Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

CS 1 Met koploper

Gestart door tombo dinsdag 30 juni 2009, 13:11:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS 1 Met koploper
tombo
gast

CS 1 Met koploper
hallo allemaal.

ondanks het mooie weer ik wil toch graag met koploper beginnen,
ik heb nu een cs1 ik heb begrepen dat ik daarmee koploper kan aansturen.

nu is mijn vraag kan ik gewoon een netwerkkabel in me cs 1 steken en dan aan me laptop verbinden?

graag zou ik ook iets van een handleiding hebben voor koploper
evt met een voorbeeld van een baan die ik dan stap voor stap kan na bouwen,
heb ooit al een keer met koploper gespeeld maar toen kwam ik niet verder dan wissels omzetten met de muis.

wie helpt mij verder

groetjes tom
Re:CS 1 Met koploper
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:CS 1 Met koploper
hallo Tom,
hier een site over koploper. heeeeel uitgebreid met animaties hoe je alles moet doen.
http://www.maliebaan.org/courses/

groetjes
Alexander
Re:CS 1 Met koploper
Als verbinding tussen de PC en de centrale gebruik je een crosscable.

Ook op de site van Paul Haagsma ( http://www.pahasoft.nl/ ) staat een beschrijving van een demobaan.
Zie: Dowwnload > Help-Files.

Mvg,
Peter

Re:CS 1 Met koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:CS 1 Met koploper
Hallo Tom.
Leuk dat jij nu ook gaat beginnen met Koploper.
Kijk ook even (Peter gaf de link al) naar de Aelderbaan van Chris Burgers, dit is een bijzonder goed geschreven stap-voor-stap bouw van een leuke demobaan voor 3 locs.

Veel succes en plezier met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:CS 1 Met koploper
hallo

daar kan ik al wat mee
denk dat ik voor de versie van chris burgers ga.
die heb ik gedownload moet hem alleen nog in koploper zien te laden.
ben er gisteren mee bezig geweest maar wilde niet echt lukken,

zo'n crosscable die kan ik gewoon bij de PC winkel halen?

groetjes tombo
Re:CS 1 Met koploper
Citaat van: tombo op woensdag 01 juli 2009, 08:45:15
zo'n crosscable die kan ik gewoon bij de PC winkel halen?
Die kun je gewoon in een computerzaak kopen.
En als je er bij vermeld dat het een kabel moet zijn voor tussen de PC en de centrale moet het helemaal goed komen.

Mvg,
Peter
Re:CS 1 Met koploper
redskin
gast

Re:CS 1 Met koploper
je kan ipv via een crosskabel ook je CS via een gewonen kabel aansluiten, maar dan moet je via je router gaan (en vergt iets meet zelf instellen)
Re:CS 1 Met koploper
hallo
dat is voor mijn helaas geen optie
want onze router staat in de meterkast en de treinbaan is op zolder.

maar bedankt voor het mee denken,
ik ga morgen zo'n kabel halen, heb koploper en de hulp progamma's gesdownload,

groetejs tom
Re:CS 1 Met koploper
Lid sinds: 2008

offline
Re:CS 1 Met koploper
Er zit toch zo'n kabel bij de Update  :shock: :shock: :shock: :shock:

uitgaande van het andere draadje waar je het over de update hebt (die van ESU neem ik aan)

die heb ik ook gebruikt om de CS direct op de pc aan te sluiten.
het enige waar je op moet letten is een firewall en dat soort dingen. de firewall blokkeerde bij mij ook de verbinding naar de CS.
Re:CS 1 Met koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:CS 1 Met koploper
Citaat van: tombo op woensdag 01 juli 2009, 16:13:48
hallo
dat is voor mijn helaas geen optie
want onze router staat in de meterkast en de treinbaan is op zolder.


groetejs tom

Hallo Tom,

hoeft geen probleem te zijn, als er al 1 netwerkkabel naar zolder loopt, koop er een 2e router bij sluit de netwerkkabel aan die vanaf de router in de meterkast komt op de 2e router, daar vandaan een netwerkkabel van de 2e router naar de computer en naar het CS1,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:CS 1 Met koploper
Spoorman
gast

Re:CS 1 Met koploper
Citaat van: wissels op woensdag 01 juli 2009, 18:03:21
koop er een 2e router bij sluit de netwerkkabel aan die vanaf de router in de meterkast komt op de 2e router, daar vandaan een netwerkkabel van de 2e router naar de computer en naar het CS1,
Mag ook een switch zijn, ?15 in de computerwinkel op de hoek. Klik. Ip adres krijg je dan gewoon uit de meterkast.

