Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bouw van een BW en Station: revived!
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bouw van een BW en Station: revived!  (gelezen 451 keer)

ROMiJo

• Toffe Gast
Bouw van een BW en Station: revived!
« Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 09:19:49 »

Beste lezers,
In mijn ontwerptopic Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom... hebben jullie gelezen dat ik na jaren van afwezigheid de draad nu weer heb opgepakt. Het begon allemaal in 2010: het plan was een BW en Station te bouwen. Met hulp van forumleden is dat een mooi plan geworden :thumbup: Voor wie dat wil teruglezen zijn dit de links naar de oude topics: Een BW-ontwerp (de PDF van de BW is nog steeds beschikbaar ;)), Railplan van (inmiddels) een groot Station & BW en Bouw van een BW & Station.

Ook nu weer is met veel creatieve input van forumleden in het ontwerptopic een heel mooi schaduwstation ontstaan :thumbup:. Tijd om naast het ontwerpen ook te beginnen aan de bouw van het plan! Hieronder staat daar een fotoverslagje van.

Bij de bouw van de tafel heb ik ervoor gekozen om geen 'bunker' te bouwen, maar de materialen zo licht mogelijk te houden. Populieren multiplex van 9 mm en een raamwerk van 18x28mm. Voor het schaduwstation is dat stevig genoeg en voldoet dat prima, maar voor de bouw van de rest van de baan ga ik een iets steviger raamwerk bouwen (18x70mm); daar wordt meer op geleund en aan gewerkt. De grondplaat van 9mm voldoet goed. Ik had ook het plan om de poten te voorzien van deze stelpoten. Dat had ik gewoon moeten doen, want de vloer bleek niet helemaal waterpas te zijn 8o. Bij het andere deel van de baan ga ik die zeker wel gebnruiken.

Een zorgpunt bij het ontwerp was ook de bereikbaarheid. Voor het bovenste schaduwstation is dat geen enkel probleem. De diepte is 95 cm en ik kan ook de achterste sporen goed bereiken. Het onderste schaduwstation ligt 25cm onder het bovenste. Dat is een stuk lastiger, maar ik kan er in noodgevallen zowel van de voorzijde als via de ruimte onder het schuine dak aan de achterzijde bij. Het onderste schaduwstation bouw ik overigens na uitgebreid testen en uitporoberen boven op de tafel en schuif ik in twee delen onder de bovenplaat (door een tafelpoot te verwijderen). Dat heb ik bij mijn oude ontwerp ook zo gedaan en werkt prima :)

Met het schaduwstation zoals het er nu ligt ga ik experimenteren met de automatisering van de baan. Bezet- en stopmelding inbouwen, iTrain gebruiken en daar ervaring mee op doen. En ondertussen ga ik natuurlijk ook door met het ontwerp van de rest van de baan. In het ontwerptopic blijven de tips binnen stromen en daar gaat ongetwijfeld een prachtig ontwerp uit voort komen :) :thumbup:

Hartelijke groeten,
Rob.
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, MS, BR50, BR52, BR81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56

ROMiJo

• Toffe Gast
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 09:33:05 »

En als er rails liggen kunnen er natuurlijk ook treinen rijden ;) Op de eerste foto het rollend materieel dat wacht op betere tijden in het oude station. En op de tweede foto zijn de eerste meters alweer achter de rug. Leuk!

Gr,
Rob.

ROMiJo

• Toffe Gast
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 09:37:48 »

NB: wat vinden jullie; moet die tafel nog een kleurtje krijgen en zo ja welke kleur?

Laenderbahn027

• Stamgast
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 10:02:59 »

Leuk!

Wat betreft een kleurtje: ga je er nog iets onder leggen als geluiddemping, of is dat niet nodig?

Groeten,
William
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

lucdiels

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 10:45:56 »

Rob

je bent goed begonnen. Ik ga je volgen.
Ook ik zou je aanraden om kurk of iets dergelijks onder de sporen te leggen. Het is een wereld van verschil in geluid.

Succes

Luc
Omne paulo difficile ante facile est

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 11:01:55 »

Hallo Rob,

Leuke baan met een mooi onderwerp wat ook mij heel erg aanspreekt.

Ga je het traphekje nog aanpassen zodat je van beide delen van de baan een beter geïntegreerd geheel kan maken? Aan de indeling van de ruimte te zien ben jij toch de enige gebruiker van de zolder en een klein beetje bukken bij het bovenkomen kan geen kwaad. :D

Welke tafel wil je een kleurtje geven? Ik neem aan dat de delen met zichtbaar spoor een landschappelijk invulling krijgen. De voorkant zou ik in ieder geval wel afwerken en een kleurtje geven. Wat maakt niet veel uit, wat jij maar mooi vindt. Als er geen scenery komt maar de sporen wel zichtbaar zijn dan is de manier zoals Timaximus dat bij zijn baan doet heel erg mooi. Zoals door anderen ook al aangegeven: gebruik wel geluidsisolatie. Schuim, ondervloer of kurk. In ieder geval iets.

