Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Einde van Grischwald

Gestart door Kroko14253 maandag 22 juni 2009, 21:29:45

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:bouw van diorama Grischwald (update 20-02-2011)
Citaat van: Kroko14253 op zondag 20 februari 2011, 19:20:11






Groetjes

Harry

Hallo Kroko (Harry)

Heb en zit nu nog steeds te genieten van je topic over de bouw van je diorama, kom zeker nog even van het op kleur brengen van je rails en ballast, ja dit ziet er veel beter uit en dus goed gelukt.
Compliment zeker een dikke tien.

Je zelfbouw bovenleidings masten mogen ook zeker gezien worden, net als de fietser op de bovenste foto.
Wat een details breng je aan en je scenery niks op toe te voegen gewoon doorgaan.

Ik ga weer even een paar pagina's verder kijken want loop aardig wat achter, kon niet wachten om een reactie te geven.

Succes en bedankt voor het plaatsen en daarbij ook voor het toevoegen van de uitgebreide bouwverslagen erbij, nogmaals grote klasse.

Groet Wim.
Re:bouw van diorama Grischwald (nieuwe update 25-04-2011)
Hoi Harry,

het ziet er weer geweldig uit :thumbup:

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Citaat van: Wasmi op dinsdag 26 april 2011, 01:02:50
Harry,

Maar wat ik nu zie lijkt me in het ecchie niet mogelijk, ik kan me natuurlijk vergissen, maar het lijkt me sterk dat de bovenleiding direct uit een trafohuisje wordt gevoed, zonder ook maar één schakelaar ertussen. Ook zo'n lange overspanning van het huisje naar de draden vind ik nergens op lijken, normaal komt de voeding toch binnen via een mast met daarop een hoogspanningsschakelaar?????

Walter

Walter,

De gedachte was, dat de schakelaar IN het trafohuisje was gehuisvest. Echter, bij nader inzien vond ik het toch niet zo geslaagd. Ik heb het dan ook vandaag aangepast, en ik hoop (ik ben er in ieder geval meer tevreden mee), dat je deze oplossing beter vind. Wat heb ik gedaan?? Allereerst de leidingen van het trafohuisje verwijderd. Omdat de voedingsleiding natuurlijk ook naar het andere einde van het emplacement moet, heb ik OP de geplaatste masten een isolator gezet en hierop de voedingsleiding verder getrokken. Toen heb ik een kabel van het trafohuisje (nu aan de voorkant) naar de voedingsleiding gelegd.



Vervolgens heb ik van restonderdelen en kleine isolatoren, 2 schakelaars gemaakt en die op 2 masten gelijmd. Ik heb een leiding tussen de schakelaar en de voedingsleiding, en een leiding tussen schakelaar en bovenleiding aangebracht. De schakelstang heb ik van een stukje draad gebogen en hieraan een stukje U-profiel gesoldeerd (als zijnde de schakelkast). Dit geheel heb ik toen aan de mast gelijmd.
Hieronder een foto met beschrijving:



Inmiddels zijn alle leidingen en schakelaars nu geschilderd. Ik vind het er nu veel beter uitzien.
Walter, bedankt voor je opmerkingen. Het zet je aan het denken naar een andere oplossing. En dat is, naar mijn idee, goed gelukt.

Citaat van: Perk op maandag 25 april 2011, 22:57:37
Een hele mooie update Harry, zeker de slagbomen vind ik erg geslaagd. Jammer dat hij waarschijnlijk niet omhoog kan. Maar als je hem gaat opdelen in twee kleinere is het dan niet een beter idee, om de slagboom aan de rechterkant van de weg te plaatsen? Daar lijkt hij wel omhoog te kunnen.
Succes!

Mvgr,
Ernst

Nu het verloop van de leidingen veranderd is, gaat de lange slagboom nu zeker wel passen. Ik hoef hem dus niet meer te delen. Gelukkig maar.  :)

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Hallo Harry,

Tot in de perfectie alles uitgedacht, meesterlijk.

Gr Einte
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Hey Harry!!!!

Geweldige oplossing , dat ziet er veeeeel echter uit zo. Vraag me alleen nog af of de leiding van het huisje naar de mast zo star zou zijn, of dat dat uit flexibele kabel wordt gemaakt. Je hoogspanningsschakelaar is prachtig!

