Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)

Gestart door DEBORA0517 zaterdag 25 juli 2009, 17:52:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
Na veel wikken en wegen wordt dit het nieuwe baanplan van mij, Groenewoud 2.0:



Beperkte ruimte, niet al te veel rails, ruime bogen( R3, R4), ruimte voor scenery en is iedeaal voor kleinbehuisden.
Omdat ik 2Railer ben is dit plan getekend met het railprogramma van Piko maar is volgens mij makkelijk om te zetten naar elke willekeurige andere fabrikanten, tekening is gedaan met AnyRail.

Grt, Ronald.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
Hoi allemaal,

Hierbij mijn bijdrage aan dit topic.
Op dit moment werk ik aan de bouw van het onderste deel van het baanplan.
Het is een lang (althans binnen de parameters van het mogelijke op mijn beperkte beschikbare ruimte) dubbelspoor die naar een 4-sporig schaduwstation leidt. Deze 4 sporen zijn ieders 3,7meter lang. Het is de bedoeling dat ik straks via koploper dit SS dynamisch kan aansturen. Het SS biedt dan opstelmogelijkheid voor 8 treinen van gemiddeld 1,2meter lang.

Via een aantal slanke wissels kan ik dan links- of rechtsom het station inrijden. Alle vier de sporen in het station kunnen in alle twee richtingen bereden worden. Op het smalle deel van de L kan ik nog 2 treinen stallen. Ik houd dan 1 spoor over om treinen te wisselen. Ik hoef niet zonodig loc's aan- of af te koppelen. Ik zet een complete trein weg.

Zo gezegd werk ik aan de onderbouw van dit ontwerp. Door alle andere zaken die ook mijn aandacht behoeven en hogere prioriteit hebben, duurt het bouwen van de baan veel langer dan gepland. Maar dit is niet anders  :| Het hoeft ook niet per sé voor de Kerst klaar. Maar ik hoop wel mijn testbaan met het SS voor eind november af te hebben.  :)

Groet
Gerrit
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
Nice Topic!!
Ben op dit moment nog bezig met testen op een uitgebreide testbaan...
Ben al wel ideeen op aan het doen en ben al veel tegengekomen! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
Voorstel tot een Laenderbahnhof met meer dan genoeg rangeerruimte.



Re: Baanontwerpen voor iedereen.
Je kan eventueel het iets aanpassen, zodat je het diagonaal neer kan leggen?

Onderstaand voorbeeld is van mij. Doordat ik het diagonaal heb gelegd is er linksonder ruimte voor een goederen loods en rechtsboven ruimte voor een lokaal kopstation. Als ik de baan recht leg kan ik nergens iets kwijt of staat alles aan 1 kant van het spoor.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Graag zou ik willen dat hier alleen je baanontwerp op diit topic komt .
Vragen en veranderingen van banen kun je in je eigen draadje plaatsen.

Harrie
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
medespoorders,
Hier nog een plan deels gebaseerd op het emplacement van Wiesbaden. Ben bezig om al mijn wensen in 1 plan te krijgen. Mooi groot kopstation, genoeg rangeerwerk zowel goederen als personen. Het nadeel is uiteraard de ruimte. Gelukkig hou ik wel van veel rails dus dat komt goed uit.

Misschien heeft iemand er wat aan voor inspiratie.

Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hierbij ook een plannetje van mij, een bergbaan in M-rail met middelgroot station en klein kopstation. Afmetingen +/- 3 bij 2 meter

Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Dit is mijn nieuwe bijdrage.

Voor het wintrack bestand zie mijn mijn topic (klikkie doen)
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hee, dit is een super draadje, deze ga ik volgen. Is goed voor de inspiratie.

groeten Martin
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hierbij een kopie van het station van Groningen.

Misschien kan iemand hier wat mee
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Ik heb hier een baanplan voor iemand die alweer verdwenen is hier.
Misschien heeft iemand er iets aan.
Het is een U-ontwerp van 365 cm x 365 cm x 365 cm. Met de beide pootjes van de U als 100 cm en 105 cm.
Het baanplan is nog niet klaar. Een schaduwstation staat niet aangegeven en ook de zijlijn moet nog verder worden uitgewerkt.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Heb Groningen maar even opgeslagen, als groninger wil ik proberen hier iets uit te halen straks  :)
Bedankt voor het plaatsen.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
en hierbij mijn nieuw te bouwen schaduw station
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Ik heb geen Anyrail, kan je een fotootje maken van het plan?
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Na het station van groningen hier de oostzijde van amsterdam centraal tussen de overkapping en de bruggen naar de dijksgracht
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Ik denk dat ik deze module baan een keer ga bouwen ...
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Misschien is dit een leuke baan

Dit is mijn oude baan geweest door gebrek aan ruimte helaas moeten af breken.
Ben nu bezig om de zolder leeg te krijgen waardoor ik meer ruite krijg dus hoop jullie die baan ook mogen zien.

