Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Als het maar Zwitsers is.

Deze prachtige gemaakte bomen zullen je baan nog mooier maken Marcel. :thumbup:

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Jij hebt de feestdagen nuttig doorgebracht :thumbup:. Het oogt al als een compleet bos. Het is al eerder opgemerkt maar ik zou de toppen van de bomen nog wat smaller bijknippen.

En ik weet het, de beste stuurlui staan aan wal. Ik heb me nog niet gewaagd aan het zelf maken van bomen ;).

Groeten,
Wico 

Kijk, dat is een voorbeeld hoe ik straks ook een werkbank met inrichting wil! 

Lekker doorgewerkt met de bomen!

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Oefening baart kunst Marcel.  :thumbup:
Ik vind het al heel goed zo, maar wat variatie in de takken zou een verbeter optie zijn.
Dus inderdaad de schaar er hier en daar inzetten....geen boom is gelijk.
Speciale Gast

:) Mooie bomen maar misschien inderdaad de al eerder benoemde opmerkingen toepassen, nog ietsjes bijwerken.
Enne nette werkbank, mooi overzichtelijk. :thumbup:
 :o) Mijn werkhoek is zo ongeveer het tegenovergestelde, chaos alom. :D

The meaning of life is to give life meaning!

Goedemorgen modelspoor collegae,

Rutger: zo'n werkbank is geweldig. Als je de ruimte hebt vooral meteen doen, daar heb je later veel gemak van en je weet ook gelijk waar alles ligt! (of hoort te liggen  :D )

Dank voor de bijval, het maken van een bos is geen sinecure! Toch vind ik het resultaat tot zover heel goed geslaagd, maar toch eerst maar eens zien op de uiteindelijke plekjes of het voldoende is.

Het bijsnoeien van de toppen was bij de eerste vier versies inderdaad een dingetje (die moet ik nog bijwerken) maar bij de laatste grote productie is er driftig gesnoeid, geen enkele boom is hetzelfde, zowel wat betreft vorm als lengte. Als je dan al die bomen bij elkaar zet valt dat allemaal niet meer op, dan is het een bos. En dat is nu net de bedoeling. 8)

Als het goed is komt er vanmiddag nog een pakketje met ketelwagens...... :P

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Marcel,

Je hebt mooie boompjes gemaakt maar je mooie en opgeruimde "werkplaats" trekt wel mijn aandacht.

groet
Harald

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dirk-Jan,

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 29 december 2024, 21:03:09Enne nette werkbank, mooi overzichtelijk. :thumbup:
 :o) Mijn werkhoek is zo ongeveer het tegenovergestelde, chaos alom. :D

Schuif- of klapdeurtje ervoor en je ziet er niets meer van! >:-D
Een gordijntje kan ook.  :D  :D

Henk

Goedemiddag Modelspoorvrienden,

Zoals beloofd zijn de laatste ketelwagens gisteren bezorgd, dus dit jaar toch nog een nieuwe trein die bestaat uit een E50 en een sleep Eva tankwagons. Ik ben er heel blij mee, weer een goederentrein er bij! :P

Iedereen een heel fijn en gezellig oud- en nieuw en natuurlijk de allerbeste wensen voor 2025! :favorite:

2024-12-31 (1).jpg

2024-12-31 (2).jpg

2024-12-31 (3).jpg

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Mooie sleep hoor, die sleept je zo naar een voorspoedig 2025.
Fijne jaarwisseling en kijk al weer uit naar de updates in 2025.

Prachtig Marcel.
Ik sluit me bij Tom aan.  :-)
Veel plezier ermee.

Het is een prachtige sleep geworden Marcel met de laatste aanwinsten erbij. :thumbup:

Jij en de familie ook een gezellige oud & nieuw en het aller beste voor 2025 toegewenst vanuit Michelstadt.

Groet Michel

Martin,

Voor je scenery past mij slechts bewondering.
Sta me toe toch een opmerking te maken.
De solitaire sparren/dennenbomen bij het waterviaduct tussen de onderste en het bovenste spoor vind ik minder passend; te groot in  mijn beleving.

