Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Einde van Grischwald

Gestart door Kroko14253 maandag 22 juni 2009, 21:29:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,

Is net het kortsluitprobleem door flensafstand opgelost en dan dit weer :(
Maar goed dat je rijtesten doet.

Heb je na het afslijpen van die puko's geen probleem met sluiting van de sleper op de kruisende rail? Is het verhogen van de dummy puko niet een veiliger oplossing?
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Citaat van: ArjanM op maandag 09 november 2009, 21:26:29
Harry,

Is net het kortsluitprobleem door flensafstand opgelost en dan dit weer :(
Maar goed dat je rijtesten doet.

Heb je na het afslijpen van die puko's geen probleem met sluiting van de sleper op de kruisende rail? Is het verhogen van de dummy puko niet een veiliger oplossing?

punt 1:

Ja, ik dacht doe toch maar even een testje. waar het al niet goed voor is. Moet er niet aan denken, dat ik hier achter kwam als de bovenleiding al gemonteerd is. Moet je een andere oplossing bedenken.
Kom ik gelijk bij punt 2:

Moet nog blijken. Ik heb geen testje gedaan met de baanstroom erop. Komt later nog. De dummy verhogen zou ook kunnen. Zo zie je maar weer, dat er andere mogelijkheden zijn, waar anderen dan mee komen. Is goed, hoor. Alleen dacht ik daar niet aan.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo mensen,

Ik ben bezig geweest, met het afbouwen van de overspanning, waarmee ik op de gastendag begonnen was. Alle onderdelen zijn aangebracht, al viel het niet mee om alles goed te krijgen. Voor de andere overspanningen ga ik een andere volgorde aanhouden. Nu had ik eerst de hoofdligger gemaakt en later pas de diverse verticale profielen aangebracht. Die laatste waren lastig aan te brengen. Bij de nieuwe volgorde ga ik eerst alle verticale profielen aanbrengen. Als die er allemaal aan zitten, dan pas worden beide liggers samengevoegd.



Vergelijking tussen model en tekening. De uiteinden van de visbuik zitten iets te schuin (eindigen te ver van de mast af) Ik laat dit echter zo. Onderaan zitten U-vormige uiteinden, waarin straks isolatoren komen met uitleggers.



Een foto van het complete portaal. De masten staan ietsje te ver uit elkaar; het was slechts om te zien hoe het eruit ziet. Aan de schaduw kunnen jullie de U-vormige uiteinden zien aan de profielen. Ik ben er zeer tevreden mee. Ziet er erg mooi uit. Dit is de eerste, in een rij van 12.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Klasse Harry  8)
Ik heb met bewondering gekeken hoe je het begin met de hoofdligger aanving. Monnikenwerk  8)
Dat iets te groot en iets te schuin valt niet op zeker als je het niet weet  :wink: :mrgreen:
12 stuks, ik moet er wel meer als ik ooit zover kom.
Ik blijft je volgen Harry  :mrgreen:

Mvg, Johan
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Kan  niks anders zeggen dan:

WAUW

:D

Groetjes,
Menno
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
gelukkig hebben we voor dit soort opjecten altijd nog Jalcin Barin voor mensen zo als ik.

Ziet er netjes uit harry.

Gr Arnout.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo,

Vandaag weer een overspanning gebouwd. Hier volgt een foto, welke de verschillende stappen documenteert:



allereerst worden de benodigde lengtes van de profielen op maat gemaakt. Deze heb ik allemaal opgeschreven. Wel even in aparte bakjes doen, zodat je niet de onderdelen verwisselt. Vervolgens eerst de korte profielen aan elke hoofdligger solderen (boven); dan worden de kleine plaatjes aan de bovenkant van de hoofdligger gesoldeerd (daaronder); Vervolgens 2 gebouwde hoofdliggers samenvoegen door de andere aan de plaatjes te solderen en tenslotte de visbuik maken, met in dit geval, 0,8 mm draad, en nog een U-vormige houder voor de uitleggers aan de middelste zetten. Nog even hier en daar wat bijwerken en een overspanning is klaar. Ik hoop, dat het zo een beetje duidelijk is voor jullie.

