Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

C-rail ballasten, hoe te werk gaan??

Gestart door PeterBrz vrijdag 17 juli 2009, 11:11:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rail ballasten, hoe te werk gaan??
Ik zou graag eens een stukje c-rail proberen te ballasten (als uitprobeersel).
De ballast die ik heb is deze van busch (kleur voor c-rail).

Hoe ga ik nu te werk? Daarmee wil ik zeggen hoe de ballast aan het spoor plakken, eventueel wat verven?...

Thanx!
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Hoi Peter,

Kijk even op deze link: http://www.mist5.de/seiten/tipps/schottern/c_gleis.html

Groetjes

Mark
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Peter,

Ik heb zelf nog nooit met ballast gewerkt ( al liggen de zakjes ballast wel klaar voor als het zover is ).

Volgens mij kun je het beste de ballast langs je rails strooien en hierna met verdunde houtlijm de ballast vastlijmen.

Vaak zie je dat er gebruik wordt gemaakt van een injectie spuitje om de lijm tussen de ballast te laten lopen, ook lees ik regelmatig dat er een druppeltje afwas middel wordt toegevoegt aan de lijm ( hierdoor zou de lijm beter verdeeld worden tussen de ballast ).

Nogmaals ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het met mijn voorstel zou moeten lukken.

Hou ons op de hoogte in dit draadje en het liefst met foto's.

Succes,

Peter / degeluidsman.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
hmm die lijm is net het probleem, als je dee wat vedunt met water wordt het te vloeibaar.. (ok doe dan minder water erbij zeggen jullie :D ) akkoord.. maar toch blijft het nog te liquide vind ik..

we blijven proberen :D tips blijven welkom!

edit: wanneer je aan de buitenkant het overtollige ballast wil afwrijven (kleine borstel) heb je veel steentjes mee.. ik bedoel dus aan de zijkanten (buitenkanten) van de rails de ballast wegwrijven zodat de balken zichtbaar blijven
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
De lijm moet zeer dun zijn anders vlooit hij niet goed door de ballast heen.

Ik deze truck wel eens gedaan met het maken van ballast in wagons en het werkte prima.

Neem er wel de tijd voor, drogen van de lijm kan erg lang duren, als er dan nog iets los ligt kan je het bovenstaande gewoon herhalen.

Gewoon proberen gaat je vast lukken.

Peter / degeluidsman.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Als ge diene link in het begin volgt en goed leest is er toch geen probleem meer.  :?
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 17 juli 2009, 15:11:29
Als ge diene link in het begin volgt en goed leest is er toch geen probleem meer.  :?

Dan moet je wel de Duitse taal kennen :D

Peter / degeluidsman.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 17 juli 2009, 15:11:29
Als ge diene link in het begin volgt en goed leest is er toch geen probleem meer

misschien zijn er ook nog andere nuttige tips......  :wink:
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Alleen al als men naar de foto's kijkt moet je toch een heel eind kunnen komen toch?

Mark
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
De balast in een bakje doen, verdunde houtlijm erbij te doen, dan kun je de balast fijn aanbrengen zonder al te veel verlies,
daarna kun je nog een keer wat verdunde houtlijm eroverheen doen. Dit is niet noodzakelijk maar ik doe het wel altijd.

resultaat:

De bovnkant van de railstaven zijn al schoongemakt 8)
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Zo te zien heb je ook de rail staven roestig gemaakt, ook op de bovenzijde zit roest.

Heb je geen probleem met rijden ( kontakt vermindering ).

Peter / degeluidsman.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
hahahaha nee want ik heb het allang weggeveegd met railgum, deze foto is vlak na het verven genomen 8)
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
ziet er best wel goed uit :D
Dus de ballast mengen met de houtlijm, en daana op de rail plakken?
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Dat verklaart veel.

Het zag er al zo apart uit, het roestig maken van mijn rails moet ook nog gebeuren.
Maar dan ziet het er wel echt uit.

Peter / degeluidsman.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Citaat van: PeterBrz op vrijdag 17 juli 2009, 17:18:19
ziet er best wel goed uit :D
Dus de ballast mengen met de houtlijm, en daana op de rail plakken?
ja de zijkanten kan je gewoon "plakken" tussen de pico's eerst droog neerleggen en dan met een spuitje verdunde houtlijm ertussen doen
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Peter,

Beetje laat misschien, maar kijk maar eens bij mij op het draadje De baan van Ronald V. daar staat precies hoe ik de C-rails geballast hebt.

