Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Loreley - Gotthard - Ticino

Gestart door Jongslog maandag 06 juni 2022, 21:21:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 @citaat
Eehhhhh.....Bisonkit mag niet meer verkocht worden?
Als je het googelt zie je tubes en potjes, overal verkrijgbaar.
Ik heb zelf ook altijd wel een tube in huis voor diverse klusjes.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dank voor de positieve reacties!

@Erik Nieuwenhuis: Er is zeker het nodige voorwerk aan vooraf gegaan. Het landschap is vormgegeven met in het achterhoofd dat de brugpijlers op gelijke afstanden moeten kunnen staan. De materiaalkeuze is ook altijd iets om over na te denken. Ik heb hele fotodatabase die ik talloze malen bekijk om een impressie van het grote voorbeeld te kunnen maken. Het zijn inderdaad twee losse bruggen die aan de linkerzijde samenvoegen. De grootte heb ik vooraf bepaald maar ik moet altijd in de praktijk zien of dat ook het gewenste effect geeft. Vaak maak ik het kleiner dan H0 maar in dit geval moeten er wel auto's op kunnen en dan moeten de verhoudingen wel een beetje kloppen.

Houtlijm werkt ook wel met XPS maar dan moet je het geduld hebben om de boel te laten drogen.

Na het schilderen volgt wel weer een update.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 28 februari 2024, 12:14:42@citaat
Eehhhhh.....Bisonkit mag niet meer verkocht worden?
Als je het googelt zie je tubes en potjes, overal verkrijgbaar.
Ik heb zelf ook altijd wel een tube in huis voor diverse klusjes.


Oh? Ik hoorde van Klaus dat de Bisons (hoofdbestanddeel van de kit) op het punt van uitsterven staan en dat daarom dit verkoopverbod was afgekondigd. Waar jij het over hebt zal dus wel oude voorraad zijn of zo.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
@Hanzi: hoe betrouwbaar is die Klaus eigenlijk? Dat de WOSA-Direktion die Klaus niet buiten spel zet, begrijp ik nog steeds niet. Is die Klaus nog niet aan zijn pensioen toe?  B)
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
@Jongslog: Erg mooi Henk, hoe je die brugpijlers vorm weet te geven. Het is natuurlijk nog niet af maar het begin is er en het gaat zeker een schitterend monumentaal kunstwerk worden!  :thumbup:
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
De brug op zijn plaats gebracht. Dat was nog een heel gepruts om de pijlers recht er onder te krijgen en de brug ongeveer horizontaal te krijgen. Een stukje berg toegevoegd om aan de linkerkant de tunnel te kunnen maken.
En al een flink stuk begroening aangebracht. Hier en daar een rots uit laten steken en toevallig onstond er een mooie plek voor een grot. Daar komt een beeld van Godehard (Gotthard) van Hildesheim of van Christoffel (de patroonheilige van de reizigers) of H. Barbara (de beschermheilige van de tunnelbouwers.
De berg er achter moet ver weg lijken, dat is nog niet het geval. Die moet nog veel witter of grijsblauw worden.

IMG_E1460.JPG

De rand bij de bedieningspost ook meteen in het gips gezet.

IMG_E1461.JPG
 
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Indrukwekkend hoor, Henk  :eek:

Die stukken rots die her en der uitsteken geven het aanzicht van de achtergrond enige afwisseling, dat doet het erg goed  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk,

Prachtig viaduct geworden en zo op het oog mooi strak! De achterliggende begroening en rotswand die er door prikt zijn zeer goed gelukt :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Prachtbrug, goed voor weer een heel mooi stukje scenery!
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Prachtige brug is het geworden Henk. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk, jij hebt ook niet stilgezeten. Mooie foto's van een leuke baan. Veel plezier ermee.

Ik probeer weer iets meer te volgen.

Luc
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lekker bezig Henk, leuk om te volgen :thumbup:
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Die brug mag gezien worden Henk, wederom een kunstwerk van jou hand  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
De brug wordt toch wel een blikvanger, staat mooi tegen die achtergrond. Wordt de brug nog geweatherd of blijft het mooi 'nieuw lichtgrijs beton'?
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
De Brug wordt nog verder afgewerkt want dat schilderwerk kan nog beter. Ook een beetje vervuilen. Maar eerst verder met de weg en het landschap er onder. De weg moet iets meer ruimte geven voor huizen dus maak ik de bochten net iets anders. Een sjabloon gemaakt van papier om de juiste route te bepalen. Die afgetekend op een stuk XPS-plaat van 3mm en uitgeknipt.