@ Arnout:
Jij bedoelt Barin Modell? Inderdaad, dat zijn ook mooie modellen. En ik ben mij zeer bewust, dat wat ik doe, niet voor iedereen is weggelegd. Ik wilde het eigenlijk wel eens proberen, en het gaat zeer goed, moet ik zeggen.
Het resultaat is, denk ik, net zo mooi.
Iedereen bedankt voor jullie complimenten. Het geeft mij veel voldoening, dit "monnikenwerk".

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,

Het ziet er geweldig uit!

Jij hebt inmiddels je sporen in het werken met messing en andere metalen ruim verdiend, als ik ook je andere projecten bekijk. En misschien heb je gelijk en is dit niet voor iedereen weggelegd. Maar voor mij laat je ook zien dat het grootste geheim zit in gewoon doen, zorgvuldig werken en ervaring opbouwen. Jouw projecten geven mij in ieder geval steeds meer zin ook dergelijke dingen te ondernemen.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,

het ziet er prachtig uit. Het is dan misschien wel monnikenwerk maar het resultaat is er naar. Daarnaast geeft het natuurlijk ontzettend veel voldoening als het lukt.

Keep up the good work :D

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Wat een fraai stukje vakwerk is dit, sjappoo.

Groeten Daan
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo,

Ik ben begonnen met de bouw van een overspanning voor het normaalspoor-station. De overspanning meet 338 mm lengte. De hoofdliggers zijn 2,5 x 1,0 mm U-profielen, die met kleine plaatjes aan elkaar verbonden zijn (net zoals ik dat op de gastendag liet zien). Bij deze overspanning heb ik echter eerst de verticale profielen aangebracht en toen de kleine plaatjes aan de ene ligger en vervolgens de andere eraan solderen. Tenslotte zijn aan de onderzijde eveneens plaatjes aangebracht. Dit is de ruwbouw van deze overspanning. Voor de visbuik ga ik hoekprofielen van 1 x 1 mm gebruiken, eveneens verbonden met kleine plaatjes. Een proefmonstertje zien jullie onderaan de foto, wat uitvergroot. Het smalle einde komt dan aan de smalle uiteinden van de hoofdligger.



In het wagentje, links boven, liggen de te korte plaatjes waarvan ik in een ander draadje berichtte. Ze kunnen echter voor een andere overspanning gebruikt worden. In de bakjes ernaast, liggen de diverse onderdelen, die ik zelf maak, met hun overeenkomende nummers op de bouwtekening.

Ondertussen heb ik ook de brug gekregen, die ik ook bij Hassler had besteld. Ook deze brug bestaat uit verschillende profielen en platen. dit wordt de spoorbrug voor het smalspoor. Voor de Loki-lezers onder ons: In de nieuwste Loki staat een baan, ook smalspoor en normaalspoor. Zoiets wordt mijn diorama ook. Mooi voorbeeld voor mijn baan. Alleen is het tijdvak moderner.

Groetjes

Harry

PS de foto is een samenstelling van delen van andere foto's.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Man wat mooi!

Vraagje: hoe kom je aan die bouwtekening? het lijkt me namelijk erg belangrijk dat je een dergelijke handleiding hebt, ook al moet je het interpreteren voor 1:87.

Hoeveel van die portalen ga je nu maken?
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo Harry,

Word het zo,n Vakwerk brug of een Kastenbrucke?

Ik heb eens op de site van Hassler gekeken en dat is mooi spul. Ik vraag me af of die Kastenbrucke ook in dubbelspoor gebouwd kan worden. Dat zou mij mooi uitkomen.

Gr Arnout.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Voor geintresseerden,

http://www.araproduction.fr/ho-ponts-montes-metal-c-70.html?infoBox=2

Super bruggen voor een leuke prijs.

