Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Anton Pieck baan van Einte: 31 dec 22, perron verlichting.

Gestart door Einte maandag 15 juni 2009, 18:42:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Hoi Einte,

Je houd maar niet op he. Wordt echt mooi zo.
Staks ga je toch nog aan de computerbesturing. :D :D


Maikel
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Hoi Einte.
Dat is een flink stuk uitbreiding!
Gelukkig kan je berg blijven staan, zou zonde zijn om hier de "bijl" in te zetten! :shock:
De uitbreiding met 6-sporig schaduwstation is prachtig, weet je al hoe je de beveiliging hiervan gaat doen?

Succes met de verbouwing.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Doe maar ruig.
Flinke uitbreiding en meteen een mooi stel opstelsporen erbij.
Succes met de klus
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Toch een set rheingold rijtuigen mogelijk dan  :lol:  :mrgreen: vr gr en succes met de uitbreiding, Arie
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Mooie update Einte.
Baanplan is dan veel makkelijker, m.b.t. de dienstregeling  :)

Groeten,

Ronald
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Hoi Einte,

Dat is nog eens een uitbreiding, hoeveel verrassingzolders heb je nog.

Lijkt me machtig om zoveel ruimte er bij te kunnen nemen.

Succes ermee.

Ga je dit schaduwstation volledig voorzien van vrij- en bezetmeldingen?

Groet

Ronald
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Citaat van: dolphin op zondag 11 april 2010, 15:22:46
Toch een set rheingold rijtuigen mogelijk dan  :lol:  :mrgreen: vr gr en succes met de uitbreiding, Arie

Denk dat een Rheingold set net iets te lang is voor de opstelsporen. Als ik het goed telde was de lengte ongeveer 7 rechte rails en dat is plus minus 1,3 meter De set met 6 wagons is zo wie zo te lang, de set met vijf  kan er waarschijnlijk niet op. Komt ook nog eens een lok bij die net zo lang is als een wagon.
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Hallo allemaal,

Even uitleg over het schaduw station  8)
De trein rijd er van onder af in na vijf railen en schakelrail om het wissel om te zetten, dan een rail om de trein te laten stoppen en dan weer een schakerail om het sein bij het verlaten het sein op rood te zetten en het wissel weer terug te zetten. Dat de volgende trein weer naar binnen kan.

Dat dus vier keer, de andere railen zijn net als nu een wisselende schaduw station een trein rijd naar binnen stopt, en laat de andere trein er naast rijden, om en om.

Hoe de rest gaat zie ik wel als ik zo ver ben, wil eigenlijk met de hand kunnen kiezen welke van de vier treinen in het schaduwstation gaan rijden, dus vier drukknoppen.

Ik hoop dat dit enigzins begrijpelijk is op geschreven, hier ben ik niet zo goed in  :?  iets uitleggen in tekst vorm.

Re:Baan plan van Einte update: 11 april. Baan uitbreiding uitleg.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan plan van Einte update: 11 april. Baan uitbreiding uitleg.
Dag Einte,

Jij kan ook alles  :D.

Gaat lekker tekeer op jou baan, hebben de buren er geen last van  :D :D.

Ga je nog iets maken waardoor de loc's langzaam weg rijden, nu gaan ze er als een kommeet vandoor.

Maar wel leuk om weer eens een filmpje van jou baan te zien.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Citaat van: Einte op zondag 11 april 2010, 21:48:45
Hallo allemaal,

Even uitleg over het schaduw station  8)
De trein rijd er van onder af in na vijf railen en schakelrail om het wissel om te zetten, dan een rail om de trein te laten stoppen en dan weer een schakerail om het sein bij het verlaten het sein op rood te zetten en het wissel weer terug te zetten. Dat de volgende trein weer naar binnen kan.

Dat dus vier keer, de andere railen zijn net als nu een wisselende schaduw station een trein rijd naar binnen stopt, en laat de andere trein er naast rijden, om en om.

Hoe de rest gaat zie ik wel als ik zo ver ben, wil eigenlijk met de hand kunnen kiezen welke van de vier treinen in het schaduwstation gaan rijden, dus vier drukknoppen.

Ik hoop dat dit enigzins begrijpelijk is op geschreven, hier ben ik niet zo goed in  :?  iets uitleggen in tekst vorm.