Walter
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Hoi,

Ja, wat betreft het strakke ophengen van de draden:

Inderdaad, in het echie hangen de draden natuurlijk wat "doorgezakt". Ik heb bij het schakelpost voor het normaalspoor geprobeerd, om dat doorhangen zo goed mogelijk weer te geven, maar dat was niet zo'n succes. Er komen teveel knikken in het draad, dat ziet er niet uit. Daarom heb ik besloten, om de draden gewoon "recht" te trekken. Ook de diverse voedingsleidingen en andere hoogspanningsdraden zijn op die manier gelegd.

Ik heb net diverse borden op een paaltje gelijmd en na het drogen van de lijm geschilderd en verouderd. De hekjes zijn bijgewerkt en de lange slagboom is ook gereed, om op zijn plaats gezet te worden. Hopelijk kom ik daar morgen aan toe.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Hallo Harry,

Allereerst grote complimenten voor het prachtige diorama dat je aan het maken bent, echt top.:thumbup:
Maar nu mijn vraag, de schakelpost op de foto van pag.9 antw.401, waar heb je die gekocht of is het ook zelfbouw? (zou mij niet verbazen) Graag zou ik hier wat gegevens van hebben, evt merk en art.nr., b.v.d.

Ga zo door het is en blijft mooi werk van je.

Met vriendelijke groet,
Herman.
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Herman,



De schakelpost is een bouwset van Sommerfeldt, # 322. Je krijgt dan de bovenstaande "portaal". De trafo (rechts) zit er ook bij. Deze moet je wel zelf aan de mast solderen/lijmen. Solderen heeft de voorkeur. De (nep-)kabels aan de bovenkant heb ik zelf zo gemaakt, met de onderdelen die bij de bouwset zaten, maar ook enkele losse onderdelen. De overspanning en het portaal aan de overzijde heb ik zelf gemaakt. Daarvoor kun je ook onderdelen van Sommerfeldt gebruiken (mast # 318; de dwarsverbindingen zijn messing profielen, gekocht bij de modelbouwboer). De eigenlijke overspanning heb ik geheel zelf gebouwd, op basis van tekeningen.
De bouwset kun je bij de goede modelspoorwinkel wel kopen of bestellen. Ik heb de mijne moeten bestellen, maar dat heb ik meteen met een grote bestelling voor veel meer artikelen, die ik nodig had. Mijn modelspoorwinkel (Wentink, Arnhem) deed meteen mijn bestelling de deur uit en ik had alles binnen 3 weken binnen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Hallo Harry,

Volg als gast al een hele tijd je geweldig topic, ben sinds kort actief actief geworden op het forum en daarom wil ik je hierbij eerst complimenteren met een super mooie baanbouw, fijne details en heel veel mooi gemaakte zelfbouw!
Ik blijf dit topic zeker volgen!

Mvg Rene
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Hallo Harry,

Bedankt voor de info, ik kom zelf ook regelmatig bij Wentink in Arnhem dus dat zal geen probleem opleveren.
Ik ben binnenkort weer wat moois rijker op mijn baan (nog in aanbouw). :) :) :)

Bedankt en succes met je diorama. :thumbup:

Gr. Herman.
Re:bouw van diorama Grischwald (smalspoortraject is klaar)
Hallo mensen,

Ik heb vandaag zo ongeveer de laatste hand gelegd aan het smalspoorstation en wat borden betreft. Ik heb nog een wegwijzer en een haltebord voor de Postbus gemaakt en opgesteld. Hiervan heb ik nog geen foto, maar die houden jullie nog van mij tegoed. Verder een Läutewerk bij het wachthuisje gezet en nog een paar Preisertjes gezet. Ik heb ook al een paar wandelaars op het pad gezet. En een foto van een rangerende lok met de waarschuwingshekjes op de weg, zodat verkeer weet, wat er aan de hand is.



RhB Ge 2/4 rangeert met een restauratie-rytuig. Op de voorgrond, 1 van de 4 bedoelde hekjes.

Foto van de wandelaars, die onderweg zijn naar het uitzichtpunt.