Gr, Ben.
Re:CS 1 Met koploper
Lid sinds: 2009

offline
Re:CS 1 Met koploper
Ik had ook geen zin om een tweede netwerkkabel door het huis te trekken dus heb ik een tweede netwerkkaart in de pc geplaatst voor het CS1 en die met een cross cable verbonden.

1 netwerkkaart staat op automatisch ip verkrijgen via router en die van het cs1 heb ik op een vast ip adres gezet. Let wel op dat het ip zoals vermeld in de beschrijving van het cs1 bij mij overeen kwam met de reeks zoals deze door de router werd afgegeven en dit dan problemen gaf met verbinden. Door een ander adres uit de duim te zuigen was dit ook opgelost.

Groeten

Ron

Re:CS 1 Met koploper
Ik heb zo een probleem gehad met twee kabels naar de bovenverdieping met ruimte voor 1 kabel. Toen heb ik een poortverdubbelaar ertussen gedaan. Zolang je 10 of 100 BaseT netwerk gebruikt is dit een oplossing. Je doet aan beide kanten een verdubbelaar erop. Bij de baan gaat er 1 naar de PC en 1 naar de CS. Aan de router kant sluitje 2 aansluitingen aan op de router. Voor 10/100BaseT worden slechts 4 van de aders gebruikt. Ader 1,2,3,6. De verdubbelaar gooit de aders 1,2,3,6 van de 2e kabel op aders 4,5,7,8 en aan de andere zijde omgekeerd. Hierdoor gaat er bij mij dus maar één kabel naar boven maar kan ik wel 2 apparaten aansluiten.

Klik Hier

Edwin
Re:CS 1 Met koploper
Spoorman
gast

Re:CS 1 Met koploper
Citaat van: Edwin op donderdag 02 juli 2009, 19:57:09
Toen heb ik een poortverdubbelaar ertussen gedaan.
Kan ook maar waarom niet gewoon een switch? Kost 15 euri en 2 poortverdubbelaars samen zijn duurder.

Gr, Ben.
Re:CS 1 Met koploper
In mijn geval wilde ik niet steeds de switch aan te hoeven zetten aangezien de verbinding niet continue aan hoefde te staan. Slechts af en toe een check voor updates of wat kopieren van dtv decoder naar computer of omgekeerd en dan continue de switch aan vond ik zonder van de stroom. Voor de modelbaan heb ik gewoon een oude hub tussen het netwerk en de pc en CS staan.

Edwin
Re:CS 1 Met koploper
hallo
ik heb de crosskabel gehaald
heb hem in de laptop gestoken en in de central station
maar er gebeurt niks de lampjes op op de CS branden wel.

heb nu in de handleiding gekeken maar daar staat alleen beschreven als je een computer hebt met windows xp en ik heb windows vista op me laptop staan,

ik heb niet zo heel veel verstand van netwerk verbindingen

wie kan me helpen om verbinding te maken

groetjes tom
Re:CS 1 Met koploper
Citaat van: tombo op vrijdag 03 juli 2009, 14:51:26
hallo
ik heb de crosskabel gehaald
heb hem in de laptop gestoken en in de central station
maar er gebeurt niks de lampjes op op de CS branden wel.

heb nu in de handleiding gekeken maar daar staat alleen beschreven als je een computer hebt met windows xp en ik heb windows vista op me laptop staan,

ik heb niet zo heel veel verstand van netwerk verbindingen

wie kan me helpen om verbinding te maken

groetjes tom

Tom,

'k ken de CS1 niet, maar ik weet wel dat bij de CS2 je de functie 'Gateway' moet activeren op de CS. Misschien zit die ook op de CS1?

Groet,
Rutger
Re:CS 1 Met koploper
Ik denk dat je problemen met IP-adressen hebt. Of je moet op je laptop en je CS handmatig een IP-adres invullen. Bijv. 192.168.1.10 voor de PC en 192.168.1.11 voor je CS. Alletwee als subnet 255.255.255.0 en dan moet het volgens mij werken. Ik heb hem zelf via de router dus dan heb je dit probleem niet.

Edwin
Re:CS 1 Met koploper
hallo

zoiets zal het wel zijn
was eigelijk van het idee van koploper afgestapt
maar ik wil nuu een schaduwstation gaan bouwen.
dat kan volgens een ander draadje uitstekend met koploper.

dus vanavond maar weer eens proberen,
iemand nog tips waar ik echt op moet letten?
groetjes tom
Re:CS 1 Met koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:CS 1 Met koploper
Heren Computerdeskundigen, graag even kijken naar het draadje van Tom in "overige digitale systemen".

Groet, Anne W