Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

PAB's Märklin baan; 15-03-2024 renault 4 CV cabrio

Gestart door pab maandag 27 juli 2009, 14:12:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:PAB's Märklin baan
ERIK SALDEN
gast

Re:PAB's Märklin baan
Erg mooie foto's van een NOG mooiere lok.
Deze komt er bij mij gegarandeerd ook in.

Gegroet:

Erik
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Peter

Oplossing komt er zeker aan, vandaag niet verder aan kunnen werken. Nog geen flauw idee. Ergens flinke kortsluiting is bijna uitgesloten omdat de booster niet uitslaat en ik ook alle afzonderlijke deel secties binnen de booster eerst heb losgekoppeld en daarna een voor een opnieuw heb aangesloten (was makkelijk stekkers er uit en per deelsectie er weer in). In zo'n situatie altijd weer blij dat niet alles zit vastgesoldeerd.
Andere booster secties geven geen problemen. Morgen maar eens beginnen:
- Andere booster en transformator proberen.
- Verbindingen: te beginnen bij de transformator - booster - controler - aansluiting booster naar de rails.
Als dat niet helpt, wordt het fysiek stukken loshalen.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Erik Salden op maandag 28 september 2009, 19:09:36
Erg mooie foto's van een NOG mooiere lok.
Deze komt er bij mij gegarandeerd ook in.

Gegroet:

Erik

Erik, dank je wel. Is inderdaad ook een prachtige lok, hoop dat de BR 39 ook zo fraai is.
De foto in je profiel ziet er veelbeloven uit, heb je ergens ook een beschrijving van de modelbaan waar die vanaf komt?
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: pab op maandag 28 september 2009, 19:10:14

Als dat niet helpt, wordt het fysiek stukken loshalen.


Hallo Piet,

Ik had ook een keer ergens kortsluiting de delta control sloeg op tilt.
Bleek een kloddertje soldeertin tussen de rails gevallen te zijn  :? :(
Wat ik dan altijd doe is terug denken waar was ik het laatst ergens mee bezig  8)
Dat helpt vaak een probleem op te lossen.

Ik hoop ook dat je het probleem ergens vind  :D

Gr Einte
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Hoi Piet,

Weer een prachtige aanwinst. Jij kunt wel foto's maken hoor!! Super...
Veel succes toegewenst met het opsporen van de storing.
Hoort er helaas ook bij, maar als tie het weer doet......   :wink:


Groetjes Jos
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Einte op maandag 28 september 2009, 19:25:39
Citaat van: pab op maandag 28 september 2009, 19:10:14

Als dat niet helpt, wordt het fysiek stukken loshalen.


Hallo Piet,

Ik had ook een keer ergens kortsluiting de delta control sloeg op tilt.
Bleek een kloddertje soldeertin tussen de rails gevallen te zijn  :? :(
Wat ik dan altijd doe is terug denken waar was ik het laatst ergens mee bezig  8)
Dat helpt vaak een probleem op te lossen.

Ik hoop ook dat je het probleem ergens vind  :D

Gr Einte

Probleem is dat ik voor de betreffende boostersecties het laatste jaar geen werkzaamheden heb uitgevoerd. Is ook inderdaad het eerste wat je doet, zoeken waar je de laatste keer hebt gewerkt. Ook de voor de hand liggende zaken zoals rails schoonmaken en controleren op losliggende metalen onderdelen heb ik al gedaan. Vervelende was dat het probleem overal voorkwam, maakte niet uit waar ik de loc neerzette.
Dus helaas moest ik nu beginnen bij fase 1 van het noodplan (alle stekkers er uit en segment voor segment weer aansluiten).

Inmiddels ontdekt dat een deelsegment stroom  uit een onbekend hoek krijgt.
Ongeveer de helft inmiddels weer aangesloten en tot nu toe blijven de problemen weg. Ik word wel weer lenig van dat gepruts onder de treintafel  8)
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: MarklinSBB op maandag 28 september 2009, 21:12:14
Hoi Piet,

Weer een prachtige aanwinst. Jij kunt wel foto's maken hoor!! Super...
Veel succes toegewenst met het opsporen van de storing.
Hoort er helaas ook bij, maar als tie het weer doet......   :wink:


Groetjes Jos

Bedankt Jos. Foto's maken is net als modelbouwen. Bedenk vooaf wat je wil maken, neem er de tijd voor en doe het over als het niet naar je zin is. :D :D :D :wink:
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: pab op dinsdag 29 september 2009, 20:48:00
Citaat van: Einte op maandag 28 september 2009, 19:25:39
Citaat van: pab op maandag 28 september 2009, 19:10:14

Als dat niet helpt, wordt het fysiek stukken loshalen.


