Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox

Gestart door vinc maandag 22 juni 2009, 19:43:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Dames/Heren,

Ik wil de Intellibox een andere plaats geven. Nodig is een verlenging met 5-6 meter van de S88 aansluiting. De 6 terugmelders van Viesmann zij namelijk netjes op een andere plaats naast elkaar gemonteerd en wil ik niet verplaatsen. Nodig is dus 5-6 lintkabel met de daarbij behorende aansluitingen. Is dat ergens te koop? Computershop? Zijn de aansluitingen zelf te monteren? (NB: koppelen van 3 Viesmann kabels van 2 meter heeft niet mijn voorkeur.

Met vriendelijke groet

Vincent
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Hallo Vincent,

Ik weet er niet precies het mijne van... Maar is het niet zo dat je die platte signaalkabels beter zo kort mogelijk kunt houden :?: Volgens mij kun je in dit geval niet zomaar oneindig verlengen :? Ben benieuwd naar de reacties 8)

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Vincent,

Dit kan wel maar je decoders worden zo wel storings gevoeliger.
Ik zou nogmaals overwegen of je je ib wilt verpaatsen.

Gr Joost
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Hallo Vincent,

Bandkabel heb je vanaf 10-aderig deze kun je gemakkelijk strippen naar 6-adrig.
Verder is er ook nog 6-adrige datakabel. Ook connectoren zijn hiervoor te koop.
Verder ben ik het met de voorganger eens.

Mvg,
Peter
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Vincent,

Bij Huib Maaskant kun je een verloopje bestellen naar RJ45. Dan kun je met UTP bekabeling werken welke wat minder storingsgevoelig is.

http://www.floodland.nl/aim/info_s88_kabels_1.htm

Gr, Ben.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Heren

Dank voor alle snelle suggesties. Ik zie maar af van verplaatsing of experimenteer met de gesuggereerde oplossing (Huub Maaskant).

Met vriendelijke groet

Vincent
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Hoi Vincent,

Het "geexperimenteer" zoals jij het noemt, betekend alleen 1 minuut een soldeerbout vasthouden en vervolgens zijn er kant en klare utp-kabels te koop.
Ik heb ze zelf inmiddels ook gemaakt, alleen nog niet in gebruik omdat mijn IB en terugmelders allemaal vlak bijelkaar staan. (schaduwstation) Baan is nog niet dusdanig groot dat er enorme afstanden te overbruggen zijn.

Groetjes

Mark

ps qua kosten is het de moeite waard om het eens te proberen hoor.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
vraag me af of het zinnig is om deze converter printjes van Huibmaaskant te gebruiken samen met een LDT HSI-88USB .....

volgens mij is er minder storing op de flatcable van centrale naar HSI-88 , dan van bezetmelders naar HSI-88

iemand ervaringen mee ?

Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citeervolgens mij is er minder storing op de flatcable van centrale naar HSI-88
Over welke centrale heb je het hier de IB ?.

Mvg,
Peter
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Ben,

Ik ga de materialen bestellen. Maar Huub Maaskant vermeldt 736368 als artikelnummer voor stripconnector. Deze bestaat niet meer. Op de site van Conrad staan verschillende soorten connectors. Enig idee welk artikel nummer nodig?

Met vriendelijke groet

Vincent
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: Freak op dinsdag 23 juni 2009, 16:44:15
Citeervolgens mij is er minder storing op de flatcable van centrale naar HSI-88
Over welke centrale heb je het hier de IB ?.

Mvg,
Peter


is deze storing dan ook afhankelijk van welke centrale je hebt ?

dat wist ik niet ....

Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Lees maar eens hoeveel personen bij gebruik van een IB i.c.m. S88 modules last hebben van valse meldinge. Zodra ze voor het uitlezen een HSi-88 gebruiken hebben ze daar geen last meer van.

Mvg,
Peter
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: Freak op dinsdag 23 juni 2009, 17:12:49
Lees maar eens hoeveel personen bij gebruik van een IB i.c.m. S88 modules last hebben van valse meldinge.

Hier geen problemen hoor met valse meldingen op m'n 7 jaar oude IB. Heb nog 3 S88 in gebruik naast m'n 8 LocoNet melders. Werkt allemaal prima met de cat5 kabels.

Citaat van: vinc op dinsdag 23 juni 2009, 16:55:33
Ik ga de materialen bestellen. Maar Huub Maaskant vermeldt 736368 als artikelnummer voor stripconnector. Deze bestaat niet meer. Op de site van Conrad staan verschillende soorten connectors. Enig idee welk artikel nummer nodig?
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=734993 , is dat iets?

