Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Viessmann 5235 progammeren

Gestart door cyberbeast41 zaterdag 20 juni 2009, 17:58:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann 5235 progammeren
cyberbeast41
gast

Viessmann 5235 progammeren
Vandaag de decoder 5235 gekocht om mijn driewegwissels aan te sturen.
Alles ingebouwd maar ik slaag er maar niet in om dat ding met mijn Central Station 1 te programmeren.
Weet iemand hoe ik dat moet doen?
Re:Viessmann 5235 progammeren
Hallo ???.

Wat wil niet lukken de adressen programmeren in de CS of de juiste adressen programmeren in de decoder ?.
Bij de CS geef je eerste de adressen van de decoder op. B.v adres 1 en 2 of adres 3 en 4.
Vervolgens programmeer je de decoder door op het kleine drukknopje van de decoder te drukken en vervolgens bij de CS het juiste wisselsymbool met betreffende adres (b.v. 1).

Mvg,
Peter
Re:Viessmann 5235 progammeren
cyberbeast41
gast

Re:Viessmann 5235 progammeren
Ik snap zelf niet wat ik verkeerd doe :p
Ik probeer jou manier eens.

edit: lukt nog steeds niet.
Kan iemand stap voor stap uitleggen hoe het moet?
Re:Viessmann 5235 progammeren
Het is misschien leerzamer om het andersom te doen. Dus, geef eens aan wat je al hebt gedaan, en waar je vast loopt.
Ik neem aan dat je de gebruiksaanwijzing van de 5235 hebt gelezen.
Re:Viessmann 5235 progammeren
Citaat van: cyberbeast41 op zondag 21 juni 2009, 02:38:56Kan iemand stap voor stap uitleggen hoe het moet?
Je moet eerst de wissel in de CS aanmaken zoals beschreven in de handleiding van de CS.
Hierna moet je de wisseldecoder progrmameren zoals beschreven in de handleiding van de wisseldecoder.

Mvg,
Peter
Re:Viessmann 5235 progammeren
cyberbeast41
gast

Re:Viessmann 5235 progammeren
Het lukt langs geen kanten. Alles heb ik geprobeerd. En moet ik de rode draad met gele plug aansluiten? Of dient die enkel als ik een aparte trafo gebruik voor de voeding?
Re:Viessmann 5235 progammeren
Zorg er eerst voor dat je de driewegwissel goed aangesloten hebt op de decoder, dus zowel de aandrijvingen als de beide rode draden en bruine draad.

Mvg,
Peter
Re:Viessmann 5235 progammeren
Citaat van: cyberbeast41 op zondag 21 juni 2009, 14:13:31
Alles heb ik geprobeerd.
Vertel dan eens wat je allemaal al hebt geprobeerd. Zo blijft het veel te algemeen en kunnen we je niet verder helpen.

Om te beginnen met de aansluiting: de rode draad met gele plug moet je aansluiten. Naar keuze op de middenrail, dan haal je de voeding uit de digitale spanning, of op een aparte trafo, dan levert die de voeding.
Eerlijk gezegd snap ik hier al niet wat je probleem is, want in de handleiding staat dat toch duidelijk met plaatjes aangegeven.
Re:Viessmann 5235 progammeren
cyberbeast41
gast

Re:Viessmann 5235 progammeren
Ik heb het gevonden. Het stond idd goed aangegeven. Ik dacht dat de rode kabel met gele plug enkel gebruikt moest worden indien je een aparte trafo gebruikt. Daarna geprogrammeert en het werkt perfect.
Re:Viessmann 5235 progammeren
Dus je had het niet goed aangesloten.
Je kunt de schakelspanning op twee manieren voeden, of uit de digitale spanning of via een externe trafo.

Tip schrijf je handelingen op voor de volgende keer.

Mvg,
Peter
Re:Viessmann 5235 progammeren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Viessmann 5235 progammeren
Mooi digi spul allemaal als het werkt  :? Na een middag klooien met de 5235 decoder, handleiding keer op keer lezen, forum raadplegen, terug naar de winkel, teleurgesteld weer naar huis. Had ik blijkbaar van morgen een helder moment en/of de goede bril op :lol:

Ik was ten eerste op het verkeerde pad gezet door dat er hierboven gesproken werd van 2 adressen gebruiken in je centrale. Daar was ik blind op door gegaan.