Betekent dat je een treinlengte van max 100 cm kan hebben.
Je kunt er ook voor kiezen om  het rood zetten van de seinen na wissels aan het einde van de opstelsporen te laten gebeuren, lijkt mij veiliger.
Ik zou nog even nadenken over het wegrijden, dan moet je zeker weten dat het blok na het schaduwstation ook vrij is. Heb je daar rekening mee gehouden?.
Ik begrijp ook niet helemaal het terugzetten van de wissel bij het uitrijden.
Stel
De trein rijdt binnen op spoor 1 en zet de wissel klaar voor spoor 2
spoor 2 rijdt weg en zet de wissel klaar voor spoor 2
trein rijdt binnen in spoor 2 en zet wissel klaar voor spoor 3
spoor 3 rijdt weg en zet wissel klaar voor spoor 3
enz.
Of begrijp ik je uitleg niet goed.
Heb je ook gedacht aan  het feit dat sleepcontacten in de wagons voor verlichting ook effect kunnen hebben op de schakelingen.
Maak je een beveiliging die gaat voorkomen dat een trein een opstelspoor binnenrijdt waar al een trein staat? Zeker als je met de hand gaat kiezen welke er wegrijdt, moet je er zeker van zijn dat de wissels goed staan om het juiste spoor te kiezen. Bijvoorbeeld, de trein rijdt binnen op spoor 1, de wissel gaat dan naar spoor 2. Vervolgens besluit je op handmatig trein 4 te laten vertrekken. De binnenrijdende trein zal dan nog steeds spoor 2 pakken.

Wel handig om aan te geven hoe ik dat probleem heb opgelost trouwens (correctie 12-04-2010)

Ik schakel, net als jij, nog analoog. Gebruik hiervoor relais die bijhouden hoe de wisselstand is en of een blok wel dan niet bezet is. Het relais dat de bezetmelding bijhoudt, zorgt er ook voor dat de schakelrails die de wissel omzet na het binnen rijden wordt gedeactiveerd tot het blok weer is vrijgegeven. De uitrijdende trein wordt gekozen door via een bepaald patroon de relais voor wisselstand en bezetmelding af te lopen. Als alle sporen zijn bezet, kan het inrij sein niet op veilig worden gezet.
Re:Baan plan van Einte update: 11 april. Baan uitbreiding uitleg.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re:Baan plan van Einte update: 11 april. Baan uitbreiding uitleg.
Hoi Einte,

Allereerst komplimenten.

Ik heb een zelfde probleem (gehad). Ook ik schakel middels schakelrails en heb het als volgt opgelost:

Er zijn 4 sporen in mijn schaduwstation met de resp. seinen 11 t/m 14 en noem dit blok 1.
Na het samenkomen van de sporen heb ik een schakelrail die de seinen 11 t/m 14 allemaal een puls geeft op rood Ă©n een puls geeft naar mijn rijweg schakelaar waardoor de betreffende wissels een puls krijgen van het vertrekkende spoor. De truk zit hem in de rijwegschakelaar die ik geknutseld heb. Deze bepaald n.l. het vertrekkende spoor en krijgt van de schakelrail na blok 2 (welke ook sein 2 op rood zet) een puls om Ă©Ă©n van de seinen 11 t/m 14 op groen te zetten afhankelijk van de keuze op de schakelaar. E.e.a. is wel middels dioden gekoppeld om 'dubbele' pulsen op de wissels te voorkomen.

Klinkt allemaal ingewikkeld maar als je het wil zien werken kan dat wel een keertje. Werkt feilloos. Uiteraard zet de schakelrail na blok 1 ook het voorgaande sein op groen om in te kunnen rijden.
Ik hoop dat je er iets van snap en iets aan hebt. Succes!
Re:Baan plan van Einte update: 11 april. Baan uitbreiding uitleg.
Hallo allemaal,

@ Henk (kaleb) je hebt mail  8)

@ Pab,  De trein die het schaduw station binnen rijd zet gelijk het wissel om en zou ook het sein voor het schaduw station op groen kunnen zetten, dus 4 keer kan dat, dus de volgende trein rijd dan een spoor verder, tot dat alles vol is. dan komt hij bij het vijfde spoor en stopt automatisch.
Als in het station een trein weg rijd wordt het sein voor het schaduw station op groen gezet.