Hallo Piet,

Ik had ook een keer ergens kortsluiting de delta control sloeg op tilt.
Bleek een kloddertje soldeertin tussen de rails gevallen te zijn  :? :(
Wat ik dan altijd doe is terug denken waar was ik het laatst ergens mee bezig  8)
Dat helpt vaak een probleem op te lossen.

Ik hoop ook dat je het probleem ergens vind  :D

Gr Einte

Probleem is dat ik voor de betreffende boostersecties het laatste jaar geen werkzaamheden heb uitgevoerd. Is ook inderdaad het eerste wat je doet, zoeken waar je de laatste keer hebt gewerkt. Ook de voor de hand liggende zaken zoals rails schoonmaken en controleren op losliggende metalen onderdelen heb ik al gedaan. Vervelende was dat het probleem overal voorkwam, maakte niet uit waar ik de loc neerzette.
Dus helaas moest ik nu beginnen bij fase 1 van het noodplan (alle stekkers er uit en segment voor segment weer aansluiten).

Inmiddels ontdekt dat een deelsegment stroom  uit een onbekend hoek krijgt.
Ongeveer de helft inmiddels weer aangesloten en tot nu toe blijven de problemen weg. Ik word wel weer lenig van dat gepruts onder de treintafel  8)

Ik hoop dat het lukt, het zijn soms maar hele kleine dingentjes die een hoop roet in de baan gooien.
Ik had iemand op het forum geholpen met een storing, en uit endelijk bleek het in het sein te zitten.
Een analoge baan besturing en analoge treinen met 10 trafo's en een hoop baanvakken.
Maar het is gelukt.

Ik rijd gewoon met een delta control en een baan sectie met ring leiding, kan weinig fout gaan met 11 seinen 11 contctrailen en 9 schakelrailen alles gesoldeerd en geen stekkers onder de baan  8)

Ik denk dat er wel vaker in het digitale domein een hoop onverklaarbare dingen kunnen gebeuren  :?

Veel succes Piet

Gr Einte

Ps heb je ook foto's van onder je baan ben wel benieuwd.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Bedankt voor je meedenken.
Ik ga gewoon stug verder Einte, kom er uiteindelijk uit, is tot nu toe altijd gelukt.

Mijn aantallen zijn iets groter dan die van jou, zoals meer dan 40 seinen, een kleine 40 wissels, over de 100 contact/schakelrails en reedcontacten. Controller met 4 boosters (6 secties, want er is nog een extra booster gepland). Ook nog zo'n 300 lampjes/LEDS voor huizen en straat/emplacementsverlichting. Foto's van onder mijn baan wil je niet zien (ik eigenlijk ook niet :?). Bundels en bundels met kabels, ik schakel ook nog analoog, maar wel met een volledig bloksystemen.
Ik heb geen ringleiding, maar werk met een vertakkend sternet (klinkt mooi zo) en soldeer heel weinig. Zo is het grootste deel van mijn (Viessmann) seinen gekoppeld met stekkers en contrastekkers, waardoor ik ze vrij eenvoudig los kan koppelen en er uit halen als er problemen mee zijn.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: pab op dinsdag 29 september 2009, 21:25:03
Bedankt voor je meedenken.
Ik ga gewoon stug verder Einte, kom er uiteindelijk uit, is tot nu toe altijd gelukt.

Mijn aantallen zijn iets groter dan die van jou, zoals meer dan 40 seinen, een kleine 40 wissels, over de 100 contact/schakelrails en reedcontacten. Controller met 4 boosters (6 secties, want er is nog een extra booster gepland). Ook nog zo'n 300 lampjes/LEDS voor huizen en straat/emplacementsverlichting. Foto's van onder mijn baan wil je niet zien (ik eigenlijk ook niet :?). Bundels en bundels met kabels, ik schakel ook nog analoog, maar wel met een volledig bloksystemen.
Ik heb geen ringleiding, maar werk met een vertakkend sternet (klinkt mooi zo) en soldeer heel weinig. Zo is het grootste deel van mijn (Viessmann) seinen gekoppeld met stekkers en contrastekkers, waardoor ik ze vrij eenvoudig los kan koppelen en er uit halen als er problemen mee zijn.

