooie reliëfstructuur. Is ook prima bruikbaar voor de binnenkant van tunnels.
Voor de openingen gebruik ik de tunnelbogen van faller (tunnelbogen-profil 120550)
Deze hebben twee nadelen:
De binnenkant is een mooie gladde rand, wat niet echt natuurlijk is.
De boogstenen hebben in de gebogen delen een zeer grote voeg. Uiteraard een gevolg van de het rondbuigen van de strip omdat alle stenen even groot zijn. Iets waar ik in het verleden mee kon leven, maar nu vind ik het niet meer zo mooi.
ik heb dit als volgt opgelost:
Van een van de bogen heb ik alle steentjes met een hobbymes afgesneden en deze aan dit binnenkant geplakt. Geeft een veel beter resultaat.
De voegen heb ik gevuld met modelbouwplamuur (voor plastic, hout en metaal) uit een tubetje.
Ben wel gelukkig met het resultaat.
Moet alleen de muur nog met verf behandelen om hem te laten aansluiten op de rest van de muur en de voegen wat meer te tonen.
Hier de ongeverfde delen, komen ongeveer haaks op elkaar te staan.
Bovenop komt een landschapje met een mooie boom.