Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Einde van Grischwald

Gestart door Kroko14253 maandag 22 juni 2009, 21:29:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Einde van Grischwald
Kroko14253
gast

Einde van Grischwald
Inhoudsopgave

Pagina 1

#1               perronkappen 1e versie
#11             perronkappen 2e versie
#15             sporenplan/bovenleidingplan
#22             perronkappen/station
#26             gewijzigd sporenplan met reden waarom
#32             schilderen Engels wissel
#38             scenery tekening
#41             perronkappen vervuilen/verlichting
#47             verkeersviaduct

pagina 2

#55, 56       vervuilen goederenloods
#58, 64       schilderen/vervuilen station
#66             bouwen stationgebouw
#70             bloembakken
#73             sporenplan leggen; 1e test
#78             goederenloods met perrons
#96             rails roestbruin verven
#99             kurkplaten/rails leggen; 2e test

pagina 3

#102, 106   bouwen overspanningen bovenleiding
110, 115, 116
# 126          overspanningen klaar met doorvoerleidingmastje
# 135          testopstelling overspanningen, kurkplaten gelijmd, schakelpost gebouwd, tekening gewijzigd
# 143          wissels voorbereid op servo-bediening

pagina 4

# 150          positie gaatjes voor steldraad servo bij Engels wissel
# 152          rails gelegd, rytestje gedaan, tunnelportaal gepast
# 156          begonnen met perronbouw
# 163          perronkap verlengd met vulstukje voor ryweg
# 180          bouw opritje en kiosk
# 189          begonnen met ballasten

pagina 5

# 214          goederenloods en station vastgezet
# 221          ryweg voltooid
# 230          goederenloods van perrons geplaatst
# 238          bouw van MBTronik servo-module en getest

pagina 6

# 261          begonnen met wegdek
# 265          Plukjes gras gelegd en tunnelportaal gebouwd

pagina 7

# 305          inbouw servo's met elektronica
# 314          inbouw ontkoppelservo
# 322          Preisertjes geschilderd
# 331          Lantaarn voor Engels wissel gemaakt

pagina 8

# 351/364  Wilde bloemen gemaakt en geplant
# 376         Aanvang genomen met bouwen seintableau
# 383         Overspanningen voor bovenleiding in elkaar gezet
# 396         Emplacementlantaarns geplaatst

pagina 9

# 401         schakelpost/overspanningen geschilderd
# 406         proefmonster wissellantaarn gemaakt
# 422         eerste perron van Preisertjes voorzien en kap geplaatst
# 431         eerste portalen op het diorama gezet
# 435         begroeiing aangebracht en hekwerk gezet

pagina 10

# 453        begonnen met bloemenperkje
# 473        eerste rotsblokken gegoten van gips
# 483        begonnen met smalspoorstation
# 499        begonnen met vorm geven berg

pagina 11

# 505        nieuw bruggehoofd gemaakt
# 507        brug en tunnelportaal bewerkt
# 519        rotswand gemaakt
# 545        updateje berg en eerste rails in H0m station gelegd

pagina 12

# 550        wijziging smalspoor en wegen
# 561        berg-foto en rijtest smalspoor station
# 591        H0m station krijgt vorm

pagina 13

# 605        ballasten H0m en hellingprofiel gemaakt
# 633        begonnen met berghelling

pagina 14

# 653       begonnen met de steunmuur langs bergtraject
# 657       steunmuur aangepast met rotswand
# 663       masten voor H0m station gebouwd
# 691       onderdelen voor masten bergtraject gemaakt

pagina 15

# 700       eerste mast klaar
# 715       masten geschilderd
# 733       berghelling beplant
# 737       H0m overspanningen gebouwd

pagina 16

# 768       begroeiïng helling tussen tunnels vernieuwd
# 783       figuurtjes en berghelling afgemaakt
# 790       bovenleiding RhB station aangebracht