Gr Joost
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Citaat van: Joost B. op vrijdag 20 november 2009, 08:48:31
Super bruggen voor een leuke prijs.

Inderdaad :D dank je voor het delen!

Groeten, Peter
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo Mensen,

OK eventjes een toelichting geven:

@ Arjan:

Je bedoelt de tekening in mijn posting van vrijdag 13-11?
Die tekening heb ik zelf getekend en is een weergave van een portaal in 1 : 1 (model). Voor elke overspanning heb ik zo'n tekening gemaakt, nadat ik het plan voor de bovenleiding heb opgesteld. De basis voor deze tekeningen komt uit een broschure, die enkele jaren geleden bij een uitgave van het tijdschrift Loki werd uitgegeven. Deze broschure heb ik aangevraagd bij de redactie en zij hebben de broschure voor mij gekopiëerd.
Daarin staat een basistekening van de opbouw van een overspanning en enkele tabellen met diverse maten. Deze maten heb ik vervolgens terug gerekend naar 1 : 87. Zo kan ik dan de lengte aflezen uit de tabel en zien, welk type de overspanning is. Natuurlijk kan ik de overspanning niet exact zo bouwen als in die tekeningen. Bepaalde afmetingen zijn zo klein, dat weergave in h0 nauwlijks te zien is.
Er komen in totaal 12 overspanningen: 7 in het normaalspoor-deel; 5 in het smalspoor-deel van het station. De 5 voor het smalspoor-deel heb ik nu klaar en waren relatief makkelijk (!) te bouwen. Die voor het normaalspoor-deel zijn iets lastiger, maar zoals je verderop zult zien, kom ik daar ook wel uit.

@ Arnout:

Ik heb een zgn. Kastenbrücke, omdat er maar 1 spoor over komt te lopen.
Met enige handigheid zijn 2 bruggen wel samen te voegen tot een brug voor dubbelspoor. De reling aan èèn zijde weglaten en dan deze zijde van elke brug naar elkaar toe bouwen en je hebt een brug voor dubbelspoor.
Tip: bestel dan ook een paar bruggehoofden mee. Echt het geld waard. Zeer mooi gemaakt door iemand uit Duitsland. Zal ze later wel op de foto zetten.

@ Joost:

Staan mooie bruggen bij en ook nog eens niet zo duur. Punt is, mijn Frans is op een nulpunt.

OK. Waar was ik gebleven?? Oh ja, de bouw van een overspanning.



Links, zien we de hoofdligger en rechts de "visbuik" in de maak. Hier heb ik een hoekprofiel van 1,5 x 1,5 mm gebruikt. Elke ligger heb ik wat voorgebogen (de uiteinden). Beide liggers zijn ook met kleine plaatjes met elkaar verbonden (midden) In de hoofdligger zien we een verticaal aangesoldeerde 2,0 x 1,0 mm U-profiel. Vormen een deel van de visbuik.



Het taps toelopende einde van de hoofdliggers. Dit einde wordt straks met de masten verbonden. De opening is 3 mm breed, de breedte van de Sommerfeldt-masten.



Even kijken of het visbuikje goed past. Ja hoor, heel mooi gedaan. Hier kunnen jullie de plaatjes zien, die de verbinding tussen de visbuikliggers vormen. De overspanning ligt hier op zijn kop. In de 2 rechthoeken worden ook nog diagonale verstevigingen aangebracht. De uiteinden van de visbuik moeten nog op maat gemaakt worden en tussen de hoofdligger-einden gesoldeerd worden. Volgt hier nog een detailopname:



De visbuik is nog niet definitief aangebracht, want er moeten nog een paar kleine dingetjes gedaan worden. Een ding is hierboven al genoemd: de extra diagonale verbindingen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo,

Vandaag de overspanning afgebouwd. Hier een totaalaanzicht:



Hieronder volgen enkele detailfoto's. In het midden hangt een Y-hanger. Hieraan kunnen straks de houders voor de uitleggers aangebracht worden. Waarom maar 1, omdat deze overspanning deels boven het perron zal staan.



