Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bovenleiding M rails.

Gestart door Hans.B.Francken. donderdag 18 juni 2009, 22:12:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bovenleiding M rails.
Heeft iemand misschien ervaring met het aansluiten van de bovenleiding boven een wissel.
Zijn er hulpstukken voor ik kan namelijk niets terug vinden daarover bij Marklin.
Of heeft iemand hier misschien een oplossing voor ik dacht zelf om twee bovenleidingen
aan elkaar te solderen of punt lassen.
Het is ongemakkelijk als de pantograaf soms in de bovenleiding blijft hangen als hij een linker of
rechter wissel neemt.
Je krijgt moeilijk twee bovenleidingen precies even hoog en met een klein boutje en moertje tegen elkaar te schroeven is ook geen oplossing want dan haakt de pantograaf achter het moertje.
Wie heeft de oplossing voor mij?

Hans.B.Francken.
Re:Bovenleiding M rails.
Als je de originele MÀrklinschroefjes en moertjes gebruikt (en ze voor alle zekerheid ook even goed uitlijnt) kan de panto er niet achter blijven haken.
Hoe ik dat weet? Noem het ervaring :wink:.

Mocht je toch gaan lassen of solderen dan zul je de rijdraad aan de onderzijde in ieder geval goed glad moeten schuren, anders blijft de panto daar weer achter hangen. Maar dat had je natuurlijk zelf al bedacht.
Re:Bovenleiding M rails.
Lid sinds: 2006

offline
Re:Bovenleiding M rails.
Bij de oude bovenleiding zet je een mast voor de wissel waar deze gaat splitsen.
Aan deze mast maak je de draden vast. Je hebt nu 3 draden nodig. Dit past eigenlijk niet.
Daarom hebben ze ook een rijdraad waar links en rechts verbindingsstukken in geschoven worden.
De draad boven het aftakkende spoor moet je buigen zodat deze boven de middenleider blijft.

groetjes
Henk
Re:Bovenleiding M rails.
Lid sinds: 2006

online
Re:Bovenleiding M rails.
Op mijn vorige baan had ik op een paar plaatsen wel drie draden aan 1 mast, heeft nooit problemen gegeven.

Koen
Re:Bovenleiding M rails.
Even een paar haakjes ietsjes uitbuigen en het lukt inderdaad: ik heb dat ook moeten doen toen.
Re:Bovenleiding M rails.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Bovenleiding M rails.
Owjee, ik heb diverse bovenleidingsmasten, dus dat wordt flink knutselen, of misschien wel zelf solderen. Succes, enne, handige tips over kruisingen, wissels en bochten blijf ik volgen  :D
Re:Bovenleiding M rails.
Hallo

Met m2 moertjes en boutjes en eventueel ringetjes gaat het verbinden prima. Je hebt echter wel een berg hulpstukjes nodig als je veel wissels en kruisingen hebt. Ik hoop dat je deze hebt, anders aanschaffen tijdens de beurs dagen.  Solderen heb ik nog nooit gedaan met de oude bovenleiding. Mastjes kan je ook nemen van elctrotren. Voestukjesvan M/ C masten kan je misschien nog vinden met wat knutselen maak je een prima mast van. Overigens geeft het marklin banenboek het oude type ook aan war je masten moet plaasten bij wissels etc.

Hans
Re:Bovenleiding M rails.
digi-jacques
gast

Re:Bovenleiding M rails.
alhoewel slechts een probeersel op een regenachtige zondag, misschien heb je wat aan de foto's

foto's van een tafelbaan met bovenleiding
Re:Bovenleiding M rails.
Ik heb het opgelost met moertjes en schroefjes gekocht bij een winkel in dit soort artikelen,die verkocht hele kleine schroefjes en moertjes tot zeer grote.Werkt uitstekend,de pantograaf blijft niet meer hangen op de wissels.
Bedankt voor de raadgevingen.
Hans.B.Francken.