Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Het tot de grens duwen

Gestart door Fedor woensdag 25 augustus 2010, 12:40:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het tot de grens duwen
In mijn zoektocht naar een hoekje in het huis waar ik een leuk baantje voor mezelf en de kinderen kan bouwen, heb ik mijn oog laten vallen op een stukje overloop van krap 2x1 meter.

Het lijkt me leuk daar een baantje te bouwen met teveel rails, waar we toch nog een leuk stukje kunnen rijden en rangeren. Omdat te realiseren - en ik ben al wel een eindje - werk ik veel in de hoogte.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met extreme stijgingspercentages en minimale doorrijhoogte (met en zonder bovenleiding) in tunnels. Uit mijn jeugd herinner ik me dat ik me zelden bezig hield met stijgingspercentages - die Marklin locjes konden vrij veel hebben. Dus: Hoeveel durf je te stijgen, met welk materieel?

Ik ben niet op zoek naar realisme, ik ben op zoek naar de grens. In de tunnels moet de loc er net onderdoor kunnen in een paar zonder pantograag, in eentje met.


Ik hou me trouwens aanbevolen als jullie leuke links naar te volle baanontwerpen hebben.
Re:Het tot de grens duwen
Ik hou (met m rails) een hoogte van 8 cm aan zonder bovenleiding. Dan kan ik er ook nog bij als er een trein ontspoort.
Met het stijgingspercentage heb je gelijk dat geeft meestal geen problemen, totdat je bochten te krap worden, je treinen te lang en je andere merken loc's gaat gebruiken. Vroeger op mijn vloerbaantjes was stijgingspercentage geen probleem dan nam de trein een aanloop en zoefde hij er overheen, maar met een langere trein met metalen m*-wagons geeft het toch de nodige problemen. Ik ben nu een nieuw baanplan aan het ontwerpen omdat mijn omgebouwde lima-koploper niet vanuit het schaduwstation op mijn baan kan komen. Dus nu, waarschijnlijk geen probleem, maar in de toekomst?

P.S. de grens is niet zo aan te geven, hangt van loc, trafo, soort rails, baanplan, lengte trein en stijgingspercentage af. Dus gewoon proef rijden en de grens opzoeken!
Re:Het tot de grens duwen

>> Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met extreme stijgingspercentages en minimale doorrijhoogte

Ik heb zelf net een mini-baantje aangelegd (1,50 bij 0,86 meter om precies te zijn, met 3 verdiepingen) en moest daar dus ook alle grenzen opzoeken.

In alle fora lees je het advies om niet boven de 2.5% - 3% te gaan. Dat is ongetwijfeld goed advies voor mensen met grote banen en lange ICEs.

Maar nood breekt wet. Dus ik ben flink gaan experimenteren...

Wat betreft de maximaal mogelijke stijging hangt het af van de locomotief (zwaardere locs klimmen beter, maar lange locs met veel assen verliezen weer eerder grip op plekken waar de rails omhoog of omlaag 'knikken').

Ik ben op een punt tot 8 procent gegaan. Noodgedwongen, want mooi staat het niet natuurlijk. Met kleine en middelgrote locs die 2-3 personenwagens of 5 goederenwagonnetjes trekken lukt dat. Maar de kans dat een loc blijft hangen is er toch wel, je voelt dat je aan de verkeerde kant van de grens zit.

Met 6.5% stijging op een ander traject (overigens in een scherpe R1 bocht) heb ik geen enkel probleem. In de toekomst hou ik het daarbij.

Veel belangrijker dan het stijgingspercentage is een vloeiend aangelegd begin en einde van het traject. Elke 'knik' moet je vermijden als je dit soort stijgingspercentages gaat gebruiken. Reken op millimeterwerk!

Overigens, in een tunnel zou ik niet boven de 6% gaan. Je kunt er immers niet goed bij zodra een trein blijft hangen...

Groet,

Oscar.
Re:Het tot de grens duwen
Dank je Oscar,

Ik ga uiteraard eens expirimenteren. Ik ben trouwens benieuwd naar het baanplan van je minibaantje.

Wie weet er trouwens een goede methode om je hellingen na aanleg subtiel bij te stellen? Want daar ligt denk ik een deel van de uitdaging.
Re:Het tot de grens duwen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Het tot de grens duwen
Citaat van: Fedor op vrijdag 27 augustus 2010, 14:52:32
Dank je Oscar,

Ik ga uiteraard eens expirimenteren. Ik ben trouwens benieuwd naar het baanplan van je minibaantje.

Wie weet er trouwens een goede methode om je hellingen na aanleg subtiel bij te stellen? Want daar ligt denk ik een deel van de uitdaging.


gebruik maken van draadeind met moeren? de moeren kun je altijd stellen.... :D
Re:Het tot de grens duwen
Fedor,

CiteerIk ga uiteraard eens expirimenteren. Ik ben trouwens benieuwd naar het baanplan van je minibaantje.

Hier is het baanplan - voor wat het waard is...
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24145.msg412860#msg412860

Citeer
Wie weet er trouwens een goede methode om je hellingen na aanleg subtiel bij te stellen?

Inderdaad, draadeind met moeren werkte voor mij ook heel goed. En om rails vloeiend van het vlak naar de steiging over te laten lopen: de aanlooprails een millimetertje krombuigen. Of zeg ik nu iets heel ergs :shock:?