Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wiad grijper

Gestart door junior maandag 29 juni 2009, 09:17:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wiad grijper
Lid sinds: 2009

offline
Wiad grijper
Hallo,

Ik zie regelmatig dat er voor de Marklin kraan gesproken wordt over de WIAD grijpers. Heeft er iemand een idee waar deze aangeschaft kunnen worden.

Alvast bedankt voor de info.

Luc
Re:Wiad grijper
Lid sinds: 2007

offline
Re:Wiad grijper
Ebay, marktplaats en op beurzen.

Bij vakhandelaren iets minder geloof ik.

Dennis
ps: duur grijpertje ;)
Re:Wiad grijper
Lid sinds: 2006

offline
Re:Wiad grijper
Laatste keer dat ik deze te koop zag op ebay ging voor 75,00 euro weg. Ik vind de grijper van Märklin veel mooier en goedkoper.
Re:Wiad grijper
PeterBrz
gast

Re:Wiad grijper
Hallo,

Ik zou het graag eens hebben over zo'n wiad grijper.
Hoe valt deze mee? Kan je hier effectief stukjes korrel ofzo mee oppakken of is dit nogal lastig voor de grijper?

Graag had ik jullie ervaringen gehoord.

Groeten, Peter
Re:Wiad grijper
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Wiad grijper
Grijpertje van Wiad kan best lekker happen. Mijn ervaringen zijn prima, had op mijn vorige baan een bergje ballast liggen wat regelmatig van de wagons naar de "voorraadberg" en weer terug werd gehapt. Ook kleine boomstammetjes gingen prima.
Re:Wiad grijper
jeweve
gast

Re:Wiad grijper
Hoi,

Ik heb een Wiad knijper en 3 vrijwel identieke Noch knijpers, alsmede enkele Marklin knijpers.
De schaal van de Wiad past beter bij de 7051 kraan. De schaal van de Marklin knijper beter bij de nieuwe digitale Marklin kranen.
Beide knijpers zijn schaal-correct, aangezien ook in werkelijkheid enorme knijpers worden geproduceerd.
Enorm voordeel van de Wiad is dat je er heel goed en snel mee kunt werken.

Nog een verschil: de Wiad staat open als hij is uitgeschakeld, de Marklin is dicht als hij uit is geschakeld. Wat dat betreft is de Wiad dus modelgetrouwer.

De Wiad (en Noch) knijpers worden al 10-tallen jaren niet meer gemaakt en zijn erg gezocht.
Ik ben erg blij met mijn verzameling en wil ze zeker niet kwijt!
Re:Wiad grijper
barry1972
gast

Re:Wiad grijper
Roco heeft ook een grijper in zijn assortiment.

staat in de neuheiten catalogus, art. nummer = 46807 prijs = ?35,-

groeten barry
Re:Wiad grijper
PeterBrz
gast

Re:Wiad grijper
Al is de kans klein dat deze ook op 'n marklin kraan past, niet?
Re:Wiad grijper
jeweve
gast

Re:Wiad grijper
Citaat van: PeterBrz op woensdag 27 januari 2010, 16:30:39
Al is de kans klein dat deze ook op 'n marklin kraan past, niet?

Roco knijper past prima op de Marklin kraan, andersom gaat namelijk ook. Voordeel van de Marklin kranen is dat er fatsoenlijke stekkers nodig zijn, bij Roco is het zo'n frutsel mini-stekker. Alleen begrijp ik niet dat hij weer leverbaar zou zijn. Volgens mij is dat niet zo. De Marklin knijper is in ieder geval ook al meer dan een jaar uitverkocht (ik heb er nog al meer dan een jaar 1 in bestelling staan)


succes!
Re:Wiad grijper
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:Wiad grijper

Hij staat inderdaad nog in de lijst op de rocosite
Bij de beschikbaarheid staat dat het een 'neuheit' is en dat je hem bij de handelaar kunt 'vorbestellen'

Meine

Re:Wiad grijper
PeterBrz
gast

Re:Wiad grijper
hmm ik had het ook gezien, het zou natuurlijk wel een goed alternatief zijn tov die dure Wiad grijpers...
Maar is het niet zo dat de motor van deze grijper gelijkstroom is en dus niet past op Marklin?