De diagonale verbinding in een rechthoek.



linksboven: Verbinding van de uiteinden van de visbuik aan de hoofdligger. Het was nog vrij makkelijk, want ik hoefde slechts de uiteinden in te korten, aan de onderzijde wat vlak schuren en dan tegen het reeds aangebrachte plaatje aan solderen. Ik heb eerst de visbuik aan de middelste steun bevestigd en toen aan de 2 buitenste steunen.
rechtsboven: De verbinding van de visbuik in het midden van de overspanning. De diagonaal is eigenlijk 1 stuk profiel met een knik in het midden.
linksonder: Verbinding van de diagonaal aan de bovenkant van de overspanning. Boven deze, en de voorgenoemde, komen nog plaatjes te zitten, zodat de verbinding niet meer zichtbaar zal zijn.
rechtsonder: hier kunnen jullie de diverse verstevigingen zien, die in de hoofdligger zijn aangebracht.

Het resultaat is zeer mooi geworden. Op de foto niet zo zeer zichtbaar, maar de overspanning heeft een lichte bolvorm, net als in het echt. Dat zag ik pas, toen ik de visbuik had vastgezet. Ik vond het leuk om de diverse verbindingen uit te denken en in de praktijk te brengen. De nog te bouwen overspanningen worden in een iets andere volgorde van bouwen in elkaar gezet. Ik natuurlijk niet elke overspanning beschrijven, maar een volgende update zal dan wel even op zich laten wachten. Ik moet nu nog 6 overspanningen bouwen, dus het wordt even rustig in het draadje. Als dan alle overspanningen klaar zijn, meld ik me wel weer.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Tjonge jonge mooi zeg!! :D

Echt heel goed gedaan!

Groetjes,
Menno
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,

Zo,n Brug komt er t.z.t. wel.

Wat voor soldeerbout(en) gebruik jij eigenlijk?

Gr Arnout.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,

Ik wil noge ven reageren op je loods, hij is hartstikke mooi! Hoe heb jij in dit geval het 'hout' in deze staat gekregen?

groet, Bram
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo,

Arnout:

Voor het wat grotere werk heb ik een Antex TCS 60. Dat is een regelbare soldeerbout van max. 60 Watt. Hierbij heb ik nu een spitse punt (V-vorm) en een potloodpunt. Met beide punten heb ik de overspanning gebouwd. Met deze bout en de punten kun je het meeste modelbouwwerk goed doen. Verder heb ik ook nog de beschikking over soldeer met een laag smeltpunt (145 graden, mag eigenlijk niet meer omdat het loodhoudend is)

Bram:

De wanden van de loods zijn eerst donker bruin geverfd. Daarna heb ik weathering aangebracht door met een cocktailprikkertje diverse lichtere kleuren bruin aan te brengen. Deze kleuren heb ik wel eerst sterk verdund met een druppel water. Daardoor vloeit de verf goed en kun je het, als het ware, uitstrijken en in de nerven laten lopen. Met een wattenstaafje kun je ook goede resultaten bereiken.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
OK, bedankt voor de uitleg, het leek dat je het ingewikkelder had aangepakt gezien het mooie resultaat.

groet, Bram
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hoi,

Vergeet ik 1 techniek en dat is Dry-brushen. Neem een plat kwastje, doe er verf aan, maar veeg het meeste eraf op een stukje papier of zo, en ga dan lichtjes over het te schilderen oppervlak heen. Oefen eerst wat en dan kun je ook met deze methode goede resultaten bereiken.
Je ziet, technieken te over om een bepaald doel te bereiken.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,


Ik vind ze geweldig! ben heel benieuwd naar het resultaat op de baan.

