Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan chrisant - Update 05-02-2011

Gestart door chrisant woensdag 17 juni 2009, 10:40:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan chrisant - Update 05-02-2011
Hallo allen, na ruim 30 jaar geleden mijn eerste Märklin trein te hebben gekregen ga ik nu na een onderbreking van meer dan 15 jaar weer aan de slag. Wat toen was om te spelen als kind gaat nu mijn hobby worden. Mijn oude trein stond ruim 30 jaar bij mijn ouders op zolder. Heb nog foto's gemaakt als herinnering voordat ik afgelopen week de rails en de locs en wagons verwijderd heb. Nu bijna noodgedwongen (mijn moeder is ernstig ziek)  toch het punt is gekomen om hem af te gaan breken krijgt de baan een nieuw leven. Inmiddels heb ik met de catalogus die ik nog had uit 1976 Ebay afgestruind en de nodige bestellingen geplaatst. Nu dat ik wat ouder en wat wijzer ben begrijp ik waarom vroeger soms de trein ontspoorde, haperde etc... Inmiddels heb ik met WinTrack een baan ontworpen (nog niet helemaal af) die ik wil gaan bouwen. Uitgangspunt is nu een goede baan met twee keerlussen en twee verdiepingen. De verdieping ontstaat via een helling met de originele Märklin brug waarna de baan een berg in gaat of op een verhoogd landschap met tunnels daaronder. Heb gekozen voor een L opstelling die ik eventueel nog uit kan breiden naar een U vorm (aan de zijde van de keer lussen). Daarnaast wordt de tafel vanwege de zolder en mijn rug 1 meter hoog. De oude tafel uit mijn kindertijd was 70 cm hoog. Daar kon ik nog onder doorkruipen en toen was mijn rug nog jong  :wink:
Hier onder mijn ontwerp. De foto's van mijn oude baan zal ik jullie besparen voordat de tranen in jullie ogen springen  :lol:




Re:Opnieuw beginnen
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Opnieuw beginnen
Hoi Chrisant,

Ik vind het plan er leuk uit zien, maar ik ben bang dat je met name bij de keerlussen in de knoop komt met de stijgingspercentages (advies max. 3%).

Ik ben erg benieuwd wat voor scenery je wilt gaan maken??

mvg

Marco
Re:Opnieuw beginnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw beginnen
Inderdaad het stijgingspercentage baart mij ook zorgen. Ik heb her en der wel rond gekeken maar de meningen lopen toch nog uiteen tussen de 3 en 5%. De rekenmachine heb ik er nog niet bijgehaald om te weten hoeveel milimeter ik mag stijgen op een railstuk van 180 mm. Ik ben uit gegaan van 9mm voor de brug maar bij die lussen is het inderdaad steiler. Kan zijn dat ik de linkse helling laat vervallen (kruising wordt dan een wissel) en dat ik bij de andere lus de helling verleg zodat de linkse wissel omhoog komt en ik het zij spoor dan weer laat dalen. Ik ga uit van een hoogte van 7 cm tussen de twee niveaus.

Wat adviseren jullie als pijlers? Originele Märklin of is er een goed alternatief?
Re:Opnieuw beginnen
Wasmi
gast

Re:Opnieuw beginnen
7cm tussen de niveaus is niet voldoende, zelfs niet als je alleen maar stoom en diesel rijdt. Je moet rekening houden met de hoogte van je M-rails (ca 1 cm) en evt dikte van de plaat waar de rails op ligt. Je komt dan al gauw op minimaal 9 cm.
Daarnaast, 5% is heeeel erg steil, vooral als het ook nog eens in een bocht is. Daarnaast kun je niet in één rails van 0% naar je maximale steiging, de knik wordt dan zo groot dat grote risico's loopt met bedrijfszekerheid en op ontsporingen. Beter is het om een geleidelijke overgang te maken van vlak naar steiginh en omgekeerd. in de praktijk betekent dat dat je pas na ca 2 rails op je maximale steigingspercentage kan zitten, zelfs al is dat 'maar' 3%