Het wordt aardig ingewikkeld om het goed te laten lopen, en met dat relais is ook een goed idee. wat voor relais gebruik je?
Dan ben je van dat gedoe met de 2e sleper voor de verlichting ook af  :shock: 8)

Hier een tekening met de schakel railen en de richting op getekend.
Net onder de blauwe rails komen de seinen te staan.



Ga weer verder denken, heb nog wel even de tijd eerst die vliering verlengen en de tafel verlengen.


Gr Einte
Re:Baan plan van Einte update: 12 april. Baan uitbreiding vragen.
hallo einte,

heb je plannen al reeds gezien toen je bij ons op bezoek was,leuk seg die baan uitbreiding.


succes einte;peter(ke33)
Re:Baan plan van Einte update: 12 april. Baan uitbreiding vragen.
maar welk programma gebruik je nou zoals ik eerder vroeg  :?
Grootste plannen  :D succes ermee
MVG CLint
Re:Baan plan van Einte update: 12 april. Baan uitbreiding vragen.
Citaat van: marklin1995 op maandag 12 april 2010, 20:50:30
maar welk programma gebruik je nou zoals ik eerder vroeg  :?
Grootste plannen  :D succes ermee
MVG CLint

O ja, vergeten te vermelden  :? :(   ik gebruik rail modeller voor apple computers.

Gr Einte
Re:Baan plan van Einte update: 12 april. Baan uitbreiding vragen.
Citaat van: Einte op maandag 12 april 2010, 20:54:29
Citaat van: marklin1995 op maandag 12 april 2010, 20:50:30
maar welk programma gebruik je nou zoals ik eerder vroeg  :?
Grootste plannen  :D succes ermee
MVG CLint

O ja, vergeten te vermelden  :? :(   ik gebruik rail modeller voor apple computers.

Gr Einte

Maakt echt  niet uit hoor! Danku  :mrgreen: :mrgreen:


MVG Clint
Re:Baan plan van Einte update: 10 april. Baan uitbreiding.
Citaat van: marklin1995 op zaterdag 10 april 2010, 18:14:11

Oja, wil je mischien een keer een overzichts foto van je hele baan maken (sorry maar vind dat altijd mooi om te zien hoe je de baan eruitziet van 1 foto  :))


Clint, hier een heel bericht alleen voor jou  :mrgreen:

Hier bij de eerste foto aan de linkerkant van de berg komt de uitbreiding  8)









Citaat van: marklin1992 op zaterdag 10 april 2010, 19:50:02
gaat uw nu van delta naar digitaal

Hier boven kun je de 6021 en de 2 6035 zien

Citaat van: minitreintje op zaterdag 10 april 2010, 19:55:46
ik dacht toch dat hij al digitaal was hij heeft volgens mij een 6021 + control 80

Goed gelezen  :lol: :lol: :lol:



Re:Baan plan van Einte update: 13 april. Overzichts foto's van de baan.
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Baan plan van Einte update: 13 april. Overzichts foto's van de baan.
Hoi Einte, ondanks dat het bericht alleen voor Clint is, vind ik het ook wel verhelderend zo de overzichtfoto's  8)
Het nieuwe gedeelte zal nog wel de nodige acrobatiek vergen zo boven het trapgat. Ik hoop dat je een beetje lenig bent  :lol: , succes, vr gr Arie
Re:Baan plan van Einte update: 13 april. Overzichts foto's van de baan.
zins wanneer is einte aan de ms?? :mrgreen:

leuk, zulke overzichtsfoto's

gr, Ron
Re:Baan plan van Einte update: 11 april. Baan uitbreiding uitleg.
Citaat van: Einte op maandag 12 april 2010, 18:34:43

@ Pab,  De trein die het schaduw station binnen rijd zet gelijk het wissel om en zou ook het sein voor het schaduw station op groen kunnen zetten, dus 4 keer kan dat, dus de volgende trein rijd dan een spoor verder, tot dat alles vol is. dan komt hij bij het vijfde spoor en stopt automatisch.
Als in het station een trein weg rijd wordt het sein voor het schaduw station op groen gezet.

