Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Einde van Grischwald

Gestart door Kroko14253 maandag 22 juni 2009, 21:29:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
Citaat van: Henk K op woensdag 10 februari 2010, 09:25:03
Vraaagje: gebruik je dat ook? :)

Armsein of spoorboom gaat sneller naar beneden dan omhoog.

Mvg, Johan
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 09 februari 2010, 22:49:07
Bij de MBT print is de draaisnelheid per slagrichting instelbaar, heeft de Uhlenbrock dat  ook  :roll:

Ja. Tevens een wipfunctie instelbaar in 2 richtingen, tijd en slag, dus mooi uitdenderen van seinarmen en spoorbomen is instelbaar.

Gr, Ben.
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
De laatse software versie van MBT heeft ook de nadender functie aanboord.

Mvg, Johan
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
Hallo,

Ik heb gisteren de 2 andere, gebouwde servomodules getest en geen problemen gehad. Ik moet de handleiding nog wat aandachtiger lezen, details dus, zoals die zgn. wipfunctie. Dus met die wipfunctie wordt dat "nadenderen" bedoeld? Dat zou heel leuk zijn. Inderdaad kun je dat toepassen op armseinen (die komen bij te staan) Als ik een sein gebouwd heb, zal ik het wel eens testen.
Dat je de module zonder digitaal kunt instellen, was voor mij zeker een voordeel (had ik even overheen gekeken)

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 09 februari 2010, 22:49:07
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 09 februari 2010, 20:40:04
Citaat van: ATSF2 op maandag 08 februari 2010, 23:11:40
Hi Harry

Ik gebruik besturing uhlenbrock voor de servo besturing. Het dingetje kost 25 euro en kan veel.

draaisnelheid instelbaar

Hoi Jos,

De modules van MBTronik kunnen hetzelfde.  :D :D
Groetjes

Harry

Bij de MBT print is de draaisnelheid per slagrichting instelbaar, heeft de Uhlenbrock dat  ook 

Het instellen van de servo gebeurt bij MBT buiten digitaal om, je hebt dus geen digitaal nodig om alles in te stellen. Bijzonder groot voordeel.


Mvg, Johan

Ook de draaisnelheid is instelbaar. Het instellen kan dus met cv instellingen. Het gaat niet om het gelijk hier maar wat is op de markt beschikbaar en wat laat zich gemakkelijk installeren.

Voor de ene persoon is het eenvoudig buiten digitaal in te kunnen instellen. Voor de ander is het instellen via cv gemakkelijker

Persoonlijk vindt ik het extra werk voor het solderen te tijdrovend. Ik gebruik die tijd liever voor andere werkzaamheden

Zo had ik enige tijd geleden al o de website van MBT gekeken naar aanleiding van het draadje van Johan. De tip vond ik geweldig maar de bouwpakketten lagen me niet zo.

Het heeft me in ieder geval overgehaald tot het gebruik van servo's

Ik heb in  het verleden 18 wissel decoders van Viessmann gesoldeerd. Ook daar waren nauwelijks problemen mee. Een keer was er een IC stuk
maar voor 2,50 kocht ik in een elektronica zaak een nieuwe. Uiteindelijk heb ik toch weer kant en klare units gekocht

De wip functie kun je voor van alles en nog wat gebruiken. Bij uhlebrock is de frequentie, de duur en de slag instelbaar



Vleugel armsignaal
Waterkraan
overwegbomen oude type handbediend
wisseltongen  Met name de wissels die met de hand worden omgelsgd in het grootbedrijf
Brugdelen die open gaan

Een belangrijke toevoeging voor onze spoorbanen

Groet

Jos
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
Citaat van: ATSF2 op maandag 08 februari 2010, 23:11:40
Hi Harry

Ik gebruik besturing uhlenbrock voor de servo besturing. Het dingetje kost 25 euro en kan veel.

Die Uhlenbrock Servo's zijn hele mooie dingen!! Bij Jos (ATSF2) werken ze heel mooi op de brug om de wissels om te leggen. Ik ga ze in de toekomst ook zeker gebruiken bij verschillende dingen. Zoals Wissels, Seinen en overwegen.

Groeten Martin
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
Hallo,

Om kort samen te vatten:

Iedereen heeft zo zijn/haar voorkeur. Het is maar net wat je gewend bent.

