Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Proefopstelling: opstelsporen op een helling en foto's digi-analoog controlcombi

Gestart door AnalogDriver zaterdag 18 juli 2009, 09:30:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Proefopstelling: opstelsporen op een helling en foto's digi-analoog controlcombi
Als als als ik ooit een grote zolderkamer heb of de zolderberging van de buren huur, dan bouw ik.... een baan met veel rails, veel sporen, erg weinig scenery.

Hier wil ik dan ook geen verborgen schaduwstation, maar opstelsporen in het zicht, alle treinen kunnen zien.

Het mooiste lijkt mij de opstelsporen als een trap langs een helling. Hierdoor zie je elk volgend spoor iets hoger dan de vorige. Beter zicht op je treinen.
In feite de klassieke harpvorm van een schaduwstation, maar dan over een heling.


Hier heb ik eens over gedacht en 2 weken terug even met wat planken en oude 5100 serie m-railswissels een proefopsteling gemaakt.













Onvermijdelijk liggen de wissel in een helling - hoort eigenlijk niet dacht ik.

Ook heb je een overgang nodig van de helling opgaand naar het vlakke opstelspoor.
Daarom leek mij dat je niet gelijk achter een 30 graden wissel recht spoor moet leggen, maar met kleine bocht passtukjes een overhang moet maken.
Boverndien komt zo het aan- of afvoerende hellingspoor onder een grotere hoek, 45 of 52,5 graden in deze proefopstelling, waardoor het ruimtebeslag in de lengte kleiner wordt; zeg maar de hoek van de harp wordt groter.






Niveau 0, 1 en 2 allen 1 spoor, hier het hoogste niveau 3 via een meegebogen wissel 2 sporen.

Het geheel met kleine stukjes hout van 3, 4, 5, 6, 9, 12 en 18 en 22 mm dikte was gestabiliseerd.


Wat dan wel blijkt is dat je steeds meer overgang nodig hebt naar de opstelsporen, of de afstand tussen de opstelsporen wordt heel groot.
Dit komt door de grotere hoek van het aanvoer/afvoerspoor. Had ik gewoon 4 5100 serie 30graden wissels achter elkaar gezet met na de 30 graden bocht gelijk recht spoor, dan was dit verschijnsel er niet, maar kon de overgang helling naar vlak wel eens raar gaan.


De hellingwagen was zeer nuttig.







Zelfs de hellingwagen is vervuild.


Close op van een oudje. Deze trekt het makkelijk deze hellingen.






Het resultaat:





Voor wie nóg meer foto's hiervan wil zien, kijk even op [/url].
Sorry, webalbum php script nog niet werkend op nieuwe locatie


En gelijk even wat foto's gemaakt van mijn analoog-digi combi control:



Met polssteun en analoog-digitaal schakelaar  8)



De trafo van de digi 6021 zit ergens onder een plank geschroeft, dus ingaand krijgt deze unit 2 aderig digi power, 230V voor de analoge trafo, en uitgaand heeft ie 1x de gebruikelijke bruin-rood.





Even wat ijzeren beugels verbuigen, berkehout tripel zagen-schuren en lakje bootlak over de polssteun en klaar!  :P :P

Schakelaar is sloper ergens uit, de schroefjes ontbraken  :?. Gat in de beugel iets uitgeboerd, schakelaar er ingedraaid/geforceerd en met dikke Olbe industrielijn vastgezet.  :lol:


Bedoeling is dat dit ding aan een beugel of iets dergelijks zwevend voor mijn testbaan komt te hangen.

Groet, Hajo
Re:Proefopstelling: opstelsporen op een helling en foto's digi-analoog control comb
Ha (die) Jo!
Met veel belangstelling dit stuk met jouw ideeën over schaduwstation annex opstelsporen gelezen.
Kan heel goed begrijpen, indien je héél veel ruimte hebt, dat alles in het zicht en op een mooie manier opgesteld, bijzonder prettig is om naar te kijken! 8)
Alleen heeft (bijna) niemand zo'n grote ruimte en willen de meesten het liefst voorbeeld getrouw bouwen.

De foto's hebben (nog) een kruisje maar daar zal wel aan gewerkt worden?

Alles bij elkaar vind ik dit een origineel en bijzonder leuk plan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. De foto's ga ik eerst wel even in jouw album bekijken! :roll: :wink:
Re:Proefopstelling: opstelsporen op een helling en foto's digi-analoog control comb

Ja, meeste mensen maken wel een mooie complete modelbaan.
Overigens kun je ook overwegen zo'n constructie onder je baan te maken voor als je er onder kijkt, semi uit zicht.

