Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)

Gestart door AnalogDriver zondag 26 juli 2009, 09:55:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
Ik heb nog steeds 3 pakjes LEDs liggen in kerstboomversiering a ? 1,99, op 3V op batterijen.

Ik heb alleen wat basis electronica vragen: doe ik de berekening zo goed, hoeveel zal ik er in serie zetten? en de gelijkrichter.


Deze LEDs wil ik gaan toepassen in metalen wagons (analoog S-Bahn 3-stel) waar de strips van Digirails niet passen door de vele compartimenten in deze treinstellen.

Vanochtend de leds eens heel goed bekeken en tekening gemaakt.

LEDs zitten nu parallel volgens mij.
20 leds aan 3V, dus elke led staat aan de max 3V

En ze deden het nog op de weinige restspanning die nog in de batterijen zat (oplaadbare batterijen die al 8 maanden liggen, sinds vorige kerst  :P)


Mijn idee is om de leds in serie te schakelen om zo aan de analoge ~ Märklin rijspanning te komen.


Maar hoeveel? Ze moeten wel de omschakelspanning kunnen weerstaan.

16V rijspanning  / 3V  = 5,3 zeg  6 LEDs in serie
18V die max tegenwoordig uit de trafo komt / 3V  = 6 LEDs in serie
Maar ja, wie rijdt nu op max snelheid? Ik niet.

24V omschakelspanning  / 3V  = 8 LEDs in serie
30V omschakelspanning  die tegenwoordig uit de oude trafo kan komen (maximale wat ik gemeten he was 29,8V)  / 3V  = 10 LEDs in serie

Welk aantal per serie zal ik van uitgaan en waarom?


En dan het gelijkrichten. Is een gelijkrichter nu 1 component of moet ik 4 diodes aanelkaar solderen?
(ik geloof n wat verder lezen dat ik een bruggelijkrichter nodig heb)


Over Leds en AC vond ik net al wat http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16754.msg271135#msg271135

Ook kwam ik al tegen dat er sowieso een weerstznd of condensator bij moet.
en hier http://www.linetec.nl/electronics/leds/calculedor.php kwam ik een berekening tegen voor serieschakelen van LEDs, gelukkig stond de A per led aangegeven op de verpakking: 0,02A


Hajo


Re:LED's uit 'kerstversiering' - basis vragen
Hallo,
nog even een aanvulling op de info die je al hebt:

als je analoog rijdt, is de spanning op de rails variabel. als je dus de snelheid van je treinen wilt regelen, gaat de spanning op de rails op en neer en daarmee de helderheid van de wagonverlichting.

de waarde van de voorschakelweerstand moet je dus zodanig kiezen dat de leds bij zo laag mogelijke rijspanning gaan branden, maar bij de maximale spanning niet doorbranden.

eigenlijk kun je het beste een constante stroombron gebruiken, de leds branden dan even helder bij elke rijspanning!

met vriendelijke groeten,
Hessel
Re:LED's uit 'kerstversiering' - basis vragen
Ik ga dus dit, de rechter, bouwen nu:

http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_4.html


Heb vandaag 3 gelijkrichters en wat universele printplaat gekocht
Weerstanden heb ik nog wel wat liggen en moet berekening nogmaals maken.


Hessel,

Die Constante stroombron, bedoel je darmee een batterij of een simpele IC zoals hier omschreven, zie de bijna onderste post.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16012.0



Nog even een andere optie:
is het mogelijk of af te raden om de leds aan te sluiten op het motorschild?
Dit om de piekscpanning van het analoge omschakelen niet op de LEDs te hebben?

Ik heb wel eens gezien dat zo bij analoog bedrijf rijrichtingsafhankelijk licht werd gemaakt.
Mijn idee: dat op beide motordraden aansluiten met een diode in elke aansluiting zodat de motorpolen niet worden kortgesloten en toch bij beide richtingen een stroom aanvoer voor de leds beschikbaar is.


Maar misschien maak ik het mij nu onnodig moeilijk en moet ik het ic toepassen uit bovengenoemde link.


Goed, eerst de weerstanden pakken en soldeerbout opstoken om proefschakeling te maken.

Hajo




Re:LED's uit 'kerstversiering' - basis vragen
Hallo Hajo!

ja! dat soort stroombronnetjes bedoel ik. in de link kun je lezen dat er minimaal 0,75 Volt over het ic valt. dit betekent dus, dat je LED van 2Volt al gaat branden bij 3Volt railspanning. hierbij rijden je treinen nog amper.