Ik zie vanzelf wel wat je er van maakt. :P

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

ROMiJo

• Toffe Gast
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 22:15:44 »

@citaat Allen: Bedankt voor jullie positieve reacties; altijd leuk :thumbup: De vragen:

1. Geluidsdemping: in het verleden gebruikte ik van die blauwe platen ondervloer, maar dat beviel helemaal niet. Te zacht en ik bleef de rails toch vastschroeven en dan helpt het natuurlijk nauwelijks om het geluid te dempen. Ik gebruik nu geen spaanplaat, maar populieren multiplex. Tot mijn verrassing scheelt dat ook opmerkelijk veel in extra geluid (omdat het 'zachter' is dan spaanplaat?). Eerlijk gezegd weet ik niet of ik geluidsdemping wil toepassen, maar de manier van Timaximus spreekt mij zeker aan (rubber matten afgewerkt met plinten aan de zijkanten) :thumbup: Ik denk dat ik met een proefstuk het verschil wil ervaren, maar vraag is hoe de rails dan vast te leggen zonder te lijmen...

2. Ik ga iig een kleurtje kiezen om de tafel mee te beitsen en denk dan aan Boeren Groen :) Bij de schaduwstations en het spoor achter het traphek komt verder helemaal geen scenery.

3. Leuk idee om het traphekje er bij te betrekken, maar helaas: de echte baas in huis gaat niet akkoord ;) Ik heb ook niets te klagen met bijna de hele zolder voor mezelf...

Hartelijke groeten,
Rob.

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #7 Gepost op: zondag 08 december 2019, 12:06:58 »

Hallo Rob,

Het is ook overal hetzelfde: uiteindelijk hebben we thuis niets te vertellen en heeft de vrouw het laatste woord! :-(

Ik gebruik ook populieren multiplex, inderdaad mooi licht, makkelijk te verwerken en toch sterk. Echter, ook dan heb je geluidsdemping nodig. Ik heb alleen een ballastbed van kurk gebruikt maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik er eerst ook een 3 mm schuim ondervloer opplakken. Geluid wordt uiteindelijk ook overgedragen door de bevestiging van het multiplex op  de onderbouw. Natuurlijk moet je dit zelf weten maar nu kan het nog, zie het gewoon als een tip.

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

ROMiJo

• Toffe Gast
« Reactie #8 Gepost op: zondag 08 december 2019, 14:36:15 »

@citaat: Ok Marcel. Ik ga het gewoon uitproberen en heb een pak van deze ondervloerplaten besteld (geluidsreductie 18dB). Ik ben benieuwd wat het effect is en zal dat natuurlijk hier laten weten.
Gr,
Rob.

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #9 Gepost op: maandag 09 december 2019, 15:26:37 »

Ik heb alleen een ballastbed van kurk gebruikt maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik er eerst ook een 3 mm schuim ondervloer opplakken. Geluid wordt uiteindelijk ook overgedragen door de bevestiging van het multiplex op  de onderbouw.
Ik kijk naar deze tip. Ik heb ook van alles geprobeerd, al zei Ben (de Spoorman) altijd eerst XPS dan kurk is het beste (dat deed hij zelf ook). Vervolgens zag ik XPS bij Hero thuis, en zag ervan af (elke deuk bleef zichtbaar).
Toen ben ik gaan experimenteren met "groene platen" zoals de Peter de Geluidsman die heeft. Maar dat gaf bij het verzagen een hoop troep, en bij het rijden op K-rails krijg je vezels in de tandwielen (of erger). Ook er moet een laagje tussen plaat en rails (dat heb je niet bij C-rails of M-rails).
"Groene platen" is een soort zachtboard (houtpulp) en extreem gevoelig voor vocht. Een stukje in de voorstrijk en de plaat trok bij het drogen krom, en werd ook niet meer recht. Dat kun je niet hebben.

Extra probleem (ook bij kurk als toplaag) is de plek (vliering) en de hoeveelheid stof in die ruimte. Stof kleeft aan groene platen, aan XPS, aan kurk, als dat onbehandeld is. En probeer het er maar eens af te krijgen. Dus er moet een of andere toplaag op die makkelijk afneembaar is (met een vochtig wonderdoekje of zo).

Zondag simpel testje gedaan: met alleen 3 mm kurk past een loc nog op het achterste spoor (bij het dakbeschot, bij R=584 mm), hoeveel blijft er over met een omhoog staande panto? Een hele centimeter, tel uit m'n winst; er mag nog een laagje onder, er mag nog een laagje op. Mits het daarbij blijft.

Narwal's verhaal klopt (en dat van Ben den Hollander): neem 2 soorten materiaal voor de geluidsisolatie, maar neem in ieder geval ook een makkelijk afneembare toplaag (i.v.m. rond dwarrelend zeer fijn stof).
Jan Willem

Brig, Delémont.