pagina 17

# 819       bomen, bospad en masten gezet
# 824       hekwerk bospad, verkeersborden en wissellantaarns smalspoor
# 839       achtergrond geplaatst

pagina 18

# 880      maken seinlantaarn
# 896      sluitsein is klaar

pagina 19

# 916      eerste armsein is klaar
# 932      alle seinen klaar voor inbouw

pagina 20

# 950      begonnen met bovenleiding
# 977      begonnen met laatste fase

Hallo mensen,

Dit weekeinde dan begonnen met de bouw van de perrons voor het station. Ik heb hiervoor als basis Vollmer 3562 gebruikt. Omdat de oorspronkelijke breedte van 55 mm wel erg smal is, heb ik de kap wat verbreed. Eveneens heb ik hiervoor delen uit deze bouwset gebruikt. IK heb meteen even een controle gedaan om de hart-op-hart afstand van de rails te bepalen en die wordt ongeveer 114 mm. Ik heb dan perrons van ongeveer 80 mm breed.



Een totaalbeeld van hoe het zal worden. Dit is de korte versie. Er komt ook nog een lange versie (2x zo lang als deze). Bij de uitgevoerde controle bleek overigens ook, dat het wat te hoog zou worden, dus het onderste deel van de palen (zo'n 6 mm) zal worden verwijderd.

Hier nog 2 foto's:





De witte delen zijn zelf aangebracht. Wat al te grote spleten zijn opgevuld met vulmiddel. Het geheel zal donker grijs of mat zwart worden gespoten. Bedoeling is ook, om lichte vervuiling aan te brengen. En na het verven kunnen de ruiten (dak) worden aangebracht. Perron bouwen op de ondergrond en dan de kap aanbrengen.

Groetjes

Harry

PS: hoe ik op deze vorm kwam?? Ik heb foto's van station Bern en daar hadden ze een dergelijke constructie.
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
ziet er mooi uit
leuk ook dat je zelf iets verbouwd
succes en ik blijf het hier volgen
groet robert
Re:bouw van diorama Grossquart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Ha die Harry.
Zozo, net het ontwerp grotendeels klaar en nu al de perrons aan het bouwen! :o
Maar ja, had ik al gezien, ook jij bent meestal met meerdere bouwwerken gelijktijdig bezig.
Ziet er weer heel goed uit en wordt precies zoals jij voor ogen had.

Succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo Harry,

Mooi gemaakt zo dat perron.
Ook fraai dat er een lichtkoepel/-raam inzit.
Dan is het, als je onder het perron staat, niet zo donker.

Groeten,
Ton.
Re:bouw van diorama Grossquart
hoi,

Bedoeling is, dat er ook nog lampjes onder de kap komen. Anders is het in de avond zo donker.
De perrons zelf bouw ik dan van plastic profiel/plaat. Zwitserse perrons waren vroeger niet zo hoog.
Voor de extra dakdelen heb ik overigens dakplaten van Auhagen gebruikt.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo allerseits,

Natuurlijk heb ik tijdens mijn vakantie niet stil gezeten voor wat betreft het ontwerp en bouw van mijn nieuwe plan. Ik heb het verder uitgewerkt en er is een nieuw item aan toegevoegd (d.w.z. wordt bekeken). Waarschijnlijk ga ik reeds gebouwde perronkap ietsje aanpassen, lees smaller maken, omdat die nu eigenlijk wel wat te breed is geworden. Binnenkort meer over de plannen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Ik ben benieuwd Harry, laat je ons niet te lang wachten??  :lol:

Groet Ronald
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Harry,

dat ziet er goed uit. Het is misschien wel leuk om hier ook een foto van het station van Bern te plaatsen.