Hier zien we het trapje omlaag, naar de overweg, en het wandelpad verder langs de rotswand (rechts). Op deze foto is nog net het bordje te zien met de naam van de tunnel erop.
Op een paar kleine dingetjes na (er kunnen nog wel wat Preisertjes bij) is de achterzijde nu klaar. Ik ga me nu richten op de verdere bouw van de voorrand, daar waar o.a. het seinhuis moet komen te staan. Ik ga eerst de seinen bouwen (van Weinert). Deze zullen ook met een servo worden aangestuurd. Ik heb zowel 2-vleugel ongekoppelde, als 2-vleugel gekoppelde seinen. Verder heb ik een Sperrsignal (weet iemand een goed Nederlands woord hiervoor?) en een rangeersignaal (in Zwitserland noemen ze dit sein een Sagebock). Enfin, jullie zien met de tijd wel, hoe deze seinen eruit zien. Alle seinen zullen met LED's verlicht worden.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Hallo Harry,

Het zijn de details die het hem doen bij jou diorama.
Mooi gedaan, ga zo door.
Eerste foto, geeft een mooie door kijk.

Gr Einte
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Hallo Harry,

Prachtig om dit telkens te lezen en wat ziet jouw baan er grandioos uit.
Je behoort in mijn ogen tot één van de grootste toppers hier op het forum qua bouwen.
Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat worden!
Ga zo door en ik blijf hiervan genieten. :-)

Groetjes,

Antal
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Hoi Harry,

de details zijn weer verbluffend B)

Is een "Sperrsignal" niet hetzelfde als een "Rangeersein"?

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
dit zier er fantastisch uit  8o

klein maar fijn zeggen ze wel eens. hier komt dat helemaal terug ;)

een kleine diorama en toch zo realistisch :thumbup:

gr john
Re:bouw van diorama Grischwald (wijziging kabelvoering)
Citaat van: Tilly op maandag 02 mei 2011, 23:14:57
Hoi Harry,

de details zijn weer verbluffend B)

Is een "Sperrsignal" niet hetzelfde als een "Rangeersein"?

Groetjes, John

Hoi,

Nee, zoals je op onderstaande foto kunt zien, zijn het 2 verschillende seinen. Het rangeer sein staat rangeren toe, of verbied het rangeren (als op foto) Het Sperrsignal staat naar mijn idee, bij het wissel, waarop een doodlopend spoor op uitkomt. Als getoond op foto, verbied dit sein dus het wegrijden van het doodlopende spoor. Wegrijden is toegestaan als de balk schuin staat.



Groetjes

Harry

Re:bouw van diorama Grischwald (begint met bouw van seinen)
Hallo mensen,

Zoals ik jullie al had verteld, heb ik de seinen bij Weinert besteld en gekregen. Het zijn bouwsets met messing gegoten en geëtste onderdelen. Ze zullen dus in elkaar gesoldeerd worden. Bij de bouwsets zitten alle onderdelen, die je nodig hebt. Naast de onderdelen voor het sein zelf, zitten er ook LED's bij, met weerstanden, en dun, gelakt (isolatie) koperdraad.



Dit zijn de onderdelen voor een 2-vleugel ongekoppeld sein. De diode moet volgens de beschrijving, parallel aan de LED geschakeld worden (Schutzdiode) Zij gaan hier uit van aansluiting op wisselstroom. Ik ga de LED's op een gelijkstroom-trafo aansluiten, maar moet ik deze diode dan toch aansluiten?
Binnenkort dus aan de slag met deze seinen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (begint met bouw van seinen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (begint met bouw van seinen)
Hallo Harry,

Ik denk dat de diode gebruikt wordt om het flikkeren op wisselstroom tegen te gaan, als je hem op gelijkstroom aansluit denk ik niet dat je hem nodig hebt ( ik ben geen electronica man ) maar voor de zekerheid zou je hem gewoon kunnen plaatsen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:bouw van diorama Grischwald (begint met bouw van seinen)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (begint met bouw van seinen)
Succes Harry, lijkt me wel een prielwerkje, maar dat is jouw wel toevertrouwd, vr gr Arie
Re:bouw van diorama Grischwald (begint met bouw van seinen)
Hallo Harry,

Dat wordt weer een klusje onder de loep  >:-D

Zal wel mooi worden jou wel toe vertouwd  :)

Gr Einte
Re:bouw van diorama Grischwald (nieuwe aanwinsten 07052011)
Hallo,

Hierbij mijn nieuwtjes, meegebracht uit Houten vandaag:



Een meer gedetailleerde beschrijving vinden jullie in het topic nieuwe aanwinsten. De Preisertjes in de aparte doosjes zullen een speciale plaats op het diorama krijgen, voor zover dat mogelijk is. Ik zal morgen een foto maken van de RhB goederenwagentjes. Ga zometeen de DVD over de Gotthardtunnel bekijken.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (foto's)
Hallo,

Ben vandaag even aan het fotograferen geslagen. Allereerst de goederenwagens in een trein, hier op de Bernina-lijn:



Zo zou een korte trein eruit kunnen hebben gezien. Voor zowel de RhB als voor de SBB gold/geldt: goederenwagons reden nog in grijze kleuren, maar de overgang naar bruin was al ingezet. Bruine RhB wagens zullen er zeker nog komen.