Groeten, Peter
Re:Wiad grijper
jeweve
gast

Re:Wiad grijper
Citaat van: PeterBrz op woensdag 27 januari 2010, 20:55:54
hmm ik had het ook gezien, het zou natuurlijk wel een goed alternatief zijn tov die dure Wiad grijpers...
Maar is het niet zo dat de motor van deze grijper gelijkstroom is en dus niet past op Marklin?

Groeten, Peter

beste Peter,

de kleine grijper is eigenlijk geen alternatief voor de Wiad. Serieus wagens of installaties laden en lossen kan alleen met de Wiad. Daar is de marklin grijper gewoon te klein voor. Het vreemde van die Roco grijper is dat hij blijkbaar hetzelfde nunner heeft als de grijper die al lange tijd niet meer te krijgen was. Gooooogle maar eens, dan springen de 'ausverkauft' je om de oren.
Re:Wiad grijper
jeweve
gast

Re:Wiad grijper
Citaat van: PeterBrz op woensdag 27 januari 2010, 20:55:54
hmm ik had het ook gezien, het zou natuurlijk wel een goed alternatief zijn tov die dure Wiad grijpers...
Maar is het niet zo dat de motor van deze grijper gelijkstroom is en dus niet past op Marklin?

Groeten, Peter

is geen motor, gewoon electromagneet. Werkt op ~ en =.
Re:Wiad grijper
PeterBrz
gast

Re:Wiad grijper
Dus beter 'n Wiad dan deze van Roco?

Bedankt voor de uitleg allen
Re:Wiad grijper
jeweve
gast

Re:Wiad grijper
Citaat van: PeterBrz op donderdag 28 januari 2010, 21:34:41
Dus beter 'n Wiad dan deze van Roco?

Bedankt voor de uitleg allen


Als je serieus wilt laden en lossen: ja, Wiad of Noch knijper.
Als je een goedkoper happertje zoekt dat echt werkt, maar het niet wilt inzetten voor laden en lossen, dan is de marklin of roco happer prima.
Qua schaal past de Wiad of Noch het best bij de Marklin 7051/7651 en Wiad kranen. De Roco en Marklin knijpers passen goed bij de moderne Marklin en Roco kranen (die zijn wat fragieler).

Als je meer Wilt weten: zoek even op 'wiad' op het forum, er zijn meerdere draadjes over!

succes!
Re:Wiad grijper
PeterBrz
gast

Re:Wiad grijper
Ok bedankt voor de informatie :D
Ja gezocht heb ik genoeg hier :D alleen niet echt iets specifieks gevonden wat ik zocht :wink:

Groeten, Peter
Re:Wiad grijper
jeweve
gast

Re:Wiad grijper
Citaat van: PeterBrz op vrijdag 29 januari 2010, 13:20:17
Ok bedankt voor de informatie :D
Ja gezocht heb ik genoeg hier :D alleen niet echt iets specifieks gevonden wat ik zocht :wink:

Groeten, Peter

hoi Peter,

ik zie nu ook dat het betreffende draadje weg is. Waarschijnlijk gearchiveerd. Jammer, want het liet veel zien over de verschillende grijpers en knijpers, dezelfde vragen komen steeds terug.
Re:Wiad grijper
w67
gast

Re:Wiad grijper
Ik bevestig het verhaal van Jan-Willem. Ook ik heb een Noch grijpertje (uiterlijk en technisch gelijkwaardig aan de Wiad) en volg ze met regelmaat op Ebay.  Het zijn behalve leuke speeldingetjes ook leuke klassiekertjes om te hebben.

Willem-Jan
Re:Wiad grijper
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:Wiad grijper
In mijn jeugd heb ik een Wiad "geerfd" van mijn broers. Grandioos ding waarmee je zware gravel kon happen. Helaas ging hij ooit kapot en zelf opnieuw de spoel wikkelen mislukte.
Ongeveer een jaar geleden zag ik er eentje nieuw in doos op een beurs. Ik had als herintreder het besef nog niet dat het inmiddels een collectors item is. Als ik het me goed herinner ?85.....
Mocht ik hem weer tegenkomen, dan!

Groet,
Hugy
Re:Wiad grijper
pclignett
gast

Re:Wiad grijper
Hallo allemaal,

Kijk eens hier: http://www.sehling.net/shop/catalog/browse?shop_param=
Ik heb hem niet dus weet niet of hij inderdaad goed werkt.
Is wel duur maar misschien toch wel interessant om te weten.

Groet

Peter