Gr,Ben.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Zelf heb ik het op deze manier toegepast en werkt super.
KLIK
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Vincent, je kunt het ook oplossen met een s88LN dat is een adaptor die van iedere s88 module een LocoNet module maakt.
Dan kun je iedere module van voorzien of een aantal die je koppelt aan elkaar aangesloten op een S88LN. De s88LN sluit je vervolgens aan op de LocoNet-T aansluiting van je IB, en je hebt ineens een flexibel en betrouwbaar systeem, waarbij de LocoNet kabel niet gevoelig voor storingen bij langere lengtes.

Ideaal, voor jouw, je kunt je IB overal neerzetten en aansluiten op het LocoNet. Je ent gelijk van je s88 kabel verlost.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
hallo ook ik wil mijn lint kabels gaan vervangen
de oplossing met de loconet adapter lijkt mij ook wel wat
waar kan je zo'n adaptor kopen
groeten Hank
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Hank,

Als je dat doet doe het dan goed en neem meteen loconet terugmeld modules.

Mvg,
Peter
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
ik heb al terugmeld decoders van viessman, die wil ik eigenlijk niet wegdoen

grt Hank
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: Hank op woensdag 24 juni 2009, 22:06:45
hallo ook ik wil mijn lint kabels gaan vervangen
de oplossing met de loconet adapter lijkt mij ook wel wat
waar kan je zo'n adaptor kopen

Henk,

Bij Wim Ros (Sprinter) hier op het Forum.

Kijk even op zijn website:
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html

Gr, Ben.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: Hank op woensdag 24 juni 2009, 22:41:06
ik heb al terugmeld decoders van viessman, die wil ik eigenlijk niet wegdoen

grt Hank

Heel erg verstandig Hank, dat is alleen maar kapitaal vernietiging, als je hem wegdoet.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: rocofan op dinsdag 23 juni 2009, 17:02:23
Citaat van: Freak op dinsdag 23 juni 2009, 16:44:15
Citeervolgens mij is er minder storing op de flatcable van centrale naar HSI-88
Over welke centrale heb je het hier de IB ?.

Mvg,
Peter


is deze storing dan ook afhankelijk van welke centrale je hebt ?

dat wist ik niet ....



Ja, met name de ECoS spant op dit moment de kroon daarin.
En natuurlijk de manier van aansluiten. Daar gaat nog al eens iets mis.
Maar bandkabel of patch-kabel maakt geen moer uit. Recent is nog gebleken dat de patchkabel problemen geeft.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: Sprinter op donderdag 25 juni 2009, 21:40:40En natuurlijk de manier van aansluiten. Daar gaat nog al eens iets mis. Maar bandkabel of patch-kabel maakt geen moer uit. Recent is nog gebleken dat de patchkabel problemen geeft.
Klopt, echter de IB spant in alles de kroon, neem de brakke RS232 maar eens als voorbeeld.
Las ik op BNLs ook niet het zelfde probleem van zo'n zelfbouw ding ?.

Mvg,
Peter
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Geen idee Freak wat jij allemaal leest. Maar problemen zijn er om opgelost te worden. En dat zijn ze dan ook.
Voor de brakke RS232 is er een simpele oplossing, gewoon een LocoBuffer of een LocoNet interface toepassen. Eind resultaat een perfect systeem.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: Sprinter op donderdag 25 juni 2009, 22:04:42Voor de brakke RS232 is er een simpele oplossing, gewoon een LocoBuffer of een LocoNet interface toepassen. Eind resultaat een perfect systeem.
En die gerede producten voldoen die ook aan de wettelijk gestelde eisen waaraan ze moeten voldoen ?.

CiteerMaar problemen zijn er om opgelost te worden.
Wel raar trouwens dat je bij een IB nog extra kastjes bij moet kopen om er iets fatsoenderlijks mee te kunnen doen.

Mvg,
Peter
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Kom op jongens dit gaat nergens over. De IB is in concept een oud product. De RS232 is inderdaad brak wat leidt tot spontane resets. Echter is dit nu opgelost met inderdaad een extra kastje van ?24. Ik en vele anderen kunnen er nu prima mee uit de voeten. Kwa kosten gaat het kastje nergens over zeker in relatie tot andere spoorse zaken, de vele honderden zo niet duizenden euris aan materieel etc. Bij mij op zolder staat voor zo'n ?15.000 spul en ik lig er niet wakker van.

En wettelijk gestelde eisen van genoemde gerede producten heb ik niks mee. Spul werkt gewoon en doet wat het moet doen, niks meer en niks minder.

