Hallo Mensen,
OK eventjes een toelichting geven:
@ Arjan:
Je bedoelt de tekening in mijn posting van vrijdag 13-11?
Die tekening heb ik zelf getekend en is een weergave van een portaal in 1 : 1 (model). Voor elke overspanning heb ik zo'n tekening gemaakt, nadat ik het plan voor de bovenleiding heb opgesteld. De basis voor deze tekeningen komt uit een broschure, die enkele jaren geleden bij een uitgave van het tijdschrift Loki werd uitgegeven. Deze broschure heb ik aangevraagd bij de redactie en zij hebben de broschure voor mij gekopiëerd.
Daarin staat een basistekening van de opbouw van een overspanning en enkele tabellen met diverse maten. Deze maten heb ik vervolgens terug gerekend naar 1 : 87. Zo kan ik dan de lengte aflezen uit de tabel en zien, welk type de overspanning is. Natuurlijk kan ik de overspanning niet exact zo bouwen als in die tekeningen. Bepaalde afmetingen zijn zo klein, dat weergave in h0 nauwlijks te zien is.
Er komen in totaal 12 overspanningen: 7 in het normaalspoor-deel; 5 in het smalspoor-deel van het station. De 5 voor het smalspoor-deel heb ik nu klaar en waren relatief makkelijk (!) te bouwen. Die voor het normaalspoor-deel zijn iets lastiger, maar zoals je verderop zult zien, kom ik daar ook wel uit.
@ Arnout:
Ik heb een zgn. Kastenbrücke, omdat er maar 1 spoor over komt te lopen.
Met enige handigheid zijn 2 bruggen wel samen te voegen tot een brug voor dubbelspoor. De reling aan èèn zijde weglaten en dan deze zijde van elke brug naar elkaar toe bouwen en je hebt een brug voor dubbelspoor.
Tip: bestel dan ook een paar bruggehoofden mee. Echt het geld waard. Zeer mooi gemaakt door iemand uit Duitsland. Zal ze later wel op de foto zetten.
@ Joost:
Staan mooie bruggen bij en ook nog eens niet zo duur. Punt is, mijn Frans is op een nulpunt.
OK. Waar was ik gebleven?? Oh ja, de bouw van een overspanning.
Links, zien we de hoofdligger en rechts de "visbuik" in de maak. Hier heb ik een hoekprofiel van 1,5 x 1,5 mm gebruikt. Elke ligger heb ik wat voorgebogen (de uiteinden). Beide liggers zijn ook met kleine plaatjes met elkaar verbonden (midden) In de hoofdligger zien we een verticaal aangesoldeerde 2,0 x 1,0 mm U-profiel. Vormen een deel van de visbuik.
Het taps toelopende einde van de hoofdliggers. Dit einde wordt straks met de masten verbonden. De opening is 3 mm breed, de breedte van de Sommerfeldt-masten.
Even kijken of het visbuikje goed past. Ja hoor, heel mooi gedaan. Hier kunnen jullie de plaatjes zien, die de verbinding tussen de visbuikliggers vormen. De overspanning ligt hier op zijn kop. In de 2 rechthoeken worden ook nog diagonale verstevigingen aangebracht. De uiteinden van de visbuik moeten nog op maat gemaakt worden en tussen de hoofdligger-einden gesoldeerd worden. Volgt hier nog een detailopname:
De visbuik is nog niet definitief aangebracht, want er moeten nog een paar kleine dingetjes gedaan worden. Een ding is hierboven al genoemd: de extra diagonale verbindingen.
Groetjes
Harry