Als je een servo voor het bedienen van overwegbomen wilt gebruiken, hoe kan ik dat het beste kan doen?
Kan dat met 1 servo, of moet je dan 2 servo's hebben, eentje voor elke spoorboom?

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 11 februari 2010, 20:24:17
Hallo,

Om kort samen te vatten:

Iedereen heeft zo zijn/haar voorkeur. Het is maar net wat je gewend bent.

Als je een servo voor het bedienen van overwegbomen wilt gebruiken, hoe kan ik dat het beste kan doen?
Kan dat met 1 servo, of moet je dan 2 servo's hebben, eentje voor elke spoorboom?

Groetjes

Harry

Hi Harry

Iedereen zijn eiegen voorkeur ben ik hellemaal met je eens hoor

Naar mijn idee is het beste 2 servo's te gebruiken. Op oude installaties worden de bomen met kabels vanuit een seinhuis bediend. De bomen werden los van elkaar naar beneden gedraaid.

Ongetwijfeld zullen er ook andere systemen zijn geweest, maar het ongelijk naar beneden draaien vindt ik mooi.

Jos
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
Hoi,

Bij mij zal er inderdaad een handbediende overweg komen met wachthuisje erbij. Bij 2 servo's kun je inderdaad de beide spoorbomen apart laten zakken en omhoog doen. Ïk start een nieuw draadje (zie hier) op voor info over hoe dit te realiseren.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
hoi harry.
het begint er steeds mooier uit te zien.
wou dat ik ook wat kon doen maar helaas de duim .
die kibri loods kraan is inderdaad wel mooi zag laats ook een zwitsers statsion gebouwtje van ze
groetjes bas
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
Hallo Harry,

vanavond eens voor het eerst je topic volledig doorgenomen. :o Je hebt een mooi thema gekozen. :D Je werkt juist en net, het siert uw project !!! :lol:

Mocht je tijd hebben om details foto's te nemen van je servo projectjes ?  We leren graag iets bij over servo's namelijk !!!

Succes en tot dan,

Steven.

Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
Hallo mensen,

@ Steven:

Dank u, dank u!!
Ik zal zeker foto's maken, als ik met de servo-inbouw aan de gang ga, en die hier plaatsen.

Nadat ik was teruggekeerd van de beurs in de Rijnhal, heb ik even de tijd genomen, om een "herstructurering" van de wegen te doen. Dit was nodig, omdat de (smal-)sporen naar de goederenloods ietsje hoger liggen dan de normaalsporen. Daarom heb ik besloten, ook de wegen maar op dezelfde hoogte te brengen. Dan hoef ik slechts een klein opritje te maken voor de overwegen.

Hier een foto:



Jullie missen waarschijnlijk de laadkraan al, die ik al had geplaatst. Die heb ik even weggehaald, maar zal op zijnoude plaats terug komen.
Het stuk, wat direkt voor het laadperron ligt, tot aan de eerste lichtgrijze lijn (vulmiddel, langs de rails) lag er al. De rest is aanvulling. Door het aangebrachte vulmiddel kunnen jullie ook zien, welke stukken toegevoegd zijn.
Het vulmiddel was nodig om de voegen dicht te krijgen. Dat wordt nog bijgewerkt, door schuren en verven. Ik zal de wegen grijs maken, en ook bepaalde stukken in een donkerdere tint. Dat geeft de ouderdom van het asfalt weer. Ook komen door het vulmiddel ook hobbels in het wegdek. Links onderaan, het witte deel, is de "oprit" naar het lager gelegen deel, vòòr het station. Die oprit zal dusdanig gecalmouffleerd worden, dat het nog nauwelijks zichtbaar zal zijn. Het grootste deel van het zichtbare spoor ligt tussen de kurkstroken. Bedoeling is, dat dit stuk voorzien wordt vulstukken, zodat het min of meer straatspoor wordt. Het zal in principe op dezelfde wijze worden gemaakt als de eerder gemaakte vulstukjes. Dat betekent ook, dat er een lang stuk middenrail moet komen.
Het achterste stuk is kaal gelaten, omdat hier straks de helling van het smalspoor komt te liggen.

roetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (wegdek geschilderd)
Hallo,

Vandaag heb ik alvast een begin gemaakt met het schilderen van de weg:



Ik heb gewoon de kurkplaat grijs geverfd. Boven is dat nog in grijs, onder heb ik het nabewerkt (drybrushen) met een lichtere kleur grijs. Om het wat te verdelen heb ik het nog extra met een vinger uitgewreven. Tussen de 2 stroken grijs komt nog een (smal-)spoor te liggen, Tevens kunnen jullie hier zien, welke delen ik net geballast heb. Morgen ga ik nog een stuk doen. Zo kan ik de resterende dagen deze stroken in het grijs zetten, en daarna weer met bruin behandelen. Onder, nog een detailfoto van de weg:



Hier kun je duidelijk de lichtere delen zien, onder andere is de rand lichter. Ik vind het er heel mooi uitzien. Misschien kan ik het nog met een beetje zwart (ook drybrushen) behandelen?? Wat vinden jullie?? Naast het spoor, en tussen de rails worden straks weer latjes gelegd.

Tenslotte heb ik de AJ-lantaarn geplaatst bij de kiosk.



Staat er netjes bij.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (servo-module gebouwd)
Hallo Harry,

Dat is weer een leuke update, bij ging het wat minder ivm. met beschilderen van m'n berg  :shock:

Succes verder.

Gr Einte
Re:bouw van diorama Grischwald (wegdek geschilderd)
Harry,

Leuk om je update weer te lezen. Ben benieuwd naar je servo's hoe die uiteindelijk gaan werken op je diorama. Succes verder.

Groet Ronald  :D
Re:bouw van diorama Grischwald (wegdek geschilderd)
Hallo mensen,

Vandaag weer een updateje van mij.

Naast het ballasten doe ik vaak iets anders, zodat het ballasten niet èèntonig werk wordt. Ik heb de afgelopen dagen met het gras gespeeld. Ik had een grasveldje van Noch gekocht. Hierbij zaten ook wat losse plukjes gras. Enkele daarvan, plus een paar strips gras (uit het veldje geknipt) heb ik naast de rails en tussen de bielzen, bij het stootblok gelijmd. Toen heb ik de ballast eroverheen gelegd. Kijk maar eens:





Ik vind het goed geslaagd. En jullie??
Rechts,komt nog een stukje gras, en langs het gebouw komt een pad. Als je goed kijkt, zien jullie, dat het gras ook tussen de ballast groeit. En op de bovenste foto groeit gras langs het muurtje van het laadperron.

Verder heb ik vandaag weer een stuk spoor in de ballast gelegd, en het tunnelportaal gebouwd. Achter het protaal komt een frame van houten latjes met een plankje, om de berg vorm te kunnen geven. Ik wil een gewone grashelling maken, met hier en daar een rotsblok. Hogerop zal wel een steile wand komen. Bedoeling is, dat dit deel dan los op het plankje gezet kan worden. Dit moet nl. afneembaar blijven, i.v.m. de maximale hoogte van het diorama in opgeklapte toestand.



Ik heb even het gordijn achter het portaal geschoven, maar hier zal te zijner tijd een zwart stuk karton komen. Aan het houten frame, achter het portaal, moeten ook nog 2 "hangers" komen. om de bovenleiding eraan te bevestigen. Tevens moet ik òf de muren, òf het portaal wat bijschilderen. Er zit een te groot kleurverschil in. Op de schuine rand worden nog tegels gelegd. Hiervoor ga ik, net als bij de perronrand te werk, alleen zal dit dan steengrijs worden.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (wegdek geschilderd)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (wegdek geschilderd)
Hallo Harry,

Dat stukje natuur om dat stootblok is erg mooi geworden, dat moet bij mij ook nog gebeuren.

Ondertussen zit er op mijn berg gras  8)

Gr Einte
Re:bouw van diorama Grischwald (gras en tunnelportaal gezet)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (gras en tunnelportaal gezet)
Hoi Harry, is wel heel mooi zo, vr gr Arie
Re:bouw van diorama Grischwald (gras en tunnelportaal gezet)
Hallo Harry,

Erg gaaf wat je allemaal uit je vingers weet te toveren, moet zegen petje af e strak allemaal.
Om de tunnelportaal vast te zetten met behulp van latjes kun je kijken bij de dioramabouw daar laat ik genoeg voorbeelden van zien.