Citeeris het mogelijk of af te raden om de leds aan te sluiten op het motorschild?
bovenstaande oplossing is vooral voor wagonnetjes bedoeld.

leds in een lok of treinstel met motor kun je ook nog anders aansluiten:
led met serieweerstandje parallel aan 4 diodes en dat nog weer antiparallel aan 4 diodes. dit geheel zet je in serie met de motor. de verlichting brandt al voordat de lok gaat rijden!

groeten,
Hessel
Re:LED's uit 'kerstversiering' - basis vragen
Met 1 stuks LM317 en 1 stuks weerstand kan je al een eenvoudige stroombron maken.
Hier staat de berekening van de weerstand en ook de schakeling:

http://www.elektronicaforum.nl/stroombron-via-lm317-t4060.html
Re:LED's uit 'kerstversiering' - basis vragen
dank je Freak, jij hebt altijd van die bijzondere sites. :lol:

maar ik hoop dat het nu duidelijk genoeg is. advies is dus om ipv een enkele voorschakelweerstand een stroombron te gebruiken.

als je led 15mA nodig heeft is de weerstand in het schema met de LM317:
R = 1,2V/0,015 = 80 ohm. voor low current LED's van 1,5mA moet je dus 800 ohm gebruiken.

verder is een kanttekening dat je beter geen LED's in serie kunt schakelen, want dan gaat de verlichting niet branden als de trein langzaam rijdt. met genoemd schema gaat de LED pas branden bij: 1,2V (van de LM317) + 3V (van de LED) + 1,2V (van de gelijkrichter) = 5,4 Volt.

een alternatief is een constante spanningsbron te creeren met een zenertje en twee weerstanden. de LED's gaan dan al bij ongeveer 4V branden.

succes ermee,
Hessel
Re:LED's uit 'kerstversiering' - basis vragen
2x LM317 gekocht net.

Maar ik keek ook naar dit IC uit dit plaatje


uit dit draadje van Leendert.
om een constante stroombron te maken.

Maar IC  BCR402R ?

Dit kwam de elctronica winkelier niet bekend voor.
Waar te krijgen of is dit onder een andere nummer bekend?
Re:LED's uit 'kerstversiering' - basis vragen
Omdat ik de LM317 al heb en nu i.p.v. de kerstverlichting flexibele LEDstrips (zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19361.msg318797;topicseen#msg318797) wil gebruiken,
ga ik eerst deze schakeling maken:




Alleen dan met de elco voorbij de LM317 en weerstand vlak 'voor' de LEDs omdat de elco's die ik heb nu 16V zijn en de analoge rijspanning van Märklin niet aankunnen
Re:LED's uit 'kerstversiering' - basis vragen
De elko ´voorbij´ de LM317 is niet zo´n goed idee. Achter de gelijkrichtbrug heeft deze de funktie om van de halve sinusjes die er uitkomen iets te maken wat op gelijkspanning gaat lijken. Dat doet de elko vanwege het laden. De stroombron (zoals hier) kan daarmee lekker aan de slag.

Dus toch gewoon een elko kopen die een hogere spanning aankan. Vuistregel is dat een gelijkrichtbrug en elko de ingangs(wissel)spanning ongeveer met factor 1,4 hoger maakt. Dus 10 volt wisselspanning levert een gelijkspanning (onbelast) van 14 Volt op. Zodra je dit gaat belasten, dan zakt deze terug richting de 10V.

In jouw analoge geval, moet je de schakelpuls nog goed overleven, zonder dat de Elko uit elkaar spat. Dus 24V x 1,4 = 33 Volt. Neem dan de hogerliggende waarde van 40V. Dan zit je safe.

Groet,
leendert
Re:LED's uit 'kerstversiering' - basis vragen


Leendert, dank je, dat scheelt dan weer tevergeefs solderen.

Ik zal dus maar elco's met hogere V waarde kopen.
Re:LED's uit 'kerstversiering' - basis vragen

Ik heb bij een electronica winkel alleen 47 micro F condensatoren gevonden voor 63V; geen hogere waarden of gelijk 1000V en veel te groot in omvang.


47 micro F, haalt dat wat uit als stroombuffer / antiknipper, achter een gelijkrichter?
Of is dat te weinig en verwaarloosbaar?

Hajo
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstri
Nee, heel veel elko's, maar alleen 63V 47uF wat in de buurt kwam en nog in te bouwen is in H0  :)
Re:LED's uit 'kerstversiering' - basis vragen
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 02 december 2009, 21:00:45

Nee, heel veel elko's, maar alleen 63V 47uF wat in de buurt kwam en nog in te bouwen is in H0 n :)

Hi Hajo,

Als je een PB'tje met je adres stuurt, stuur ik er wel een paar op.

Groet,
leendert
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips

PB gestuurd :)


Net nieuwe proefschakeling gemaakt, netjes 1-voor-1 gewerkt.
Stroombron: rijspanning Märklin analoog ~ 0 - 17,8 V en omschakelen kleine 24V

Gelijkrichter doet zijn werk, nette DC spanning, check

47uF Elko aan het werk gezien: uitgangsspanning (onbelast) liep heel langzaam terug als trafo al weer op 0 stond.

Kijk, da's nog eens inzichtlijk.


Elko weer los.

LM317 er in

tja, dan moet ik even aanname doen: in

denk ik dan dat dit het 'voor'aanzicht van de LM317 is met bedrukte kant voor.

Dus rechts V-in.

Helaas LM317 nog niet aan het werk gezien met als weerstand zomaar even een 220 en daarna een 1500 Ohm.

V-out blijft helemaal liniair met trafo/gelijkrichter-uit spanning, er gaat alleen ongeveer een 0,5V af van de DC spanning (gemeten voor en na de LM317).