Het wordt aardig ingewikkeld om het goed te laten lopen, en met dat relais is ook een goed idee. wat voor relais gebruik je?
Dan ben je van dat gedoe met de 2e sleper voor de verlichting ook af  :shock: 8)

Hier een tekening met de schakel railen en de richting op getekend.
Net onder de blauwe rails komen de seinen te staan.



Gr Einte

Ik gebruik meestal de Viessmann 5551 (4 uitgangen)

De schakelvolgorde bij mij is als volgt

Een binnen rijdende trein zet dmv een schakelrail de wissel om naar het volgende opstelspoor. De stand van de wissel wordt bijgehouden mbv van een relais.
Direct daarna volgt een schakelrail die via een relais het spoor bezet meldt en daarmee ook verder schakelen van de voorafgaande schakelrail blokkeert. Gelijkertijd worden de eerste rails van het opstelspoor stroomloos geschakeld als extra beveiliging.
Bij het verlaten van het spoor zit een schakelrail die het spoor weer vrijgeeft.
Het op rood zetten gebeurt door een schakelrail na de wisselstraat.
Het inrijsein wordt op groen gezet als de trein het blok na de opstelsporen verlaat. Via de relais (stand van de wissels en bezet/vrij) wordt gecontroleerd of het spoor waar de trein naar toe zal gaan vrij is.
Het verlaten van de opstelsporen gebeurt als een trein het tweede blok na de opstelsporen verlaat. Op basis van de stand van de wissels (waar gaat de eerstvolgende trein naar toe) wordt een opstelspoor vrijgegeven.
Mijn beveiliging gaat altijd uit van een vrij blok tussen twee treinen.
Als ik de wissels goed zet kan ik ook zelf een trein laten starten. Daarna loopt het weer automatisch door.

Re:Baan plan van Einte update: 13 april. Overzichts foto's van de baan.
over enige tijd heeft einte vast ook wel een super digitale centrale met pc besturing, alhoewel dat niet veel zin heeft met m-rails dnek ik? :P maare ik vind je baan prachtig en ben benieuwd naar je schaduwstation en de uitbreiding! :D
Re:Baan plan van Einte update: 13 april. Overzichts foto's van de baan.
Bedankt einte, was precies wat ik bedoelde, mooie foto's  8)
is die mobiele station, voor progameer rails of bestuur jij daar ook treinen mee op je baan?

MVG Clint
Re:Baan plan van Einte update: 13 april. Overzichts foto's van de baan.
Citaat van: marklin1995 op woensdag 14 april 2010, 20:38:40
Bedankt einte, was precies wat ik bedoelde, mooie foto's  8)
is die mobiele station, voor progameer rails of bestuur jij daar ook treinen mee op je baan?

MVG Clint

Hallo Clint, ik had dat ding toch maar liggen, is nu voor het programmeer spoor  8)  mischien nog een keer een schakelaar er bij maken dan kan de 6021 ook op het programmeer spoor.

Gr Einte
Re:Baan plan van Einte update: 13 april. Overzichts foto's van de baan.
Citaat van: Einte op woensdag 14 april 2010, 20:46:33
Citaat van: marklin1995 op woensdag 14 april 2010, 20:38:40
Bedankt einte, was precies wat ik bedoelde, mooie foto's  8)
is die mobiele station, voor progameer rails of bestuur jij daar ook treinen mee op je baan?

MVG Clint

Hallo Clint, ik had dat ding toch maar liggen, is nu voor het programmeer spoor  8)  mischien nog een keer een schakelaar er bij maken dan kan de 6021 ook op het programmeer spoor.

Gr Einte


Ik had ook een keer gevraagt of je mobiele station kunt aansluiten op 6021 volgens marklin kan dat niet maar er is iets wat je kunt kopen om tog te doen had iemand mij vertelt http://website.3rail.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=110:upgrade-voor-maerklin-control-unit-6021&catid=42:niet-maerklin-oplossingen-componenten&Itemid=43

Alstu

MVG Clint
Re:Baan plan van Einte update: 13 april. Overzichts foto's van de baan.
Citaat van: marklin1995 op woensdag 14 april 2010, 20:53:04
Citaat van: Einte op woensdag 14 april 2010, 20:46:33
Citaat van: marklin1995 op woensdag 14 april 2010, 20:38:40
Bedankt einte, was precies wat ik bedoelde, mooie foto's  8)
is die mobiele station, voor progameer rails of bestuur jij daar ook treinen mee op je baan?

