Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Veolia BR 189

Gestart door marklinfanaat zondag 26 juli 2009, 14:51:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Veolia BR 189
marklinfanaat
gast

Veolia BR 189
ik heb nog een roco br 189 railion staan, die wil ik graag omspuiten naar Veolia Br 189, maar welke kleur humbrol/revell moet ik gebruiken.

als het kan de kleurcode grijs van humbrol/revell en de kleur rood?

ik heb via brekelmans modelbouw waterdecals voor de veolia br 189 genomen, maar wil dat wel op het geribbelde gedeelte?
Re:Veolia BR 189
WillemV
gast

Re:Veolia BR 189
Goede waterdecals willen overal op. Gebruik microsol, maar wel eerst een proefstukje op een gewoon stukje styreen. Ik weet namelijk niet of de decals van Brekelmans bestand zijn tegen microsol. En het zou zonde zijn als je een goed gespoten model verpest met de decals.
Pak een paar goede foto's van het voorbeeld, en bepaal aan de hand daarvan de kleur die jouw het beste lijkt. De kleuren zijn (wat ik merk) vaak toch persoonsgebonden. Sommige vinden de kleur geel van strukton veel donkerder als andere, bijvoorbeeld. Als je zelf gaat zoeken naar de juiste kleur kom je waarschijnlijk de kleur tegen die jouzelf het beste lijkt.

Heb je trouwens niet ook nog zwart nodig voor de stelbalk?

Groeten en succes,

Willem
Re:Veolia BR 189
marklinfanaat
gast

Re:Veolia BR 189
ok, is er ergens een handleiding van aanbrengen van water decals? de kleur zwart lijkt me een beetje standaard zwart, het moeilijkste is de kleur grijs die zit tussen licht en beetje donker grijs
Re:Veolia BR 189
Kees-Jan
gast

Re:Veolia BR 189
Ral 7035 is die kleur voor het lichte grijs.

Rood is verkeersrood ral 3025 en zwart is gewoon karwei of gamma zwart.

handleiding voor decals aanbrengen: Klik

Kees-Jan


Re:Veolia BR 189
marklinfanaat
gast

Re:Veolia BR 189
heeft Revell/Hubrol ook RAL 3025/rood?
Re:Veolia BR 189
Kees-Jan
gast

Re:Veolia BR 189
Citaat van: marklinfanaat op woensdag 29 juli 2009, 00:07:46
heeft Revell/Hubrol ook RAL 3025/rood?

Ja het is van Revell uit de serie  in de 300.

Je moet even kijken of het nu 3020 of 3025 is. Voor de Ral aanduiding is het iig Verkeersrood.

succes.

Kees-Jan
Re:Veolia BR 189
marklinfanaat
gast

Re:Veolia BR 189
ik heb volgende kleuren gevonden

rood = humbrol 174

grijs = Revell 371

helaas niet in revell airbrusch variant, de humbrol en revell kan verdunnen? met welke verhouding en welk soort verdunner? sikkens m600 of thinner of terpantine?
Re:Veolia BR 189
Kees-Jan
gast

Re:Veolia BR 189
M600 kan maar thinner ook.

Mijn tip:

Ga een spuitbusje in de Ralkleur halen (zijdeglans)en boor met een 0,5 mm boortje een gat boven in de bus. Laat de bus een paar uur staan en boor daarna het gat op naar 3-5mm (tot het meeste gas ontsnapt is). Boor ook zo'n gat er recht tegenover. Je hebt dan heel veel verf voor bijna net zo'n prijs als de humbrol en je M600..............

Bewaren van de verf door over het gaatje een stukje tape te plakken.

Kees-Jan

NB wat ik hier schrijf over spuitbussen openboren is voor eigen risico (ik doe dit al jaren zonder problemen).