Ik zal mij vanavond nog eens verdiepen in de weerstand en LM317 berekeningen, ipv zomaar een slag er naar slaan.

En moet de LM317 niet omgedraaid?? Wat is voor en wat is achter?
Helaas is bedrukking van dit component niet erg verhelderend.
Wie kan mij daarmee helpen?


Hajo

Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
De weerstand zit op de verkeerde plek.
Zie datasheet 317
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Oja, ik was even vergeten dat het om een stroomregelaar gaat.
In de datasheet link die ik gaf staat ditzelfde schemaatje op pagina 18.
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Nog even een vraag: werkt ie alleen onder belasting en niet onbelast?

En VRef, waar staat dat voor? Gewenste spanning?
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
De Vref is een interne referentiespanning.
Bij de 317 is die 1,25 V met een spreiding tussen 1,2 en 1,3 V.
Staat op blz. 5 van de genoemde datasheet.
Had je ook kunnen afleiden uit de formule bij het plaatje wat Peter liet zien. :wink:
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Tjonge Hajo, wat ga je in één keer hard!
Nog eventjes en dan kun jij op Elektronica dag een cursus met workshop geven! :shock:

Heel veel succes en misschien snap ik dit een beetje!? :wink:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Nog iets: in de datasheet staat bij de condities voor de Vref dat de uitgangsstroom minstens 10 mA moet zijn.
Je bent bezig geweest met weerstanden van 220 ohm en 1500 ohm, maar dan haal je de 10 mA niet. Wellicht is dat de reden dat je het nog niet werkend hebt gekregen. Je moet dus eerder denken aan een weerstand van 100 ohm of kleiner.
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 03 december 2009, 08:39:08

Ik zal mij vanavond nog eens verdiepen in de weerstand en LM317 berekeningen, ipv zomaar een slag er naar slaan.


Citaat van: KlaasZ op donderdag 03 december 2009, 19:08:29

Had je ook kunnen afleiden uit de formule bij het plaatje wat Peter liet zien. :wink:


Yep, dat bedoelde ik ook met mij er even meer in verdiepen.

De calculator http://www.elektronika.opatnet.cz/storage/www/lm317/ is alleen net effe een stap te ver. IADJ, tja, geen idee hoeveel dat nu is...

En wat ik ook zo invul, VOUT krijg ik niet hoger in die calculator.

Selecteer ik berekenen van R1, dan moet ik feitelijk de weerstand van in de LED strips meten en invullen. Met VOUT  gewenste spanning van 7 of 12V en zomaar wat waarden voor de weerstand in de LED strips, kom ik voor R1 inderdaad in de buurt van enkele 10-tallen Ohm uit, en niet 220 of meer. Zoals KlaasZ al aangeeft.

Meer electronica-dag stuf wellicht.

Albert-Jan: valt wel mee, gewoon wat proefschakelingen, maar het wordt dan vlug alweer lastig. En ik heb een duidleijk doel: de LED strips kunnen inbouwen en vooral netjes laten branden op de rijspanning.


Peter: FET  :? ? Simpel, weet niet wat dat is. Je ziet, ik kan net een soldeerbout vasthouden en weet wat een weerstand en diode is. Leg uit, of heb je links?

EDIT: Aha, MOSFET. Tja, ik ken die niet zo. Heb ook geen voorbeeld schakelingen gezien met MOSFET voor dit doel:

varierende ~ 0-18V met omschakelpieken van 28V omzetten in een zo constant DC mogelijke spanning om LED strips van mooie constante stroom te voorzien.

De LED strips zijn waarschijnlijk ontworpen voor 12V DC maar branden dan heel fel en geven waarschijnlijk met 7V of zoiets al mooi licht voor in rijtuigen en treinstellen. Ze branden in elk geval al met veel lager spanning.
Wat je dus graag wilt met modeltreinen is dat de verlichting ook met lage snelheden al aan gaat en liefst zo constant mogelijk brandt daarna.

Hajo
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Zo, eerst wat foto's van proefschakeling.



Rechts is de ~ aanvoer, rijspanning van analoge Märklin trafo.
Geel-bruin is de DC uitgang. LM317 zie je van bovenaf.
De condensator is er even tussenuit om alleen de LM317 en gelijkwichter aan het werk te zien.

De LED strips liggen er onder in 3 secties voor latere inbouw.




Zie voor meer foto's bj dag en nacht van deze LEDstrips in transparant buigzaam kunststof http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19361.0.


Deze schakeling bracht mij niets:


in elk geval geen constante niet-liniaire uitgangs DC spanning.

en met behulp van bovenstaande links heb ik deze variant met een R2 gemaakt, wat ook meer aansluit bij de LM317 calculators.



Heb niet zoveel weerstanden in huis, maar met wat parallel zetten van weerstanden kwam ik in de buurt van waarden die ik volgens een LM317 calculator nodig had aan R2.


Rsultaat: ik zie de LM317 zijn werk doen, vanaf 5,5V branden de LEDs en VOUT spanning komt nu niet hoger dan 8V, terwijl de gelijkgerichte ~ rijspanning als ingangsspanning wel tot 28V gaat.