MVG Clint

Hallo Clint, ik had dat ding toch maar liggen, is nu voor het programmeer spoor  8)  mischien nog een keer een schakelaar er bij maken dan kan de 6021 ook op het programmeer spoor.

Gr Einte


Ik had ook een keer gevraagt of je mobiele station kunt aansluiten op 6021 volgens marklin kan dat niet maar er is iets wat je kunt kopen om tog te doen had iemand mij vertelt http://website.3rail.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=110:upgrade-voor-maerklin-control-unit-6021&catid=42:niet-maerklin-oplossingen-componenten&Itemid=43

Alstu

MVG Clint

Clint, daar ga ik me een keer in verdiepen na de verbouwing die begint volgende week op 30 april  8) :shock:  een gratis vrije dag voor de zaterdag.

Gr Einte
Re:Baan plan van Einte update: 13 april. Overzichts foto's van de baan.
Succes, met de ''grote verbouwing''  :)
ik blijf je zeker volgen hoe de verbouwing gaat  :P
had je er wat aan trouwens?

MVG Clint
Re:Baan plan van Einte update: 13 april. Overzichts foto's van de baan.
Hallo allemaal,

Citaat van: dolphin op woensdag 14 april 2010, 19:36:56

Het nieuwe gedeelte zal nog wel de nodige acrobatiek vergen zo boven het trapgat. Ik hoop dat je een beetje lenig bent  :lol:


@ Arie het zal wel even afzien zijn om die vliering uitbreiding te maken  :?

Citaat van: marklin1995 op woensdag 14 april 2010, 20:59:41

had je er wat aan trouwens?


@ Clint, het ziet er leuk uit die uitbreiding, maar het loopt wel in de papieren als je allebei die dingen nodig hebt.

Vandaag de eerste sloop werkzaamheden gedaan, het hekje dat vroeger naar binnen kon draaien er uit gehaald, dwz de pennen van het scharnier er uit getikt.



Hier een foto zoals ik het nog nooit heb mogen aanschouwen  :shock:



Je ziet ook gelijk het sein en wissels waar het dan ook fout wil gaan, als je niet oplet.



Alleen dacht ik het deel van het hek zo ff weg te halen, maar dat ging niet, dan maar met de zaag er in  :shock: :?





Zo ziet het er nu uit van onder naar boven toe  :shock:



Voor de tafelrand komt nog een stukje vliering om op te staan met het oude hekje er voor, alleen even kijken hoe ik met de trap uit kom.

Gr Einte
Re:Baan plan van Einte update: 15 april. Begin van de verbouwing.
hmmmmmmmmmmmmm dit blijf ik zeker volgen ben benieuwd wat je aan het verbouwen bent, hoe het er zal uitzien
Re:Baan plan van Einte update: 15 april. Begin van de verbouwing.
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Baan plan van Einte update: 15 april. Begin van de verbouwing.
ik ben benieuwd!

Veel succes met de verbouwing!

Groetjes Daniël
Re:Baan plan van Einte update: 15 april. Begin van de verbouwing.
Hoi Einte,

Succes met de verbouwing. :)
Ik ben heel benieuwd.

Gr.
René
Re:Baan plan van Einte update: 15 april. Begin van de verbouwing.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Baan plan van Einte update: 15 april. Begin van de verbouwing.
Hoi Einte,


Tja, een mens kan nooit ruimte genoeg hebben hé.
Leuk om te zien hoe inventief je het oplost :-)


succes nog,
Kris
Re:Baan plan van Einte update: 15 april. Begin van de verbouwing.
Hallo allemaal,

Vandaag wou ik even kijken hoe de houten balk precies zit, een klein gaatje geboort en met een stukje ijzerdraad in duwen, en dat blijkt een ijzeren balk te zijn bekleed met muliplex  :shock: :shock: :shock:  had ik kunnen weten een overspanning van bijna vier meter zonder beweging  :?



Nou morgen even kijken hoe de bekleding er zonder al te veel te slopen er af gehaald kan worden.