Door mijn werk schakel kasten maken voor baggerschepen moet alles voor de eeuwigheid gebouwd worden, dus degelijkheid is alles voor mij, minder storingen dus.

Nog vergeten 21 wissels met lampjes 4 ontkoppelrailen met lampjes en er komt heus nog wel wat bij  :D
En 2 baanvakken met blok systeem  8)

En 50 meter rails

Aan alle wissels heb ik nieuwe draden gesoldeeerd.

Gr Einte
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Moet zeggen dat zo'n storing als deze de afgelopen jaren eigenlijk niet is voorgekomen. Meestal blijkt het een probleem te zijn aan een pas aangepast deel (draadje verkeerd, lipje van de K-rails omgebogen). Doe het meestal wel netjes, maar omdat alle draden naar het centrale schakelbord lopen is er nog al een verzameling draden in de buurt van het schakelbord.

De sternetoplossing is bewust gekozen omdat ik anders zo wie zo met 12 ringleidingen voor de rijstroom kwam te zitten, plus nog eens 2*3 voor seinen, wissels en dergelijke (3 trafo's).
Voor verlichting is een ringleiding niet mogelijk omdat ik delen afzonderlijk wil kunnen uit- en inschakelen.
Re:PAB's Märklin baan
Ik hoor het wel...je hebt je zaakjes goed voor elkaar Piet  :)

Is je storing reeds verholpen ??

Groeten,

Hans.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Hansje op woensdag 30 september 2009, 14:14:46
Ik hoor het wel...je hebt je zaakjes goed voor elkaar Piet  :)

Is je storing reeds verholpen ??

Groeten,

Hans.

Bijna (dat is dus eigenlijk: nog niet  :?)
Ben wel heel aardig op weg. Maar in zo'n situatie krijg he altijd last van Murphy.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: pab op woensdag 30 september 2009, 17:20:01
Citaat van: Hansje op woensdag 30 september 2009, 14:14:46
Ik hoor het wel...je hebt je zaakjes goed voor elkaar Piet  :)

Is je storing reeds verholpen ??

Groeten,

Hans.

Bijna (dat is dus eigenlijk: nog niet  :?)
Ben wel heel aardig op weg. Maar in zo'n situatie krijg he altijd last van Murphy.

Dan is het zaak om op het laatste punt te gaan kijken  :mrgreen:

Veel succes.

Gr Einte
Re:PAB's Märklin baan
greumel
gast

Re:PAB's Märklin baan
zeer mooi wat je hebt gemaakt ga zo door
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Einte op woensdag 30 september 2009, 18:06:46
Citaat van: pab op woensdag 30 september 2009, 17:20:01
Citaat van: Hansje op woensdag 30 september 2009, 14:14:46
Ik hoor het wel...je hebt je zaakjes goed voor elkaar Piet  :)

Is je storing reeds verholpen ??

Groeten,

Hans.

Bijna (dat is dus eigenlijk: nog niet  :?)
Ben wel heel aardig op weg. Maar in zo'n situatie krijg he altijd last van Murphy.

Dan is het zaak om op het laatste punt te gaan kijken  :mrgreen:

Veel succes.

Gr Einte

Volgens mij heb ik nu alles nagelopen wat er valt na te lopen. Aansluitingen gecontroleerd. Was inderdaad een foutje ingeslopen, maar dat zat binnen één booster. Nieuwe massa aansluitingen aangesoldeerd. Stukje K rails met type 2100 vervangen door type 2200, nieuwe feeders geplaatst. Doorgemeten.
Dacht dat het misschien overbelasting zou kunnen zijn (teveel locs en wagonverlichting op een booster). Bestaande boosters opnieuw verdeeld. Alles lijkt nu in orde.
Schoonmaaktrein (4 wagons) een aantal keren laten rijden.. Nog extra gepoetst. Rails glimmen als een spiegel nu.  8)
BR 23 blijft echter problemen geven. Was in het begin niet zo. Geluid valt zo nu en dan weg en soms reageert de loc helemaal niet op commando?s, behalve gelukkig de noodknop. Zal dus jammer genoeg terug moeten naar de dealer. :(
Misschien krijg ik nog een mooie droom met een ingeving vannacht, anders gaat hij terug.  :x
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: greumel op woensdag 30 september 2009, 19:52:12
zeer mooi wat je hebt gemaakt ga zo door


Bedankt Greumel, zal ik zeker doen
Re:PAB's Märklin baan
Vervelend om te horen Piet....STERKTE !!

