Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ombouw 3504 (BR80)

Gestart door blackbird donderdag 02 november 2006, 09:26:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw 3504 (BR80)
blackbird
gast

ombouw 3504 (BR80)
Hoi allemaal,
Mijn eerste item op dit forum !

Kan iemand mijn vertellen hoe ik deze loc  m.b.v. een TAMS decoder kan ombouwen naar digitaal bedrijf?
Ik heb reeds meerdere oudere loc's omgebouwd met een TAMS decoder, met, in tegenstelling tot enkele minder positieve berichten over deze decoders, goede resultaten !

Deze 3504 echter is de eerste analoge hoogvermogen loc die ik wil ombouwen, en dat ziet er qua electronica e.d. toch heel anders uit.

Wie kan mij op eenvoudige wijze vertellen hoe, wat en waar de oude electronica moet worden uitgebouwd en waar de nieuwe decoder moet worden aangesloten. En ook of ik eventueel nog aanvullende onderdelen nodig heb.

Vast bedankt voor jullie reacties en hulp.

Mazzel,

Paul
Re: ombouw 3504 (BR80)
Mvd--marklin
gast

Re: ombouw 3504 (BR80)
Hallo Paul,

Wat voor tams decoder Type?
Kun je er niet beter een marklin decoder inzetten van setje 60760. Of een esu 52600. Wel moet er een hamomagneet op zitten.
Ik geef maar wat opties.
Of zitten op de loc extra functies op?



Re: ombouw 3504 (BR80)
Lid sinds: 2006

offline
Re: ombouw 3504 (BR80)
Citaat van: blackbird op donderdag 02 november 2006, 09:26:30
Hoi allemaal,
Mijn eerste item op dit forum !

Kan iemand mijn vertellen hoe ik deze loc  m.b.v. een TAMS decoder kan ombouwen naar digitaal bedrijf?
Ik heb reeds meerdere oudere loc's omgebouwd met een TAMS decoder, met, in tegenstelling tot enkele minder positieve berichten over deze decoders, goede resultaten !

Deze 3504 echter is de eerste analoge hoogvermogen loc die ik wil ombouwen, en dat ziet er qua electronica e.d. toch heel anders uit.

Wie kan mij op eenvoudige wijze vertellen hoe, wat en waar de oude electronica moet worden uitgebouwd en waar de nieuwe decoder moet worden aangesloten. En ook of ik eventueel nog aanvullende onderdelen nodig heb.

Vast bedankt voor jullie reacties en hulp.

Mazzel,

Paul

Paul, gewoon de analoge hoogvermogens elektronica er uit, en de decoder daarvoor in de plaats.
Niets meer en niets minder. Zie de elektronica als een omschakelrelais.
Re: ombouw 3504 (BR80)
blackbird
gast

Re: ombouw 3504 (BR80)
Hoi Marco en Sprinter,

Bedankt voor jullie reactie tot dus ver.

De TAMS decoder  is een LD-W-1, het enige wat hieraan ontbreekt is de lastgeregelde snelheid mogelijkheid, voor de rest een prima decoder.

Heb nu inmiddels 5 loc's omgebouwd en bij alle werken alle zaken. Voorwaarde is wel dat je hem voorzichtig inbouwd en dat je een goede en vlakke test baan hebt waar de loc op door kan blijven rijden, dit i.v.m. het inregelen.

In heb het (relatief) eenvoudige advies van Sprinter ter harte genomen en dacht; trek de oude spullen er uit en de nieuwe decoder er in, maar helaas is dat toch niet helemaal zo als het hoort.
De hoogvermogenmotor heeft namelijk een aansluitdraad meer !!!

de oudere (normale) motoren hadden een veldwikkeling waar slechts twee draden uitkwamen en die naar het richtingrelais gingen. Bij de BR80 komen er uit de electronicaprint twee draden die op de oude lijken (een groene en een blauwe) maar er komt ook een EXTRA witte uit de print die ook naar de wikkeling gaat.

De verlichting is denk ik eenvoudig, geel, oranje en grijs. vooruit, achteruit verlichting en massa.

Rood komt van de sleper en de bruine is de motormassa, die komt van een koperen massa plaat van het motorschild, die met een boutje vast zit aan het frame.
De zware met de smoorspoel is ook herkenbaar.

Het gaat dus alleen om de EXTRA witte draad !

Waar is die voor en waar,hoe sluit ik die aan op de decoder.

Graag nogmaals jullie (en dat van andere experts) advies in dit misterie !

Vast bedankt voor de moeite.

Mazzel,

Paul
Re: ombouw 3504 (BR80)
blackbird
gast

Re: ombouw 3504 (BR80)
HELP !!!!! Helemaal niemand die dit weet ????

Mazzel,

Paul
Re: ombouw 3504 (BR80)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: ombouw 3504 (BR80)
Hallo Paul,
die witte draad ging naar de
gemeenschappelijke aansluiting op de veldspoel.
Deze aansluiting moet je aan het motorschild solderen,
aan de koolborstel houder tegenover de aansluiting
van de smoorspoel (zwarte draad).
De Tams is ontworpen voor werking van
het anker en de veldspoel in serie.

Suk6
groeten
wim
Re: ombouw 3504 (BR80)
blackbird
gast

Re: ombouw 3504 (BR80)
Hoi Wim,

Dat is wat ik graag wilde weten ! Hartsikke bedankt voor je aanvullende informatie, kan ik weer even verder bouwen.

THANKS !!!!

mazzel,

Paul
Re: ombouw 3504 (BR80)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: ombouw 3504 (BR80)
Wim,

Tevens dank van mijn kant. Had dit vermoeden al maar wist het niet zeker, nu wel.
Paul, mocht je enige ervaringen hebben met deze combi, zou je dan een verslagje willen doen??
Re: ombouw 3504 (BR80)
blackbird
gast

Re: ombouw 3504 (BR80)
Hoi Wim en Chris,

Wim, nog even een aanvullende vraag/opmerking.

Ik begrijp het dus goed dat de witte draad, de gemeenschappelijke aansluiting op de veldspoel, die zelfde draad die nu nog wel op het originele electronicablok is aangesloten, dus NIET meer op de nieuwe decoder wordt aangesloten, maar dat die als het ware intern aan het motorblok blijft aangesloten middels die koolborstelhouder op het motorschild?

Klopt deze constatering ?

En Chris, ik wil van deze ombouw best wel een verslagje maken en mijn ervaringen even op papier zetten. Eind deze week komen mijn nieuwe decoders binnen, dus nog even geduld !

Mazzel,

Paul
Re: ombouw 3504 (BR80)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: ombouw 3504 (BR80)
Hallo Paul,
Ja, dat heb je goed  :)
groeten
wim