Hij is een klein beetje wazig, maar hij heeft zijn plaatsje gevonden, bovenaan de berg: de alpenhoornblazer. Edward (3rail) bracht een leuk idee naar boven: geluidsbron met een melodie van een alpenhoorn. Idee voor later. Wel leuk om te realiseren.

Verder nog 2 andere scene's:



Bij het wachthuisje is de wachter onderweg, om de slagbomen weer omhoog te brengen. Schijnbaar heeft hij bezoek, want er staat een fiets voor de deur. Ook is de bel te zien, die de wachter wijst op een naderende trein.



Wanneer komt de bus nou een keer?? Mevrouw maakt zich druk, meneer maakt zich totaal NIET druk, schijnt het.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (nieuwe aanwinsten)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (nieuwe aanwinsten)
Dat zijn weer mooie plaatjes van je diorama.

Leuk dat het je er iedere keer weer lukt om meer details toe te voegen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:bouw van diorama Grischwald (seinlantaarn)
Hallo,

zoals jullie wellicht weten, ben ik met de seinen van Weinert begonnen. Althans, bouwbeschrijving aandachtig doorlezen en je vertrouwd maken met de onderdelen. Nou zaten hier LED's bij, met pootjes. ik wilde wel eens kijken, of het mogelijk was, om die hele kleine SMD (bouwgrootte 0603) LED's in te bouwen. Zie hieronder hoe het gaat:



De eigenlijke lantaarn heeft een ronde opening voor de LED. (op de foto, bovenste lantaarn; is wat moeilijk te zien) Deze opening heb ik iets vergroot met een vijltje. Ik heb een LED genomen en daaraan koperlakdraad gesoldeerd. Het is wat lastig, zulke kleine vlakken, maar met een beetje oefening lukt dat wel. Hierna even een testje welke de anode en de kathode is. Aan de anode wordt een voorschakelweerstand (hier 1 kOhm) gesoldeerd. Weet ik meteen welke de plus is. Om de LED met draad nu zonder risico op kortsluiting in de lantaarn te zetten, heb ik bedacht, de LED op een klein stukje U-profiel (kunststof) te lijmen. Dit stukje profiel is net zo groot als de lantaarn. De LED past er precies tussen. Dat zien jullie rechts. Daarnaast heb 2 hele smalle en korte stukjes strip in de lantaarn gezet (linker/rechter rand; op de foto beetje moeilijk te zien)
De LED met profiel wordt straks in de lantaarn gezet en zo heb ik een fraaie lantaarn. Moet alleen nog even bezien, hoe ik de lantaarn nu aan de seinmast zet.
Verder zien jullie ook nog 2 lenshouders met de gekleurde lensen erin. Deze lensen zitten dus voor de lantaarn. Nu ik de lensen erin heb gezet, bedenk ik  ineens, dat het misschien beter eerst korte stukjes draad in de lenshouders had kunnen zetten. Maar goed. Ik moet nog 7 van deze lantaarns maken, dus ik ben nog wel even bezig.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (seinlantaarn maken)
 In een woord prachtig allemaal


gr Erik
Re:bouw van diorama Grischwald (seinlantaarn)
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (seinlantaarn)
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 17 mei 2011, 20:47:01
...die hele kleine SMD (bouwgrootte 0603) LED's in te bouwen...
...2 hele smalle en korte stukjes strip in de lantaarn gezet ...
...Ik moet nog 7 van deze lantaarns maken, dus ik ben nog wel even bezig...

Geweldig om te zien  :thumbup:
maar wat voor vergrootglas gebruik je... 8)
Re:bouw van diorama Grischwald (seinlantaarn maken)
Reinier,

je bedoelt het rytuig uit post 876??
Nee, zit geen verlichting in. Het ligt wel in de bedoeling hierin verlichting in te bouwen.

Citaat van: ernstcramer op woensdag 18 mei 2011, 14:42:59
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 17 mei 2011, 20:47:01
...die hele kleine SMD (bouwgrootte 0603) LED's in te bouwen...
...2 hele smalle en korte stukjes strip in de lantaarn gezet ...
...Ik moet nog 7 van deze lantaarns maken, dus ik ben nog wel even bezig...