Dus gaat je ook wel lukken om de tunnelportalen aan elkaar te zetten heb ik prikkers voor gebruikt even in de houtlijm werkt perfect.

Succes met de verdere opbouw.

Groet Wim.
Re:bouw van diorama Grischwald (gras en tunnelportaal gezet)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (gras en tunnelportaal gezet)
Harry,
Het ziet er weer super uit.
Ik zie dat je een mooi gedetailleerd perron maakt kleuren zijn daarvan ook heel fraai.

Welk ballastmateriaal gebruik jij?

Succes verder

Groet

Ronald
Re:bouw van diorama Grischwald (gras en tunnelportaal gezet)
Citaat van: Wim N op zondag 21 februari 2010, 22:32:12
Hallo Harry,

Erg gaaf wat je allemaal uit je vingers weet te toveren, moet zegen petje af e strak allemaal.
Om de tunnelportaal vast te zetten met behulp van latjes kun je kijken bij de dioramabouw daar laat ik genoeg voorbeelden van zien.

Dus gaat je ook wel lukken om de tunnelportalen aan elkaar te zetten heb ik prikkers voor gebruikt even in de houtlijm werkt perfect.

Succes met de verdere opbouw.

Groet Wim.

Wim,

Het portaal staat op zichzelf vast. Vast gezet met Bison Montagekit. Erachter komt een apart frame voor de rest van de berg. Het portaal staat dus NIET vast aan de latjes (straks).
Om de andere steunmuren goed te laten aansluiten, zie ik wel wat in je tip, om prikkers te gaan gebruiken.

Citaat van: M.user op zondag 21 februari 2010, 22:37:33
Harry,

Welk ballastmateriaal gebruik jij?

Groet

Ronald

Ik gebruik Heki 3172, bruine ballast. Axhteraf gezien, was dit nogal (helder) bruin. Een tip van iemand bracht mij het idee, de ballast eerst grijs te verven (drybrushen). Daarna heb ik met roestbruin weer geweatherd. Het resultaat is zeer mooi vind ik zelf. Kan nu even geen foto maken van de originele kleur van de ballast, en de kleur als het geschilderd is. Na het volgende weekeinde zal ik (als ik eraan denk) een fotootje maken.

Ondertussen heb ik bij het andere stootblok, bij het tunnelportaal, ook plukjes gras aangebracht. Bij deze is de groei nog iets hoger. Plaats wel een foto, als ik tijd vind.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (gras en tunnelportaal gezet)
Hey Harry,

Weer puik stukje werk!  :D  Ik zou alleen nog achter het stootblokje de rails nog aan de bovenkant voorzien van roest, immers daar wordt niet op gereden. Ach een klein detail mag ik toch wel zeggen???  :lol:
Voor de rest niets dan lof!

Succes

groet Ronald
Re:bouw van diorama Grischwald (gras en tunnelportaal gezet)
Ik sluit me bij mijn (voor)naamgenoot aan. Wat ziet dat er fraai uit allemaal. Vooral de foto van het stootblok is áf. Niet alleen het gras, maar ook de kleur van de rails en de ballast leveren een werkelijkheidsgetrouw plaatje op.

Succes verder.

Groet,
Ronald
Re:bouw van diorama Grischwald (gras en tunnelportaal gezet)
Ik sluit me aan giga mooi zeg! mijn complimenten Harry.
Re:bouw van diorama Grischwald (gras en tunnelportaal gezet)
Hoi Harry,

Je hebt het gras op de juiste plek en in de juiste proporties gezaaid. 8)
Ziet er mooi en realistisch uit zo bij het perron en stootblok.

Groeten,
Ton.
Re:bouw van diorama Grischwald (gras en tunnelportaal gezet)
Hallo,

Iedereen bedankt voor jullie opmerkingen en complimenten.

Citaat van: Varekamp op maandag 22 februari 2010, 22:40:41
Hey Harry,

Ik zou alleen nog achter het stootblokje de rails nog aan de bovenkant voorzien van roest, immers daar wordt niet op gereden. Ach een klein detail mag ik toch wel zeggen???  :lol:

Succes

groet Ronald

Ja, dat heb ik zelf ook al bedacht. Dat gaat dus nog gebeuren. Toch bedankt voor je reactie.