Ga je de draden ook zelf samenstellen?
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Citaat van: Kroko14253 op zaterdag 21 november 2009, 21:22:25
Hoi,

Vergeet ik 1 techniek en dat is Dry-brushen. Neem een plat kwastje, doe er verf aan, maar veeg het meeste eraf op een stukje papier of zo, en ga dan lichtjes over het te schilderen oppervlak heen. Oefen eerst wat en dan kun je ook met deze methode goede resultaten bereiken.
Je ziet, technieken te over om een bepaald doel te bereiken.

Groetjes

Harry


Ja ok, ik weet wel hoe het een en ander werkt, maar ik vroeg me gewoon af welke methode je had toegepast..

groet, Bram
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo harry,

Mooi wat je nu weer laat zien wat een werk zeg, dan de tijd die je er in steekt maar het resultaat mag er zeker zijn.

Heb je al aan een merknaam bedacht voor je eigen bovenleiding potalen?

Ga zo door blijf het volgen veel succes.

Groet Wim.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo,

Ik heb niet stil gezeten, maar dat wisten jullie natuurlijk wel. Heb nu alle overspanningen klaar. Kijk hier eens:



De bovenste groep is voor het normaalspoor station; de onderste groep voor het smalspoor-station. Rechtsonder zien jullie een mastje voor elektriciteitskabels (doorvoerleiding). Ik moet nog zo'n mastje maken. De verhouding klopt niet, hoor; het mastje is veel groter weergegeven dan hij is.
Onderstaand een detailfoto van nummer E:



Het was een hele klus, maar ze zijn erg mooi geworden.

Nee, Wim, ik heb (nog) geen merknaam voor de overspanningen. Ik vond het jammer, dat ik niet naar Rijswijk kon komen. Ik had graag naar je dioramaatjes willen kijken. Ga nu de masten aanpassen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,

je hebt wel heel veel eer van je werk. Ik vind het heeeel mooi! Zo mooi dat je bij mij nu ook het bovenleiding virus hebt aangestoken (het wordt toch geen pandemie?!?!)

Ik neem aan dat je ze nog gaat verven? Bijna zonde....
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Citaat van: ArjanM op dinsdag 01 december 2009, 22:01:30
Harry,

Ik neem aan dat je ze nog gaat verven? Bijna zonde....


Jazeker. Als de rails zijn gelegd, ga ik de portalen op hun plaats zetten en waar nodig, aanpassen. De overspanningen worden dan aan de masten bevestigd, en dan zullen ze gespoten worden. Iets van een metaal-kleurtje.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Dag Harry.
Tjonge, wat heb jij dit weer mooi gemaakt.
Dat jij een bijzonder getalenteerd modelbouwer bent, dat wisten wij al een tijdje!
Maar dat jij ook de tekeningen zelf maakt, echt grote klasse.

Ziet er weer geweldig mooi uit, zeker weer een stukje inspiratie voor alle mensen die bij jouw messing demonstratie hebben bijgewoond! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,

Niets meer dan respect voor je werk. Dat ziet er echt heel mooi uit, hoe lang ben je ongeveer bezig per portaal?

Gr Joost
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Prachtig Harry!

Mooie echte modelbouw!


groet, Bram
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Prachtig stukje vakwerk. 8)
Succes verder.

Gr.
René
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo,

Voor de overzichtelijkheid en het snel vinden van bepaalde items heb ik ook een inhoudsopgave gemaakt in de eerste post op pagina 1.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hoi Harry,

Super die inhoudsopgave. Zijn we hier erg blij mee!!!

Veel succes met de verdere bouwactiviteiten, ziet er allemaal erg mooi uit.

Groet Jos.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo,

Vandaag is dan de bouw echt begonnen. Allereerst heb ik de kurkplaten op de houtplaat gelijmd. Zoals jullie zien, staan hier de artikelnummers op met een grove omtrek van de rails. De zwarte lijnen geven aan, waar overspanningen komen te staan. De cijfers (2;3 enz) geven aan, waar de kurkplaten op elkaar aansluiten; D, E en F zijn de letters, die corresponderen met de overspanningen.