Rechts onder in de foto is nog net een balk te zien.

En dan op de zelfde manier de balken verlengen naar de andere kant.
Dan kan ik die afwerking weer er op zetten met uitsparingen voor de balken.

Morgen maar weer kijken.

Gr Einte
Re:Baan plan van Einte update: 15 april. Begin van de verbouwing.
Citaat van: Einte op vrijdag 16 april 2010, 20:20:25
Hallo allemaal,

Vandaag wou ik even kijken hoe de houten balk precies zit, een klein gaatje geboort en met een stukje ijzerdraad in duwen, en dat blijkt een ijzeren balk te zijn bekleed met muliplex  :shock: :shock: :shock:  had ik kunnen weten een overspanning van bijna vier meter zonder beweging  :?

[tekst]
Morgen maar weer kijken.

Gr Einte
Hmm dat is wel een beetje een domper. We blijven je volgen om te zien hoe dit "avontuur" zich verder ontwikkelt :wink:

Mathijs
Re:Baan plan van Einte update: 15 april. Begin van de verbouwing.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan plan van Einte update: 15 april. Begin van de verbouwing.
Dag Einte.

Da's balen zeg, maar heb je geen tekening van jouw huis waarop de balklaag te zien is?
Waarschijlijk is het een H-balk of IPE-profiel die op (buiten-?) steunmuren en/of een kolom steunt. Hierin zal dan de houten balklaag rusten waarop de zoldervloer ligt. Op dezelfde wijze zal je dan de vloer naar de zolder van de schuur aan kunnen leggen.

Groeten,

Erik
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang.
Hallo allemaal,

Na een hele  nacht te hebben liggen denken  :shock:  heb ik de oplossing gevonden  8)
Eerst de boel open gemaakt en een balk in de H balk gelegd.





De truuk is nu dat die balk die op het H profiel leunt aan de binnenkant de steun is voor deze balk, met lange schroeven zit hij door de voorste  de afscherming en dan in de achterste balk  8)  toen de balk open was zie je zo de oplossing.



Toen de balk aan de andere kant gemaakt met kozijn pluggen  :shock:  zag ik pas toen ik het doosje goed bekeek.
Toen die gaten geboort bleekt dat bij het aanbrengen van de bouten de bouten te lang waren  :? :shock: :? gelukkig lag de dremel toevallig daar nog dus een centimeter er af gedremeld toen ging het goed.



De trap is een stukje opgeschoven naar rechts en de beugels moeten nog verzet worden.



Het hekje dat eerst hier zat.



Komt nou op deze plek te staan gewoon weer scharnierend als er nog iets groots door moet.



Ben blij dat alles goed is gelukt.

Voor wie cijfers wil weten: vloer oppervlakte is 116 cm bij 174 cm
De tafel voor de trein wordt 120 cm bij 131 cm lang precies tot de andere muur dus de hele lengte tafel wordt dus ongeveer 430 cm.

Gr Einte
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
Hallo Einte,

Niet allen ben je een kei in klei maar ook in verbouwingswerk ben je een kei. :lol:
Nee even geen grap strak gedaan man je brengt velen weer op nieuwe idee'n voor de zoveelste keer.

Helemaal top, gaaf dat de modelbaan kan worden uitgebreid op deze manier., ga zo door veel succes met het uitleggen van de rails maar ga er soms ook even bij leggen he.

Neem rust op zijn tijd blijft het leuk en doe je weer ideen op succes .

Groet Wim.
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
Citaat van: Mathijs op vrijdag 16 april 2010, 20:25:42

Hmm dat is wel een beetje een domper. We blijven je volgen om te zien hoe dit "avontuur" zich verder ontwikkelt :wink:

Mathijs
Nou je hebt mijn "vraag" nu wel beantwoord :wink:

Mathijs
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
Hallo Einte,

Zou ik mogen vragen wat jou rijtje nummers zijn van hoe jij je baan bestuurt?
bijv, 6021 en dan? ik wil namelijk ook met de 6021 werken alleen ik lees dat je er maar 1 kunt gebruiken per modelbaan, en dat je dan nog een paar nodig hebt, welke dingen en ''blokken van de 600 (serie)??'' heb jij allemaal, want ik zie dat jij 3 schakelaars hebt!