Mooi, stap verder dus. Naar boven toe mooie afgevlakte 8V spanning wat genoeg lijkt qua sterkte voor treinstelverlichting.

Op zich daarmee doel bereikt.


Alleen gaan de LED's nog net niet vroeg genoeg aan. En met de LM317 lijkt dat ook niet te lukken: hij versterkt een  spanning niet.  3V>>5V versterken. Doet de FET/MOSFET wat als ik het goed begrijp een transistor is dat wel?

Trein koplampjes (LED's zo te zien) gaan al aan vanaf een lage trafo stand. Dan komt er maar 3V DC spanning naar de nieuwe intrieur LED strips. Die branden dan nog niet.


Doet deze schakeling

zie http://www.circuitsonline.net/schakelingen/31/voedingen/constante-led-voeding.html dat wel??


Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 04 december 2009, 11:23:14
Deze schakeling bracht mij niets:
.................
in elk geval geen constante niet-liniaire uitgangs DC spanning.

Waar ben je nou eigenlijk naar op zoek? Een spanningsbron of een stroombron?
En wat bedoel je met 'niet lineaire spanning'?

De laatste schakeling die je laat zien is ook een stroomstabilisator. Die houdt de stroom constant, maar er moet wel een minimale spanning aanwezig zijn, ongeveer 1 volt meer dan de spanningsval over de led(s).

Geen van de getoonde schakelingen kan de spanning opfokken. Daar komt meer bij kijken, b.v. een oscillator met een ladingspomp er achter.
Maar ook die oscillator heeft een bepaalde minimale spanning nodig om te kunnen werken, en bovendien wordt het daardoor nodeloos ingewikkeld. Dus dat lijkt me geen zinnige oplossing.
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips

Aha, da's dus het verschil. Spanning of stroom stabiliseren.

Voor rijtuigverlichting op Märklin analoog ~ met LED gaat het om spanning begrenzen en stabiliseren.
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Toch maar even doorvragen: waarom wil je spanning stabiliseren? Een led is een component waarvan je de stroom is de hand wilt houden, dus mij lijkt een stroomstabilisator logischer.
Een eventuele serieweerstand voor de leds heb je dan niet meer nodig, sterker nog, die zit dan alleen maar in de weg.

Verder is van belang wat je wilt bereiken. Als je de leds al bij een hele lage spaninng aan de praat wil hebben, dan moet je ze parallel zetten. Maar als de spanning hoger wordt moet je dan veel vermogen in de stabilisator opstoken.
Het alternatief is zoveel mogelijk leds in serie zetten, maar dan gaan ze pas branden als er voldoende spanning aanwezig is.
Je moet dus een keuze maken.
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Zo, heb nu ook de resterende stukjes strip aaneengesoldeerd voor alle 3 de treinstelbakken en daarmee de schakeling getest of hij dat aankon.
.
En de schakeling netjes bijelkaar gesoldeerd:









Dus een voor een aantal componenten los en dichter bijeen weer vastgesoldeerd.

Tevens de condensator weer toegevoegd. Helaas blijkt deze 47uF niet echt een zichtbare buffer te zijn. Hooguit dat de LED's nog minder 'flikkeren'.


Enige jammere is nu dat de schakeling niet meer werkt:
de LED spanning is weer recht evenredig met de rijspanning, ver boven de 8V

Dit had ik ook toen ik de 'R2'  er niet in had zitten. Heb weerstand en soldering daarvan (R2 zit nu in dat stukje zwart krimpkous verstopt dat zo'n bocht buitenom maakt) gecontroleerd, die lijkt in orde.


Tevens een DC analoog lokje van decoder en sleper voorzien, helemaal netjes alles lijkt te kloppen, alleen motortje doet helemaal niets (voor ombouw wel).


Kijk, dat zijn nu altijd van die teleurstellingen in elektronica :(; want ik weet nu niet meer wat te doen.



Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Hallo Hajo!

je moet voor jouw toepassing het eerste schemaatje gebruiken. dat doet helemaal wat jij nodig hebt op de meest eenvoudige manier.

wat ik wel een nadeel vind, is dat het maar voor twee LED's in serie geschikt is. Bij meerdere LED's gaan ze te laat branden.

wat je ook nog kunt doen is het tweede schema pakken (spanningsstabilisatie), Uuit instellen op 4,5 V en op die uitgang zo veel (LED + weerstand) aansluiten als je nodig hebt.

groeten,
Hessel
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Citeerde LED spanning is weer recht evenredig met de rijspanning, ver boven de 8V

als je geen LED's hebt aangesloten kan dit kloppen, de schakeling werkt alleen met een stroomverbruiker aangesloten.

Hessel
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Nee, het was wel onder belasting van de volledige sliert van 45 cm LED strips

@Hessel: inderdaad 2e schema, want niet 2 LED's maar hele strip.



Ter verduidelijking: ik heb in feite een versimpelde versie van dit schema gebruikt:



met een gelijkrichter er voor
zonder de Diode en condensatoren van 1uF

omdat ik dat weer elders tegenkwam, zeg maar een versimpelde versie.