Vervolgens heb ik enkele masten geplaatst, samen met de overspanningen en een schakelpost. Alles staat nog niet definitief vast. Dat gebeurt pas, als de railstukken geballast zijn. Tegenover de schakelpost staat een even groot frame, met bovenaan een kabel. Hieraan komen straks de kabels te hangen, vanwaar dan de aansluitingen naar de specifieke bovenleiding zullen gaan. Aan de hoge masten komen isolatoren voor een transportleiding.



De schakelpost is op bovenstaande foto nog niet af. Dat is wel op de onderstaande foto te zien:



Voor degene die het niet weten....het is een typisch Zwitsers item langs het spoor en hiermee worden de diverse bovenleiding-stukken in- en uitgeschakeld. Ze staan vaak aan 1 zijde van een station. Op onderstaande foto zien we een detail van de aangebouwde trafo, met aansluiting en diverse leidingen en kabels.



Boven, vòòraan, de hoofdvoedingsleiding. Rechtsboven (wat moeilijk te zien) zit een isolator, waaraan straks de voedingsleiding aangesloten wordt. Aan de andere kant komen de aansluitingen naar de bovenleidingen te zitten. De schakelpost staat eigenlijk verkeerd om, want aan deze zijde komen de sporen te liggen. Van een sectie, aan de andere kant, loopt een verbinding naar de trafo, via een zekering. Van de trafo lopen een paar leidingen de grond in, naar verbruikers.

Verder heb ik nog een aanpassing gemaakt in de tekening, wat betreft de linkerrand. Hier wordt de voet van een berg nagemaakt, met rotswanden. Het plan is, om een wandelpad langs de helliing aan te leggen. Hierlangs dan een paar struiken of zo plaatsen, om de scheiding met het bovendeel te camoufleren. Dat bovendeel is nodig, aangezien de bouwhoogte beperkt is, i.v.m. het opklapbaar zijn van dit diorama.



Nou, morgen ga ik even naar Doornenburg (Wentink Occasions) even kijken of ik nog iets kan vinden. Ik was deze week vrij dus daarom kon ik zo lekker met de baan bezig zijn.
Tot de volgende update.

Groetjes

Harry

Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,

Wat een mooi gebouwd schakelstation zeg...... echt schitterend! Is het materiaal van Sommerfeldt?

Walter
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo Walter,

Ja, de basis is een bouwset van Sommerfeldt. Er komt er nog eentje, maar die komt bij het smalspoor-station te staan. De bovenleiding zelf en de masten zijn ook van Sommerfeldt.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Klasse, echt prachtig! :D
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Dat ziet er zeer gelikt uit, knap werk hoor
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo Harry,

Indrukwekken hoor, die zelfbouw masten. Dat levert straks een eigen karakter op voor jouw baan, omdat er een niet alledaagse bovenleiding aanwezig is. Daarbij komt, dat jij normaalspoor en smalspoor verenigt.

Groet,
Ronald
(die zelf geen held is met een soldeerbout)
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,

het ziet er prachtig uit, het zijn net deze details die het interessant maken.

Ik blijf het met plezier volgen.

Groetjes, John
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
In één woord: PRACHTIG!!!

:D :D :D

Groetjes,
Menno
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie complimenten en bewonderingen.
Heel leuk te lezen, dat jullie het prachtig vinden. (Ikzelf ook,  :mrgreen: :mrgreen:)

Gisteren ben ik naar mijn dealer geweest en heb ook een bezoekje aan Wentink Occasions gebracht. Aanvankelijk leek ik alleen een Leichtstahl-post/bagagerytuig te scoren. Ik vroeg hem,of hij misschien nog Bemo-railmateriaal had. Hij had net nog wat Bemo spul klaar liggen, maar moest nog nagekeken worden, maar hij wilde het wel even halen. Er zat inderdaad geen rails bij....alleen maar modern rollend materieel......behalve die ene bruine lok. Jullie raden het misschien al.....inderdaad, een RhB Krokodil. Dat is dus mijn eerste Bemo aanwinst (komt nog een foto van bij NIEUWE AANWINSTEN)