MVG Clint
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang.
Citaat van: Einte op zaterdag 17 april 2010, 16:27:46
Hallo allemaal,

Na een hele  nacht te hebben liggen denken  :shock:  heb ik de oplossing gevonden  8)

De truuk is nu dat die balk die op het H profiel leunt aan de binnenkant de steun is voor deze balk, met lange schroeven zit hij door de voorste  de afscherming en dan in de achterste balk  8)  toen de balk open was zie je zo de oplossing.



Toen de balk aan de andere kant gemaakt met kozijn pluggen  :shock:  zag ik pas toen ik het doosje goed bekeek.



Gr Einte


Wat een simpele oplossing, met behoud van de afscherming.

Dus je vloerverlenging rust aan 1 kant op die 'kozijn pluggen'?

Is dat sterk genoeg? Die 2 balken met de afscherming er tussen moeten wel echt 1 geheel vormen om de druk van de vloerverlenging over te brengen op de H-balk.
Hoe dik zijn die bouten en hoevele heb je er totaal in zitten?
(en heb je ze al na-gedraaid? :))
(Balkje aan de andere kant lijkt trouwens ook niet heel zwaar. Keilbouten gebruikt?)

Ik predik en aanzien van modelbaanbouw de 'lichtgewicht' constructies. Maar bij zoiets... Straks komt er misschien toch opeens veel gewicht op te staan.

Hajo

Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
Hallo allemaal,

Verdere uitleg over de uitbreiding naar aanleiding van Hajo's bericht.

Citaat van: AnalogDriver op zondag 18 april 2010, 07:26:50
Citaat van: Einte op zaterdag 17 april 2010, 16:27:46

De truuk is nu dat die balk die op het H profiel leunt aan de binnenkant de steun is voor deze balk, met lange schroeven zit hij door de voorste  de afscherming en dan in de achterste balk  8)  toen de balk open was zie je zo de oplossing.






Is dat sterk genoeg? Die 2 balken met de afscherming er tussen moeten wel echt 1 geheel vormen om de druk van de vloerverlenging over te brengen op de H-balk.
Hoe dik zijn die bouten en hoevele heb je er totaal in zitten?
(en heb je ze al na-gedraaid? :))
(Balkje aan de andere kant lijkt trouwens ook niet heel zwaar. Keilbouten gebruikt?)


@ Hajo, de balk aan de muurkant zit met acht schroeven vast aan de muur, en de balk aan de aandere kant zit ook met acht schroeven vast.
Die balk aan de witte muur zit alleen vast met 2 schroeven om aan de murkant de balk te kunnen afmeten, waterpas, de balk bij de trap ligt nog los  :shock:
Er komen in totaal vijf balken te liggen waar de vloerplaat op leunt, met een tussen afstand van ongeveer 38 cm. Die balken liggen er al maar nog geen foto van gemaakt.
De vloerplaat wordt van multiplex van 18 mm dik als een plaat er op gelegd.

Gr Einte
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
Hoi Einte.
Net als Hajo, vroeg ik mij af of dit wel sterk genoeg is!
Met jouw uitleg lijkt mij dit zeker sterk genoeg.
Mijn schoonvader (timmerman in ruste) zei altijd dat er niet alleen een olifant op moest kunnen lopen, maar ook dat deze er aan moest kunnen hangen! :shock:
Dit leek mij altijd wat overdreven, maar alles wat hij bouwde (en ik nu dus ook!) is loei sterk!

Veel plezier met dit mooie stukje uitbreiding.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
hallo einte,

wauw seg das een leuke uitbreiding,jij zal ook blij zijn dat je verbouwingen achter de rug zijn.maar het zal zeker wel de moeite zijn,als het klaar is blijf je volgen hoor.

groeten en succes peter(ke33)
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
hoi einte ik vraag me ook af of dit inderdaad sterk genoeg is.
de balk die boven op het plafon zit moet denk ik op de houten balk rusten hier is dit zo te zien niet het geval.
ook zal ik hier voor een dikkere balk voor gebruiken.
heb in het verleden bij een vriend verschilende houten constructies mee gemaakt waar zelf hele motorbloken en vele andere onderdelen boven kwamen te ligen.
en ik geef albertjan gelijk en moet een olifant boven kunnen lopen :D
verder ben je goed bezig.