Hou ons op de hoogte  :)

Groet,

Hans.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Hansje op donderdag 01 oktober 2009, 22:26:00
Vervelend om te horen Piet....STERKTE !!

Hou ons op de hoogte  :)

Groet,

Hans.

Las vandaag ergens op internet dat de nieuwe locomotieven iets meer stroom verlangen. Misschien moet ik wel een iets zwaardere trafo gaan inzetten. Kan een deel van mijn trafo's wat meer stroom naar de booster laten sturen, eens kijken of dat gaat helpen.
Stond ook iets over een nieuwe trafo die je bij esu kan krijgen (kopen dus) voor de ecos I.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: pab op vrijdag 02 oktober 2009, 17:22:46
Citaat van: Hansje op donderdag 01 oktober 2009, 22:26:00
Vervelend om te horen Piet....STERKTE !!

Hou ons op de hoogte  :)

Groet,

Hans.

Las vandaag ergens op internet dat de nieuwe locomotieven iets meer stroom verlangen. Misschien moet ik wel een iets zwaardere trafo gaan inzetten. Kan een deel van mijn trafo's wat meer stroom naar de booster laten sturen, eens kijken of dat gaat helpen.
Stond ook iets over een nieuwe trafo die je bij esu kan krijgen (kopen dus) voor de ecos I.

Hallo Piet,

Bij Conrad kun je ook trafo's krijgen voor een mildere prijs als bij M.
Vaak ook grotere vermogens zie link,

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=518378

Heb er zelf ook een maar moet hem nog aansluiten.

Gr Einte
Re:PAB's Märklin baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:PAB's Märklin baan
Hoi Piet,

Vraagje over de BR23 valt het geluid weg als je over een doorgezaagde rails rijd.

Ik kreeg de tip om ervoor te zorgen dat de baanspanning op zo,n punt aan beide kanten van de zaagsnede aangesloten moesten worden anders konden dit soort geluidsproblemen ontstaan??? zelf heb ik er nog geen ervaring mee op dit moment.

Succes verder,

Peter / degeluidsman.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 02 oktober 2009, 18:14:25
Hoi Piet,

Vraagje over de BR23 valt het geluid weg als je over een doorgezaagde rails rijd.

Ik kreeg de tip om ervoor te zorgen dat de baanspanning op zo,n punt aan beide kanten van de zaagsnede aangesloten moesten worden anders konden dit soort geluidsproblemen ontstaan??? zelf heb ik er nog geen ervaring mee op dit moment.

Succes verder,

Peter / degeluidsman.

Nee, dat is het niet, wel een goede tip overigens want bij K rails moet je beide railstaven aansluiten omdat die niet onderling verbonden zijn. Een extra massa aansluiting aansolderen kan nooit kwaad.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Einte op vrijdag 02 oktober 2009, 17:30:56
Citaat van: pab op vrijdag 02 oktober 2009, 17:22:46
Citaat van: Hansje op donderdag 01 oktober 2009, 22:26:00
Vervelend om te horen Piet....STERKTE !!

Hou ons op de hoogte  :)

Groet,

Hans.

Las vandaag ergens op internet dat de nieuwe locomotieven iets meer stroom verlangen. Misschien moet ik wel een iets zwaardere trafo gaan inzetten. Kan een deel van mijn trafo's wat meer stroom naar de booster laten sturen, eens kijken of dat gaat helpen.
Stond ook iets over een nieuwe trafo die je bij esu kan krijgen (kopen dus) voor de ecos I.

Hallo Piet,

Bij Conrad kun je ook trafo's krijgen voor een mildere prijs als bij M.
Vaak ook grotere vermogens zie link,

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=518378

Heb er zelf ook een maar moet hem nog aansluiten.