Goed, vandaag heb ik de wissels onder handen genomen en voorbereid op servo-bediening. Daarvoor heb ik kleine gaatjes geboord. Bij de Engelse wissels ligt het gaatje tussen de binnenste tongen. Bij de gewone wissels in de stelbalk. Bij de gewone wissels heb ik aan de onderzijde een smal balkje gelijmd, als versteviging, maar ook voor een goede houvast voor de steldraad van de servo. Verder heb ik bij de Engelse wissels de openingen aan de zijkanten dicht gemaakt en de openingen in de stelbalk, aan de zijkanten, dicht gemaakt met een stukje plastic.



De stootblokken heb ik aangepast door de originele balk te verwijderen en 2 houten latjes erop te lijmen. Deze worden dan wit met schuine rode strepen erop, geschilderd. Op de achtergrond zien jullie een servo-setje van ESU. Deze setjes zullen toegepast worden. Linksonder op de foto, bij de rode strepen resp. kruis, daar komt dan het gat voor de steldraad van de servo. Die gaten ga ik morgen maken.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Citaat van: Kroko14253 op zaterdag 05 december 2009, 21:47:04
...Daarvoor heb ik kleine gaatjes geboord. Bij de Engelse wissels ligt het gaatje tussen de binnenste tongen. Bij de gewone wissels in de stelbalk. Bij de gewone wissels heb ik aan de onderzijde een smal balkje gelijmd, als versteviging, maar ook voor een goede houvast voor de steldraad van de servo.

Klinkt goed Harry. Heb je hier misschien een detailfoto van?

Ik ben vandaag namelijk zelf ook bezig geweest met servoaandrijving van die 2275 Engelse wissels. Komt morgen een foto van in het Hosentrager draadje.

Gefeliciteerd trouwens met je eerste Bemo aanwinst. Pas je wel op dat je niet helemaal overgaat naar H0m hihi  8)  :lol:

Groetjes,
Menno
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo Menno,

Ja, dat zal ik morgen ook even doen. Doe ik er ook eentje van de gewone wissels. Je moet alleen nu goed uitkijken, dat je de steldraad niet tè hoog insteekt, anders kunnen de wielflenzen ertegenaan hikken. Maar goed, als alles klaar is, dan doe ik toch eerst nog een (analoge) rijtest om te zien of het naar behoren werkt en waar nodig, bewerken.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hoi Harry,

Wat ik heb gedaan is een gaatje van 0,8mm boren door de plastic strip die de wisseltongen verbind.
Hiervoor moet je aan de onderkant van de wissels/Engelse wissels een stukje van de bodemplaat weghalen.
het verenstaaldraadje van 0,6mm steek je er dan zo doorheen en ga ik denk ik ombuigen, zodat de sleper er niet per ongeluk achter kan blijven hangen.

Maar zoals gezegd, morgen een foto :)

Groetjes,
Menno
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Waarom gebruik je de stelhandel niet? kun je het wissel ook nog openrijden als het moet.

Mvg, Johan
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 05 december 2009, 22:45:45
Waarom gebruik je de stelhandel niet? kun je het wissel ook nog openrijden als het moet.

Weet niet wat de reden van Harry is, maar bij mij is het zo dat de wisseltongen niet opengereden hoeven/mogen worden, omdat er ook 2-rail overheen gereden gaat worden (in de toekomst).
Een andere reden is dat ik op deze manier het hele wissel kan van ballast kan voorzien zonder ruimtes open te laten voor de bewegende delen :)
En natuurlijk de steeds terugkomende reden: gewoon, omdat het kan  :lol:  haha

Groetjes,
Menno
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hoi Harry,

die bovenleiding ziet er erg goed uit.
ik blijf je volgen.

Succes met de verdere bouw.

Mvg,

Romar