IMG_E1462.JPG

De XPS-plaat op de plaats gelegd met een paar dotten hete lijm. Dat scheelt een hoop plamuurwerk om het wegdek glad te krijgen. De pijlers van de brug onderaan met papier maché vastgezet in de rotsen.

De haarspeldbocht wordt ondersteund door een betonnen constructie. Nou ja, eigenlijk XPS, maar dat wordt in betonkleur geschilderd. En een muur langs de weg zodat de waterloop van WC-papier maché in goede banen wordt geleid.

Het is een beetje puzzelen met de hoogteverschillen om alle elementen kwijt te kunnen die ik wil laten zien en dan zo dat het in model ook nog een beetje logisch en natuurlijk lijkt.

IMG_E1465.JPG   
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Mooie haarspeldbochten in die Autostrada, dan zal mettertijd aardig wat auto-ongelukken gaan opleveren?  :D
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
Er verder met de wegenbouw. De XPS weg ingemetseld met gips.

Er is nog een hoop te aan het landschap. Allemaal losse stukken die straks wel één geheel moeten vormen.
De arcadebogen in de muur vind ik niet kloppen. Dat oogt gek. Die vorm is niet goed denk ik.

IMG_E1466.JPG

Maar wat inzoomen op een stuk geeft toch al wel een beeld van wat het moet gaan worden.

IMG_E1467.JPG

Ook het deel boven Locarno voorzien van wat wegen. Tegen de berg komen her en der wat huizen. Niet voorbeeldgetrouw. Maar ik heb een boek over Zwitserse architectuur voor inspiratie dus ik hoop de bouwstijl en de sfeer te kunnen treffen. De bergwand is bijna loodrecht dus alle trucs uit de kast om het toch een normale helling te laten lijken. De bovenste weg draait met de haarspeldbocht en het het onderste deel ligt half onder het bovenste deel. Zo op een smal stuk toch de suggestie van een normale weg. De huizen krijgen dus ook niet veel diepte. Hopelijk lukt het om dat er toch reeel uit te laten zien. Er staat al een inpandige garage, nu het gebouw er omheen nog.

IMG_E1468.JPG   
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Hoi Henk, wat jij hebt met die arcadebogen heb ik met je weg: iets klopt er niet...
Ik denk dat het het volgende is: de weg moet een groot hoogteverschil overbruggen, hiervoor is zelfs een betonconstructie bedacht om dit zo geleidelijk en optimaal mogelijk te laten verlopen. Op de foto's lijkt het echter of de weg na de eerste haarspeldbocht iets daalt richting betonconstructie, terwijl het me logischer lijkt -zeker als niet het natuurlijke tracé wordt gevolgd maar een speciale constructie- dat de weg geleidelijk zou blijven stijgen.
Naar mijn mening kan de eerste haarspeldbocht een paar centimeter lager liggen waarmee ook de aanloop ernaartoe minder steil en geloofwaardiger wordt.
Tot zover mijn -absoluut goedbedoelde ;) - feedback.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
@Hanzi :Dank voor je opmerking. Je hebt gelijk. Er zit veel te veel een del in de weg wat onlogisch aandoet. Die del gaat er uit! De weg daar wat ophogen. Niet te hoog want het moet geen dijk worden. Met het ophogen wordt de eerste helling iets vlakker.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 :) Hans heeft het goed gezien, net effe een beetje aanpassen.
Zo ondertussen vindt ik het wel een hele mooie weg in wording. :thumbup:
Ik weet niet of je het programma kent maar de Top-Gear mannen, Jeremy, Richard en James, zouden hier ook lyrisch over worden. :D
Suc6 verder met wegaanleg.
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
Zo vandaag die del de deur uit gedaan. Die komt er niet meer in!

En dat is natuurlijk weer een klus. Veel gedaan vandaag! Ook weer flink wat begroening aangebracht.

IMG_E1469.JPG

Met de aanpassing lijkt de weg nu wel beter. Dus de missie is geslaagd. Als het beter is dan wat het was, is het altijd goed. Voor de juiste beleving meteen een lik verf er over.

IMG_E1470.JPG

Het berggedeelte boven Locarno krijgt ook kleur en bomen/struiken.

IMG_E1472.JPG

Omdat ik niet heel lang naar kale rotsen wil kijken heb ik even doorgewerkt met het groen. Een soort ruwe opzet, maar dan oogt het gelijk veel vriendelijker.

IMG_E1471.JPG   
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dag Henk.