Prettige jaarwisseling.
Cees

@citaat Cees, sta mij toe te reageren op jouw opmerking wat de hoogte van de bomen betreft.
Als ik de afmeting zie t.o.v. het seinhuis zijn ze in mijn idee zeker niet te hoog.
Misschien zijn het niet de mooiste maar wat de lengte betreft zijn ze om wat diepte te creëren zeker ok.

Hallo Tom,

CiteerMisschien zijn het niet de mooiste

Nou, ik ben er best wel trots op en ze zien er in het echt best mooi en realistisch uit.... >:-D

Cees: Die bomen passen daar volgens mij prima en zijn zeker niet te hoog. Of ze daar blijven staan weet ik nog niet, geen enkele boom staat al definitief vast dus het kan nog alle kanten op. Het gaat om het totaal plaatje en zover ben ik nog niet.

@citaat  Ik denk dat mijn naam dit keer ten onrechte wordt gebruikt  :-)
Ik hou heel erg veel van bomen, maar hier even niet  :-)  :-)  :-)

Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 31 december 2024, 16:23:51Martin,

Voor je scenery past mij slechts bewondering.
Sta me toe toch een opmerking te maken.
De solitaire sparren/dennenbomen bij het waterviaduct tussen de onderste en het bovenste spoor vind ik minder passend; te groot in  mijn beleving.

Ik denk dat je Marcel bedoeld Cees. Ik doe in dit verhaal even niet mee  :-*

Inderdaad, bedoelt is Marcel.
Excuus voor de verwarring.

Cees

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Marcel.

Ketelwagons doen het altijd goed als sleep en dit zijn zeker erg mooie exemplaren  :thumbup:
Enne ... Moeder Natuur maakt soms vreemde beslissingen!  :wink:

Groeten,

Erik.

Marklinrijder sinds 1967

Allereerst de beste wensen voor 2025 :-)
Ik volg dit pas sinds vandaag. Knap werk. Vooral de opbouw van het frame en de achterwand zijn mooi uitgevoerd. Haast professioneel  :thumbup:
Op welke manier heb je de print gemaakt met de layout ? Ik heb WinTrack 16 en heb CURE PFD Writer geinstalleerd.

Met groet,

Guus

Citaat van: Narwal op woensdag 01 januari 2025, 11:54:01Hallo Tom,

CiteerMisschien zijn het niet de mooiste

Nou, ik ben er best wel trots op en ze zien er in het echt best mooi en realistisch uit.... >:-D

Ten eerste de beste wensen en veel gezondheid voor 2025.

Marcel, daar mag je ook best wel trots op zijn hoor.
Ik schreef dat het misschien niet de mooiste zijn, niet dat ze niet mooi zijn hè.
Naar mate de tijd van bomen maken vordert ga je ook zien dat je ze steeds mooier en natuurlijker gaat maken en dan gaan de mindere gewoon mee in de achtergrond.
Niks mis mee hoor.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Die sleep ketelwagons staan prachtig op je baan Marcel, doordat de trein nog uit de tunnel komt lijkt hij nog langer  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Goedenavond eenieder,

Martin: Sorry, typefout en is gecorrigeerd! B)

Guus: Mooi dat jij mijn topic hebt gevonden, ik doe mijn best, maar ik ben gewoon een enthousiaste hobbyist! Ik heb WinTrack versie 10.0. Dat is al wat ouder maar de geometrie is nog gewoon zoals het altijd al was dus het blijft goed genoeg om er mee te blijven werken.

Ik heb mijn baanplannen in gedeeltes geprint op A3 formaat. Dat kan, in ieder geval in mijn Wintrack versie, heel eenvoudig. Zorg dat bij het tabblad "Bestand" de pagina instelling op 1:1 staat. Daarna opslaan als een XPS bestand. Dat kun je eenvoudig (ergens laten) printen, natuurlijk op A3 papier. Daarna de pagina's goed tegen elkaar leggen en vastplakken. Als je netjes werkt dan klopt het baanplan op de mm nauwkeurig en kun je daarmee heel mooi jouw tracés precies op maat maken. Succes!