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grossquart
Hoi John,

U wenst, ik plaats een foto van station Bern van vóór de verbouwing:



Links een stukje, rechtsboven is de hele perronkap te zien. Zo kwam ik op het idee, om de kap voor de nieuwe baan net zo te maken. Op de foto zijn enige details te zien, die ik ook op mijn baan wil hebben: perronkarren (links); stationsnaam-borden; oversteek voor perronkarren en de spoornummer-borden. (midden achterin)

Bern is in de jaren zestig geheel verbouwd en nu overdekt.

ik ben nu bezig met de bovenleidingsmasten en -overspanningen intekenen. Dat is nog op een plan in 1:10 gedaan maar wordt deze week op een plan in 1:5 opnieuw en nauwkeuriger gedaan. Het was even puzzelen, maar het is gelukt. Bedoeling is, dat ik rijdraden 0,5 mm doorsnee (sommerfeldt) ga gebruiken. Verder komen de masten ook van Sommerfeldt. De overspanningen zullen zelf gebouwd worden.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Harry,

prachtige foto met prachtige details. Veel succes met nabouwen, dit moet wel iets moois worden.

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grossquart
Ziet er veelbelovend uit. Ben erg benieuwd naar de verdere bouw
Re:bouw van diorama Grossquart
hallo mensen,

Ik ben bezig geweest met de perronkap. Het aangezette deel aan beide zijden is smaller gemaakt. Ik vond de originele (zie eerste post) wat te breed. Dat had namelijk ook een grote hart-op-hart afstand van de rails tot gevolg. Door de rand smaller te maken kan ook de hart-op-hart afstand kleiner worden.

Zie hier:


en


De rand is wel iets hoger geworden, en ik heb er, zoals jullie zien, een ronde hoek aangebracht. Het perron kan nu ongeveer 70 mm breed worden (tegenover 92 mm bij de oude versie). de lengte is overigens hetzelfde gebleven.
Nu nog een 2e bouwen. En dan beide in de verf zetten.
Het perron wordt ongeveer 8 mm hoog gemaakt.

groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Hoi Harry,

Je bent weer erg goed bezig. :D
Al is het maar een perronoverkapping, het gaat uiteindelijk om het geheel.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Ga je nu meerdere van deze kappen achter elkaar zetten?
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo Ad,

Deze korte is voor perron tussen sporen 4 en 5 (beetje omslachtig: kijk even in mijn draadje in de rubriek baanplan ontwerpen). Voor het perron tussen sporen 2 en 3 kan een langere versie plaats krijgen. Dat kunnen 3 van deze eenheden zijn.
Het is maar een perronkap, maar het begin is er. Ik bouwde de perronkap eerst, om de nieuwe railafstand tussen perrons te kunnen bepalen, en dat dan weer in het sporenplan te verwerken. Dat is nu goed gelukt. Zie het nieuwe plan in een update in genoemde rubriek.

De perronkap voor het smalspoor-station wordt een ander ontwerp en kan zo uit de bouwdoos worden gebouwd.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo Harry,

Wat een mooie fijne perronoverkapping, ziet er goed uit.
Ik wil voor mijn eigen baan ook nog zoiets bouwen.
Ik heb ook je idee voor een diorama/module bekeken,een erg leuk idee.
Ik wens je veel plezier bij de bouw.

Groeten Johan
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo,

Ben afgelopen dagen bezig geweest met het intekenen van de bovenleiding. Hiervoor had ik het railplan (gemaakt met Wintrack) gekopiëerd, zodanig, dat het nieuwe plan in schaal 1:5 is. Hierop heb ik de overspanningen ingetekend. In de katalogus van Sommerfeldt heb ik even de rijdraad-lengtes opgezocht die leverbaar zijn en deze ook ingetekend. Hierbij heb ik een kleine marge ingecalculeerd, d.w.z. ik heb de maat tussen 2 overspanningen iets kleiner genomen dan de werkelijke maat, omdat je tijdens het inbouwen niet onverwacht een net te korte maat krijgt. Vervolgens heb ik hier overheen overtrek-papier geplakt (aan achterzijde vastgezet) en hierop wederom de overspanningen en nu ook de rijdraden ingetekend:



Hieronder een detail van het smalspoor-deel:



