Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw 3070 TEE

Gestart door Cees dinsdag 07 november 2006, 19:23:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3070 TEE
Cees
gast

Ombouw 3070 TEE
Ik heb een TEE nr 3070 uit 1965 en deze wil ik ombouwen voor digitaal, wie kan me wat tips geven of het ultieme antwoord.

Groet Kees
Re: Ombouw 3070 TEE
Fonzo
gast

Re: Ombouw 3070 TEE
Kees,

Een 3070 heeft een bijzondere omschakeling vanwege de 2 slepers.
Op de site van ESU wordt er geen passende decoder en magneet aangeboden voor de 3070, dat wil dan misschien wel zeggen dat hij niet om te bouwen is.

Ik heb een 3071 omgebouwd met een hamo magneet, een esu decoder, een sleperschakeling en een extra relais om de binnenverlichting te schakelen. Dat ging wel !
Re: Ombouw 3070 TEE
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3070 TEE
Het enige verschil tussen de 3070 en de 3071 is dat de 3070 een driepolige doorverbinding heeft en standaard binnenverlichting voor de rest is hij gelijk aan de 3071.

Je moet je afvragen of die sleper omschakeling echt noodzakelijk is, is hij dat niet dan kan er een gewone lastgeregelde decoder in. En de veldspoel kan worden vervangen door een Hamo magneet.
Re: Ombouw 3070 TEE
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3070 TEE
Digitrain levert de LDEC3000 decoder, hier zit een sleperschakeling,lastregeling en een pendelfunctie.
De decoders kunnen aan de standaard Marklin motor gehangen worden.Misschien is het een optie op er dan een ander anker in te zetten.
Ik heb er één in een NS1100 gebouwd en was daar best wel tevreden over.

Jeroen
Re: Ombouw 3070 TEE
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3070 TEE
Waarom moet je er dan een ander anker in zetten, dit kan ik even niet volgens.
Re: Ombouw 3070 TEE
Fonzo
gast

Re: Ombouw 3070 TEE
Citaat van: Sprinter op dinsdag 07 november 2006, 20:25:36
Je moet je afvragen of die sleper omschakeling echt noodzakelijk is, is hij dat niet dan kan er een gewone lastgeregelde decoder in.

Ik gebruikte de 3071 in pendelverkeer. De sleperomschakeling heb ik als handig ervaren omdat ik hierdoor de blokken niet aan hoefde te passen en de 3071 keurig op tijd stopte.
Re: Ombouw 3070 TEE
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Ombouw 3070 TEE
Ik heb destijds mij 3071 (laten) ombouwen met de decoder van de 3471.
Deze was door mijn handelaar destijds gewoon als reservedeel besteld.

Ik stelde de sleperwisseling toen ook op prijs, omdat we dit op de modulebaan nodig hebben.

In de documentatie van ESU staat in elk geval een setje waarmee je hun decoders kunt voorzien van een sleperwisseling.
Of er een geschikte Hamo-magneet voor de relatief oude motor te vinden is denk ik wel, maar daarvoor moet je op de ESU-site www.loksound.de gaan zoeken naar de ombouw-mogelijkheden.

Onder support vindt de links de einbautipps, daar zoek je jouw loknummer op.
Voor de 3071 geeft ESU diverse mogelijke Lokpilot en Loksound opties. Ook moet de motor worden aangepast. Dit is waarschijnlijk de Hamo-magneet.

John
Re: Ombouw 3070 TEE
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3070 TEE
Met een 5-polig anker loopt ie wat beter dan met een 3 polig. De LDEC decoder heeft namelijk een last regeling.

Re: Ombouw 3070 TEE
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3070 TEE
Daar ben ik het absoluut niet mee eens, met een driepolig anker loopt hij net zo goed, je moet er alleen een goede decoder in stoppen.  :shock:
Re: Ombouw 3070 TEE
Fonzo
gast

Re: Ombouw 3070 TEE
Jongens,

In een aander draadje loopt ook al een discussie over 3 en 5 polig. Laten we het overzichtelijk houden !
Re: Ombouw 3070 TEE
John, ik heb een mailtje gestuurd naar ESU en nu maar wachten of hun een oplossing hiervoor hebben. bedankt voor je reaktie.

Gr Kees
Re: Ombouw 3070 TEE
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3070 TEE
Cees,

Wat voor oplossing moet ESU hiervoor dan hebben?

Mvg
Wim.
Re: Ombouw 3070 TEE
Dat weet ik ook niet maar misschien dat hun mij ergens naar kunnen verwijzen of dat het op een andere manier kan, vandaar dat ik een mailtje stuur naar ESU.
Of zeg jij, naar ik suggereer, doe hetzelfde als de 3071?

Gr Kees
Re: Ombouw 3070 TEE
Fonzo
gast

Re: Ombouw 3070 TEE
Citaat van: Cees op woensdag 08 november 2006, 12:48:03
Dat weet ik ook niet maar misschien dat hun mij ergens naar kunnen verwijzen of dat het op een andere manier kan, vandaar dat ik een mailtje stuur naar ESU.
Of zeg jij, naar ik suggereer, doe hetzelfde als de 3071?

Gr Kees

Als de 3070 dezelfde motor heeft als de 3071, dan is het allemaal niet zo moeilijk, dan staat het antwoord al op de site van ESU.
Re: Ombouw 3070 TEE
Kan iemand mij zeggen hoe ik daar achter kom?