Gr Einte

Bedankt voor het advies Einte.
Ik heb zelf ook geen M transformatoren, maar gebruik Titan transformatoren. Ook goedkoper dan M
Re:PAB's Märklin baan
Ook dit is weer heel mooi gefotografeerd. 8)

Gr.
René
Re:PAB's Märklin baan
Prachtige foto's Piet  :)

Er gaat niks boven de ECHTE natuur, dat blijkt maar weer eens.
Hoe we ons best ook doen  :wink:

Groeten,

Hans.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: pab op maandag 05 oktober 2009, 10:36:37

Was even een weekend zonder modeltreinen. Afgelopen zaterdag een workshop fotografie en zondag andere verplichtingen.


Ik hoop niet dat die paddestoelen je storing hebben veroorzaakt  :mrgreen:

Zijn weer mooie foto's Piet.

Gr Einte
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
René, Hans en Einte, bedankt voor jullie complimenten.
Gelukkig is mijn treinkamer kurkdroog, dus zal het wel meevallen met de ongecontroleerde paddenstoelengroei.

Maar uiteraard wel paddenstoelen op mijn baan (niet scherp hier omdat de focus op de werkers is):


Re:PAB's Märklin baan
Over detail gesproken !! ...die Piet, je bent me er ook ééntje  :)

Het blijft me verbazen hoe jij alles in detail hebt uitgewerkt  :lol:

Groetjes maar weer.

Hans  :wink:
Re:PAB's Märklin baan
PeterBrz
gast

Re:PAB's Märklin baan
zijn er nog superlatieven over om jouw werk te becommentariëren :D schitterend gedaan!

Groeten, Peter
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Hansje op maandag 05 oktober 2009, 21:08:47
Over detail gesproken !! ...die Piet, je bent me er ook ééntje  :)

Het blijft me verbazen hoe jij alles in detail hebt uitgewerkt  :lol:

Groetjes maar weer.

Hans  :wink:

Modelbouwen met een glimlach.
Bedankt Hans.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: PeterBrz op maandag 05 oktober 2009, 22:29:41
zijn er nog superlatieven over om jouw werk te becommentariëren :D schitterend gedaan!

Groeten, Peter

Bedankt Peter.
Ik zal mijn best doen om het volgende keer weer beter te doen.
Re:PAB's Märklin baan
PeterBrz
gast

Re:PAB's Märklin baan
 :o nog beter :D je kunt uren naar je foto's blijven kijken, prachtig gewoon!
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Hoera.
Mijn probleem lijkt opgelost. Het blijkt dat de nieuwe decoders wat meer stroom vragen dan de oudere.
Door een nieuwe verdeling van de boosters, de vervanging van een aantal 2100 rails, aanpassing van de bedrading en last but not least het toevoegen van extra voedings- en massa punten werkt alles nu weer prima. Betekende wel dat ik in de spiraal een deel van de gebogen flexrails heb moeten verwijderen en vervangen door R4 bochten. De flexrailsen lagen vastgespijkerd en als je die los haalt in de spiraal krijg je ze nooit meer netjes op hun plek terug zonder de rest te slopen. Kortom weer een erfenis van het analoge tijdperk aangepast aan de eisen digitaal.
Het houdt je van de straat en met dit weer is dat geen straf. 8)
Re:PAB's Märklin baan
Goed om te horen Piet...dat het probleem is opgelost, hopen dat alles in orde blijft  :)

Komende dagen...klote weer, dus m.a.w ideaal trein-weer  :lol:

Misschien moet Erwin Krol er voortaan maar een speciaal trein-weer-praatje tegenaan gooien, lijkt me een prachtig initiatief !!
Zo van, morgen wordt het schitterend trein-weer...veel regen, en een paar meter sneeuw  :)

Groeten,

Hans.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Hansje op dinsdag 06 oktober 2009, 20:34:12

Misschien moet Erwin Krol er voortaan maar een speciaal trein-weer-praatje tegenaan gooien, lijkt me een prachtig initiatief !!
Zo van, morgen wordt het schitterend trein-weer...veel regen, en een paar meter sneeuw  :)

Groeten,

Hans.