Ja, de proefopstelling maakt duidelijk dat ruimtebeslag nog iets groter is dan traditioneel schaduwstation.

Foto's gefixed.
Re:Proefopstelling: opstelsporen op een helling en foto's digi-analoog control comb
He Hajo,

Ik vind het een prachtgezicht zo, daar heb je mooi mee gestoeid! Ook voor een parade baan op de wat grotere modelbaan kan dit een oplossing zijn. Volgens mij krijgt het spoor direct na de wisselaftakkingen in de bochten ook een hellingshoekje mee zo? Of lijkt dat zo?

Gr Michel
Re:Proefopstelling: opstelsporen op een helling en foto's digi-analoog control comb
Hoi Hajo.
Net "even" met slide-show zitten genieten van de foto's maar vooral ook van het prachtige materieel! 8)
Veel had ik al gezien maar toch nog niet alles.

Natuurlijk ook met een "kritisch" oog de foto's van jouw bijzondere opstelsporen bekeken, en hetgene waar ik gelijk aan dacht is te zien op je foto's, namelijk het torderen van de eerste rails na de wissels.
Eigenlijk ook wel logisch, want afbuigen op een helling zal altijd enigszins torderen, de bovenste railstaaf ligt immers hoger dan de onderste.   
Verder ligt het behoorlijk netjes alleen persoonlijk zou ik dit met al jouw fraaie materieel nog eens kritisch bekijken. (hoewel opstelsporen toch slechts met lage snelheid worden bereden!)

Maar verder een bijzonder leuke variant op de al bekende opstel mogelijkheden.
Bedankt voor het maken van dit verslag met duidelijke foto reportage.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Proefopstelling: opstelsporen op een helling en foto's digi-analoog control comb
Citaat van: h0ogovens op zaterdag 18 juli 2009, 09:51:58
He Hajo,

Ik vind het een prachtgezicht zo, daar heb je mooi mee gestoeid! Ook voor een parade baan op de wat grotere modelbaan kan dit een oplossing zijn.


Dank :)


Citaat van: h0ogovens op zaterdag 18 juli 2009, 09:51:58

Volgens mij krijgt het spoor direct na de wisselaftakkingen in de bochten ook een hellingshoekje mee zo? Of lijkt dat zo?

Gr Michel

Klopt, goed gezien. Dat blijkt heel mooi uit te pakken. Klein beetje ondersteunen hier en daar.

Echter... als je sporen van gelijke lengte wil en, in verband met de stijgingshoek de treinen van boven naar beneden wilt laten rijden, dan moet je aan de andere kant de sporen naar boven toe laten samenkomen.
Tja, en dan krijg je dit hellings effect precies tegengesteld, de bocht helt naar buiten toe als je rails niet vastlegd en tegendraait.



Re:Proefopstelling: opstelsporen op een helling en foto's digi-analoog controlcombi
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 18 juli 2009, 09:30:07


Verder kwam Edward nog met een suggestie om de aanvoer lijn wat te bekorten door hier direct na elke wissel weer een wissel te leggen. Dit heb ik ook wel vaker in het echt gezien.
Leuk voor een volgende keer proberen.
Re:Proefopstelling: opstelsporen op een helling en foto's digi-analoog controlcombi
Fotolinks gerepareerd
Re:Proefopstelling: opstelsporen op een helling en foto's digi-analoog controlcombi
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 18 juli 2009, 09:30:07
Voor wie nóg meer foto's hiervan wil zien, kijk even op http://analogdriver.myphotoalbum.com.
Hoi Hajo,
Ik krijg 't niet voor elkaar de site te bezoeken:
"De wachttijd voor de verbinding is verstreken
          De server op analogdriver.myphotoalbum.com doet er te lang over om te antwoorden."
:(
     
       
       
Re:Proefopstelling: opstelsporen op een helling en foto's digi-analoog controlcombi

Dat klopt. Er is geen site. Of 1 pagina eigenlijk moet er wel staan.  :?

http://www.weatheringman.nl/

1 pagina...

Heb zelfs nog niet verschillende PHP scriptjes er op gezet om degene te vinden die ik wil: gewoon de gegeven mappen structuur automatisch oppikken en mooi kaal simpel blader systeem.
Re:Proefopstelling: opstelsporen op een helling en foto's digi-analoog controlcombi
Aha, Nobody, nu zie ik het: de foto album link werkt nog niet.

Sorry, webalbum php script nog niet werkend op nieuwe locatie. Link uit mijn bericht heb ik weggehaald.