Tom: Ik ben er nog steeds erg trots op en vindt ze geweldig mooi gelukt, beter dan de standaard borstel dennenboom ragers (die ik ook nog heb...) Mijn bomen zijn absoluut een ander type naaldboom dan de groothandel dennen. Uiteraard hoeven niet alle bomen geweldig mooi te zijn, dat zijn ze in de natuur ook niet. En inderdaad zoals bij alles, hoe meer je het doet hoe beter het gaat. Uiteraard komen de gedrochten achteraan te staan, het gaat meer om de suggestie van een bos!

Peter: ik vindt het ook een geweldig mooi gezicht. Goederentreinen zijn sowieso interessanter dan die lange wagons waar de pratende lading in wordt vervoert...  >:-D

Hallo allen,

Ik ben nog lekker bezig geweest met de groenvoorziening voor BDS. Ik ben nu echt door mijn zeeschuim heen en heb alleen nog maar restjes waar je niets fatsoenlijks kan maken. Dacht ik....

Ik had al eens geprobeerd struiken te maken van donker groen poly-fiber maar ik vond dat geen echt succes, de bladeren lagen daar gewoon plat op en dat zag er niet uit. Vanmiddag dacht ik: als ik die poly-fiber nou eens als basis gebruik voor struiken en daar reststukken zeeschuim op plak. Gelijk eens geprobeerd. Nadat dat droog was alles eens bruin gespoten en daarna 2mm grasvezels er opgeschoten. Als laatste weer blad er op gestrooid en dan heb je echt geweldige struiken!  :idea:

Na het drogen deze struiken met een paar kleine bomen op het beoogde plekje naast Bhf Güglingen geplaatst. Dat is eindelijk geworden wat ik ongeveer voor ogen had!

Deze manier van struiken maken kan ik ook heel goed gebruiken op de afneembare delen achter Bhf Güglingen om de stammen van de bomen te maskeren en zo de illusie geef van een volle bosrand op de heuvel. Op deze manier heb ik dat ook opgelost!  :thumbup:

Nou heb ik nog meer (onbruikbaar) zeeschuim afval nodig....... :O

2025-01-03 (1).jpg

2025-01-03 (2).jpg

2025-01-03 (3).jpg

2025-01-03 (4).jpg

Fraai Marcel!
Met de zaadjes kun je heeeeeeel veel zeeschuim planten maken.  ;)

Super oplossing. :thumbup:

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Ik had dezelfde slechte ervaring met poly-fiber, maar deze truc had ik niet bedacht 8o. Struiken zijn echt perfect, zeker als je ze zo bij elkaar plant. Je kunt eventueel ook nog wat gekleurd strooisel gebruiken om bloeiende struiken te krijgen. Dat geeft wat variatie op het overige groen. En de laatste resten zeeschuim verkruimel ik als basis om zelf bosgrond te maken (samen met bruine en donkergroene restjes strooisel en/of thee). Zo gaat er niets van de zeeschuim verloren :).

Groeten,
Wico 
Citaat van: Narwal op donderdag 02 januari 2025, 19:20:51Daarna de pagina's goed tegen elkaar leggen en vastplakken.
Ik doe het iets anders: Onder "Seite einrichten" vink ik aan: "Markierung zum Zusammenkleben drucken"
Optie Wintrack.jpg
Je krijgt dan op de vier hoeken een markering. Die prik ik samen met een speld. Lijkt me iets nauwkeuriger dan tegen elkaar leggen.
Screenshot papier.jpg

Hallo Ermin,

Het is maar net wat je zelf handig vindt. Op de manier zoals ik dat doe wordt de afmeting van een A3 meegenomen en zodoende is het hele blad onderdeel van de tekening. Ik vindt dat prettiger werken, zeker als het wat groter wordt.

Beide is prima. :thumbup:

Marcel, Ik vindt je groenvoorziening prachtig. :thumbup:
Staat erg mooi en maakt je mooie baan nog levendiger en kleurrijker.

Succes met de verdere groenvoorzieningen maar dat zal wel goed komen na het zien van de vorige resultaten.

