Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

oude roco sik

Gestart door Nurse zondag 12 juli 2009, 12:35:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
oude roco sik
Nurse
gast

oude roco sik
Via e-by heb ik goedkoop (tenminste, dat moet nog blijken :lol:) een roco sik gekocht. Mijn doel is om de sik om te bouwen naar 3 rail, daarnaast hierdoor wat kennis op doen over de techniek die bij onze hobby hoort. Ik heb al veel info over ombouw gevonden op dit en andere forums. Echter weinig over de binnenkant van een ouwe roco sik. Het is voor mij echt een probeerseltje, al doende leert men denk ik altijd maar. Ik heb al info over plaatsen van de sleeper, evt plaatsen van de sleeper in een wagonnetje erachter, verder hoop ik de sik ook digitaal te maken. Ik ga dit ook, met behulp van foto's , hier beschrijven. Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken en wie heeft misschien nog een handleiding liggen van een oude sik? 

Als dit lukt is de volgde klant een oude roco blokkendoos, dus..........

Het is me al gelukt om hem uit elkaar te halen en in elkaar te zetten, zonder dat ik onderdelen over had.  :lol:
Alvast bedankt!!
Re:oude roco sik
Nurse
gast

Re:oude roco sik
 :D
Oeps, via roco site de handleiding van dit model gevonden.
Re:oude roco sik
Lid sinds: 2023

offline
Re:oude roco sik
Bedoel je met een 'oude' sik ook nog de oude aandrijving en bodemplaat ?

Grt Peter
Re:oude roco sik
Nurse
gast

Re:oude roco sik
Ja, je kan niet door de cabine kijken, wordt geblokkeerd door de moter.
Re:oude roco sik
Spoorman
gast

Re:oude roco sik
In de oude sik heb je vrijwel zeker geen ruimte voor een decoder. Het beste is deze in een wagon te maken en daar ook de sleper onder te zetten. Het geheel met stroomvoerende koppelingen aan elkaar koppelen en klaar.

Let even op: veel oude sikken hebben de tandwielen los op de assen of deze zijn gescheurd. Dit door slecht kunststof.

Gr, Ben.
Re:oude roco sik
Nurse
gast

Re:oude roco sik
Bedankt, snap een beetje wat je bedoeld.
* Die wielassen heb ik bekeken, lijken nog heel, je kan ze wel verschuiven.
Is het noodzakelijk om die assen te vervangen voor wisselstroom?

Verder, als de decoder in de wagen achter de lok komt, moeten dan al de draden van de decoder door de stroomvoerende koppeling? Praat je dan over een 4 koppige stroomdoorvoerende koppeling, ik google ze op verschillede merken en winkels. :D

Verder heb ik evt een vervangende moter gevonden, echter ik wil het eerst zo proberen.
Re:oude roco sik
Lid sinds: 2023

offline
Re:oude roco sik
Is het niet handiger en goedkoper om een sik met nieuwe aandrijving te zoeken ? Zoals ben al aangeeft gaat de decoder er zo goed als zeker niet in passen, en om deze nu in een wagon erachter te plaatsen....

Bij een ' nieuwe' sik past alles er makkelijk in, en kun je ook de sleper eronder maken i.p.v. onder de eerste wagon.

Lijkt mij toch een leuker projectje....

Grt peter.

p.s. zo heb ik het gedaan;

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7220.msg249256#msg249256
Re:oude roco sik
tjoektjoek
gast

Re:oude roco sik
Hallo

Ik heb/had die sik ook. de kap is heel mooi maar de aandrijving waardeloos.

maar er zijn oplossingen, ken je deze site? http://www.gmens.nl/
ga naar ''NIEUWS EN AANBIEDINGEN'' en dan een beetje naar beneden.
mischien is dit wat?

Mvg Alex Everts Winschoten
Re:oude roco sik
Nurse
gast

Re:oude roco sik
binkie: je hebt gelijk, ik heb al een 3rail sik, laatste model van roco: ik zie dit project vooral om eens te kijken of het mij ook lukt. Misschien probeer ik wel een nieuwe moter.

bedankt allemaal
Re:oude roco sik
Lid sinds: 2007

offline
Re:oude roco sik
De aandrijving is echt heel beroerd en ik zou het beetje zonde vinden om er een nieuwe aandrijving voor te kopen. Voor de prijs van een oude sik plus een nieuwe aandrijving heb je een verbeterde Roco sik. Verder verkopen en een verbeterd exemplaar scoren zou mijn advies zijn.

SB Modellbau heeft trouwens een magnifieke aandrijving met Faulhaber voor de oude sik. Maar voor dat geld scoor je twee verbeterde sikken.  :P