Mvg,
Gert-Jan
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
zomaar een aantal losse stukken of plannen, niet allemaal voluit uitgewerkt.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
en nog meer zooi ;)
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
dat was t weer  >:-D
en ja, voor foto's ben k te lui
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hoi luitjes,

Omdat de ruimte waar de baan staat beperkingen heeft qua dakkapel en kastenwand is het een U baan geworden van 4,4 x 2,4.
De baan staat op wieltjes om overal bij te komen.
Het is nog een ontwerp en het idee is, tijdperk III, duits landschap met veel scenery, een klein "mittelstadt" station met wat rangeermogelijkheden en een draaischijf.
Het baanontwerp was in eerste instantie ondergeschikt aan de scenery maar geprobeerd om een verrassende baan te ontwerpen met veel ondertunneling en bruggen.

Op de bovenbaan is het groene spoor voor een buurtreizigerstrein en de blauwe baan is bedoeld voor doorgaande reizigers- en vrachttreinen die zowel links als rechts rijden.
Rood is stationsgebied en grijs is rangeer
Van de bovenbaan kunnen de doorgaande treinen naar de paradebaan en vandaar weer het schaduw station en visa versa.

Het laatste plaatje geeft een overzicht van de zichtbare rails

gr. Ruud

Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hier mijn baan ontwerp
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Bijlage Scarm.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Ik kwam deze tegen in een baanplanboekje van Märklin (0700) en vond m zo leuk dat ik m maar nagetekend heb, jammer dat ik er de ruimte niet voor heb. Hij is 3.6m lang en 1.5m breed.

De keerlus rechtsboven hoort eigenlijk onder het middelste niveau te liggen maar dat wordt dan wel een heel gepiel met de onderliggende niveau's..
Erg leuk boekje trouwens, staan veel leuke baanplannen in die wat verder gaan dan het klassieke ovaal.

Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hè Matthias,

Is inderdaad een heel mooi plan. Ik heb die ooit (in de vorige eeuw) gebouwd! Het was bij mij een analoge baan met M-rail en een werkende bovenleiding. Het gepriegel valt heel hard mee hoor, die keerlus past er (inclusief bovenleiding) precies tussen. Gewoon van onderaf beginnen.

Ik heb er helaas geen foto's meer van.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
mijn Zwitserse baan ben er net aan begonnen.  Ik had een Amerikaanse baan HOn3 zelfbouw spoor .
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Matthias, wat zijn dan de afmetingen van die baan uit boekje 0700?
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
tja... ik heb ook best wat plattegrondjes gemaakt allemaal c-rail
ps :dit rails heb ik zelf niet allemaal maar het zijn ideeën
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Citaat van: joost de beginner op zaterdag 22 november 2014, 16:52:17
ps :dit rails heb ik zelf niet allemaal maar het zijn ideeën
Zo maak ik mijn plannen ook. Heb ik direct een bestellijst zodat ik weet wat ik met Sinterklaas moet halen O:-D
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
haha zo is het alleen staat er op mijn verlanglijstje eerder : ruimte voor  :)
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Johnny, de baan is 3,60m lang en 1,50m breed.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Dank u Matthias, hm die zou bij mij passen momenteel kom ik op 3,30 x 1,50
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
deze stond in ons vorige huis:


dat is een hondebot plus een dubbele lus. Ik kon analoog met magneet-reedrelais-relais sturing vier treinen tegelijk laten rijden.

in 3D


in het echie



net alle M-rails verkocht op MP en nu op zoek naar C rails

Gr Rob
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hallo Matthias & Marcel,

Heb deze baan ook gehad , ik schat zo'n kleine 10 jaar geleden
ik had alleen geen keerlus, maar ik had de lussen met elkaar verbonden zeg maar zodat je rond kon rijden.
Deze baan alleen nooit helemaal afgemaakt ivm veranderen van de ruimte waarin hij stond

de tekening ervan vond ik gisteren toevallig weer, lag tussen "de rommel' zullen we maar zeggen.