Het wazige railplan komt door het overtrek-papier, dat er overheen zit. Met potlood heb ik de bovenleiding en overspanningen ingetekend. De getallen onderaan geven de toegepaste rijdraadlengte aan. Tussen C en D komt een zgn. Bogenabzug te staan, een extra mast om de bovenleiding netjes boven het spoor te houden. In tegenstelling tot in het normaalspoor-deel, ligt hier boven de Engelse wissel een rechthoek in de bovenleiding.
Ik heb hier een foto van het grootbedrijf, dus het kwam zeker voor. Het ruitje met balk erin, linksboven, geeft aan, dat hier de bovenleiding eindigt (in dit geval, vanwege de laadkraan verderop. (niet zichtbaar op dit plan)

In de handleiding, die ik heb gekregen staat veel informatie over de toegepaste constructie van de overspanningen bij de SBB. Er zijn globaal 2 verschillende basistypes. Die zijn op hun beurt weer onderverdeeld op breedte en deels constructie. Tijdens mijn vakantie heb ik in Thun foto's kunnen maken van oude overspanningen. Voor een deel waren hier verbeteringen aangebracht maar die heb ik dus genegeerd, daarbij rekening gehouden met wat er op foto's in de verschillende uitgaven van Loki staat.
Het was een heel gepuzzel om een goede opbouw te krijgen van deze overspanningen, maar ik heb van enkele details een detail-tekening gemaakt:



Zoals jullie zien zit het grote verschil in de breedte van de overspanningen. Maten zijn in mm. Ik heb al een beetje nagedacht over de volgorde van solderen, maar dat is nu eigenlijk nog niet aan de orde. Heb er wel een idee over. Ga nu elke overspanning in 1:1 tekenen, zodat ik deze als leidraad kan gebruiken bij de bouw.
De benodigde profielen zal ik bij Hassler bestellen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
goed voorbereid hoor
ik ben heel erg benieuwd
succes
groet robert
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Harry,

je bent het tot in detail aan het plannen. Prachtig, en zoals je weet is een goede voorbereiding het halve werk :D

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grossquart
Goede voorbereiding daar weet John alles van  :lol:

Altijd leuk om iemand met zoveel passie bezig te zien....complimenten, ziet er zeer mooi uit !!

Groeten,

Hans.
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Goed werk Harry, het ziet eruit alsof je er heel zorgvuldig over na hebt gedacht.

Ik ben echt benieuwd naar de bouw van de bovenleiding. Ik denk dat ik daar ook veel informatie kan uithalen voor mijn eigen modules die ik aan het bouwen ben.

Groetjes,
Menno
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo,

Ik heb nu 1:1 modeltekeningen van de verschillende portalen gemaakt. Hierop is de constructie getekend, zoals die moet worden en zijn de uitleggers getekend. Tevens heb ik een dunne lijn getekend met daarop (met een punt) waar een rijdraad moet komen. De uitleggers worden toch iets langer gemaakt dan nodig. Zo hoop ik dan niet voor verrassingen te komen staan. Maar je weet nooit.De tekeningen heb ik op een stuk karton geplakt. Zo kan het bouwen wat makkelijker worden. Overigens: de overspanningen zelf worden zelf gebouwd, met evt. voedingsleiding, masten, isolatoren en uitleggers zullen uit het assortiment van Sommerfeldt komen. De profielen die ik nodig heb, zal ik bij Hassler bestellen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Hoi Harry,

Met veel interesse volg ik dit draadje. Ik vind het geweldig hoe goed je je voorbereid.
Ik zal vast wat tips van je overnemen voor de bouw van mijn toekomstige eigen baan!!

Veel succes met de verdere voorbereiding en bouw!!!

Groet Jos.
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo,

Wat laat op de avond, maar ik ben lekker buiten bezig geweest met de andere perronkappen maken:



De rechtse hebben jullie al kunnen zien. De middelste en de linkse zijn degene, die ik vandaag gebouwd heb.
De linkse is de korte van de drie. Deze komt op het korte perrondeel tussen sporen 4 en 5. De middelste komt straks achter de rechtse, zodat deze dus 2 keer zo lang is voor tussen sporen 2 en 3. Vanzelfsprekend komt er ook nog een kap direkt aan het stationsgebouw.