Geweldig om te zien  :thumbup:
maar wat voor vergrootglas gebruik je... 8)

Misschien verbaast het jou (en anderen misschien ook wel) Ik gebruik GEEN vergrootglas. Doe alles met het blote oog.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (seinlantaarn maken)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (seinlantaarn maken)
Hallo Harry,

Knap dat je dat allemaal kan zien zonder voorzet lenzen etc.
Lukt mij niet meer   :(
Maar ja dat is de leeftijd  8o

Succes met je lantaarns  :)

Gr Einte
Re:bouw van diorama Grischwald (seinonderdelen voorbereiden)
Hallo,

Ik heb de onderdelen voor de verschillende seinen voor op het diorama voorbereid. Ze zijn nu klaar voor een verflaagje.
Het omvatte vooral het insolderen van enkele stukjes draad als lager voor andere onderdelen en soms stukjes buis als lager van de vleugels. Verder heb ik aan de achterzijde van de masten een buisje van kleine doorsnede gesoldeerd. Hier doorheen gaan straks de draden voor de lampen (LED's) Ik moet dus van de reeds gemaakte LED de weerstand eraf halen, anders krijg ik hem niet door het buisje heen.



1 Hier ligt het afsluitsein (Nederlands woord gevonden! :))Links, het vooraanzicht met de nog los ingelegde draaischijf. Deze draaischijf heeft een asje, dat aan de achterzijde uit de kast komt. Hieraan wordt dan de hendel met de trekstang aangesoldeerd (rechts naast de mast)

2 Hier liggen onderdelen voor een (on-)gekoppeld sein. Aan de vleugels zijn stukjes buis gesoldeerd. Deze buisjes houden de vleugel op de goede afstand van de mast. Onder gekleurde lenzen ligt het tegengewicht, waaraan de trekstangen voor de bediening komen te zitten. linksboven liggen 2 lantaarns, voorbereid voor inbouwen van de LED.

3 Hier liggen onderdelen voor het rangeersein. De vleugels liggen hier op de kop. Ook hier zijn stukjes buis aangebracht. Voor de ene vleugel dient deze tevens om de goede afstand tot de andere vleugel te houden, want de 2 vleugels bewegen straks tegen elkaar in. Er liggen ook 2 lenzen met een blauwe kleur. Als het sein klaar is, geeft het sein wit licht als er gerangeerd mag worden, en een blauw licht als rangeren verboden is.

In het bakje, bovenaan, liggen nog diverse andere onderdelen zoals ringetjes, vleugels en andere kleine onderdelen.
Het afsluitsein wordt zwart geschilderd, vleugelseinen rood/wit en het rangeersein blauw/wit. Voor de achterzijde van de mast en vleugels kom ik, op foto's, zowel rood/wit als blauw/wit en grijs tegen. Ik denk, dat ik de achterkant van de  vleugelseinen grijs zal maken, en het rangeersein blauw-wit. Omdat deze op veel foto's ook blauw-wit lijkt te zijn.

Zoals gezegd, ga ik binnenkort de onderdelen schilderen, en dan kan er met het in elkaar zetten worden begonnen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (seinonderdelen voorbereiden)
Hallo,

Vandaag nagedacht over hoe ik de lantaarns aan de mast kan zetten. Na veel denkwerk ben ik eruit gekomen, en het is eigenlijk relatief eenvoudig. Eerst met een originele lantaarn, en met los gemonteerde lenshouders cq vleugels de positie van de lantaarn bepaald en met een dikke stift gemarkeerd. Vervolgens heb ik in de mast een inkeping gezaagd. Hierin heb ik een stripje messing (0,5 mm dik) gesoldeerd. Toen heb ik in dit plaatje een inkeping aangebracht met een slijpschijfje in de miniboormachine. De overige lantaarns heb ik voorbewerkt (de reeds aangebrachte opening is vergroot met een vijltje) en de stift, onderaan de lantaarn ingekort. De mast heb ik een "derde handje" geklemd. De lantaarn met een pincet tegen de opening in het plaatje houden en tegelijkertijd soldeer erop, en vast zit je lantaarn.



