Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wagon

Gestart door 3rail zaterdag 27 juni 2009, 22:32:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wagon
3rail
gast

Wagon
Hallo
Re:Wagon combinatie achter krokodil ????
Edward,

Of er veel DRG wagens achter een krokodil hebben gehangen waag ik te betwijfelen, Transit goederen verkeer van Duitsland naar Italië ging in die tijd via Oostenrijk, dat was na de "Anschluss" immers een deel van het Duitse rijk geworden. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de Zwitsers spoorwegen veel duitse wagens hebben gereden, maar ik kan me vergissen.

Je zou eens moeten kijken bij Liliput, zij hebben een redelijk assortiment zwitserse wagens tijdperk II.

Jan
Re:Wagon combinatie achter krokodil ????
Re:Wagon combinatie achter krokodil ????
Citaat van: JB op zondag 28 juni 2009, 11:34:38Of er veel DRG wagens achter een krokodil hebben gehangen waag ik te betwijfelen, Transit goederen verkeer van Duitsland naar Italië ging in die tijd via Oostenrijk, dat was na de "Anschluss" immers een deel van het Duitse rijk geworden. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de Zwitsers spoorwegen veel duitse wagens hebben gereden, maar ik kan me vergissen.

De Oostenrijkse Anschluss dateert van 1938 en heeft dus net 7 jaar geduurd. De Krokodil is een stuk ouder en tijdperk twee een stuk langer. Los daarvan denk ik dat het transitoverkeer door Zwitserland pas ophield bij het uitbreken van de oorlog.

@Edward, de machine was primair bedoeld voor goederenverkeer over de Gotthardroute. Volgens mij kun je er wagens van een groot deel van de Europese spoorwegmaatschappijen achter hangen met de nadruk op Zwitserse, Duitse en Italiaanse wagens.

Re:Wagon combinatie achter krokodil ????
Zit zelf ook met een idee om voor mijn toekomstige baan ( over een tijd pas) een excuus te vinden om de krokodil toch in het zuid duitse landschap te laten rijden  :)

Waarschijnlijk als excuus een soort van grens overschrijdend transport van het een of ander, maar wat dus is inderdaad de vraag...........

Hout wagons............??
Re:Wagon combinatie achter krokodil ????
Citaat van: henkv op zondag 28 juni 2009, 20:24:24
Citaat van: JB op zondag 28 juni 2009, 11:34:38
De Oostenrijkse Anschluss dateert van 1938 en heeft dus net 7 jaar geduurd. De Krokodil is een stuk ouder en tijdperk twee een stuk langer. Los daarvan denk ik dat het transitoverkeer door Zwitserland pas ophield bij het uitbreken van de oorlog.

Henk, zo had ik het niet bekeken. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat transit verkeer in die tijd niet of nauwelijks voorkwam en pas kort voor en tijdens WOII (Duitsland - Italië vv) op gang kwam. Mag ik wel aannemen dat in het toenmalige internationaal verkeer alleen rijtuigen/wagens in het buitenland waren aan te treffen ? Of reden lok's in die tijd ook al over de landgrenzen ?

Jan
Re:Wagon combinatie achter krokodil ????
Je bedoelt of wagens in het ene land werden volgeladen en pas op bestemming in een ander land weer werden uitgeladen? Natuurlijk, als de lading zich daarvoor leende.  Locomotieven zullen niet vaak hebben doorgereden en die elocs zeker niet.
Re:Wagon combinatie achter krokodil ????
Henk,

Weer wat geleerd, ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat grensoverschrijdend verkeer nauwelijks voorkwam, vandaar.

Edward,

Wat die wagentjes betreft kun je ook eens bij Brawa kijken, zij hebben ook veel tijdperk II spul, waaronder zwitserse wagentjes. En hoewel Brawa de naam heeft wat duurder te zijn dan bijvoorbeeld Märklin, valt dat in bepaalde gevallen ook wel mee.

Jan