suc6 met puzzelen ;-)
Re:Opnieuw beginnen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Opnieuw beginnen
Citaat van: Wasmi op woensdag 17 juni 2009, 12:51:20
7cm tussen de niveaus is niet voldoende, zelfs niet als je alleen maar stoom en diesel rijdt. Je moet rekening houden met de hoogte van je M-rails (ca 1 cm) en evt dikte van de plaat waar de rails op ligt. Je komt dan al gauw op minimaal 9 cm.
Daarnaast, 5% is heeeel erg steil, vooral als het ook nog eens in een bocht is. Daarnaast kun je niet in één rails van 0% naar je maximale steiging, de knik wordt dan zo groot dat grote risico's loopt met bedrijfszekerheid en op ontsporingen. Beter is het om een geleidelijke overgang te maken van vlak naar steiginh en omgekeerd. in de praktijk betekent dat dat je pas na ca 2 rails op je maximale steigingspercentage kan zitten, zelfs al is dat 'maar' 3%

suc6 met puzzelen ;-)

Je hebt een mooi baanplan  :D :D

Ik heb met legoblokjes geprobeerd om een heling te maken, maar als je een blokje als eerste nam dan kreeg je problemen met de rest die er achter hangt , wagons die ontkoppelden dan spontaan ook als boven was, en je gaat niet meer omhoog dan gebeurde dat ook.
Bij de eerste rail iets minder stijl omhoog.
Kwam uit op ongeveer elf twaalf lengtes M rail, of 2 meter, voor 10 centimeter omhoog.
Daar moet je je baanplan op maken.
Re:Opnieuw begonnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw begonnen
Na enkele weken hobby'en heb ik inmiddels mijn tafel + sporenplan liggen. Ik wacht nog op enkele stukjes rails en wat pijlers maar daarna kan ik alle wissels aan gaan sluiten en dan kan ik me gaan storten op de scenery.
Ondanks de geringe hoogte kan elke wagon onder alle onder doorgangen door en heb ik ook geen problemen in de bochten.

De baan bevat twee keerlussen die boven elkaar liggen.

Hier de foto's.











Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Opnieuw begonnen
ziet er goed uit
ik ben benieuwd naar je vorderingen
complimenten
groet robert
Re:Opnieuw begonnen
peterke33
gast

Re:Opnieuw begonnen
hallo chrisant,ziet er heel mooi uit seg kijk uit naar verdere vorderingen van jou .

groeten peterke33
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Opnieuw begonnen
Ziet er leuk uit,

Ga je analoog rijden?

Ik ga dit draadje in de gatem houden, ga zo door.  :D

Gr Einte
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Opnieuw begonnen
Hoi Chrisant,

Mooie baan heb je. Zet dit draadje als M-rails rijder bij mijn favorieten.
Kijk al uit naar volgende update.

Groetjes

Henk
Re:Opnieuw begonnen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Opnieuw begonnen
Hallo,

Leuke M-rails baan zeg. Leuk om te zien dat er de laatste tijd weer wat M-rails banen bij zijn gekomen! 8)

Wat me opvalt is dat je diverse sporen hebt liggen, maar dat het geheel rustig aandoet. Je hebt leuke rij- en rangeermogelijkheden, vooral door de opstelmogelijkheden bij het stations(?)gebied, en het afgelegen rangeercomplex. Complimenten! 8)  Ik gok dat het gebied op de eerste foto rechts inderdaad het station wordt??

Groeten en succes met de verdere aankleding.
Re:Opnieuw begonnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw begonnen
Bedankt voor jullie reacties.

Inderdaad ga ik gewoon ouderwets analoog rijden.
Station komt inderdaad rechts.

Heb de afgelopen week echt flink geshopt op Ebay en dan met name Ebay Duitsland.
Wacht nog op een paar ontkoppel rails en stootblokken en dan is de het banenplan af.
Nog even mijn doorgebrande 32VA trafo vervangen door een nieuwe en dan is dat ook geregeld. De oude 10VA is absoluut niet toereikend met zo'n baan.

Ik hou jullie op de hoogte.
Re:Opnieuw begonnen
Wim N
gast

Re:Opnieuw begonnen
Hallo chrisant,

He mooie baan met lange trajecten kun je met lange treinen op rijden, dan alles met K-rails ja dat heb toch wel wat je het nu zo allemaal ziet liggen.