Hoewel in liggende positie op de foto, is duidelijk te zien, hoe de lantaarn nu aan de mast bevestigd is. Op de foto zijn ook de buisjes voor de draaddoorvoer goed te zien. Deze zitten hier aan de zijkant. (omdat aan de achterkant (en voorkant) treden zitten, om in de mast te klimmen. De mast is nu zover voorbereid om hem te verven. Nu de andere masten nog doen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (rangeersein bijna klaar)
Hallo,

Vanmiddag ruim 3 uur bezig geweest, om het rangeersein (zgn. Sagebock)in elkaar te zetten. het mechaniek heb ik met ringetjes vast gesoldeerd. En dar zat het hem nou in: die verdomd kleine ringetjes aan de asjes solderen vergt nogal wat geduld. Nou heb ik best veel geduld, maar op een gegeven moment houdt het op. Ik denk, dat ik de andere seinen probeer met een klein beetje lijm in elkaar te krijgen.
Enfin, het geheel werkt nu vrij goed. Het is met de hand goed in de beide standen te zetten. Ik moet alleen nu nog de LED inbouwen en de draden door het buisje halen.



Links: toestemming voor rangeren; wit licht.
Midden (achterkant) en rechts (voorkant): rangeren verboden; blauw licht.

Zowel voor als achter zit een blauwe lens voor de lantaarn. Er zit nu nog 1 schakelstang voor de bediening. Straks bij de definitieve montage op de baan, zal ik de andere stang, die door de schakelkast onderaan de mast loopt, aanbrengen. Deze zal dan via een verbinding met de schakeldraad van de servo verbonden worden.
Ik ga nu eerst alle LED's klaar maken voor inbouw, en dan pas met de overige seinen verder gaan.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (rangeersein bijna klaar)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (rangeersein bijna klaar)
Hoi,

Dat ziet er mooi uit!! :)
Wat een werk gaat daar in zitten.
Maar het resultaat mag er dan ook zeker zijn :)

Mvg
Falco
Re:bouw van diorama Grischwald (rangeersein bijna klaar)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (rangeersein bijna klaar)
Hoi Harry, wat een apart sein, heb ik nog nooit gezien in het wild  :D. Het lijkt me inderdaad wel een priegelkarwei, maar het eindresultaat is weer top  :thumbup:. Ik ben benieuwd als ze geplaatst zijn op het diorama, vr gr Arie
Re:bouw van diorama Grischwald (rangeersein bijna klaar)
Harry,
Dat ziet er weer mooi uit. En blijkbaar heb je ook nog tijd gevonden de verfkwast erover te halen.

Dat we nog mogen meemaken dat zelfs voor jouw het priegel-soldeerwerk teveel wordt  :O

Zonder gekheid, ik hoop dat er een lijm is die het aankan. Het zijn maar kleine puntjes waarop het moet houden en er komt regelmatig (een beetje) kracht en beweging op...

Succes!
Re:bouw van diorama Grischwald (rangeersein bijna klaar)
Wat een prachtig Diorama heb je al gemaakt!
Echt pure vakmanswerk.

Ga vooral zo door!

~Elden
Re:bouw van diorama Grischwald (rangeersein bijna klaar)
Toch steeds mooi om te zien hoe gedetailleerd je te werk gaat!
Heel erg mooi die mast.
Groeten Jake
Re:bouw van diorama Grischwald (rangeersein bijna klaar)
Hoi Harry,

Ik vind dat je een geweldige diorama aan het maken bent , ik volg met belangstelling je werk. Ik ben zelf met de bovenleiding bezig, Sommerfeldt SBB, ik was van plan om de masten ongeschilderd te laten omdat ze in het echt ook uit verzinkt materiaal bestaan, maar nu ik ze bij jouw geschilderd zie ga ik twijfelen welke verf gebruik jij?

groetjes Martin.
Re:bouw van diorama Grischwald (rangeersein bijna klaar)
Citaat van: dolphin op dinsdag 31 mei 2011, 20:07:59
Hoi Harry, wat een apart sein, heb ik nog nooit gezien in het wild  :D.
vr gr Arie

Arie,

Ja, die Zwitsers hebben wel enkele specifieke dingen, o.a. dit sein. Ik had ook een ander rangeersein op het oog. Dat is een soort klapschijf, maar ik vond deze mooier. Bovendien zou ik de klapschijf helemaal zelf moeten maken.

Citaat van: oosterom op donderdag 02 juni 2011, 12:48:20
Hoi Harry,

Ik vind dat je een geweldige diorama aan het maken bent , ik volg met belangstelling je werk. Ik ben zelf met de bovenleiding bezig, Sommerfeldt SBB, ik was van plan om de masten ongeschilderd te laten omdat ze in het echt ook uit verzinkt materiaal bestaan, maar nu ik ze bij jouw geschilderd zie ga ik twijfelen welke verf gebruik jij?

groetjes Martin.

