Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Pendelbaantje.

Gestart door Treingek woensdag 16 oktober 2024, 16:58:40

Re: Pendelbaantje.

Hoi.
Nee, niet aan gedacht.
Maar zie vaak oude banen met een boogbrug over het station, heeft iets van nostalgie.
Kan nu al mijn treinen gewoon op de baan kwijt en misschien zeg ik over een tijd had ik maar een schaduwstation.

Hallo.
Hier weer een update, het weer wordt weer wat minder dus weer wat gedaan aan de baan.
Heb nog veel spul liggen dus zo nu en dan weer wat daarvan opde baan zetten.
Nu waren de hobbyseinen aan de beurt alleen werkte dat niet meer zoals het hoort.
Info hier op het forum lezen, kijken op YouTube en maar een m84 aangeschaft.
Schakelrail zat nog in de doos dus dat zat goed.
De bedoeling is dat de ene trein tot stilstand komt in het station en deze de andere laat vertrekken.
Een schema opgezocht hoe het allemaal moet en volgend goede moed er aan begonnen.
Na alles aangesloten te hebben testen met de treinen, maar helaas het werkte niet.
Alles weer opnieuw en nog steeds niets.
Oorzaak een schakelrail die niet in de rust stand terug kwam.
Schakelaar uit elkaar gehaald en na wat rommelen kwam hij vanuit 1 stand weer terug naar het midden, dus de rail zo geplaatst dat hij in deze rijrichting gebruikt word.
Nou rijden en testen, en ja alles werkt perfect trein komt binnen stopt voor rood sein de andere trein krijgt een groen sein rijd over een schakelrail en deze zet sein op rood en een relais die de wissel aanstuurt om.
Vervolgens ligt er nog een schakelrail die de wissel omzet.
Nou prima, alleen ligt de hele tafel vol met stroomdraad.
Dus alles onder de tafel wegwerken het ene draad te kort het andere te lang.
Alles weer op dezelfde manier aangesloten dus stroom erop en rijden, nou niet dus.
Sein wordt niet groen, alles weer opnieuw en gelukkig het werkt.
Trein doet zijn rondje en klapt om de andere trein die in het station staat, oorzaak de wissel is niet om gegaan.
Dus alle draden op het relais weer opnieuw aangesloten en gelukkig het werkt.
Nou dus zoo is een gemiddelde dag dat ik bezig ben met deze hobby.
Herkenbaar of ben ik de enige? ;)
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Fijn dat het uiteindelijk toch gelukt is om het goed te laten werken, soms kost het je een dag maar de aanhouder wint  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi.
Rijden Rijden testen testen, er achter komen dat het toch niet het gewenste resultaat is.
Oplossing, het plan voor de zoveelste keer aanpassen en nu loopt de dienstregeling geen oponthoud op als er een lok gewisseld wordt in het station.
De dienstregeling loopt redelijk gesmeerd.
3 Goederentreinen pendelen om beurten tussen de 2 stations.
1 van hen is een diesel en kan ook in het kopstation komen omdat daar geen bovenleiding komt.
Het personen vervoer gebeurt met 2 stoomlocomotieven.
Als de stoomlok gewisseld is gaat diesel naar het kopstation en daarna vertrek de personen trein naar het station op het hogere niveau ligt om vervolgens weer terug naar het station te keren en dan is er de keuze om daar naar het kopspoor of een doorgaandspoor te gaan.
Nu ligt het er aan in welke stand de wissel staat (deze wordt automatisch gezet in de stand naar het vrije doorgaande spoor in het station)
Staat de wissel zo dat de optie is richting kopspoor kan daar voor worden gekozen, ligt er aan hoe lang ik met de diesel nodig heb met het rangeren van de wagons in het kopstation.
Zodra de diesel gereed staat voor vertrek gaat de personen trein naar het kopspoor en vertrek de diesel.
Nadat er een goederentrein vertrekt vanaf spoor 2 en deze voorbij de wissel richting kopspoor is kan de personen trein richting het kopstation vertrekken om daar de lok te laten omlopen om vervolgens als het spoor vrij is naar het kopspoor te gaan.

Nu nog een manier bedenken hoe de 2 e-loks hun sleep kunnen afkopelen zodat een diesel of stoomlok de sleep naar het kopstation kunnen krijgen omdat daar ook het industrie gedeelte is.

Daar komt een mooi lokje het station ingereden

Deze zal ingezet worden om de goederenwagons over te nemen van de E-loks om ze naar het industrie gedeelte te rijden.