Het euvel van de weg heb je prima aangepakt: wat het nu is komt geloofwaardiger over, al denk ik dat een voertuig erop het geheel weer uit perspectief trekt  ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dat is inderdaad vaak het geval Erik.
Met dat onoverkomelijke fenomeen zal Henk ook nog wel te maken krijgen als er een trein hoog door de bergen rijdt vermoed ik.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
De verhoudingen en het perspectief vallen mij erg mee. Wel zie je dat de weg veel te stijl is. Dat effect wordt natuurlijk benadrukt door er een auto met caravan op te plaatsen waarbij het al lijkt alsof dat fout gaat.

De echte afwerking moet natuurlijk nog gebeuren.

IMG_E1475.JPG

IMG_E1477.JPG

IMG_E1478.JPG   
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Oei een Kever mét caravan op die bergpas :O !
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
bergpassen tot aan 20 gr hellingshoek komen voor hoor, het is stijl maar niet te stijl  ;)

gr. Ruud
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk,

Mij lijkt het stijgen wel mee te vallen.
Ik heb in Italië met de vrachtwagen wel stijlere wegen bereden.
Verder zijn het weer prachtige foto's wat je laat zien.

Groet Michel
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Citaat van: Rudibeer op dinsdag 12 maart 2024, 19:25:14bergpassen tot aan 20 gr hellingshoek komen voor hoor, het is stijl maar niet te stijl  ;)

gr. Ruud
Een weg met 20 graden hellingshoek 8o ???
Da's zo'n 35%; dat ben ik nog nooit tegengekomen op de openbare weg!
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 8) De steilste bergpassen in de Alpen vind je in Oostenrijk, tot 24%.
https://www.indebergen.nl/weblog/dit-zijn-de-steilste-bergpassen-in-de-alpen/
Gewoon goed dat gaspedaal intrappen, de juiste versnelling gebruiken en gaan. :D
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Denk wel dat het een probleem is dat de caravan bijna omvalt. Mijns inziens moet de buitenbocht net zo hoog of wat hoger zijn dan de binnenbocht
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 @citaat

 :o) Weg is prima, die eigenwijze Jan Modaal Preiser moet daar gewoon niet komen in zijn Volkmobiel met caravan. >:-D
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Op deze fraaie Autostrada mag een rode Alfa Romeo beslist niet ontbreken Henk!
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk,

Die auto op het grote viaduct lijkt me perfect qua verhouding. Daar zou ik nog wel een detailfoto van willen zien met die mooi groen afgewerkte bergwand er achter :thumbup:.

En de weg met haarspeldbochten is stijlvol vervaardigd, maar daarmee zeker niet te steil. Kever met karavan zal een Hollander zijn die het verbodsbord voor aanhangers genegeerd heeft.

Dus dat is een gevalletje eigen schuld steile bult ;).

Groeten,
Wico   
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk,

Citaat van: Jongslog op dinsdag 12 maart 2024, 19:14:41De verhoudingen en het perspectief vallen mij erg mee. Wel zie je dat de weg veel te stijl is. Dat effect wordt natuurlijk benadrukt door er een auto met caravan op te plaatsen waarbij het al lijkt alsof dat fout gaat.

Op zich moet het wel kunnen.
Toen ik lang, lang geleden mog met mijn ouders op vakantie ging, gingen wij binnendoor in Oostenrijk naar Italie.
Daar hadden we stijgingspercentaes van boven de 12% en die namen we met een kever met 5 personen en bagage voor drie weken.
Nee, geen aardappelen maar wel de juspan en een stevig broodmes.  >:-D
Op de terugweg werden in Oostenrijk door mijn vader nog een paar flessen Stroh rum (80%) ingeladen.
En dat was een veelvoud van de toegestane hoeveelheid; een liter per persoon.  >:-D

(ook) Henk
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Gewoon gaspedaal indrukken, gib gaz 💪🏻
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 12 maart 2024, 21:55:47wel de juspan
Die kan je wel eens nodig hebben op geaccidenteerd terrein :D
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
Er is nog steeds het nodige constructiewerk te doen om de hele treintafel gestalte te geven. Aan de beurt is station Göschenen. Vanaf het station komt een stukje van Matterhorn-Gotthard-Bahn die via de brug over de Reuss de bergen in gaat. De markante gebouwen op het station krijgen een plek. En verder is het idee om het dorp in reliëf tegen de achtergrond uit te voeren.

Rechts is een mangat. Dus de rechter XPS plaat moet naar beneden kunnen scharnieren compleet met station en een stuk spoor. 

IMG_E1486.jpg

Geprobeerd om de afmetingen van het stationsgebouw te bepalen. Het wordt kleiner dan H0 om meer dieptewerking te krijgen. De maatvoering op de bergwand en de XPS-plaat moet helpen om de juiste positie te bepalen van alle scenery.

IMG_E1487.jpg