Hopelijk heb je er wat aan.

Succes verder.

Groet Ronald
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Om te besparen op ballast (we zijn en blijven Hollanders hè :wink:) heb ik eerst een laagje kurk tussen en naast de sporen gelegd en dan pas de ballast hier overheen gestrooid.


<boven en onder: kurk tussen en naast de rails>



<hetzelfde stuk spoor, nu met ballast>

Uiteraard is de ballast tussen de sporen niet vastgelijmd: het kan toch nergens heen. Naast de sporen is het vastgelijmd met verdunde houtlijm, vermengd met een druppeltje afwasmiddel.
Overigens is dit geen ballast van Busch maar van Conrad.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
thanx Gerard, inderdaad dat van dat kurk is een goed idee :D had het ook al zo in gedachten :D

Groeten, Peter
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Hé dat ziet er bekend uit ;-)

Ik gebruik dezelfde techniek. Zie HIER voor een voorbeeld, in dit geval toegepast bij M-rails :-)

Met dat verschil dat ik de ballast tussen de sporen wel vastlijm. Ik wil namelijk dat de boel zoveel mogelijk stofzuigerbestendig is...

Martijn
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Citaat van: Gerard op donderdag 13 augustus 2009, 23:40:46
Om te besparen op ballast (we zijn en blijven Hollanders hè :wink:) heb ik eerst een laagje kurk tussen en naast de sporen gelegd en dan pas de ballast hier overheen gestrooid.


Gerard is kurk dan veel goedkoper dan Ballast?

peter / degeluidsman.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Ik heb een keer 6 pakken kurken place-mats gekocht bij Ikea. In elk pak zitten 6 place-mats en ze zijn 3 mm dik. Ik heb geen idee meer wat ze gekost hebben, maar erg duur waren ze niet.
Helaas heeft Ikea ze niet meer.
Het scheelt in ieder geval een laagje ballast.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Hoi Gerard,

Ook ik heb de tussenruimte met kurk opgehoogd maar laat de ballast wel doorlopen tot de spoorstaven foto

Verder begint de baan er al heel mooi uit te zien, succes met de verdere bouw en ik blijf het volgen.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Citaat van: Jos op vrijdag 14 augustus 2009, 18:55:18
Ook ik heb de tussenruimte met kurk opgehoogd maar laat de ballast wel doorlopen tot de spoorstaven foto
Dat gaat bij mij ook nog gebeuren. Wat je op mijn foto's ziet was het eerste deel wat ik op deze manier behandeld heb. Het was dus toen eigenlijk niet meer dan een poging tot, eentje die goed afgelopen is.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Citaat van: Jos op vrijdag 14 augustus 2009, 18:55:18
Hoi Gerard,

Ook ik heb de tussenruimte met kurk opgehoogd maar laat de ballast wel doorlopen tot de spoorstaven foto

Verder begint de baan er al heel mooi uit te zien, succes met de verdere bouw en ik blijf het volgen.

Met vriendelijke groet,

Jos

Jos,

Dit is een mooie oplossing, ligt de ballast vast gelijmt of zoals bij Gerard los?

Mooie foto trouwens :D

peter / degeluidsman.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Nee Peter, de ballast wordt eerst uitgestrooid en in model gebracht en dan met een oplossing van boekbinderslijm en water ingedruppeld.

Mvg, Jos
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Citaat van: chrisdriessen op vrijdag 17 juli 2009, 17:14:54
hahahaha nee want ik heb het allang weggeveegd met railgum, deze foto is vlak na het verven genomen 8)

Heb je dan ook de binnenkant van beide railstaven schoongemaakt 8), daar maak je n.l. met de wielflenzen massa, zeker in bochten 8)

Mvg Gert
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Even een geintje tussendoor (:wink:): het voordeel van niet gelijmde ballast is dat je naderhand "iemand" nog eens kunt laten zien wat er gebeurt als hij een trein laat ontsporen op je baan:


<de ontspoorde trein>


<de sporen in de ballast>
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Daar had ik nog niet aan gedacht Gerard.

Het lijkt mij dus beter om het geheel te lijmen, wel jammer als je iets anders gaat bouwen je kunt dan de ballast weggooien.

peter / degeluidsman.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
men ballast ligt los , Waarom..? deze baan is tijdelijk dus naderhand men rails beschadigen bij het afbreken en dan is de ballast voor weg te doen. Lieverr niet. Maar iedereen zen keuze.
Gr kenny
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 14 augustus 2009, 19:57:15
Het lijkt mij dus beter om het geheel te lijmen, wel jammer als je iets anders gaat bouwen je kunt dan de ballast weggooien.
Dat is dus één van de redenen waarom de ballast tussen de sporen los ligt. Je kunt het bij een eventuele verbouwing opzuigen en naderhand weer gebruiken.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Nu weet ik het ook niet meer  :mrgreen: als het zover is dan zie ik wel hoe ik het doe.

De eerste zakjes ballast liggen in iedergeval klaar.

peter / degeluidsman.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Lijmen of los laten liggen: het heeft allebei zijn voor- en nadelen. Er zijn er veel genoemd in dit topic, de keus is dus aan jou.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Waarom zou je die ballast dan weggooien met warm water boven een zeef afspoelen en de ballast is herbruikbaar.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 14 augustus 2009, 21:10:35
Waarom zou je die ballast dan weggooien met warm water boven een zeef afspoelen en de ballast is herbruikbaar.

Weer wat geleerd :D

Bedankt voor de tip, ik hoop het te onthouden want er gaat wel een paar jaar overheen voordan de baan waar ik nu aan werk richting zonder gaat.

peter / degeluidsman.
Re:C-raim ballasten, hoe je werk gaan??
vorig jaar, (ja alweer lang geleden) heb ik mn baan ook her en der van ballast voorzien.
ik ging als volgt te werk:

een druppelflesje met een kwart houtlijm en driekwart water gevuld, dit schudden en even laten staan (schuimvorming)
Een oude glassex spuit voorzien van een bodempje (dun laagje!!) afwasmiddel en vervolgens deze zo ver mogelijk afgevult met water, om vervolgens te schudden en ook even te laten staan vanwege schuimvorming.
Intussen heb ik het ballastmateriaal uitgestrooid op de plek waar ik dit wou hebben, en de rails welke ik niet nat wou hebben afgeplakt met schilders afplakband (wit van papier weetjewel)
vervolgens met het afwasmiddel/water mengsel het ballastbed nat gespoten, even in laten weken, nog en keer ingespoten en vervolgens met het druppelflesje drupje voor drupje het ballastbed volledig volgedruppeld.  het resultaat na een paar uurtjes 25 graden stoken was bijzonder goed.
Naderhand nog een dun laagje los ballastmateriaal uitgeveegd over het inmiddels bijna droge oppervlakte gestrooid zodat dit echter zou lijken.

bij mij ging dit hardstikke prima, dus valt te proberen.


groeten,

Michel
Re: C-rail ballasten, hoe te werk gaan??
Zag op YouTube iemand met een leuke manier om C-rails te ballasten.

Je haalt het gewoon uit je eigen tuin, doet het in de oven en strooit het langs de rails. Daarna spuit je het in met een goedje van houtlijm en water.

Enfin; zie filmpje:


Erg leuke manier en ik vind het er ook goed uitzien  :thumbup:
Re: C-rail ballasten, hoe te werk gaan??
Eerst zeven, dan strooien.
Re: C-rail ballasten, hoe te werk gaan??
Dat is een keuze inderdaad, maar ik vond het een erg creatieve (en goedkope) oplossing  :)


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: C-rail ballasten, hoe te werk gaan??
Hey Peter,

Kijk eens naar deze link:

Je moet wel een airbrush hebben.
groetjes Christian
Re: C-rail ballasten, hoe te werk gaan??
Je kan tussen de rails de zaak ophogen met kurk of vol storten met ballast maar je kan ook de opstaande randen van de rails doen en dan gewoon door laten lopen over de grondplaat.Ligt er ook een beetje aan hoever de rails uit elkaar liggen.

Lijmen doen wij ook met houtlijm verdund en wat afwasmiddel.Verkanting is ook nog iets om over na te denken voordat je de boel vast gaat lijmen.Als het dan ligt is een keer met een airbrush erover om de rails roestig te krijgen wel mooi.De ballast zelf kan je dan nog wat bijwerken met een drybrush.

Harald & Alex

Re: C-rail ballasten, hoe te werk gaan??
Dit kan ook:



groet Tom
Re: C-rail ballasten, hoe te werk gaan??
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: C-rail ballasten, hoe te werk gaan??
Ziet er goed uit. Heb je meer info?
Re: C-rail ballasten, hoe te werk gaan??
Tom.

Dat ziet er goed uit alleen wat hoekiger als bij ons.Zeker niet verkeerd  :thumbup:

Harald & Alex