Ik heb de kleuren van de steunmuren aangepast. Ik heb het portaal wat donkerder gekleurd, en past nu beter bij de steunmuren. Verder heb ik de eerste latten tussen rail en weg gelegd en geverfd.

Wederom erg leuk, dat jullie het mooi vinden. Ik vind het zelf ook erg mooi. Had nooit gedacht dat ik het zoooooo moooi kan.  :D :D Voel me echt happy.

Groetjes'

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (gras en tunnelportaal gezet)
Hallo,



Foto van het stootblok bij de tunnel-ingang. Het is nog niet af, hoor! In de lege vakjes moet nog ballast worden gestrooid, en tussen het gras komt ook nog een beetje. Links en rechts, zal de steunmuur aansluiten.

Het volgende is een verhaal apart.



Om de nog lege ruimte tussen de rails op te vullen, ga ik in principe hetzelfde te werk als bij de kortere vulstukjes, die tussen de perrons liggen. Alleen ligt een deel in een boog, beide stukken zijn bovendien een stuk langer, en dat vraagt om een iets andere aanpak. Voor beide delen heb ik het volgende bedacht: In het gebogen deel (boven) heb ik de middenleider al aangebracht. Dit heb ik met een klein beetje lijm vast gezet. Natuurlijk heb ik, voordat ik het vast lijmde, een rood draadje eraan gesoldeerd. Vervolgens heb ik in beide delen stripjes 1 mm dik plastic op de bielzen gelijmd. Hierop worden dan voorgeschilderde strips hout gelijmd. De kleur komt overeen met de kleinere vulstukjes van eerder. Bij het lange rechte stuk lijm ik eerst 2 latjes op de kunststof strips, dan gaat de middenleider eraan en dan de andere 2 latjes. Die latjes zal ik overigens in stukjes snijden, om zo de aparte planken te imiteren.
Op de foto zien jullie ook, dat de ruimte tussen de rail en het wegdek ook al opgevuld is met latjes hout. Op de onderste foto zien we ook het ontkoppelrailtje, dat dezelfde kleur heeft gekregen als de vulstukken, straks. In de opening zit het lipje voor de handbediening van de ontkoppelrail. Hierin heb ik een gaatje geboord, om hier straks een verenstalen draadje in te steken voor de bediening via een servo. Als dat klaar is, en het werkt goed, zal ik hier iets overheen zetten, zodat de opening niet zal opvallen.

Dit weekeinde ga ik het laatste stuk spoor in de ballast leggen en schilderen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (voorbereidingen voor lange vulstukken)
Harry,

het ziet er weer top uit!
slim hoe je de aandrijving van de ontkoppelaar gaat doen. heel eenvoudig en dus (waarschijnlijk) razend effectief.
Re:bouw van diorama Grischwald (voorbereidingen voor lange vulstukken)
Ziet er mooi uit :) Ga zo door  :P
Re:bouw van diorama Grischwald (voorbereidingen voor lange vulstukken)
Hallo mensen,

Vanwege de lengte van de middenleider in het lange stuk bij het laadperron, moest ik deze opbouwen uit 3 stukken middenleider. Eerst heb ik de 3 delen apart bewerkt.



Bovenaan, de 3 aparte delen. Het linker en rechter deel hebben ieder een gebogen uiteinde, om de sleper te geleiden. Bovendien hebben deze stukken, en het middelste deel elk een schuin gevijld einde. Op de foto is dat wat moeilijk te zien. Midden, de 3 delen zijn aan elkaar gesoldeerd. Dat ging eigenlijk makkelijker dan ik dacht. Goed blank schuren, tegen elkaar leggen en vasthouden en van onderen soldeer toevoegen. Onder, een detail van een verbinding. Het is aan de bovenzijde (waar dus de sleper overheen gaat) wel blank geworden, maar dat is een kort stukje. Zwart verven lijkt me niet zo'n goed idee, de sleper zal wel vuil worden met het afslijpen denk ik zo. Rechts heb ik een rode draad aangesoldeerd die dan met de voeding wordt verbonden. Een korte test met een rangeerlokje toonde aan, dat de lok wel over de in de boog gelegde middenleider doorrijd, maar niet over de lange middenleider. De middenleider in de boog maakt dus ergens onder de latjes kontakt met de puko's in de rail, hoewel deze (nog) niet is aangesloten. Bij de lange stopt de lok overigens wel. Beide delen zullen met de baanstroom worden verbonden voor een veilig gestelde stroomopname.