Gr, Ben.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: Freak op donderdag 25 juni 2009, 22:07:50
En die gerede producten voldoen die ook aan de wettelijk gestelde eisen waaraan ze moeten voldoen ?.
Ik neem aan dat je met gerede produkten de LocoBuffer en de Loconet interface bedoelt. Maar aan welke wettelijke zouden die moeten voldoen? Ik kan daar niks bij bedenken.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Heel simpel waar zou o.a. een CS of IB aan moeten voldoen ?.
Dat geldt voor voor kant en klaar producten zoals de LocoBuffer en LocoNet interface ook. Namelijk aan de EU-richtlijnen 89/336/EWG.


Mvg,
Peter
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: Freak op vrijdag 26 juni 2009, 00:04:17
Namelijk aan de EU-richtlijnen 89/336/EWG.
Je begrijpt natuurlijk wel dat niet iedereen die richtlijn op de plank heeft staan. Dus misschien kun je wat kernpunten aangeven die daarin staan?

Vergeet het bovenstaande even. Ik heb de tekst van die richtlijn inmiddels gevonden. Zal het zo eens gaan bestuderen.

By the way, denk je dat de kant en klaar aangeboden produkten van Huib Maaskant wel aan die richtlijn voldoen? Die zijn grotendeels identiek aan wat Wim aanbiedt. En beide zijn weer nageäapt van commerciëel verkrijgbare produkten. Dus eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zo.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Even ter zijde.
Regelmatig staat er een artikel over EMC in het tijdschrift Elektor/ Elektuur.

Een citaat uit het artikel:
Citeer
De EMC-richtlijn
Met ingang van 1 januari 1996 moet ook voor zelfgebouwde apparatuur rekening gehouden worden met de EMC-richtlijn (EMC = Electro Magnetische Compatibiliteit).
Deze richtlijn schrijft voor dat apparatuur geen storing mag veroorzaken en zelf ook niet al te gevoelig mag zijn voor storing van buiten afkomstig. Onder storing vallen vele verschijnselen zoals elektromagnetische velden en statische ontladingen, maar ook lichtnetvervuiling in de breedste zin van het woord.

De wet
Ook de zelfbouwer mag zijn apparatuur pas in bedrijf stellen wanneer hij er zeker van is dat deze aan de wettelijke richtlijnen voldoet. De HDTP is als controlerend orgaan van de overheid terughoudend als het gaat om zelfbouwapparatuur en zal hierbij alleen na klachten tot controle overgaan. Blijkt de schakeling niet aan de richtlijnen te voldoen, dan de de ingebruiknemer (u dus) mogelijk worden aangesproken voor de ontstane schade.

@Klaas,

Het zal mij een worst wezen wie wat en hoe hij iets doet. En dat er personen zijn die iets bij willen verdienen gun ik ze van harte.
Ieder (eenmans)bedrijf probeert zijn product aan de man te brengen, als gebruiker mag je best kritiek leveren op dat product. Daar is niets mis mee.

Maar als je zelf een soortgelijk product produceert en aan de man probeert te brengen lijkt het mij zéér onverstandig om je alleen maar negatief uit te laten over de producten van je collega “concurrenten”, zeker op forums. De kans dat er dan vragen over jouw product(en) gesteld worden wat je niet bevalt is aanwezig.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat er mensen zijn die van hun zuur verdiende geld een product hebben gekocht. Hebben ze een probleem probeer ze dan zo goed mogelijk te helpen, dat doe je niet door meteen het product de grond in te boren (lees op het zieltje van de gebruiker te trappen).


Mvg,
Peter
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Peter,

Je laatste opmerking vind ik nogal cryptisch. Misschien beter om hier man en paard te noemen.
Dus: wie laat zich negatief uit over welke produkten van welke "concurrent"? Blijkbaar heb ik iets gemist.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 26 juni 2009, 12:21:45Je laatste opmerking vind ik nogal cryptisch. Misschien beter om hier man en paard te noemen.
Dus: wie laat zich negatief uit over welke produkten van welke "concurrent"? Blijkbaar heb ik iets gemist.
Dan mis je zeker wat, kijk niet alleen hier op dit forum maar ook op andere forums.
Als je kant en klaar producten verkoopt, kan een "concurrent" zijn een bedrijf als b.v. ESU maar ook een medespoorder zoals b.v. HDL.

Mvg,
Peter
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Je noemt niet echt man en paard, maar ik neem aan dat je het over Sprinter hebt.
Die heeft inderdaad wel eens kritiek geleverd op produkten van Hans Deloof en Huib Maaskant. Maar die kritiek ging toen over serieuse missers in het ontwerp. En de kritiek was ook niet bedoeld om die produkten af te branden, maar om een medehobbyist weer op het goede spoor te helpen. Naar ik begrepen heb, heeft dat in sommige gevallen zelfs geleid tot een verbetering van het bekritiseerde produkt. En daar worden alle gebruikers van die produkten alleen maar beter van. Dus wat mij betreft is het probleem over.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 26 juni 2009, 12:53:47Dus wat mij betreft is het probleem over.
Welk probleem is nu over ?.