Wel staat er een 47uF condensator tussen + en - als buffer.

Ik bedacht mij vannacht dat dit misschien wel helemaal niet zo moet, maar 'in lijn' op de + baan, voor de LM317. Dat ie alleen dan als stroombuffer fungeert tegen kleine stroomonderbrekingen en flikkeren van de LED's tegengaat.

Als ik bij het her-solderen geen fouten gemaakt heb, is dat het enige verschil, schakeling getest zonder C, daarna weer de C  toegevoegd.
Dus kan dit wel eens de oorzaak zijn dat de spanningsbegrenzing met LM317 schakeling niet meer doet wat ie eerst wel deed.

Voordat ik met de LM317 aan de gang ging had ik gelijkrichter en tussen + en - die condensator, en onbelast hield die de spanning inderdaad op pijl, liep langzaam terug na uitzetten van de voeding.


Je ziet, het valt allemaal niet mee om dit soort dingen te combineren.
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
ik denk dat er verschillende dingen door elkaar gaan lopen, en probeer het hier eerst op een rijtje te zetten:

1e schakeling (=stroomregeling), belasting is 2 LED's in serie
2e schakeling (=spanningsregeling), belasting is max 10 LED's parallel (met elk een serieweerstand)

als ik het goed begrijp heb jij meer dan 2 LED's, dus kies dan voor de 2e schakeling.

als je wilt weten hoe je de regelaar instelt:
meet de spanning tussen OUT en ADJ (ik denk dat dat 1,25 Volt is)
daar moet een weerstand (R1) tussen aangesloten worden voor 10 mA, dus 120 Ohm
we willen een uitgangsspanning die iets meer is dan de LED spanning.
het makkelijkste is dan om de weerstand R2 te vervangen door een LED!
je kunt nu alle leds parallel aansluiten, elk met een serieweerstand van 120 Ohm

branden de leds te zwak, dan neem je 100 ohm, of te fel dan neem je 150 ohm.

het plaatsen van een led in het regelcircuit is een truuk die veel berekeningen voorkomt, en het is altijd goed omdat door de led de regelaar aan de belasting is aangepast.

groeten,
Hessel

Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
Ik ben ondanks Electronicadag vandaag een beetje totaal ten einde raad met dit projectje:


Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 04 december 2009, 11:23:14

en met behulp van bovenstaande links heb ik deze variant met een R2 gemaakt, wat ook meer aansluit bij de LM317 calculators.



Rsultaat: ik zie de LM317 zijn werk doen, vanaf 5,5V branden de LEDs en VOUT spanning komt nu niet hoger dan 8V, terwijl de gelijkgerichte ~ rijspanning als ingangsspanning wel tot 28V gaat.



Daarna hersolderen


Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 04 december 2009, 22:44:27
Zo, heb nu ook de resterende stukjes strip aaneengesoldeerd voor alle 3 de treinstelbakken en daarmee de schakeling getest of hij dat aankon.
.
En de schakeling netjes bijelkaar gesoldeerd:
Dus een voor een aantal componenten los en dichter bijeen weer vastgesoldeerd.

Enige jammere is nu dat de schakeling niet meer werkt:
de LED spanning is weer recht evenredig met de rijspanning, ver boven de 8V



Vandaag weer opgepakt: gelijkrichter loeiheet.

Alle componenten los en op ander plek op de banenprint en andere exemplaren voor LM317, condensator en gelijkrichtbrug. Weerstanden nagemeten.
Dus feitelijk hele schakeling opnieuw opgebouwd met andere componenten.

Exact zelfde resultaat: schakeling werkt niet meer: Vin=Vout, ongelimiteerd  :( :( :(


Ik begrijp er niets van waarom ik eerst wel mooi zag dat ie tot 7 of 8V ging en niet meer, en nu ongelimiteerde Vout.

Vin voor de LM3107 is na gelijkrichten 0-14 V DC
R1 = 220
R2 = 1180 (na experimenteren wat verhoogd t.o.v. berekden 680 Ohm)

De LED strips kunnen tot 16V aan, maar bij 8V branden ze fel genoeg.

Punt is dat ze beveiligd moeten worden tegen die Märklin analoog omschakelspanning van 28Veff ~  (dus iets van 40V piek)

LED strips hebben een gemeten weerstand van 1020 Ohm.
EDIT: ze trekken een stroom van 100-120 mA bij gewenste spanning/felheid. Bij maximale regelaarstand gaat het al tot over de 200 mA 


Helaas vandaag op de electronicadag vergeten te vragen hoe je met een multimeter stroom meet, dus ik heb geen idee welke stromen er omgaan.
Als ik stroom probeer te meten met een multimeter lees ik bij elke schaal 0 af.
EDIT: intussen gelukt met reaktie hieronder.

Moet nu even mijn teleurstelling met jullie delen: ik slaag er niet eens in om een 'eenvoudige' LM317 gebaseerde schakeling werkend te krijgen  :(

Morgen ruim ik dit projectje op en de overige LED strips blijven voorlopig maar hangen.


