Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.

Gestart door Mister1736 donderdag 09 november 2006, 20:04:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Heey,

Ik vroeg mij af of hier al iemand is geweest die zijn Roco ( Railion ) 1600 heeft omgebouwd naar Marklin 3 rail digitaal?
Ik wil der 1 bij MTE de Railion 1602 kopen voor de belachelijke prijs van ? 69,95  8) 8) , maar deze is dus gelijkstroom en zonder decoder enz.



Wat moet ik ( laten ) doen om de loc omgebouwd te krijgen en met een (marklin) decoder der in?
Al vast bedankt,

Marcel
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Als er een nem stekker inzit is het heel simpel
Decoder met nemstekker en een fluistersleper kopen
wielen omruilen of doorverbinden

Bij doorverbonden wielen probeer dan of de lok niet ontspoort bij een wissel , de flensen zijn iets anders bij 2-3 rail wielen
 



Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Als je MTE voor je besteld ff mailtje stuurt dat je dit wilt en wat hun advies is voor ombouw naar Märklin, kun je gelijk de benodigde onderdelen erbij bestellen  :wink:

Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Krijgen we een verslag van je ombouw?

Groetjes,

Robbert
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Citaat van: Robbert op donderdag 09 november 2006, 21:35:02Krijgen we een verslag van je ombouw?
Als loc verkrijgbaar is en als het allemaal niet te veel geld kost enz.

marcel
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Ik heb dus deze loc besteld (bij Brekelmans), en heb er een decoder in geprikt en een sleper onder gedaan.
Ik moest het halve onderstel kapotvijlen omdat anders de sleper niet over de wissels kon komen. Nu heb ik het de sleper met z'n 'vleugeltjes' tussen het tandwielgedeelte en het onderstel geklemt, maar nu komt de sleper steeds tegen de tandwielen aan.
Had ik het wielstel waar de sleper onder zit losgemaakt van de motor, de loc werd nu alleen door het andere draaistel aangedreven. Werkte ook niet goed, loc ontspoorde steeds in de bochten.
Wat moet ik nu doen? Moet ik er grotere wielen inzetten?
Graag jullie advies.
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Citaat van: rolandhes23 op woensdag 27 december 2006, 23:10:13
Ik heb dus deze loc besteld (bij Brekelmans), en heb er een decoder in geprikt en een sleper onder gedaan.
Ik moest het halve onderstel kapotvijlen omdat anders de sleper niet over de wissels kon komen. Nu heb ik het de sleper met z'n 'vleugeltjes' tussen het tandwielgedeelte en het onderstel geklemt, maar nu komt de sleper steeds tegen de tandwielen aan.
Had ik het wielstel waar de sleper onder zit losgemaakt van de motor, de loc werd nu alleen door het andere draaistel aangedreven. Werkte ook niet goed, loc ontspoorde steeds in de bochten.
Wat moet ik nu doen? Moet ik er grotere wielen inzetten?
Graag jullie advies.

Ik heb ooit een Roco 1700 omgebouwd naar 3-rail. Daarbij heb ik van één van de assen in het draaistel de aandrijving laten vervallen. De lok had dus één draaistel met twee assen aangedreven en het draaistel met sleper had één aangedreven as. Het mica plaatje had ik van de sleper verwijderd en de sleper op het messing plaatje onder het draaistel gelijmt. De sleper had zo net voldoende ruimte op de K-wissels. Reed wel goed moet ik zeggen.

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 27 december 2006, 23:33:11
Citaat van: rolandhes23 op woensdag 27 december 2006, 23:10:13
Ik heb dus deze loc besteld (bij Brekelmans), en heb er een decoder in geprikt en een sleper onder gedaan.
Ik moest het halve onderstel kapotvijlen omdat anders de sleper niet over de wissels kon komen. Nu heb ik het de sleper met z'n 'vleugeltjes' tussen het tandwielgedeelte en het onderstel geklemt, maar nu komt de sleper steeds tegen de tandwielen aan.
Had ik het wielstel waar de sleper onder zit losgemaakt van de motor, de loc werd nu alleen door het andere draaistel aangedreven. Werkte ook niet goed, loc ontspoorde steeds in de bochten.
Wat moet ik nu doen? Moet ik er grotere wielen inzetten?
Graag jullie advies.