Ik had dus 2 wissel(symbolen) met opvolgende adressen in de CS1 geprogrammeerd. Daarna de decoder programmeren en ja hij reageerde op het gekozen wisselsymbool. Beetje jammer alleen steeds maar op 1 wisselsymbool en hij vertikte het om over te schakelen naar het andere adres  :? In de winkel vroeg men mij al waar ik het vandaan had dat er 2 adressen nodig zijn, daar werd in de handleiding met geen woord over gerept! Eh ja ze zeggen dat op het forum dus zal het wel zo wezen. Ook zij werken er zo weinig mee, dat we er niet uitkwamen.

Ik kon ook met geen mogelijkheid een 3-wegwissel symbool vinden. Dat was dus de truc met de foute bril  :? Vanmorgen zie ik dus WEL dat er een 3-wegsymbool bestaat. Die gekozen en eureka  :lol: als je die aanraakt gaat er een extra schermpje met 3 wissel symbolen open. Dan kun je dus alle opties kiezen links, rechts, recht door  8) En dat alles op maar 1 adres!!!!!

Zo als zo veel dingen achter af, het is echt een fluitje van een cent  :mrgreen:
Re:Viessmann 5235 progammeren
Afgelopen zaterdag op de beurs in Houten een Viessmann 5235 driewegwissel-decoder gekocht bij van Biervliet.
Hoewel het allemaal heel logisch lijkt in de beschrijving, en met wat ik hier boven lees, krijg ik het ding toch niet aan de praat. Heb al van alles geprobeerd. Weet er iemand raad?
De beide wisselaandrijvingen zijn aangesloten op de decoder. De bruine draad op de rails en de rode draad op de middengeleider. De rode draad met gele steker zit ook op de middengeleider. In mijn CS 2 een driewegwissel aangemaakt met adres 22.
Wanneer ik het knopje op de decoder indruk de schakelt een van de aandrijvingen 10 keer op en neer. Daarna druk ik op een van de driewegwissel-symbolen op het keyboard van de CS2. Maar dan gebeurd er niks meer.
Wat doe ik verkeerd? Kan er iemand helpen met advies of tips.

Joan,
Re:Viessmann 5235 progammeren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Viessmann 5235 progammeren
Hoi,

Ik zie ook ff niet wat je fout doet  :( Weet je zeker dat adres 22 + 23 vrije adressen zijn? Ik heb zelf voor de zekerheid maar 100 (+101) gekozen.

Bij de eerste keer op de decoder drukknop drukken schakelt een wisselaandrijving langzaam een aantal keren heen en weer. Weet je niet wat langzaam en snel is gewoon nog een keer drukken je merkt echt verschil in snel en langzaam. Bij langzaam zit ie in de correcte programmeermodus daarna druk je op driewegwissel symbool op de CS2 en is het klaar.
Re:Viessmann 5235 progammeren
Brigitte

Ik weet niet wat het verschil is tussen snel en langzaam op en neer van de aandrijving. Zoals ik het beoordel gaat hij net zo snel op en neer als een gewone wissel schakelt. Adres 22 kwam automatisch tevoorschijn bij het aanmaken van de driewegwissel in het keyboard.
Kun je me verder helpen met deze informatie. Hoe verander ik bijvoorbeeld het adres in 100?

Joan,
Re:Viessmann 5235 progammeren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Viessmann 5235 progammeren
Ik zie het al de CS2 heeft vaste adressen voor magneetartikelen. Dat heeft de CS1 niet, vandaar mijn eigen keuze voor 100.

Ik ken te weinig van de CS2 om je te kunnen helpen vrees ik  :(
Re:Viessmann 5235 progammeren
Eureka. Ik heb het gevonden. De driewegwissel met Viessmann 5235 decoder werkt.
Bij het configureren van de driewegwissel was ik vergeten de gegevens naar de baan te sturen (pictogram met pijltje naar beneden en rails).

Het CS2 maakt automatisch de digitale adressen aan. 22 en 23 werkt niet maar 21 en 22 wel. Je moet kennelijk voor een driewegwissel met een oneven nummer beginnen. Met een beetje schuiven met wissel-adressen werkt het nu.
Het geeft echt een goed gevoel wanneer je na een hoop gepiel iets werkend hebt gekregen.

Brigitte toch bedankt voor je bijdrage.

Joan,
Re:Viessmann 5235 progammeren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Viessmann 5235 progammeren
Gefeliciteerd Joan  :D Blij dat het gelukt is.
Re: Viessmann 5235 progammeren
Lid sinds: 2008

lok 1131

offline
Re: Viessmann 5235 progammeren
Ik vind het een boeiend verhaal. Duidelijk uitgelegd voor de CS2. Maar hoe werkt de Viessmann 5235 op een MS2?