Bij welke electronica kenner (niet al te ver weg van mij) kan ik eens langs komen om samen te kijken hoe deze schakeling wel werkend te krijgen is, dat wil zeggen de spanningsbeveiliging tegen de Märklin analoog omschakelpuls?


Hajo
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Citaat van: de Hoeve op zaterdag 05 december 2009, 12:11:28
ik denk dat er verschillende dingen door elkaar gaan lopen, en probeer het hier eerst op een rijtje te zetten:

1e schakeling (=stroomregeling), belasting is 2 LED's in serie
2e schakeling (=spanningsregeling), belasting is max 10 LED's parallel (met elk een serieweerstand)

als ik het goed begrijp heb jij meer dan 2 LED's, dus kies dan voor de 2e schakeling.


2e dus, een spanningsregeling.

Maar dan met standaard LED strips zoals tegenwoordig veel verkrijgbaar. Dingen zijn afknipbaar om de 5cm / 3 LEDs en kunnen tot 16V aan. Per 3 LEDs of per hele sliert van een meter of meer. Volgens mij hebben die dingen ingebouwde weerstanden en staan alle LEDS prallalel (denk ik).



Citaat van: de Hoeve op zaterdag 05 december 2009, 12:11:28

we willen een uitgangsspanning die iets meer is dan de LED spanning.
het makkelijkste is dan om de weerstand R2 te vervangen door een LED!
je kunt nu alle leds parallel aansluiten, elk met een serieweerstand van 120 Ohm

branden de leds te zwak, dan neem je 100 ohm, of te fel dan neem je 150 ohm.

het plaatsen van een led in het regelcircuit is een truuk die veel berekeningen voorkomt, en het is altijd goed omdat door de led de regelaar aan de belasting is aangepast.

groeten,
Hessel


LED in plaats van R2: als ik het goed begrijp is dat voor mij toepasbaar, al begrijp ik niet hoe de truuk werkt, maar als dat een LM317 netjes afregelt... ik kan het eens proberen nog.

Dank,

Hajo
Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
Citaat van: AnalogDriver op zondag 24 januari 2010, 00:32:26
Helaas vandaag op de electronicadag vergeten te vragen hoe je met een multimeter stroom meet, dus ik heb geen idee welke stromen er omgaan.
Als ik stroom probeer te meten met een multimeter lees ik bij elke schaal 0 af.


Hajo


Hallo Hajo,


je moet dan je meter "tussen" een draad plaatsen

je meet spanning "over" iets
en de stroom "door" iets.


misschien even te makkelijk gezegd nu.


Even een voorbeeldje.....





zoals je ziet bij spanning meet je over ( bijvoorbeeld de led / lamp / weerstand )  ( V )

En bij stroom meet je dus "door" ( A )

Je zal dus ergens de draad los moeten maken en deze naar je multimeter brengen en de andere kant van de meter weer terug naar je stroomkring zeg maar.


Hoop dat het iets duidelijker is.


mvg Frans
Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
Aha, dus toch. Ik had al zo'n vermoeden, maar hoopte op een 'wonder'multimeter.

Dus altijd iets los solderen om een stroomsterkte te gaan meten... ik ga het gelijk toepassen op mijn led strips nu het hele spul op de werktafel ligt. Dank voor je snelle reaktie met tekening :)
Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
Hallo.

als het mislukt, even terug leggen en opnieuw beginnen. elektronica moet je stap voor stap opbouwen.

ik heb een schema gemaakt voor je:


bouw eerst de linkerkant eens op met R1=120 ohm en R2 ook 120 ohm
verbind P2 en P3 met een draadje.

de spanning tussen punt p1 en p3 is nu 2,5 Volt, hoe hoog je de railspanning ook opdraait.

geen condensators, die kun je later nog toevoegen.

succes, we gaan hierna een paar stappen verder.
Hessel
Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
Nee, ik wordt gek!  Oriëntatie van de LM317: andersom  :? :? :shock: :shock:

Wederom werd mijn gelijkrichtbrug loeiheet en sloeg de trafo na 20 sec. af.

Ik heb daarom toch maar eens de LM317 'omgedraaid', dus met zijn niet bedrukte kant en koelplaat naar mij toe gezien op alle afbeeldingen van de LM317 en Vadj, Vout.

LEDs branden nog en gelijkrichtbrug wordt niet meer warm.

Lijkt er dus op dat ik de hele tijd de oriëntatie van de LM317 niet begreep.
Fijn die onduidelijke documentatie  :evil: :evil: :|. Ik heb heb intussen heel wat datasheets en plaatjes van dit component gezien, maar nergens iets over wat voor en 'achter' is :|.
Blijkbaar moet  je dat maar begrijpen ergens van, geen idee, soort basis kennis maar waar je dat van moet weten...
En het staat niet op het component gedrukt.
Tja, dat maakt electronica wel extra moeilijk.