Ik heb ooit een Roco 1700 omgebouwd naar 3-rail. Daarbij heb ik van één van de assen in het draaistel de aandrijving laten vervallen. De lok had dus één draaistel met twee assen aangedreven en het draaistel met sleper had één aangedreven as. Het mica plaatje had ik van de sleper verwijderd en de sleper op het messing plaatje onder het draaistel gelijmt. De sleper had zo net voldoende ruimte op de K-wissels. Reed wel goed moet ik zeggen.

Mvg, Johan.

Waar zit een messing plaatje? Bij mij is alles plastis van het onderstel. Zelfs de tandwielen.
En mica plaatje is toch dat bruine plaatje wat je krijgt bij je sleper (waar die vleugels omheengebogen zijn) ??

Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Citaat van: rolandhes23 op woensdag 27 december 2006, 23:53:41
Waar zit een messing plaatje? Bij mij is alles plastis van het onderstel. Zelfs de tandwielen.
En mica plaatje is toch dat bruine plaatje wat je krijgt bij je sleper (waar die vleugels omheengebogen zijn) ??

Precies zo als je het zegt, mica plaatje er af, vleugels recht buigen en dan de sleper met het messing plaatje rechtstreeks onder het draaistel lijmen.

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Hmm, dat had ik dus eerst ook, maar op de C-wissels had hij dan toch echt problemen. Is het mogelijk om er grotere wielen onder te zetten? Of staat dat niet?
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Zet er een BRAWA fluistersleper onder. Deze is extreem dun.

Zelf buig ik altijd de lipjes van de sleperveer recht en smelt de sleperveer dan m.b.v. een soldeerbout vast op het draaistelraam. Je kunt de lipjes eventueel nog iets inknippen voor meer houvast.

Bart
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Citaat van: rolandhes23 op donderdag 28 december 2006, 00:09:28
Hmm, dat had ik dus eerst ook, maar op de C-wissels had hij dan toch echt problemen. Is het mogelijk om er grotere wielen onder te zetten? Of staat dat niet?

Grotere wielen zou ik niet doen. Ik heb die lok allang niet meer maar het wil wel zoals ik beschreven heb. De lok deed het prima. Tussen C en K-wissels is miz geen verschil.

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Ik heb deze loc ook gekocht bij MTE. Heb hem omgebouwd, sleper onder draaistel gemaakt en een decoder erin geprikt, en hij rijdt best goed. Alleen krom door de wissels heeft ie soms wat moeite mee. Ik rij met C rail. Wel een stille en krachtige loc. :)

groetjes Sander.
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Citaat van: Seinwezen op donderdag 28 december 2006, 20:36:25
Ik heb deze loc ook gekocht bij MTE. Heb hem omgebouwd, sleper onder draaistel gemaakt en een decoder erin geprikt, en hij rijdt best goed. Alleen krom door de wissels heeft ie soms wat moeite mee. Ik rij met C rail. Wel een stille en krachtige loc. :)

groetjes Sander.

Kun je misschien laten zien hoe je het hebt gedaan? Foto's misschien?
Mij lukt het niet :(

Groet,
Roland
Re: Ombouwen Roco RN 1602 naar Marklin digitaal.
Hoi Roland,

je moet eerst wat plaats maken voor de sleper. Ik heb dit met een dremel gedaan. Vervolgens een marklin 7164 sleper eronder gelijmd.


Daarna moet je een draadje naar de sleper maken. Tevens kan je de draden die van de wielen afkomen doorverbinden met elkaar zodat de assen niet meer geisoleerd zijn. Je moet wel in de gaten houden dat ze op de print gesoldeerd blijven zitten. Het wordt namelijk je aarde voor je loc.


Dan nog een geschikte decoder erin stoppen. Er zit een NEM aansluiting dus je hoeft geen draden te solderen van de decoder. Ik zelf heb er een Roco decoder voor gekocht.(is volgens mij een Esu). Tevens heb ik de beugels die aan de zijkant van het motorblok zitten verwijderd. Zo gaat ie bij mij veel beter door de bochten en wissels.

Daarna kap erop en rijden maar

Hoop dat je wat hebt aan dit verslag. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Groetjes Sander.