Mvg,
Peter
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
excuses ..... maar ik kan het nu in ieder geval helemaal niet meer volgen .....

ik vroeg alleen of storingen op een platte kabel of een ethernet kabel afhankelijk waren van de soort centrale.

ben wel een beetje technisch , maar ik kan het me moeilijk voorstellen omdat alle fabrikanten ja weten wat er op de markt is en waar hun spullen aansluiting op moeten vinden.

produkten die al langer op de markt zijn , zullen vast en zeker alle problemen al overwonnen hebben.
natuurlijk de uitzonderingen daar gelaten.

men kan niet zijn centrale aanpassen op 0.5% van de gebruikers die problemen ondervinden, dan komt er normaal gesproken een tussen oplossing.

Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: rocofan op vrijdag 26 juni 2009, 13:00:12ik vroeg alleen of storingen op een platte kabel of een ethernet kabel afhankelijk waren van de soort centrale.
Een bandkabel pikt meer storing op dan een ethernet kabel.

Citeerben wel een beetje technisch
Als je wilt weten hoe (centrale) afhankelijk het is wil ik wel even een link voor je opsnorren en toesturen.

Mvg,
Peter
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: rocofan op vrijdag 26 juni 2009, 13:00:12
ik vroeg alleen of storingen op een platte kabel of een ethernet kabel afhankelijk waren van de soort centrale.

ben wel een beetje technisch , maar ik kan het me moeilijk voorstellen omdat alle fabrikanten ja weten wat er op de markt is en waar hun spullen aansluiting op moeten vinden.

produkten die al langer op de markt zijn , zullen vast en zeker alle problemen al overwonnen hebben.
natuurlijk de uitzonderingen daar gelaten.

De Marklin interface 6050/6051 heeft een probleem met de s88. In veel gevallen geeft een aantal van 10 of meer een probleem dit in samenspel met de lengte van de bedrading in het algemeen, en hoe deze draden zijn geplaatst.

De Intellibox/Twin-center heeft dezelfde problemen.

De ECoS en de CS hebben ook deze problemen en hebben een bijkomend probleem door de galvanische scheiding.

Verschijnsel is het random binnenkomen van bezetmeldingen, eigenlijk is het een constant verschoven melding of meldingen.

Deze problemen zijn te verhelpen met bijvoorbeeld een HSI-S88 of een S88LN.
Bij een systeem met LocoNet is de S88LN te verkiezen.
Bij de andere systemen komt de HSI-S88 in aanmerking.
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Citaat van: Freak op vrijdag 26 juni 2009, 13:06:49
Citaat van: rocofan op vrijdag 26 juni 2009, 13:00:12ik vroeg alleen of storingen op een platte kabel of een ethernet kabel afhankelijk waren van de soort centrale.
Een bandkabel pikt meer storing op dan een ethernet kabel.

Citeerben wel een beetje technisch
Als je wilt weten hoe (centrale) afhankelijk het is wil ik wel even een link voor je opsnorren en toesturen.

Mvg,
Peter

Hallo  Freak ( Peter)

heb je linkjes ontvangen en zal eens aan de lezerij gaan -)

ik wist niet beter als de Ecos ( mijn centrale ) zou als ik alle bezetmelders volgens het 88N principe zou uitvoeren zo goed als Geen problemen ondervinden met storingen.

Nu was ik toch al van plan om met de HSI-88 te gaan werken , omdat ik mijn bezetmelders niet op een plaats wil monteren, maar zo dicht mogelijk bij het eindpunt.
met deze HSI-88 kun je ipv een lange ketting , 3 kettingen starten en dat heb ik bij mijn E vormige baan nu precies nodig.

ik zal na lezen nog even reageren, maar lezen duurt bij mij altijd iets langer -)

grtz en Tnx !

Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
In de Railhobby stond pas een artikel met adapters om een bestaand S88 systeem geheel op computerkabel over te zetten, het heet S88-N, dacht ik.

Groet, Anne W
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op donderdag 16 juli 2009, 22:28:16
In de Railhobby stond pas een artikel met adapters om een bestaand S88 systeem geheel op computerkabel over te zetten, het heet S88-N, dacht ik.
Maar dat kan toch al lang.

Mvg,
Peter
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Verlengkabel (lint kabel) S88 bus Intellibox
Ik zie het nu ook, Ben zijn reactie meldt ze al.

Groet,  Anne W