En als Erwin niet van treinen houdt, kan hij het altijd veralgemeniseren (lekker woord trouwens) tot een algemene binnenactiviteit waarschuwing.  :lol:
Die paar meter sneeuw zou trouwens wel een stunt zijn morgen, gaat het platleggen van het openbaar vervoer alsnog door  :P
Re:PAB's Märklin baan
Zou inderdaad een stunt zijn  :mrgreen:

Wat zou er gebeuren vraag ik me af als de WEERGODEN (zoals ze dat woord wel eens gebruiken) een aantal dagen actie zouden gaan voeren.

Strikvraag Piet...kwam ineens in me op, en ik heb geen druppel gedronken  :lol:

Groeten,

Hans.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: pab op dinsdag 06 oktober 2009, 20:25:30
Hoera.
Mijn probleem lijkt opgelost. Het blijkt dat de nieuwe decoders wat meer stroom vragen dan de oudere.
Door een nieuwe verdeling van de boosters, de vervanging van een aantal 2100 rails, aanpassing van de bedrading en last but not least het toevoegen van extra voedings- en massa punten werkt alles nu weer prima. Betekende wel dat ik in de spiraal een deel van de gebogen flexrails heb moeten verwijderen en vervangen door R4 bochten. De flexrailsen lagen vastgespijkerd en als je die los haalt in de spiraal krijg je ze nooit meer netjes op hun plek terug zonder de rest te slopen. Kortom weer een erfenis van het analoge tijdperk aangepast aan de eisen digitaal.
Het houdt je van de straat en met dit weer is dat geen straf. 8)

Hallo Piet,

Blij dat het probleem opgelost is, en nu blijkt wel het nut van een ring leiding onder je baan en voeding om de meter ongeveer. Zo heb ik het gedaan tenminste.

Gr Einte
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Einte op dinsdag 06 oktober 2009, 21:35:23
Citaat van: pab op dinsdag 06 oktober 2009, 20:25:30
Hoera.
Mijn probleem lijkt opgelost. Het blijkt dat de nieuwe decoders wat meer stroom vragen dan de oudere.
Door een nieuwe verdeling van de boosters, de vervanging van een aantal 2100 rails, aanpassing van de bedrading en last but not least het toevoegen van extra voedings- en massa punten werkt alles nu weer prima. Betekende wel dat ik in de spiraal een deel van de gebogen flexrails heb moeten verwijderen en vervangen door R4 bochten. De flexrailsen lagen vastgespijkerd en als je die los haalt in de spiraal krijg je ze nooit meer netjes op hun plek terug zonder de rest te slopen. Kortom weer een erfenis van het analoge tijdperk aangepast aan de eisen digitaal.
Het houdt je van de straat en met dit weer is dat geen straf. 8)



Hallo Piet,

Blij dat het probleem opgelost is, en nu blijkt wel het nut van een ring leiding onder je baan en voeding om de meter ongeveer. Zo heb ik het gedaan tenminste.

Gr Einte


Hoi Einte

Dat stuk in de spiraal was zo ongeveer het enig stuk in mijn wat nog geen voeding om de 1 a 2 meter had. Denk ook dat in de loop van de 25 jaar de aansluitingen mogelijk wat geoxideerd zouden kunnen zijn. Enfin. Ik hou het nog even bij mijn sternet . Kan er altijd nog een ringleiding van maken door de "childs" met de hoogste "parent" te verbinden. Problemen zaten bij mij in de verbinding naar de rails, bleek achteraf.

Hans

Tja, wat als de weergoden gaan staken. Dan hebben we een tijdje geen weer denk ik. Kun je je afvragen wat het verschil met nu zal zijn. :lol: :mrgreen:
Re:PAB's Märklin baan
Hans, Ben jij dan al 25 jaar aan je prachtige baan bezig?  :D
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 07 oktober 2009, 14:14:30
Hans, Ben jij dan al 25 jaar aan je prachtige baan bezig?  :D

Bedoel je mij (Piet) of Hans.
Ik ben inderdaad al zo'n ruim 25 jaar bezig aan deze baan.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 07 oktober 2009, 14:14:30

Hans, Ben jij dan al 25 jaar aan je prachtige baan bezig?  :D



:?: :?: :?: :?:

Gr Einte
Re:PAB's Märklin baan
Ik lees in het bericht van PAB "Denk ook dat in de loop van de 25 jaar de aansluitingen " Dus jij bent echt al 25 jaar aan deze baan bezig manmanman . Ik bewonder uw uithoudings vermogen hoor.
Re:PAB's Märklin baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 07 oktober 2009, 21:39:42
Ik lees in het bericht van PAB "Denk ook dat in de loop van de 25 jaar de aansluitingen " Dus jij bent echt al 25 jaar aan deze baan bezig manmanman . Ik bewonder uw uithoudings vermogen hoor.