Hier een foto van het opgevulde spoor, althans, het begin ervan voorbij de ontkoppelrail. Ook hier een afgerond einde, om de sleper te geleiden. De uiteinden moeten nog bijgeschilderd worden.



Een foto van het gebogen deel met een wielas. Vanwege de boog, zijn de latjes hier in stukken gesneden en vast gelijmd. Je ziet, dat de flens nog enige ruimte over heeft. De glanzende plekken zijn gedroogde lijm, en moeten dus even met matte lak geschilderd worden. De kleine spleet, onderaan, moet ik even opvullen. Dat kan natuurlijk niet zo blijven.

Verder heb ik vandaag weer een stuk spoor in de ballast gelegd, maar ben nog niet klaar. Morgen zal ik, denk ik, wel het laatste deel kunnen doen. Dan is dat klaar, moet dan alleen nog qua kleur aangepast worden.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (lange vulstukken klaar)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (lange vulstukken klaar)
Hallo Harry,

Jij maakt er wel erg veel werk van, om het mooi te krijgen.
Wel weer een leuke beschrijving hoe je het doet.

Gr Einte
Re:bouw van diorama Grischwald (lange vulstukken klaar)
Hoi,

Citaat van: Einte op maandag 01 maart 2010, 09:30:56
Hallo Harry,

Jij maakt er wel erg veel werk van, om het mooi te krijgen.
Wel weer een leuke beschrijving hoe je het doet.

Gr Einte

Ach ja, je moe er wat voor over hebben, om het zo mooi te krijgen, toch?? Ik wil mijn diorama zo mooi mogelijk bouwen en dan komt er zo het èèn en ander bij kijken. Oplossingen bedenken is leuk. Uitdenken en uitproberen, en dan ziet het er fraai uit.
Ja, de bouw van mijn diorama bestaat eigenlijk uit tientallen kleine projectjes, die dan samen het (hoop ik) zeer fraaie diorama gaan vormen. Eigenlijk kan ik niet wachten, tot het klaar is, maar dan zal het zeker erg mooi zijn.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (lange vulstukken klaar)
Harry,

dat ziet er weer super uit.

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grischwald (lange vulstukken klaar)
hoi harry,

knap hoe je werkt met de c-rails, vanavond eens je bouw doorgenomen en ik moet zeggen , er staan al een paar leuke plaatjes bij !

tot dan,

Steven
Re:bouw van diorama Grischwald (lange vulstukken klaar)
Gaaf zeg,heel mooi gedaan Harry. :wink:
Re:bouw van diorama Grischwald (lange vulstukken klaar)
Citaat van: caponordtraveller op maandag 01 maart 2010, 21:51:52
hoi harry,

knap hoe je werkt met de c-rails, ......

Steven


Eehhh, pardon????
Ik dacht, dat het toch wel duidelijk was dat ik K-rails gebruik, of hebben ze de naam veranderd??

De grijs/bruine ballast heb ik zelf gelegd en geverfd, hoor.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (lange vulstukken klaar)
Hallo Harry,

Dat heb je knap en strak gemaakt in je rails. Zo iets moet er bij mij ook nog komen maar dan bij een overweg , duurt nog wel even hoor  :lol:
Ik neem aan dat je draad gewoonweg aan de onderkant van de middengeleider kan vastsolderen ook bij een K-rails?

Groet Ronald
Re:bouw van diorama Grischwald (lange vulstukken klaar)
Hallo Ronald,

Ja, dat kan. Even blank schuren, beetje soldeer eraan (en aan draadje) en dan draadje aan middenleider solderen, gaat heel goed.

Voor een overweg kun je iets dergelijks ook maken.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (lange vulstukken klaar)
Hallo,

Nou, de vulstukken zijn nu klaar en geschilderd:



Het is heel mooi geworden. Het was wel een hele toer om het zo te krijgen, maar het resultaat is naar verwachting. Heb ook al een testritje met de 36331 Ee 3/3 gedaan en het lokje rijdt er netjes overheen.