Dit is het station waar ik het over had. Het heeft wat van het vroegere gebouw van Frutigen. Ik had even het nieuwe stationgebouw van Vollmer op het oog, maar dat vond ik eigenlijk toch iets te groot. Bovendien zou ik van dit gebouw een deel moeten weglaten, juist omdat het al groot is. (Vollmer Burghausen). Natuurlijk worden de moderne items weggelaten.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
hey
harry weet al waarom de middelste dus geen kopkanten heeft  :lol: :lol: :lol:lees het nu !!!
nogmaals complimenten
groet robert
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Harry,

de perrons zien er klasse uit.

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grossquart
Hoi,

Heb vandaag de kappen gespoten (grijs). Hoop, de komende dagen de kappen af te werken. Ga de palen en frame zwart maken en de randen, ik denk iets van heeeel donkerroodbruin of zoiets. Ik zie wel. Verder heb ik nu schakelposten (bovenleiding) ingetekend en voedingsleidingen. Alvast een opsomming van benodigd materiaal gemaakt, voor bestelling bij Hassler.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Hoi,

Heb ik gisteren in Houten wat rails gekocht, blijkt er na wat gepuzzel en gestoei met die railstukken de kruising niet te maken. Verantwoordelijk voor dit is de kruising, in combinatie met de Engelse wissels. Zoals jullie wel hebben gelezen, heeft Menno een "Hosenträger" gebouwd met K-rails wissels en kruising. Dat is wel te doen.
Met Engelse wissels gaat dit niet. Dat komt, doordat de boog van de gewone wissels helemaal doorloopt van begin tot eind. Bij de Engelse wissels zit er een recht eindstuk aan, voordat de eigenlijke boog begint. M.a.w. ik kan niet een stukje van de boog verwijderen van de EW, als bij de gewone wissel. Dat resulteert in verschillende hoeken: 2x 14 graden (Engelse wissels) = 28 graden, terwijl de kruising 22 graden is. Ik heb wat zitten puzzelen met korte boogstukjes. Het kan wel, maar dan krijg je ongeveer dit:


(ik hoop, dat het een beetje duidelijk is)

Tussen EW en kruising moet een soort correctieboogje komen. En dat resulteert in een spoor, dat totaal niet om aan te zien is, die 2 knikken in het spoor. In het onderste deel is het goed te zien. Of ik zou zelf een kruising moeten bouwen. Ik mag dan wel een goede zelfbouwer zijn, maar dit gaat me nog wat te boven. Dus heb ik het iets anders opgelost en het plan dusdanig aangepast, dat i.p.v. kruising nu een normaal spoor ligt (van zijspoor naar 4 en 5) en verderop eveneens een stuk spoor van 2 naar 3.
Deze wijziging is er een, met de minste aanpassingen voor het bovenleidingsplan. Wel heb ik nu een EW liggen in spoor 3, waar de zijlijn dit spoor kruist.

Zie hier het gewijzigde plan:



Op dit plan is nog niet de EW in spoor 3 opgenomen. Qua overspanningen wordt de meest linkse nu iets langer, maar die wordt even lang als een andere, die ik al getekend had.

De perronkappen zijn nu nagenoeg klaar. Binnenkort de ruiten er in zetten en ik heb al nagedacht over verlichting. Zal in ieder geval met LED's gaan gebeuren. Ga een proefprintje maken met 3 verschillende weerstanden erop en een LED en kijken, welke het meest geschikt is. Ik wil namelijk de LED niet al te fel laten branden.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Harry,

Ziet er goed uit, jammer dat je nu ook je bovenleidingplan moet aanpassen. Ben vandaag zelf ook aan het stoeien geweest met het aanpassen van wissels, in mijn geval slanke wissels, engelse wissel en een meegebogen waar het in moet uitlopen. Ook daar het probleem van een knik. Heel klein weliswaar, maar storend genoeg om eerst maar even verder te overdenken.

