Als als als ik ooit een grote zolderkamer heb of de zolderberging van de buren huur, dan bouw ik.... een baan met veel rails, veel sporen, erg weinig scenery.
Hier wil ik dan ook geen verborgen schaduwstation, maar opstelsporen in het zicht, alle treinen kunnen zien.
Het mooiste lijkt mij de opstelsporen als een trap langs een helling. Hierdoor zie je elk volgend spoor iets hoger dan de vorige. Beter zicht op je treinen.
In feite de klassieke harpvorm van een schaduwstation, maar dan over een heling.
Hier heb ik eens over gedacht en 2 weken terug even met wat planken en oude 5100 serie m-railswissels een proefopsteling gemaakt.
Onvermijdelijk liggen de wissel in een helling - hoort eigenlijk niet dacht ik.
Ook heb je een overgang nodig van de helling opgaand naar het vlakke opstelspoor.
Daarom leek mij dat je niet gelijk achter een 30 graden wissel recht spoor moet leggen, maar met kleine bocht passtukjes een overhang moet maken.
Boverndien komt zo het aan- of afvoerende hellingspoor onder een grotere hoek, 45 of 52,5 graden in deze proefopstelling, waardoor het ruimtebeslag in de lengte kleiner wordt; zeg maar de hoek van de harp wordt groter.
Niveau 0, 1 en 2 allen 1 spoor, hier het hoogste niveau 3 via een meegebogen wissel 2 sporen.
Het geheel met kleine stukjes hout van 3, 4, 5, 6, 9, 12 en 18 en 22 mm dikte was gestabiliseerd.
Wat dan wel blijkt is dat je steeds meer overgang nodig hebt naar de opstelsporen, of de afstand tussen de opstelsporen wordt heel groot.
Dit komt door de grotere hoek van het aanvoer/afvoerspoor. Had ik gewoon 4 5100 serie 30graden wissels achter elkaar gezet met na de 30 graden bocht gelijk recht spoor, dan was dit verschijnsel er niet, maar kon de overgang helling naar vlak wel eens raar gaan.
De hellingwagen was zeer nuttig.
Zelfs de hellingwagen is vervuild.
Close op van een oudje. Deze trekt het makkelijk deze hellingen.
Het resultaat:
Voor wie nóg meer foto's hiervan wil zien, kijk even op
[/url].
Sorry, webalbum php script nog niet werkend op nieuwe locatie
En gelijk even wat foto's gemaakt van mijn analoog-digi combi control:
Met polssteun en analoog-digitaal schakelaar
De trafo van de digi 6021 zit ergens onder een plank geschroeft, dus ingaand krijgt deze unit 2 aderig digi power, 230V voor de analoge trafo, en uitgaand heeft ie 1x de gebruikelijke bruin-rood.
Even wat ijzeren beugels verbuigen, berkehout tripel zagen-schuren en lakje bootlak over de polssteun en klaar!
Schakelaar is sloper ergens uit, de schroefjes ontbraken
. Gat in de beugel iets uitgeboerd, schakelaar er ingedraaid/geforceerd en met dikke Olbe industrielijn vastgezet.
Bedoeling is dat dit ding aan een beugel of iets dergelijks zwevend voor mijn testbaan komt te hangen.
Groet, Hajo