Gr Kees
Re: Ombouw 3070 TEE
Fonzo
gast

Re: Ombouw 3070 TEE
Cees,

Wel een beetje goed lezen. In een bovenstaande post van John, staat de site inclusief de pagina die je moet hebben !
Re: Ombouw 3070 TEE
Misschien ben ik wel een beetje dom, dat is de reden om ESU een vraag te stellen omdat er niets over de 3070 staat. Dus lezen doe ik wel maar een echte oplossing heeft nog niemand kunnen geven. Er staat wel een discussie over de 3071 maar niets concreets over de 3070 dus vandaar de vraag of iemand mij kan vertellen of dit de zelfde motor is.

Gr Kees
Re: Ombouw 3070 TEE
Fonzo
gast

Re: Ombouw 3070 TEE
Cees,

Dat staat toch al in de post van Sprinter.
Ik citeer :

"Het enige verschil tussen de 3070 en de 3071 is dat de 3070 een driepolige doorverbinding heeft en standaard binnenverlichting voor de rest is hij gelijk aan de 3071."

Als je twijfelt maak je een foto van de motor, stuur je mij op, en dan vergelijk ik hem met de mijne. Dan weten we het zeker !
Re: Ombouw 3070 TEE
Martin
gast

Re: Ombouw 3070 TEE
Cees,

kijk eens op deze site:
http://www.ad-soft.ch/moba/_main_deu.html
en dan 'Umbau' aanklikken, vervolgens 'Marklin-loks' en dan '3071', hierin worden ook de andere modellen van de TEE besproken. Het enige technische verschil tussen de 3070 en de 3071 is de 3 resp 2-aderige kabel, en de aanwezigheid van binnenverlichting in de 3070 Er zat geloof ik ook een klein verschil inde rijrichtingschakelaar, maar dat is verder niet van belang, want die verdwijnt toch na inbouw van een decoder.

Groeten, Martin
Re: Ombouw 3070 TEE
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3070 TEE
Martin,

Dat had ik Kees ook al verteld, maar ja niet luisteren natuurlijk naar iemand met meer dan 30 jaar ervaring.
Re: Ombouw 3070 TEE
Martin
gast

Re: Ombouw 3070 TEE
Cees,
Er is niet eens 30 jaar ervaring nodig om er achter te komen dat de 3070 en 3071 dezelfde motor hebben :)
Als je even Googled kom je bijv hier terrecht:

http://www.hfkern.de/Maerklin/CH_ram.html

En dan kan je zien dat de 3070 en 3071 beide de LFCM motor hebben (grote schijfcollectormotor)
Deze zul je moeten ombouwen tot een gelijkstroommotor, als je een lastgeregelde motor wilt hebben(wel aan te bevelen).
Ik zou hierbij de raad opvolgen van Sprinter en alleen de veldmagneet vervangen door een HAMO magneet, en een goede decoder aanschaffen (dus niet de delta-decoder van de 3471)
Een 5 polig anker geeft niet altijd betere resultaten in oudere modellen.

groeten, Martin
Re: Ombouw 3070 TEE
Bedankt voor alle reakties. Ik begrijp een ieder z'n gedrevenheid maar als nieuweling begrijp je niet altijd de vaktermen van daar mijn misschien dommige reakties en vragen.
Maar nu begrijp ik wat ik moet doen.

Gr Kees
Re: Ombouw 3070 TEE
Fonzo
gast

Re: Ombouw 3070 TEE
Citaat van: Sprinter op woensdag 08 november 2006, 23:26:18
Martin,

Dat had ik Kees ook al verteld, maar ja niet luisteren natuurlijk naar iemand met meer dan 30 jaar ervaring.

Sprinter,

Cees is een relatieve nieuwkomer, die weet toch niet dat jij 30 jaar ervaring hebt !
Re: Ombouw 3070 TEE
Martin
gast

Re: Ombouw 3070 TEE
Cees,

reakties of vragen zijn nooit dommig. Als iedereen alles al weet dan zou een forum als dit ook niet nodig zijn.
Ben wel benieuwd hoe je je TEE gaat ombouwen. Ik heb zelf ook plannen in die richting, maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik het ga aanpakken.
In ieder geval, veel succes toegewenst door
Martin
Re: Ombouw 3070 TEE
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw 3070 TEE
Cees,

Domme vragen bstaan niet, alleen domme antwoorden
Re: Ombouw 3070 TEE
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Ombouw 3070 TEE
Misschien een beetje off-topic, maar het gaat wel over de RAm TEE 1.
Op de beurs in Keulen heb ik twee handmonsters gezien van een nieuwe versie. Een bij Roco en een bij Trix H0.

Van de Roco heb ik een foto, van de Trix niet.
De Trix is wel ruim 113 mm, en dat is een stuk langer dan de oude.

Marklin zal dus ook wel met dit model komen.

John
Re: Ombouw 3070 TEE
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3070 TEE
John, Dat is dan zeker een ultra korte versie 113 mm = 11,3 cm  :? Of bedoel je 113 mm langer?
Re: Ombouw 3070 TEE
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Ombouw 3070 TEE
Slimmerikje hoor. :lol:

Het had natuurlijk 113 cm moeten zin.




John