Vind je perronoverkappingen geweldig. Kan me herinneren een dergelijke W-vorm ook in NL wel eens gezien te hebben. Ben benieuwd naar hoe het verder gaat.

Succes
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo Harry,

Ziet er heel netjes uit hoor, je nieuwe baanplan! :D

Ja, die knik. Ik weet precies wat je bedoeld. Ik ben zelf ook bezig met een Hosenträger met Engelse wissel en ik kwam er ook vrij snel achter dat je vreemde knikken krijgt in het afbuigende spoor. Het is gelukkig maar een kleine knik en ik hoop dat het ook niet al te veel zal opvallen.

Voor een diorama zoals de jouwe is het inderdaad niet zo mooi.

Ik zal mijn resultaten wel eens laten zien als ik er ooit aan toe kom om de wisselcombinatie te bouwen :P

Groetjes,
Menno
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo,

Zoals gezegd, zijn de perronkappen nu zo goed als klaar. Er moet alleen nog een lichte verwering aangebracht worden en verlichting. Daarvoor wil ik LED's gaan inbouwen. Hoe en wat, moet ik nog even bekijken.



Op de voorgrong, het perron voor het smalspoor-station. Ook hier komt een kap te staan. Die moet ik nog bouwen, maar ik wilde even kijken hoe de lichte verwering uitpakte. Wat vinden jullie ervan?? Ik vind het wel goed uitzien. Dat de randstenen van het rechter deel wat lichter zijn, komt doordat ik bij deze eigenlijk teveel verwering aangebracht had, en deze weer deels met verdunner verwijderd heb. Probleem is nu alleen, dat de verwering op het linker deel nu een glans heeft. Dus even wegwerken met matte lak.
Voor de verwering gebruikte ik Tamiya x-19, een wattenstaafje en lapje om overtollig spul weer weg te vegen.
Oh ja, op het dak van de kappen heb ik bepaalde delen een donker tintje gegeven, als eerste stap voor verwering.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
zo harry dat kleurtje staat hem goed !!
top hoor
complimenten
groet robert
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Harry,

het ziet er prachtig uit.

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo,

Ik ben begonnen met het roestbruin verven van de rails die ik nu heb. Er komt nog veel meer, dus er is nog genoeg te verven. Aan de gewone railstukken valt niet veel te zeggen; de Engelse wissels wel. Een Engels wissel verven is niet eenvoudig, dus heb ik de wisseltongen uit het wissel genomen.



Links zien jullie de losse wisseltongen liggen. Van drie exemplaren overigens, 4 zijn alweer in het wissel gezet.
Met de wisseltongen eruit, is het schilderen van niet alleen de tongen makkelijker, ook andere delen van de wissel zijn makkelijker te doen. Zò haal je ze eruit:



Zet een kleine schroevendraaier onder het smalle deel van de tong. Houd de "geleider" tegen met een pincet of zo, en wip de tong voorzichtig los van de geleider. Via de onderzijde kun je nu de andere pin los maken, door hier met een puntig, maar niet scherp voorwerp tegenaan te duwen. Een klik volgt en de tong is los. Nu kun je de tongen schilderen, maar niet op de afgeslepen vlakken, want deze drukken tegen hun equivalent aan in de railstaven. Ook die stukjes schilder je dus niet (nog net te zien aan de onderste railstaaf).
Jullie zien ook, dat ik de puntstukken heb geverfd: metallic grijs om railstaaf te imiteren. Na het schilderwerk kun je eerst beter de tongen even met een Roco railgummetje over het loopvlak gaan. Dan heb je daar straks geen omkijken meer naar, als je de rails gaat leggen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Zo Harry, dat ziet er fantastisch uit!! :D

Erg handig ook, omdat ik dit binnenkort ook ga doen.