Het is een levenswerk, niet zo gek dat deze baan tot in de puntjes voor elkaar is.

Blijft een genot om naar de foto,s te kijken.

Peter / degeluidsman.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 07 oktober 2009, 21:39:42
Ik lees in het bericht van PAB "Denk ook dat in de loop van de 25 jaar de aansluitingen " Dus jij bent echt al 25 jaar aan deze baan bezig manmanman . Ik bewonder uw uithoudings vermogen hoor.

Zolang er dingen zijn om te verbeteren (en die zijn er gelukkig altijd) kan ik makkelijk doorgaan.
Helemaal afbreken en opnieuw beginnen is ook heel veel werk (en misschien ook wel weer leuk).
Had bedacht dat ik na mijn pensionering mijn baan misschien wel zou afbreken en dan opnieuw. Is er nog niet van gekomen.  8)Gelukkig hoeft een modelbaan ook nooit af te zijn  :lol:
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: degeluidsman op woensdag 07 oktober 2009, 21:44:13
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 07 oktober 2009, 21:39:42
Ik lees in het bericht van PAB "Denk ook dat in de loop van de 25 jaar de aansluitingen " Dus jij bent echt al 25 jaar aan deze baan bezig manmanman . Ik bewonder uw uithoudings vermogen hoor.

Het is een levenswerk, niet zo gek dat deze baan tot in de puntjes voor elkaar is.

Blijft een genot om naar de foto,s te kijken.

Peter / degeluidsman.


Bedankt voor het compliment, Peter.
Niet direct een levenswerk, maar ik vind wel leuk om iets moois in elkaar te knutselen. Als je iets doet, moet je ook zelf goed tevreden kunnen zijn over het resultaat. Geldt voor een modelbaan, maar ook voor foto's (en andere dingen)

taalfoutje gecorrigeerd
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Hallo Piet
Wat een fantaschtise baan die je daar heb en de fot's zijn om te kwijlen ik blijf je volgen ik denk dat vele met mij doen.
Je rijd ook er mooi matrieel.
Alvast bedankt voor de mooie foto's die je geplaatst heb.

Groeten Michiel
Re:PAB's Märklin baan
Dat is het leuke inderdaad van deze hobby...het is nooit echt af  :)

Als je het zou afbreken (lijkt me zonde)...ga je dan ook compleet over op digitaal Piet ??

Groeten,

Hans.

PS: Nog bedankt voor je tips op mijn draadje Piet.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: michiel op donderdag 08 oktober 2009, 21:12:22
Hallo Piet
Wat een fantaschtise baan die je daar heb en de fot's zijn om te kwijlen ik blijf je volgen ik denk dat vele met mij doen.
Je rijd ook er mooi matrieel.
Alvast bedankt voor de mooie foto's die je geplaatst heb.

Groeten Michiel


Bedankt voor je complimenten Michiel.
En graag gedaan.
Re:PAB's Märklin baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:PAB's Märklin baan
Citaat van: Hansje op donderdag 08 oktober 2009, 22:32:38
Als je het zou afbreken (lijkt me zonde)...ga je dan ook compleet over op digitaal Piet ??
Groeten,
Hans.
PS: Nog bedankt voor je tips op mijn draadje Piet.

Als ik inderdaad overnieuw ga beginnen, dan wordt alles digitaal en computergestuurd denk ik.

En de tips zijn graag gedaan
Re:PAB's Märklin baan
Als je een percentage zou moeten geven 0-100% ....hoeveel kriebelt het dan Piet, zeg eens eerlijk  :)
Het is een hele onderneming lijkt me.
Die werkuren die er al in zitten, zijn onbetaalbaar !!

Groeten,

Hans.