Martin,

Ik heb de masten en overspanningen in ijzerkleur geschilderd. Dat is #91 uit het assortiment van Revell Aquacolor. Goed omroeren en gewoon met een kleine kwast aanbrengen. Je moet de verf wat verdunnen met water, maar ook weer niet te dun maken.

Verder iedereen bedankt voor de complimenten. Altijd weer leuk om te lezen, dat mensen het leuk en mooi vinden, wat ik doe.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (sluitsein is klaar)
Hallo mensen,

Ik heb het sluitsein nu bijna af. Het moet alleen nog hier en daar wat bijgeschilderd worden, maar verder is het klaar om ingebouwd te kunnen worden. Ik heb een LED van draadjes voorzien. Dit is koperlakdraad, dat van zich al geïsoleerd is. Om dus de eindjes aan de LED te kunnen solderen, moet je met een scherp mesje even de isolatie wegschrapen. Daarna heb ik aan de voorbereide LED een stukje kunststof U-profiel gelijmd, om de draden verder te isoleren, zodat ze niet via de seinbehuizing alsnog kortsluiting veroorzaken. Vervolgens de draden èèn voor èèn door het buisje getrokken. Op de plaats, waar ik de LED wil hebben, heb ik een klein beetje lijm gedaan en de LED met de kunststof profiel tegen de achterkant van het huis gelijmd. Laten drogen en dan even een testje doen of de LED het doet. Dan is het de beurt om de draaibare schijf in het huis te steken en achterop de bedieningsarm erop te zetten en vast te solderen met de as van de schijf. Niet vergeten om eerst de trekdraad in de bedieningsarm te steken. De schijf in de juiste positie zetten en vasthouden, en dan de arm aan de schijf solderen.



Voor de foto heb ik de LED even op een batterij aangesloten. Links: rijverbod; rechts: rijverbod opgeheven. Voor de rechter foto had ik gordijn bij het raam even gesloten. Zo zie je beter, dat de LED brandt. Links, het sein op het voetje.
Op de onderstaande foto zien we het voetje beter:



Hier kijken we tegen de achterkant van het sein aan. Op de vorige foto kon je al zien, dat het sein met een moertje op het voetje gezet is. Het trekdraad is door het voetje gedaan en in een winkelhaak gestoken. Met een blokje kunststof en een schroefje kun je de uitslag van de winkelhaak afstellen. Dat is het rechter schroefje; het stelblokje is zwart. Aan de winkelhaak is een draadje met een lus bevestigd. Door deze lus zit er enige verende werking bij het stellen van het sein. Dit draadje wordt straks met de servo draad verbonden. Voor deze foto had ik het sein losgekoppeld van de batterij. Om het sein in te bouwen op mijn diorama moet ik dan nog een 10 mm gat boren en het voetje erin steken en vast zetten.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (sluitsein is klaar)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (sluitsein is klaar)
Hoi Harry, wat een geduld werkje weer, keurig,  ik hou het maar bij de Viessman seinen, de rest vreet al tijd genoeg  :? ;), vr gr Arie
Re:bouw van diorama Grischwald (vakantieeeeeeeeee)
Hallo,

Het is even stil hier. Er wordt, op het moment niet veel gedaan/gebouwd. Ik ben bezig geweest met het maken van onderdelen voor een bouwset die ik 2e hands heb gekocht op een beurs, en het betreft een bouwset met 3 zelflossers, spoor 0 wel te verstaan.
Maarreee........a.s. maandag gaat deze jongen heerlijk op vakantie naar Zwitserland. En dan niet zomaar een hotel, nee, In dit hotel zal ik verblijven: (weliswaar een winterfoto, maar het gaat erom, WAAR ik ben)



Hotel Grischuna, Filisur, langs de spoorlijn van de Rhätische Bahn. vandaar uit, ga ik verschillende uitstapjes en wandelingen maken.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (vakantie)
En foto's maken neem ik aan.  :D
Re:bouw van diorama Grischwald (vakantie)
Citaat van: Romar op zaterdag 02 juli 2011, 20:29:04
En foto's maken neem ik aan.  :D

Jazekers.

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (vakantieeeeeeeeee)
Citaat van: Kroko14253 op zaterdag 02 juli 2011, 20:27:45
Hallo,

Het is even stil hier.