Groetjes,
Menno
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Harry,

perfecte uitleg en mooi in beeld gebracht :D

Het valt op dat de "roest" op de staven mooi mat is, welke verf heb je gebruikt?

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grossquart
Hoi allemaal,

Ik gebruik Revell 36183 Roestkleur.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Harry,

bedankt voor het antwoord, ben benieuwd naar de eerste foto's van je wisselstraten.

Groetjes en veel plezier met bouwen, John
Re:bouw van diorama Grossquart
Hoi,

Nou, dat duurt nog wel even, hoor. Ik moet nog wat rails hebben, dus dat moet ik eerst zien te versieren. Ik weet inmiddels ook wel (denk ik) waar ik de kurken platen vandaan ga halen voor de ondergrond.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo allemaal,

Kijk eens even hier:



Onderaan liggen de bij Hassler bestelde profielen voor de overspanningen voor de bovenleiding. Binnenkort ga ik een klein proefmonster bouwen om te zien hoe dat gaat, en of er problemen bij de bouw komen/zijn/ontstaan.Hiervan doe ik zeker in dit draadje verslag van.

Op de tekening kunnen jullie een indruk krijgen van hoe de baan eruit zou kunnen gaan zien. Het ging mij vooral om het linker deel, waar de tunnels staan. Boven de portalen kunnen schermen komen, die van oude railstaven gemaakt zijn (of oude bielzen). Langs de rand van de baan kunnen bomen/struiken geplant worden, om de overgang naar de achtergrond vloeiend te laten verlopen. Tekening is niet geheel op schaal of zo, hoor. Maar zo moet het ongeveer worden.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Harry,

je plan ziet er heel mooi uit, nu alleen nog maar even naar de praktijk omzetten :wink:

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grossquart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Ha die Harry.
Je hebt niet alleen talent voor de bouw van modelspoor, ook de tekening ziet er bijzonder goed uit! 8)
Mooi ontwerp en de tekening laat goed zien hoe jouw diorama eruit gaat zien.
Nog even de tekening inkleuren, en deze kan zo bij Märklin het grote banenboek in!

Veel succes en plezier met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo,

Citaat van: AlbertJan op zondag 13 september 2009, 07:40:28
Ha die Harry.
Je hebt niet alleen talent voor de bouw van modelspoor, ook de tekening ziet er bijzonder goed uit! 8)
Mooi ontwerp en de tekening laat goed zien hoe jouw diorama eruit gaat zien.
Nog even de tekening inkleuren, en deze kan zo bij Märklin het grote banenboek in!

Veel succes en plezier met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Dank je wel, Albert-Jan. Eenieder denkt van zich zelf, dat hij/zij niet zo goed is (vind ik dus ook), maar het kan beter. Ik heb het even snel getekend om te kijken hoe het is.

Nou, vandaag lekker bezig geweest met de perronkappen. Na wat experimenteren op een reststukje (waarvan ik vond, dat geen enkel stukje goed genoeg was), Ben ik toch maar met de daken aan de gang gegaan. Hoe vinden jullie dit:


Detail van de korte perronkap.



En beide kappen naast elkaar. Ik heb eerst met bruin gedrybrushed; sommige plekken wat nadrukkelijker als andere, en toen in de dakgoot wat groen gedaan. De palen van de kappen heb ik ook wat met bruin behandeld en daarna met matte lak afgewerkt. De randen zijn niet echt naar volle tevredenheid, maar kan ermee door.

Verder de verlichting aangebracht d.m.v. LED's. Ik heb de golden-white LED's gebruikt, die ik bij Joost besteld had. Elke LED is op een eigen plaatje gesoldeerd. De weerstanden heb ik berekend en deze komen onder de basisplaat te zitten, ook op een eigen printje. IK heb expres een grotere waarde gekozen, om het licht niet zo fel te laten branden. Mocht later de lichtkracht toch nog te sterk of te zwak zijn, kan ik de weerstanden zo vervangen. De LED-printjes zijn tegen het dak gelijmd, en zoals jullie op de eerstvolgende foto kunnen zien, wordt er een bol overheen gelijmd. (komen van kapotte lantaarns)



Het gele draadje is inmiddels al zwart geverfd, anders valt het geel te goed op van zowel boven als onder gezien. Op onderstaande foto zien jullie de LED-printjes tegen het dak gelijmd, nog zonder bol.