Groet Michel

Hallo Mies,

Dank! Met de behaalde resultaten heb ik er nu ook iets meer vertrouwen in dat het goed komt al is de achterkant, met de afneembare delen, een bijzonder deel om enigzins natuurgetrouw en geloofwaardig te krijgen.

Maar ik ga stug verder al zit het kerstreces er eigenlijk al op en gaat het zwoegen voor de baas na het weekend helaas weer beginnen! >:-D

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Citaat van: Narwal op vrijdag 03 januari 2025, 19:56:37...
Ik had al eens geprobeerd struiken te maken van donker groen poly-fiber maar ik vond dat geen echt succes, de bladeren lagen daar gewoon plat op en dat zag er niet uit. Vanmiddag dacht ik: als ik die poly-fiber nou eens als basis gebruik voor struiken en daar reststukken zeeschuim op plak. Gelijk eens geprobeerd. Nadat dat droog was alles eens bruin gespoten en daarna 2mm grasvezels er opgeschoten. Als laatste weer blad er op gestrooid en dan heb je echt geweldige struiken!  :idea:
...

Is inderdaad erg mooi zeg! goeie tip zo!

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Mooie struiken Marcel!  :thumbup:

Märklin fahren-ärger sparen

In verband met uw groen-vorderingen in HO, krijgt verdient u een certificaat van de plaatselijke plantsoenendienst  :thumbup:

Grtz Tony

Fantasietjes op de baan

Prachtig gedaan Marcel, petje af.

Goedenavond Modelspoorvrinden,

Ernst: zulke dingen bedenk je gewoon toevallig maar het werkt inderdaad prima. Als jij er ook wat aan hebt is dat geweldig!

Henk: Bedankt, zonder hoogmoedswaanzin vind ik dat zelf ook.

Tony: Bedankt! Zo'n certificaat had ik nog niet. Ik zal het meteen doorgeven aan mijn werkgever en hopelijk gaat hij dat waarderen in mijn salaris! >:-D

Wim: Dank, maar houdt jouw pet maar op want het is hier koud!

Ik ben weer verder gegaan met het produceren van struiken en bomen, zowel blad- als naaldbomen. Ik ben nu volledig door mijn zeeschuim heen, hopelijk heb ik nu voldoende, maar daar ga ik nog wel achterkomen. Nog niet alles staat op de baan maar dat gaat vast gebeuren als ik de struiken en bomen definitief ga planten, maar dan moet er eerst nog (wild)gras op.

Wel voor de eerste keer een gazon aangelegd met mijn statische wondermachine en ook nog een anti naar beneden donder beveiligingshekje bij de familie Langbein geplaatst. Ik wou dat mijn gazon thuis ook zo strak was... De landschaps begroeiing van gras op de rest van de baan moet er natuurlijk niet zo strak uitzien, daar mogen allerlei kruiden, struikjes, bloemen en noem maar op de kop opsteken.

Ook heb ik nu alle naaldbomen op de beoogde plekken neer gezet. Zoals eerder gezegd: alle bomen staan nog los en het kan nog alle kanten op maar ik vindt het al een mooi gezicht en ben er al redelijk tevreden over.

Nu weer verder dromen over de uiteindelijke baan...... >:-D

2025-01-12 (1).jpg

2025-01-12 (2).jpg

2025-01-12 (3).jpg

2025-01-12 (4).jpg

2025-01-12 (5).jpg

Ziet er weerprachtig uit Marcel, had niets anders verwacht  :P

Geweldig, nu gaat de achtergrond goed op in het geheel.
Top gedaan man.

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Gazon zit er strak in, maar het gras staat flink hoog in 1:87. Vezels van 1mm zijn eigenlijk al te grof voor een gazon. Maar dan noemen we het grasveld en ziet het er prima uit :).

En meer groen en bomen is altijd goed, komt de baan verder tot leven :thumbup:.

Groeten,
Wico 

Het gezon ziet er strak en mooi uit Marcel.
En ja het (beveiligings)hekje is weer zo een mooi detail wat een baan het bekijken waard maakt. :thumbup:

En ja de overzicht foto's blijven een genot om naar te kijken. :favorite:

Groet Michel

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Marcel,

Een genot om naar te kijken.

groet
Harald

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery