Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ik weet het niet meer.

Gestart door mikeloper donderdag 16 juli 2009, 19:50:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Ik weet het niet meer.
Hallo mede hobbyisten,

Ik heb al verschillende keren een baanplan hier neer gezet maar ik vond het uiteindelijk toch niks. Nu mijn nieuwe kamer gereed is en de plaats er is om te bouwen, weet ik nog steeds niet wat voor baan ik nou precies wil.
Dus daarom schakel ik de hulplijn in en vraag jullie om een idee wat misschien de gouden tip is 8)
Het is niet zo dat ik zelf de laatste tijd niks ontworpen heb maar ik kwam steeds niet uit en begon op nieuw.

Hier onder een afbeelding van de ruimte die ik mag gebruiken.


Oja misschien is het wel handig waar mijn voorkeuren liggen. Het liefst wil ik er een draaischijf in met een klein depot voor 2 stomers, verder een groter station van  3 á4 sporen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr Mike
Re:Ik weet het niet meer.
marklinfan
gast

Re:Ik weet het niet meer.
misschien moet je op zoek gaan naar een oud marklinboek.
in dat baanboek staat een l vormige baan in en die is denk ik wel wat voor jou.
ik heb hem als pdf bestand van 17 mb ik weet niet of je mail dat aankan.
het enige nadeel is dat die met m rails gemaakt is dus je zou wat aanpassingen moeten doen

gr marklinfan
Re:Ik weet het niet meer.
Aliebengalie
gast

Re:Ik weet het niet meer.
17 mb die je dan met rar of winzip kleiner maken kan , en dan in partjes maken om ze te versturen per mail , of rechtstreeks via msn moet toch ook lukken.

Mvg: alex
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2018

offline
Re:Ik weet het niet meer.
Citaat van: marklinfan op donderdag 16 juli 2009, 20:10:27
...ik heb hem als pdf bestand van 17 mb ...

Kan je er geen screenshotje van maken?
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ik weet het niet meer.
uitprinten en sturen met de post?  :mrgreen:
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:Ik weet het niet meer.
Ik heb het boek eens doorgebladerd wat bij het startpakket zat, ik heb ook wat geprobeerd hier aanpassingen in te maken maar het was net niet mooi genoeg.
En ik weet ook hele maal niet in welke hoek ik de draaischijf neer moet zetten. Bovendien wil ik er ook 2 wat langere opstel sporen hebben voor de rijtuigen van de toekomstige stoom maatschappij.

GR Mike
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ik weet het niet meer.
Mike ik heb alle railhobby's v.a. '78 en ik heb de kleinere lokdepots gemarkeerd dus die kan ik zo terugvinden. je moet wel in winrail oid je schema maken. Een draaischijf vond je eigenlijk niet bij deze kleinere depots. Persoonlijk zou ik je dat niet adviseren ivm je ruimte ((bijna) iedereen moet consessies doen...)
Als je wilt zoek ik ze op, scan ik ze in en mail ik ze even door. Nu niet want ik ben aan het werk. Laat even weten of een spec. land je voorkeur heeft.

gr michel
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2018

offline
Re:Ik weet het niet meer.
Zou je die mij ook direct willen mailen dan?
Zit met zo'n zelfde soort ruimte, vandaar!

Alvast bedankt!  8)
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:Ik weet het niet meer.
@ Michel, als je dat wilt doen graag. Ik wil Nederlands gaan rijden beschik momenteel over een BR 01 1053 met K1 rijtuigen (SSN stam gaat dit worden). Binnen kort wordt dit uitgebreid met de BR 23 van M*. De NS 1607 LRT + rijtuigen LRT, en een Panda set van Lima verder nog een BR 146 (startset) en nog wat metalen Silberlingen. en wat rangeer loc's.

Maar als ik dan geen draaischijf pak hoe moet ik dan de stomers draaien?
Het hoeft ook geen ingewikkeld baanplan te zijn, wil me misschien aansluiten bij Modelspoor Groep Venlo. en daar een module bouwen.

GR Mike
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ik weet het niet meer.
Je zou op je baan een keerlus kunnen inplannen. Ik zoek wel even naar met en zonder draaischijven zodat je ideeen kunt opdoen voor je ontwerp.

Groetjes Michel
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ik weet het niet meer.
Mike ik heb 10 pagina's gescanned voor je van 3 artikelen. Het zal je misschien helpen. ze staan op een rijtje (lokdepot 01 t/m 10) op:

deze pagina

succes, Michel
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:Ik weet het niet meer.
Zo Michel, ik heb de pagina's geopend en bekeken. Het zijn zeer mooie en leuke depots de eerste dus de kleine zonder draaischijf daar kan ik wel wat mee. Alleen mijn BR 01 10. heeft geen koppeling aan de voorzijde van de trein dus ik kan nooit met tender voorop rijden en een sleep rijtuigen voor de ketel hangen. Ik zal het zeker gebruiken maar ik heb zelf even zitten knutselen en er zit een draaischijf in. Het ontwerp is nog niet helemaal afgerond zie rechter kant.
hier een paar Screenshots.

Hier zie je de contouren van de baan.

Rood = niveau 0 = 0mm (van af de tafel gemeten.)
groen = niveau 2 = 170mm hoger dan rood. (dit omdat ik niet anders uit kom inde spiraal met de minimale doorrij hoogte van 90mm.)
Grijs = Niveau 3 = 150mm hoger dan groen en 132mm hoger dan rood.


Vanuit de rechter kant gezien. Je ziet hier moet ik nog een klim/daal spiraal in ontwerpen.


In totaal komen er 3 stations. 1 groot station 3 sporig + klein depot, en 2 kleine stationnetjes op de verschillende niveaus. Die zijn hier te zien.


Hier de 2 klim/daal spiralen. het stijging- en daling percentage ligt rond de 3,5%.


Hier nog even een plaatje van af de linker zijde gezien.

Commentaar is welkom.

GR Mike
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ik weet het niet meer.
Dat ziet er best mooi uit al!  :P  Ja die kleine depots zijn voor de tenderloks, omdat je BR01 zei dacht ik al dat je een draaischijf toch wilde.
gr Michel
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Ik weet het niet meer.


Als je marklin insider bent kun je dit soort baanplannen van de Duitse website plukken.
Re:Ik weet het niet meer.
marklinfan
gast

Re:Ik weet het niet meer.
ik heb het over een ander boek uit de jaren 70

Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:Ik weet het niet meer.
@ Maarten, Opzicht een leuk baan plan maar je moet hier altijd kop maken en je kan geen rondje rijden en altijd opletten wanneer je trein het kopstation binnen rijdt. En je kunt mooie lengtes rijden.
Maar nee.

@ Michel, ik krijg zoals je ziet er wel een draaischijf in alleen het wordt net zoiets als bij de SSN in Rotterdam die hebben ook een draaischijf voor te keren en hebben er geen directe loods aan. Dus ik kijk gewoon een beetje af bij het groot spoor wat zij daar hebben.

Maar ik moet in mijn baanplan de draaischijf aan de andere kant neer zetten dit omdat, ik met de spiraal nooit al op -90mm (vanuit grijs gezien) als ik pas half rond ben.
Maar er wordt nog aan gewerkt.

GR Mike
Re:Ik weet het niet meer.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Ik weet het niet meer.
Waarom geen poging tot het nabouwen (of benaderen) van de Schiefe Ebene te Duitsland. Stukje vals plat tussen Bamberg en Hof. Anders de Moselstrecke een leuke?

Die 01 kan je wel van een koppeling aan de voorkant voorzien, zo hebben ze ook diensten gereden.
Re:Ik weet het niet meer.
Citaat van: mikeloper op vrijdag 17 juli 2009, 11:36:01

Hier de 2 klim/daal spiralen. het stijging- en daling percentage ligt rond de 3,5%.

Commentaar is welkom.

Mike,

Als je rechts gaat rijden op je dubbelspoor kun je beter je klimspiraal andersom maken: stijgen via de boog met de grootste radius.

Gr, Ben.
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Ik weet het niet meer.
Hoi Mikeloper,

Deze heb ik ook voor je gedownload van marklin.



of deze?

Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Ik weet het niet meer.
http://www.maerklin.de/mm/

Daar staan veel voorbeelden van banen in. Mijn baan komt uit nummer MM_0108_Download. Dat is ook een baan met draaischijf.
Re:Ik weet het niet meer.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:Ik weet het niet meer.
Heren bedankt voor de reacties,

Ik ga toch mijn eigen baanplan uitvoeren.
Maar Laurent aan de voorkant van de 01 1053 zit geen unit voor een koppeling te plaatsen, en het is toch ook veel mooie om ketel voor te hebben.

GR Mike
Re:Ik weet het niet meer.
Citaat van: Maarten Marklin op zaterdag 18 juli 2009, 21:34:11

Hoi Mikeloper,




Hallo Mike,

Heb hier even naar gekeken maar deze heeft volgens mij te stijle helingen en raad je deze zeker niet aan zeker omdat je met stomers wil gaan rijden moet je toch veel rekening mee houden.

Maar las dat je eigen ontworpen railplan gaat uitleggen veel succes ermee met de bouw.

Groet Wim.