Goed, het blijft een aanname, want:

- heb diverse weerstandswaarden geprobeerd
- de LED in plaats van R2 truck toegepast,
- met en zonder elco condensator na de gelijkrichtbrug en voor LM317 (tussen + en - baan)

In iedere opstelling zelfde gedrag:
spanning loopt gelijk op met spanning regelaar, alleen niet heel hoog en tot max 9v.
Bij omschakelen 8,5 V

Dus spanning komt nog steeds boven de spanning uit berekend met LM317 calculators.
En niet het 'vlakke'' gedrag vanaf 6 of 8V


Misschien begrijp ik niet wat te verwachten, maar als ik lees over de spanningsregeling met LM317, lees ik dat er een volledig vlakke uitgangsspanning is.


Hessel,

Duidelijk schema.
Ik heb op basis van

inderdaad alles opnieuw gedaan net, eerst zonder Elco/condensator (geen idee wat ik hier heb, hij kan 63V aan en heeft 47uF capaciteit).

Dus dan is punt P2 met P3 in jouw schema verbonden

Daarna de elco/condensator toegevoegd vlak na de gelijkrichtbrug, dus tussen P3 en de lijn van P1, maar dan vóór de LM317

Met boven beschreven gedrag.

Waarom is in het linker deel P2 en P3 gescheiden?


Voor het rechter deel heb ik dus een LED strip met 2 aansluitpunten. Q1 en Q3?
Dus waarop sluit ik nu wat aan als ik de P3 apart houdt van P2 zoals in jouw schema?
P2 en P3 om LED strip op aan te sluiten? P1 en P2?


Hoop in elk geval dat iemand mij kan bevestigen wat de voor- en achterkant is van een LM317, dus hoe je het plaatje moet toepassen op het component.
(Koelplaat of bedrukte kant?)

Hajo
Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
Hajo,

kijk dan eens HIER. De bovenkant is de kant waar de tekst op is gedrukt. Hopelijk duidelijk genoeg....

Walter
Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
Helaas niet erg duidelijk. Geen foto, geen oriëntatie referentie in de tekening.

Je kunt aannemen dat je in deze tekeningen de koelvin voor je ziet. Maar ook dat dit de bedrukte kant moet zijn. Of ik zie iets over het hoofd. Is er ergens een markering?


Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
Citaat van: de Hoeve op zondag 24 januari 2010, 12:29:39
Hallo.

als het mislukt, even terug leggen en opnieuw beginnen. elektronica moet je stap voor stap opbouwen.

ik heb een schema gemaakt voor je:


bouw eerst de linkerkant eens op met R1=120 ohm en R2 ook 120 ohm
verbind P2 en P3 met een draadje.

de spanning tussen punt p1 en p3 is nu 2,5 Volt, hoe hoog je de railspanning ook opdraait.



Ik ga nu eerst dit eens doen en tussen P2 P3 meten zoals aangegeven.
Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
Citaat van: AnalogDriver op zondag 24 januari 2010, 13:43:48
Helaas niet erg duidelijk. Geen foto, geen oriëntatie referentie in de tekening.

Je kunt aannemen dat je in deze tekeningen de koelvin voor je ziet. Maar ook dat dit de bedrukte kant moet zijn. Of ik zie iets over het hoofd. Is er ergens een markering?


Tja, tekeningen lezen is ook zo'n vak..... niet altijd even makkelijk hoor. Een doorgetrokken lijn kun je altijd 'zien', een gestippelde lijn is er wel, maar niet zichtbaar vanaf de kant waar je op kijkt. Da's dus de indicatie van wat onder en boven is.

je legt het ding met het metaal op je werkblad. Aansluitpennetjes naar je toe. Van links naar rechts heb je dan 'V adj'; 'V out' en 'V in'

Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
ok,
en in schemaas staat de adj altijd naar beneden en de output naar rechts, de input naar links.

even voor de volledigheid want ik denk dat je dat al wel doorhad

hessel
Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
eerst checken of het linker deel van het schema werkt. zonder condensators.

zet je de meter op VOLT DC, bereik 20Volt?  (AC is wisselspanning en daar gaat het hier niet om)

succes, Hessel
Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
Citaat van: Wasmi op zondag 24 januari 2010, 14:03:28

je legt het ding met het metaal op je werkblad. Aansluitpennetjes naar je toe. Van links naar rechts heb je dan 'V adj'; 'V out' en 'V in'


Aha, duidelijk. Dus toch.

Waarom dan eerst mijn gelijkrichters doorbranden of heet werked is mij een raadsel.


Citaat van: de Hoeve op zondag 24 januari 2010, 14:11:53
ok,
en in schemaas staat de adj altijd naar beneden en de output naar rechts, de input naar links.

even voor de volledigheid want ik denk dat je dat al wel doorhad
hessel

Ja, gezien, ik let dus alleen op wat er bij staat in schema's, niet oriëntatie


Maar helaas, met R1=220 en R2=440 (ik had even niets anders voor handen,
krijg ik geen constante Vout van met deze R1 en R2 waarden 3.8V
Veel meer, en niets constants.


Ik geef het definitief op. Enerzijds moet het toch mogelijk zijn om een mooie LED spanningsbron voor LED verlichting op een analoge baan te maken voor allerlei intrieurverlichting. Maar anderzijds ik zit er nu weer 5 uur aan te prutsen met 0 resultaat. De printbanen zijn zo'n zooi geworden dat ik wéér op een andere plek opnieuw kan beginnen.