Maar even een vraag en en een tip.

Waarom heb je de tafel strak tegen de muur vast gezet want als ik kijk heb je aan de voorkant genoeg ruimte.

Je heb een aardig diepe modelbaan en als je de afel nu helemaal en halve meter van de muur af zal houden kun je er altijd achter langs en kun je overal makkelijk bij ook vor foto's te meken is heel mooi om dat van beide kanten te kunnen doen.

Maak de hoeken aan de achterkant ook dan een beetje rond blijf je nergens achter haken en ja in de bochten liggen ook gebogen rails dus genoeg ruimte lijkt me dan.

Ik zelf heb mijn modelbaan inverband een schuine kap wel helemaal tegen de achterwand maar als er wat gebeurt moet je er wel bij kunnen.

Veel succes geef alleen even een tip waarbij je het nog altijd kan doen maar neem het zeker in overweging.

Groet Wim.
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Opnieuw begonnen
Hallo chrisant,

Doe je ook een ringleiding onder je baan voor de stroomvoorziening van je baan, het is wel aan te raden ivm. slecht kontakt van de m rails.
Ik heb ongeveer om de meter de bruine en rode draad aan een ringleiding liggen.
Zie mijn draadje , het is wel even een rotklus maar je hebt er later veel plezier van, de treinen rijden veel beter.

Gr einte
Re:Opnieuw begonnen
YC52000
gast

Re:Opnieuw begonnen
het is grappig om die kleine locs op zo'n grote baan te zien
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Opnieuw begonnen
je hebt daar wel een fortuin aan grasmat liggen, hoor.
Re:Opnieuw begonnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw begonnen
Tja, ringleiding is misschien geen slecht idee. Ik heb de beschikking over 10 aansluitrails die ik voornamelijk ga gebruiken voor de rangeersporen. Een paar wilde ik nog gebruik voor een soort "stop" vakken. Maar misschien is het niet onverstandig om een soort ringleiding te maken of in ieder geval de baan op een paar plaatsen van spanning te voorzien.

De ruimte die ik daar heb is 3.20 x 3.10. Dit is onder de schuine kant van het dak. Ik heb de tafel als het ware daar klem tussen gezet. Van de schuine kant afhalen heeft geen zin omdat ik er achter toch niet bij kan. Heb wel een gat in de tafel gezaagd onder de verdieping links. De steenmuren die ik van Noch ga plaatsen worden op een demontabele manier geplaatst zodat ik deze kan verwijderen indien het onverhoopt fout gaat.

Ik heb bewust gekozen voor grasmatten. Dit om meteen al een goede basis ondergrond te hebben. Vroeger heb ik zoveel liggen kloten met lijm en 20 verschillende soorten strooisel. Ik zal straks natuurlijk hier en daar wat strooisel en struiken gebruiken om het strakke eruit te halen. Grasmatten waren ongeveer 70 euro bij elkaar. Zo duur is dat ook weer niet.

Ik heb al voor 500 euro aan rails, locs etc.. gekocht de afgelopen maand via Eb@y. Ik ben blij dat ik nog een 35 tal huisjes, kerken, stations etc.. heb want die bouwpakketten kosten tegenwoordig een fortuin. Ik ga overigens een selectie uit die 35 maken want ze passen er niet allemaal op.

Oja, ik kan mijn L-vormige opstelling nog altijd uitbreiden naar een U vorm. Dat betekent nog 2 m2 er bij. Mijn vrouw weet er al van  :wink:
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Opnieuw begonnen
Een goede raad voor bouwpaketten : zoek eens op Eb*y Duitsland.Ze zijn daar spotgoedkoop en meestal komen er slecht 10 euro verzendkosten bij.Ik heb aan totaal voor 480 euro huizen,kerken,stationskappen enzo besteld en een winst gemaakt van +- 1400 euro tov Belgie.Simpel voorbeeld de glazen perronsoverkapping kost hier 89 euro en ik heb voor 4 stuks inclus verzendkosten uit duitsland 99 euro betaald.Een winst van 257 euro.
Re:Opnieuw begonnen
Mathijs
gast

Re:Opnieuw begonnen
Je hebt al een aardig baantje liggen. Het ziet er god uit. Volgens mij is je stijgingspercentage intussen ook helemaal goed of niet soms?
Veel succes met de verdere bouw en het shoppen op Ebay :wink:

Mathijs 8)
Re:Opnieuw begonnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw begonnen
De helling naar de boogbrug is helemaal in orde (3 a 4 %) en de andere helling is wat steiler (4 a 5 %) maar de locomotieven trekken het wel.

Daarnaast heb ik maar een onderdoor hoogte van tussen de 7 en 7.5 cm maar dat is voldoende. Ik weet wel dat de meesten een iets hoger hoogte adviseren maar dit kan zo. De dikte van de platen die de verdieping vormen is ook maar een mm of 4 mdf.

Hoger ging ook niet i.v.m. het schuinlopende dak en het banen plan. Ik heb alles getest met hoogste wagon (de auto transporter van auto & slaapwagon) en het gaat goed.
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Opnieuw begonnen
Krijg nou wat, ik begrijp dat de starter van dit topic een oud collega van me is!
Heel heel leuk, ben zeer benieuwd naar zijn vorderingen. Ik blijf je volgen Chrisant. Nu zijn
er al 3 collega's met M* aan het stoeien en ook al 'n ex collega.
Was al gezellig op het forum maar het wordt nu nog gezelliger zeg maar.
Re:Opnieuw begonnen
Alves
gast

Re:Opnieuw begonnen
Je hebt een aardig mooie baan maak er wat moois van.
Even een vraag met welk programma heb je die baan tekeningen gemaakt?
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Opnieuw begonnen
Ik denk Wintrack Alves
Re:Opnieuw begonnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw begonnen
Tja, even weggeweest van het forum. Tekening is overigens met Wintrack 8.0 gemaakt.

Leuk om te horen dat mijn ex-collega's ook Marklin fanaten zijn. Dat je daar na zoveel jaar achter komt.

Binnenkort ga ik wat foto's maken. De baan ligt er nu helemaal en alle wissels zijn aangesloten.
Transformators en de schakelkastjes zijn geplaatst op een uitschuifbaar plateau onder mijn tafel.

Inmiddels heb de muren geplaatst tussen het basis- en eerste niveau. Ben nu bezig met de installeren van de seinen. Wil op de belangrijkste punten seinen zetten in combinatie met de wissel en baanvakken. Dus nu op zoek naar seinpalen. Ga ook kijken hoe ik de baan semi-automatisch kan maken met behulp van schakelrails zoals 5146.
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Opnieuw begonnen
Citaat van: bellejt op zondag 12 juli 2009, 18:35:04
Een goede raad voor bouwpaketten : zoek eens op Eb*y Duitsland.Ze zijn daar spotgoedkoop en meestal komen er slecht 10 euro verzendkosten bij.Ik heb aan totaal voor 480 euro huizen,kerken,stationskappen enzo besteld en een winst gemaakt van +- 1400 euro tov Belgie.Simpel voorbeeld de glazen perronsoverkapping kost hier 89 euro en ik heb voor 4 stuks inclus verzendkosten uit duitsland 99 euro betaald.Een winst van 257 euro.

Die goede raad geldt ook voor andere modelspoorzaken !
Wie goed zoekt, wordt beloond met forse kortingen  :D

20 à 30% korting is ook gewoon mogelijk op artikelen uit ons huismerk.

De laatste tijd is echter Ebay.de NIET meer 'the place to be' voor M*artikelen.
Nu is er meer te halen bij Duitse dealers, voor nieuwe spullen dus.

Een extreem voorbeeld:
Bij Williewilwel -of hoe hij dan ook heet- kan je een Bigboy 37993 kopen voor 1298 Euro
klikje hier


Dat ding kost volgens M* 799,95 (adviesprijs) en is hier al te bestellen voor 610 Euro:
http://www.scheufele-modellbau.de/

(meer dan) 2 voor de prijs van 1

Ook hier: het moet niet gekker worden  :shock:

het riekt naar oplichting naar mijn idee  :twisted:
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Opnieuw begonnen
@Huub,

ja dat zijn nog eens mooie voorbeelden.
Het is te schandalig voor woorden. Vraag me af of Willieoplichtikwilwel zijn BigPriceBoy verkocht krijgt.
Ik blief toch aan te nemen dat je voor dergelijke bedragen beslagen ten ijs gaat?
In dit geval lijkt het me ook niet een loc die een beginner zal gaan kopen?
Maar het blijft in mijn ogen schandalig.

Een bekend spreekwoord is:
Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt.
Re:Opnieuw begonnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw begonnen
Hier zijn dan eindelijk wat foto's van mijn baan. Ik heb de huisjes die ik had er maar opgezet zoals ik ze ongeveer wil gaan zetten. De wegen komen later pas. Zoals gezegd eerst aan de seinen werken.




















Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Opnieuw begonnen
Hallo chrisant,

Dit ziert er al leuk uit met die arcade muur, waar heb je die vandaan?

Die huisjes zien er leuk uit zo  :D

Succes  :D

Gr Einte
Re:Opnieuw begonnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw begonnen
Hoi Einte,

Die arcade muren heb ik via een kennis van me gekocht. Die zijn van Noch, type Profi-Plus. Heb geen H0 gepakt maar het minder bekende spoorbreedte TT. Dit paste het beste met de hoogte van 7 cm die ik heb tussen de beide niveaus.

Ik heb nog een lange weg te gaan. Maarja, als ik niets meer te doen heb dan is het ook geen hobby meer....

Gr.
Antoine
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2009

offline
Re:Opnieuw begonnen
Mooie baan met veel rij- en rangeer mogelijkheden.
Ga je mog ballast tussen de rails aanbrengen. Zou dit zeker doen bij de tunnelingang.
Re:Opnieuw begonnen
marklinkevin
gast

Re:Opnieuw begonnen
heeeeeey

mooie baan je hebt heel veel rijmogelijkheden:D:D:D:D
ga je ook nog met grotere locs rijden???


MVG Kevin
Re:Opnieuw begonnen
Inderdaad een leuke baan. Wil zelf over niet al te lange tijd mijn baan overnieuw opbouwen en dit ontwerp spreekt mij zeer aan qua afmeting en mogelijkheden. Top, ga je draadje volgen.

Groet,

Tom
Re:Opnieuw begonnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw begonnen
Qua scenery is er een wereld voor me opengegaan sinds ik dit forum bezoek. Hoe creatief iedereen wel niet is. Probeer nu eerst mijn baan technisch in orde te hebben en dan ga ik me toeleggen op de aankleding. Inderdaad is ballast ook een oplossing. Zal goed gaan kijken wat anderen allemaal hebben. Hangt natuurlijk ook van het prijskaartje af. Maarja, een hobby mag geld kosten...
Re:Opnieuw begonnen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Opnieuw begonnen
Misschien is het wel een idee helemaal niet te proberen het helemaal aan te kleden. Je baan heeft nu al zoveel uitstraling, alleen al door de M-rails zo op het gras, die leuke kleine stoomlocs, jaren '70 wagons (die DSG-slaper ademt echt sfeer - heb 'm zelf ook nog), metalen bruggen (op pijlers van Märklin!). Ik vind 't nu al geweldig. Eigenlijk is die spierwitte trafo al een vreemde eend in de bijt. Kun je daar geen mooie blauwe voor vinden, zoals daar rechts op de foto? Voor mij is je baan pure nostalgie. Ik ben benieuwd naar je updates!
Re:Opnieuw begonnen
supermodel
gast

Re:Opnieuw begonnen
Lekker baantje enne, niets mis met kleine locs hoor. Ik kan je de 3031/3032 en de 3095 nog aanbevelen. Naar mijn smaak regelt zo'n oude blauwe trafo ook iets prettiger dan zo'n plastieken.

Nog een tip (als mosterd na de maaltijd) als je met wat oudere rails aan de slag gaat. Er bestaat namelijk altijd overgangsweerstand tussen rails. Een extra spanningtoevoer (bijvoorbeeld na 15 rails) brengt in zo'n geval uitkomst. Beter is de contactlippen en massaverbindingen te reinigen. Vetarm maken is veelal niet voldoende, soms wil een beetje contactspray helpen. 10 minuten laten inwerken en met een schone lap afnemen. Een prutklusje maar het biedt je gelijk de mogelijkheid om verbogen lipjes met een tangetje te corrigeren.