groetjes bas
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
Lijkt me sterk genoeg, maar ik zou toch eerst maar een olifant huren voor een weekje of zo...safety first  :lol:

Zou wel zo nauwkeurig mogelijk te werk gaan en de tijd nemen beste Einte :)

SUCCES !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
Hallo allemaal,

@ Hans

@ Bas

Heb me net aan een balk in het midden opgetrokken, er kraakt niks, buigt niet door  8)

Goed gemaakt dus  8)

Gr Einte

Ps. heb in mijn andere huis ook wel eens een vliering gemaakt.......
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
hoi einte.

mijn vader al zijn leven lang werkzaam in de bouw zegt dat dit niet zo kan.
je moet de balk niet naast de houten spant plaatsen zo vang je de kracht niet op maar er juist onder dit geld ook voor bij de muur kant.
verder zal ik twee van deze grote balken in een hoek van 90 graden plaatsen het vogende probleem kan zijn hoe is je vloer is deze van beton hout en hoek plaats je de steunbalk wel op een sterk deel van je vloer kortom allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.
denk aan je veiligheid ik moest dit ook horen van mijn stroomwerk en ja er zit natuurlijk wel wat in en zeker in dit soort gevalen ik denk dat er best wat dingen hier door in het verleden zijn mis gegaan denk maar bv aan tiel van de valk.
dit is geen kritiek alleen maar hoe ik over dit soort dingen denk en ik denk dat er meerdere forum lezers zijn die daar zo overdenken.

groetjes bas
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van het bericht van Bas deze foto en informatie, de balk die je ziet is 16 x 6 cm, en zit met spijkers vast aan de balk er achter en onder. Voor een overspanning van 300 cm.
Die houten balk aan de muur zit met een paar bouten vast, kan niet zien wat voor bouten.



En op die manier ben ik verder gaan denken tot wat je nu ziet wat ik heb gemaakt.
De overspanning van vijf balken van 67 x 43 mm, met een lengte van 1165 mm.

Gr Einte
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
hallo Einte

wat een verbouwing en ik maar denken dat je alleen je baan zou uitbreiden
maar het ziet er goed uit dat gaat weer helemaal goed komen.

gr.  arno
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Verbouwing op gang gekomen.
Hallo Einte.

Dat ziet er goed uit, man! Gezien de reacties was ik toch nieuwsgierig geworden naar de sterkte van de vloer.

Ik heb voor jou een statische berekening berekening hiervan gemaakt:
Balken van 43x67mm die hart op hart 380mm liggen, met een lengte van 1,17m, geeft een doorbuiging van 1,6mm waar 4,6mm het maximum is voor deze balk. De materiaalspanning (zeg maar de elasticiteit van de balk) wordt uitgedrukt in N/mm2 en is in deze situatie minder dan de helft van de maximale waarde (6,5) namelijk 3,0N/mm2.
Dit alles geldt voor een normale belasting van de vloer.

M.a.w. je vloertje is stevig genoeg!  :lol:
Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb.

Groeten,

Erik
Re:Baan plan van Einte update: 17 april. Pakketje via de intercity
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 18 april 2010, 22:19:35

Ik heb voor jou een statische berekening berekening hiervan gemaakt:
Balken van 43x67mm die hart op hart 380mm liggen, met een lengte van 1,17m, geeft een doorbuiging van 1,6mm waar 4,6mm het maximum is voor deze balk. De materiaalspanning (zeg maar de elasticiteit van de balk) wordt uitgedrukt in N/mm2 en is in deze situatie minder dan de helft van de maximale waarde (6,5) namelijk 3,0N/mm2.
Dit alles geldt voor een normale belasting van de vloer.

M.a.w. je vloertje is stevig genoeg!  :lol:
Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb.


@ Erik, heel erg veel dank hier voor.

Hallo allemaal,

Vannavond stopt er een intercity bij mij op het station om een pakketje af te geven  :shock: :shock:  ik had wat wissels besteld op MP en hij geeft ze zo af, foto's later op de avond natuurlijk.
Lang leve de NS voor deze dienst  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gr Einte