Ik ga met de treintjes verder, ligt mij meer dan electronica denk ik.
Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
ach doe maar rustig aan, alle begin is moeilijk. het gaat je heus wel lukken! en electronica is precies en nauwgezet werk. niet echt moeilijk. niks omkeren of half vast solderen, anders werkt het niet. werk nooit met de spanning er op, snelle elektronica is stuk als je maar heel even kortsluiting maakt. gebruik soldeerbout van niet meer dan 35 Watt. anders worden de onderdelen te heet.

mail me ns een foto van je schakeling, dan check ik even de weerstanden.
heb je ze al doorgemeten? neem je meter ook op de foto.

R1 en R2 bepalen namelijk voor 100% de uitgangsspanning tussen P1 en P3.
daar is een formule voor: 1,25/R1 x R2 + 1,25.

voor jouw weerstanden is de maximale uitgang (als de waarden dus kloppen):
1,25/220 x 440 + 1,25 = 3,8 Volt.

Voorbeeld 1):
gebruik je per ongeluk 4400 ohm, dan is de maximale uitgang 25 Volt!
omdat de uitgang altijd lager is dan de ingang, loopt de uitgang ongeveer mee met de ingang.

Voorbeeld 2)
wissel je de twee weerstanden om, dan is de uitgangsspanning:
1.25 / 440 * 220 + 1.25 = 1,8 Volt

om je uit de brand te helpen, meet nou eens de volgende drie dingen, met verschillende railsspanningen:
1) AC spanning op de ~ en ~ poot van de gelijkrichter
2) DC spanning op de + en - poot van de gelijkrichter
3) DC spanning op R1
4) DC spanning op R2

schakel je trafo in en regel de spanning op de rails naar ongeveer 4Volt, 8Volt, 12Volt, 16Volt en meet steeds de andere drie waarden ook nog.
zet deze waarden in een net tabelletje op het forum. dan kijken we verder!

succes, hessel
Re:Basis vragen LED aansturing: LED's uit 'kerstversiering', nu met flex-LEDstrips
Ik zal misschien wel een keer opnieuw beginnen met verse componenten en op schoon stukje banen-print.

Op zich werk ik denk ik wel zorgvuldig. Inderdaad geen spanning er op, eerst visueel, met loepje en met weerstandsmeting kijken of de banen nergens kortsluiting maken.

Werk met goede regelbare soldeerbout, dat kleine losse rotding ligt bij builnis, wat een gemak zo'n goede bout.

R1 en R2 berekening online wel gevonden, maar kan het niet reproduceren.

Ik zie nu dat ik toch de verkeerde putnen heb gemeten. P2 en P3

Maar tussen P1 en P3; dan is R2 dus nergens op aangesloten? 
Ik snap dan niet hoe die R2 überhaupt enige werking kan hebben.
P2 eindigt immers loos in linker deel van je schema.


Opstelling is in 3-4 maanden niet gewijzigd:

Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 04 december 2009, 11:23:14
Zo, eerst wat foto's van proefschakeling.



Rechts is de ~ aanvoer, rijspanning van analoge Märklin trafo.
Geel-bruin is de DC uitgang. LM317 zie je van bovenaf.
De condensator is er even tussenuit om alleen de LM317 en gelijkwichter aan het werk te zien.

De LED strips liggen er onder in 3 secties voor latere inbouw.




Maar misschien moet ik het maar houden bij standaard setjes bouwen en opgeven om zelf een klein (conrad ding past niet in wagon en was ook onduidelijk voor mij) printje te ontwerpen voor analoog rijden met LED binnenverlichting. (ik ga geen led verlichting inbouwen die na korte tijd stuk is door overspanning door omschakelen)

Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
tja, mijn ervaring is dat beginnende elektronici vaak componenten omgekeerd monteren of bepaalde verbindingen vergeten te leggen. het als beginner opzetten van een complete of ingewikkelde schakeling is vaak niet zo handig.
ook het meten is natuurlijk wel even moeilijk in het begin.

het is heel goed dat je een relatieve eenvoudige schakeling hebt genomen. maar dan zie ik het mis gaan doordat je de neiging hebt meteen naar het eindresultaat te springen.

als je de stappen volgt die ik aangeef, leer je eerst meten en dan de componenten een voor een aansluiten. door steeds te meten, weet je meteen wanneer je iets fout aansluit.

dus sluit eerst je meter eens aan op de trafo en kijk wat er gebeurt als je aan de trafo knop draait.

vaak moet je rekenen met de eigenschappen van de componenten, maar ook dat is te leren.
dat is echt niet alleen voor hoogopgeleiden!

hessel
Re:Basis vragen LED aansturing: nette spanningsbron voor LEDstrips (M* analoog)
Hajo met je buurman van gisterennnnnnnn.... :lol:
Je hebt toch wel elke x de baantjes op je print onderbroken he????
Ik zie daar aan 2 kanten onderdelen zitten die beslist niet met elkaar doorverbonden mogen zijn.
Kijk ook uit met je 3e handje krokodillen klem,ook die verbind je banen door.

Mvg: Alex