Om de draden niet al te veel te laten opvallen, heb ik stukjes kunststof buis onder het dak gelijmd. Hierdoor heen worden dan de draden getrokken, voordat ze aan de printjes worden gesoldeerd. De piepkleine LED's zijn nog net te zien.
Ik heb ze gewoon op het printje gesoldeerd en naderhand met een batterij en weerstand de polariteit bepaald en dat op het printje aangegeven. Bij de lange kap heb ik de LED's in 2 groepjes verdeeld. Beide groepjes worden apart op de voeding aangesloten (met weerstand natuurlijk)

Ga deze week beide bouwsets (station en goederenloods) wat weatheren.
Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Hoi Harry,

ik kom voor het eerst op jou draadje en zie leuke en handige tips.

Blijf je draadje volgen :D.

peter / degeluidsman.
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
ziet er heel goed uit
vind die bolletjes erg mooi geworden
en het weatheren is je ook goed afgegaan
complimenten
groet robert
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
Harry,

mijn complimenten, de perrons zien er geweldig uit.

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo Harry,

De perronoverkappingen zien er geweldig uit. Ben benieuwd naar de rest.

Groetjes,

Tighfield :D
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo,

Dank U zeer voor uw complimenten.
Ben nu bezig met wat experimenteren met het weatheren van reststukjes. Ik heb al goede resultaten geboekt. Nog wat perfectioneren en dan gaat het echte werk beginnen.
Bij de goederenloods ga ik eerst even bepaalde delen een nieuwe basiskleur geven en dan pas weatheren. Dit gebouw bestaat namelijk uit horizontale en verticale planken. Het geelachtige wit (huidige kleur) vind ik niet zo mooi, dus dat wordt een meer bruin-zwarte kleur.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Hallo,

Zie hier het viaduct, dat aan de linkerrand (zie sporenplan), in de weg zal komen:



Het is afkomstig van een oud diorama, dat ik ooit eens gebouwd heb. (nee, helaas geen foto's). Ik heb vandaag dat stoffige diorama mee naar buiten genomen. Daar heb ik het viaduct eruit gehaald. Ging nog makkelijker dan ik dacht. Het ligt nu in onderdelen in een bak. Het zal binnenkort een weatherbeurt krijgen, maar eerst zal ik het nog licht grijs in de voegen laten lopen. Dan de stenen wat donkerder grijs maken.

Bovenop staat een muurtje, dat ik geweatherd heb. Het rechter deel is behandeld. Het ziet er niet gek uit moet ik zeggen. Ga de bakstenen delen van de aanbouw bij de goederenloods zo behandelen.
Michel: bedankt voor deze tip.
Verf de stenen in de gewenste kleur; neem vloeibaar schuurmiddel (evt met een drupje grijs) en breng dat aan op het muurtje, d.w.z. in de voegen brengen. Laten drogen en dan met een tissue het droge schuurmiddel voorzichtig verwijderen.
De kleur van de stenen verzwakte niet zo erg als ik verwachtte. Dat is wel fijn. Ik had trouwens, om te proberen, de stenen niet geverfd, maar zo gelaten, dus ik had direkt het schuurmiddel aangebracht. Hieronder een detailfoto:



Hier heb ik overigens al wat extra verwering aangebracht met zwart en beetje wit (drybrushen)

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart
Perronkappen zien er mooi uit zo.
Re:bouw van diorama Grossquart
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:bouw van diorama Grossquart
ziet ere goed uit
inderdaad mooi verweerd
complimenten
groet robert