Verder is het ballasten van het normaalspoor ook gereed gekomen. Ook dat ziet er netjes en verweerd uit. Hier 2 foto's:





Op de bovenste foto, vooraan, het tijdelijke aansluitpunt voor baanstroom en massa. Testen doe ik met een gewone analoge trafo. Als dat goed verloopt, pas dan ga ik op digitaal over. Ik moet nog een algehele test doen, over het gehele traject. Dat wil ik dit weekeinde doen en ook met enkele andere loks. Dan zal ik ook even mijn 6021 aansluiten.
Op de onderste foto een detail van een Engels wissel. Bij deze heb ik de ballast bewust grijs gelaten. Ik wilde een stukje vers geballast spoor hebben en dat heb ik bij deze wissel zo gedaan. Het contrasteert mooi met het overige deel. Nu dit allemaal klaar is, ga mij concentreren op de reeds aanwezige servo's.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
Hallo Harry,

Dat is een mooie update, ook een leuk idee, om te laten lijken of er een nieuw wissel licht.

Gr Einte
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
Hallo,
Draadje voor de eerste keer opgemerkt.
Ziet er allemaal netjes en verzorgt uit. kunnen we nog wat van bijleren!
Keep on going!
Groetjes Geert.
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
Hoi Harry.
Prachtig om te zien hoe het stations emplacement van Grischwald met iedere update "groeit"! 8)
Het lijkt net of het diorama, bij iedere update, steeds groter wordt maar dat is natuurlijk schijn!
Het ballasten van de rails en de fraai gemaakte overgangen, geven het geheel een werkelijkheids getrouw uiterlijk.

Veel succes met de bouw en op naar de volgende update. :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
hallo Harry,

dat ballasten heb je mooi en netjes gedaan, mijn complimenten.
met dat verse ballast vind ik ook erg mooi, dat zie ik vaak in het echt :wink:

ga zo door en veel succes!
groetjes Daniël
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
Wow, dit ziet er geweldig uit zeg....groot compliment !!!!!

Groeten en SUCCES !!

Hans.
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
Hallo Harry,

Hoe heb je dat hout gekleurd? Ik heb een Bouwpakketje van Moba art gekocht en deze is van blank hout. Men schrijft dat je het gewoon moet beitzen.

Gr Arnout.
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
Heel mooi Harry.

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
het ziet er allemaal weer supper uit harry of beter meschien handige harry :lol: :lol:
hierdoor krijg ik nog meer zin om ook weer met de baan verder te gaan en goed nieuws er begind wat leven in de duim te komen al is het nog niet optiemaal.

groetjes bas
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
Citaat van: sbbmarklin op vrijdag 05 maart 2010, 16:20:12
Hallo Harry,

Hoe heb je dat hout gekleurd? Ik heb een Bouwpakketje van Moba art gekocht en deze is van blank hout. Men schrijft dat je het gewoon moet beitzen.

Gr Arnout.

Hoi Arnout,

Gewoon geverfd!! Ik heb een mengsel gemaakt van roestbruin met wat zwart (heb geen exacte verhouding opgeschreven).
Over het bouwpakketje: ik denk, dat het fijner is, als je het eerst in elkaar zet en dan verft/beitst. Beitsen zal ook geen kwaad kunnen. Trouwens, ligt er natuurlijk aan wat je zelf mooi vindt.

Iedereen bedankt weer, voor jullie complimenten. Het doet mij vreugd, en ik ga stug door met bouwen. Jullie zijn zwaar onder de indruk van mijn activiteiten.  :D :D
Errug leuk!!

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
Harry.

Ik denk dat het inderdaad beter is als je het eerst in elkaar zet en dan verft/beitst.

We zullen zien. Eerst de rails afmaken en wat houtwerk. Dan gaan we weer verder met bebouwing.

Gr Arnout.
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (ballasten is klaar)
Hoi Harry, zo met de ballast en de slanke wissels ziet het er wel heel realistich uit, jammer dat de fotowedstrijd niet als thema "wisselstraat" heeft  :D , vr gr Arie