Hier ook.





Prachtig ..Ik ga me vakantie omboeken denk ik..    :D
Re:bouw van diorama Grischwald (vakantie)
Mooi (wandel)gebied :)
t zal wel leuk zijn daar  :D
Re:bouw van diorama Grischwald (terug van vakantie)
Hallo mnsn,

Ik ben weer teruggekeerd in dit kleine, vlakke kikkerlandje dat Nederland heet. Ik heb een leuke, fijne vakantie gehad met enkele dagen regen, maar ook enkele dagen mooi weer. Ik heb enkele wandelingen gemaakt, en ik heb ook wat foto's van SBB materieel kunnen maken. Daarvoor maak ik even een draadje in het foto-video hoekje aan.
Misschien vandaag nog, en anders verschijnen ze morgen wel.
Twee dingen wil ik zeker even kwijt:
1 er rijdt nog minstens 1 groene Re 4/4 II rond (gespot in Chur; helaas geen foto van)
2 er rijdt ook nog een lok Re 4/4 II (de 11108) in Swiss Express kleuren rond.
Verder hebben de nieuwe rangeerlokjes Ee 922 een LED rijtje zitten, vlak boven de koppeling.
Ik heb ook Re 4/4 II loks gezien, die LED's in de koplampen hebben ingebouwd gekregen (ook hier helaas geen foto van)

Groetjes

Harry

Re:bouw van diorama Grischwald (terug van vakantie)
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 19 juli 2011, 11:25:53

1 er rijdt nog minstens 1 groene Re 4/4 II rond (gespot in Chur; helaas geen foto van)
2 er rijdt ook nog een lok Re 4/4 II (de 11108) in Swiss Express kleuren rond.
Verder hebben de nieuwe rangeerlokjes Ee 922 een LED rijtje zitten, vlak boven de koppeling.
Ik heb ook Re 4/4 II loks gezien, die LED's in de koplampen hebben ingebouwd gekregen (ook hier helaas geen foto van)

Welkom terug Harry,

Even wat aanvulling! Er rijdt inderdaad nog 1 groene 4/4 II, evenals een groene Re 6/6 met ronde lampen!
Van de Swiss Express zijn er nog 2 onderweg, naast de 11108 ook de 11109.

Gr Joost
Re:bouw van diorama Grischwald (weer terug van vakantie)
Citaat van: Joost_B op dinsdag 19 juli 2011, 11:41:13
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 19 juli 2011, 11:25:53

1 er rijdt nog minstens 1 groene Re 4/4 II rond (gespot in Chur; helaas geen foto van)
2 er rijdt ook nog een lok Re 4/4 II (de 11108) in Swiss Express kleuren rond.
Verder hebben de nieuwe rangeerlokjes Ee 922 een LED rijtje zitten, vlak boven de koppeling.
Ik heb ook Re 4/4 II loks gezien, die LED's in de koplampen hebben ingebouwd gekregen (ook hier helaas geen foto van)

Welkom terug Harry,

Even wat aanvulling! Er rijdt inderdaad nog 1 groene 4/4 II, evenals een groene Re 6/6 met ronde lampen!
Van de Swiss Express zijn er nog 2 onderweg, naast de 11108 ook de 11109.

Gr Joost

Joost,

Die groene Re 6/6 heeft Johan in zijn draadje staan.
Ik dacht, bij het zien van de Swiss Express Re 4/4 II dat het de 11109 was (omdat ik die nog 2 jaar eerder had gezien)
maar bij nader inzien was het een andere, de 11108 dus. De 11108 had overigens wel de airco ingebouwd gekregen. Heeft de 11109 dat ook??

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (weer terug van vakantie)
Ik heb in Lausanne ook een Re 4/4 II Swiss Express zien staan, dan zal dat de andere wel geweest zijn.

Mvg, Johan
Re:bouw van diorama Grischwald (weer terug van vakantie)
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 19 juli 2011, 19:03:31
De 11108 had overigens wel de airco ingebouwd gekregen. Heeft de 11109 dat ook??

Kan het nummer van de lok op de foto niet lezen (te ver weg) maar die lok heeft ook airo ingebouwd, dat is wel duidelijk te zien.
Ik heb overigens één rode Re 4/4 II gezien dis (nog) geen airco heeft.
Ik heb de mcn de airco nog nooit zien gebruiken, tot op heden heb ik met het warme weer alleen open raampjes gezien ARKO  :D

Mvg, Johan