Heb nu een andere baan, volgens mij uit het zelfde boek, en ook weer aangepast.


mvg Frans
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
bij deze een jpg-tje van mijn baan, ik zal vanavond het wintrack bestand uploaden

Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
leuk draadje
ga opnieuw beginnen met een baan van max 130 breed bij 250 lang
ideeen genoeg echt de uitwerking  :D
gr robert
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Ach Robert,

laten we het zo zeggen.
Het begin is er weer.   :D


gr Frans
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Dit is mijn voorlopig baanplan. Grootte is 6 x 2,5 m en de diepte is 1 m. Dit heb ik gedaan zodat ik dan nog overal bij kan komen zonder capriolen.

Op de baan is zowel enkel- als dubbelspoor verkeer mogelijk. Er zitten 2 keerlussen in en een trein kan overal komen.

Ik ga digitaal rijden en de kleuren zijn enkel om aan te duiden hoe verschillende baandelen (theoretisch) gescheiden zijn.

Opmerkingen en/of verbeteringen welkom.

Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
mijn ideetje
grt Hank
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Heel veel plannen maar weinig TRA (Wintrack) bestanden.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Schaar en plakband Bert. :P





Gr, Ben.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Ziet er goed uit, Ben.
Die rode streep geeft aan waar de puko's moeten komen? ;)
Wel handig zo op formaat 1-op-1 uitgeprint.

Groeten,
Ton.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hieronder een plaatje van hoe mijn baan was. Wegens een verhuizing ruim 7 jaar geleden moeten stoppen. Alles verkocht behalve het rijdende materieel.

Begin de kriebels weer te krijgen, denk er over weer wat te gaan bouwen, maar moet even kijken of ik mijzelf een kamer kan toe-eigenen.

Op www.vermeer-online.nl staat hoe het was.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Klassieke stijl Märklin baan zoals in de magazines uit de jaren '80.



Afmetingen: 4,8 x 3,1 x 1,8m.

Bouw start zodra de zolder gerenoveerd is.

MvG,

Timaximus
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Mijn baanplan is 2.60 x 1.10 m en heeft 3 niveau's. Het is gebouwd met M-rails en voorzien van schakelrails en contactrails, die samen met Viessmann relais zorgen voor de besturing van de baan. Alleen het kopstation op niveau 2 wordt volledig met de hand bediend. Tussen niveau 0 en 1 rijden 6 treinen automatisch. Door een handmatige schakeling wordt de keuze tussen keren in het schaduwstation op niveau 1 of doorrijden naar het kopstation op niveau 2 bepaald.

Het spoor rechts onder op niveau 2 wordt gebruikt om treinen tussen de vitrine en de baan uit te wisselen.


niveau 0 - schaduwstation


niveau 1 - passeerstation met kopspoor voor pendeltrein naar niveau 2 en schaduwstation


kopstation met overzicht op niveau 1

Het wintrack bestand is bijgevoegd.

groeten,
Roel
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
ook mijn baan maar eens plaatsen

deze is 36 jaar geleden ontworpen maar tussen door ben ik gestopt met er aan te bouwen en over een paar jaar terug begonnen


links is nog niet uitgewerkt maar het grootste gedeelte aan de rechterkant is in wording
links komt een station maar met een groot rangeer station er aan waar ik dan volledige trein stellen op kan samen stellen (het speel plein zeg maar)

onder deze linker constructie komen twee spiralen die het schaduw station vormen
in elke spiraal kunnen 15 trein stellen geparkeerd worden  met een max lengte van een 2.5 meter
onderin worden de twee spiralen verbonden door 2 wissels zodat ik sommige treinstellen terug kan laten lopen naar het andere station
een schaduw station dus zonder wissels buiten die twee
maar der is nog veel werk aan dus gewoon doordoen met wat ik bezig ben zekers
gr raf
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
hier nog een, het is de linker kant van station apeldoorn (centraal)
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
(dat rode was toen een overgang, nu een tunnel)
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Depot naar Belgisch voorbeeld. Commentaar in mijn topic (Scenery, Simons Projecten).
Wie weet ga ik dit in de toekomst zelf bouwen, maar ik vond t voornamelijk leuk om het ontwerp met jullie te delen.