Plezier, Jaap
Re:Opnieuw begonnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw begonnen
Inmiddels ben ik al weer wat verder met mijn baan. In totaal 13 hoofdseinen en 7 voorseinen geplaatst. Daarnaast heb ik een extra (blauwe) trafo ingezet. Met deze regel ik nu de grootste sectie. De witte trafo gebruik ik alleen voor de extra spanning van verlichting en wissels.
Had echt problemen met alleen de witte trafo en al die wissels en seinen. Als ik de grote loc liet rijden viel de spanning uit. Daarnaast schakelden enkele wissels niet goed. Dat is nu allemaal verholpen.

Nu ga ik verder met mijn perron en daarna de wegen.

Hier wat foto's:















Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Opnieuw begonnen
Hallo,

Jij hebt een berg seinen geplaatst  :o :o

Ziet er al heel mooi uit.

Een vraagje waarom heb je niet die massa platen voor de seinen gebruikt?

Dan hoef je de massa draad niet te leggen, en het sein staat stevig.

Gr Einte
Re:Opnieuw begonnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw begonnen
Hoi Einte, die massaplaten had ik wel willen gebruiken maar helaas had ik niet bij alle seinen massaplaten. En in de bochten wordt het sowieso moeilijker. Maar een massaplaten waren welkom geweest.

Heb in ieder geval wat struiken gekocht die de stekkertjes moet verhullen...
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Opnieuw begonnen
Citaat van: chrisant op zaterdag 28 november 2009, 16:17:48
Hoi Einte, die massaplaten had ik wel willen gebruiken maar helaas had ik niet bij alle seinen massaplaten. En in de bochten wordt het sowieso moeilijker. Maar een massaplaten waren welkom geweest.

Heb in ieder geval wat struiken gekocht die de stekkertjes moet verhullen...

Ik heb nog zitten denken om er nieuwe draden aan te solderen oa.  een massa maar daar was geen plek voor  :?

Je kunt die platen wel op MP kopen.

Wat voor bloksysteem heb je?

Gr Einte
Re:Opnieuw begonnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw begonnen
Heb eigenlijk nooit gekeken of ik die platen kan kopen op marktplaats. Het zou dan vooral voor de voorseinen zijn. Heb een week geleden of zo nog oproep op deze site geplaatst voor die massaplaten maar geen reactie. In principe vind ik het wel goed zo. Ben niet zo kapot van solderen. Heb al wat draden aan de middengeleiders moeten solderen omdat ik niet genoeg lipjes had om tussen de twee rails en de middengeleiders te plaatsen. Ook kwam ik natuurlijk het probleem tegen dat je middengeleider tussen twee stopvakken geen stroom meer had. Dat vraagt ook om creativteit.
Re:Opnieuw begonnen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Opnieuw begonnen
Dag Antoine.
Kijk ik even een tijdje niet naar de vorderingen op je mooie baan met M-rails, is deze ineens voorzien van héél veel scenery en seinen!
Ook het hoger gelegen hoekje met het bergdorp wordt erg leuk.

Veel succes met de verdere baanbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Opnieuw begonnen
rorail
gast

Re:Opnieuw begonnen
Citaat van: chrisant op zaterdag 28 november 2009, 15:27:24
Hallo Chrisant,

Leuke M rail baan heb je zo aangelegd. Allemaal spul uit de oude M* traditie.
Wel even een opmerking over de plaatsing van enkele seinen. Zie bovenstaande foto: beide armseinen moeten onderling verwisseld worden. Het linkerspoor komt uit op een rechtdoorgaand wissel, dus daar is een éénvleugelsein te voorzien. Het refchterspoor komt uit op het afbuigend spoor van het wissel, dus daar moet een tweevleugelsein worden voorzien.
Mogelijk moet je de andere seinen ook even op die manier bezien.

Groet,
Ronald
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Opnieuw begonnen
Citaat van: chrisant op zaterdag 28 november 2009, 16:43:29
Heb eigenlijk nooit gekeken of ik die platen kan kopen op marktplaats. Het zou dan vooral voor de voorseinen zijn. Heb een week geleden of zo nog oproep op deze site geplaatst voor die massaplaten maar geen reactie. In principe vind ik het wel goed zo. Ben niet zo kapot van solderen. Heb al wat draden aan de middengeleiders moeten solderen omdat ik niet genoeg lipjes had om tussen de twee rails en de middengeleiders te plaatsen. Ook kwam ik natuurlijk het probleem tegen dat je middengeleider tussen twee stopvakken geen stroom meer had. Dat vraagt ook om creativteit.

Zo heb ik dat gesoldeerd  8)



Gr Einte
Re:Opnieuw begonnen
chrisant
gast

Re:Opnieuw begonnen
@Ronald, bedankt voor de info. Ik zit een beetje met die 7041 sein in mijn maag. Liever had ik daar links gewoon ook een 7039 neer gezet. De derde spoel van de 7041 (oranje stekkertje) heeft nog geen functie. Maar ik heb misschien wel iets waardoor ik met een contactrail deze spoel kan in schakeleln. Als ik de 7041 rechts zou zetten dan zal de derde spoel absoluut geen functie hebben omdat deze in een keerlus zit en ik absoluut geen automatische schakeling wil d.m.v. een schakelrail waardoor de kans op botsingen toeneemt.

@Einte, de massadraad soldeer ik eigenlijk nooit aan de rails vast, dat had ik dus wel kunnen doen. Ben alleen huiver op roesten van de rails maar dat stamt nog uit de tijd dat we S39 hadden  :evil:  :oops:  De rode draad soldeer ik altijd op het aluminium lipje van de middenrail waarbij ik oplet om rail niet te heet te stoken.
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Opnieuw begonnen
@Antoine,

je zou eens bij Willem moeten gaan kijken. Die kerel heeft me toch een baantje liggen van M-rail.
Jammer dat hij nog een beetje drempelvrees heeft om zich in te schrijven op het forum, maar dat zal hij ongetwijfeld nog gaan doen.
het is te hopen dat hij dan ook gelijk wat foto's gaat plaatsen dan kan iedereen mee genieten.
Re:Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2006

offline
Re:Opnieuw begonnen
Mooie baan met m-rails zelf sta ik op het punt ook weer te beginnen met m-rails het meeste is meer dan 40 jaar oud. Ik hoop dat alles nog werkt.
Re:Opnieuw begonnen. Update 16-2-2010
Ben inmiddels alweer wat verder met mijn baan. Diverse lantaarnpalen van AlbertJan hebben hun bestemming bereikt. Daarnaast heb ik mijn brug een spoor naar buiten verplaatst (richting de muur). Hierdoor kan er altijd een trein over de binnen lus rijden en één over de grootste lus zonder dat ze elkaar tegen komen. De brug gaat nu ook over een meer wat is aangelegd.



Daarnaast heb ik nog een plekje gevonden waar nog plaats was voor rails en dan ook nog met een nuttige bestemming. Namelijk bovenaan het einde van de brug is er een stukje geschakeld dubbelsppor gemaakt met een seinpaal.



Nu ben ik o.a. bezig met dit gehuchtje van een straat met kerkplein te voorzien en dan natuurlijk wat lantaarnpalen erbij.



Re:Opnieuw begonnen. Update 16-2-2010
prachtig om te zien hoe de baaN stukje bij beetje af komt!
Ik ben zelf meer van het modernere spul, maar hier wordt maar weer bewezen dat het oudere spul zijn glorie niet verloren heeft!!
Re:Opnieuw begonnen. Update 16-2-2010
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Opnieuw begonnen. Update 16-2-2010
Ziet er goed uit Antoine.
Jammer dat je niet in Houten aanwezig kunt zijn. Wie weet de volgende keer?
Re:Opnieuw begonnen. Update 16-4-2010
Hallo allemaal,

Inmiddels weer exact twee maanden en diverse aankopen  :D verder.

Twee extra wissels + seinen om van binnen naar buiten lus te gaan en vice versa + "nieuwe" loc 3021:


Nieuwe loc:


Nieuwe loc:


Nieuwe loc:


Nieuwe loc:


Rangeerterrein verbouwd:










En dan hier de laatste aanwinst voor uitbreiding van mijn baan: