Citaat van: Einte op zondag 11 april 2010, 21:48:45
Hallo allemaal,
Even uitleg over het schaduw station
De trein rijd er van onder af in na vijf railen en schakelrail om het wissel om te zetten, dan een rail om de trein te laten stoppen en dan weer een schakerail om het sein bij het verlaten het sein op rood te zetten en het wissel weer terug te zetten. Dat de volgende trein weer naar binnen kan.
Dat dus vier keer, de andere railen zijn net als nu een wisselende schaduw station een trein rijd naar binnen stopt, en laat de andere trein er naast rijden, om en om.
Hoe de rest gaat zie ik wel als ik zo ver ben, wil eigenlijk met de hand kunnen kiezen welke van de vier treinen in het schaduwstation gaan rijden, dus vier drukknoppen.
Ik hoop dat dit enigzins begrijpelijk is op geschreven, hier ben ik niet zo goed in iets uitleggen in tekst vorm.
Betekent dat je een treinlengte van max 100 cm kan hebben.
Je kunt er ook voor kiezen om het rood zetten van de seinen na wissels aan het einde van de opstelsporen te laten gebeuren, lijkt mij veiliger.
Ik zou nog even nadenken over het wegrijden, dan moet je zeker weten dat het blok na het schaduwstation ook vrij is. Heb je daar rekening mee gehouden?.
Ik begrijp ook niet helemaal het terugzetten van de wissel bij het uitrijden.
Stel
De trein rijdt binnen op spoor 1 en zet de wissel klaar voor spoor 2
spoor 2 rijdt weg en zet de wissel klaar voor spoor 2
trein rijdt binnen in spoor 2 en zet wissel klaar voor spoor 3
spoor 3 rijdt weg en zet wissel klaar voor spoor 3
enz.
Of begrijp ik je uitleg niet goed.
Heb je ook gedacht aan het feit dat sleepcontacten in de wagons voor verlichting ook effect kunnen hebben op de schakelingen.
Maak je een beveiliging die gaat voorkomen dat een trein een opstelspoor binnenrijdt waar al een trein staat? Zeker als je met de hand gaat kiezen welke er wegrijdt, moet je er zeker van zijn dat de wissels goed staan om het juiste spoor te kiezen. Bijvoorbeeld, de trein rijdt binnen op spoor 1, de wissel gaat dan naar spoor 2. Vervolgens besluit je op handmatig trein 4 te laten vertrekken. De binnenrijdende trein zal dan nog steeds spoor 2 pakken.
Wel handig om aan te geven hoe ik dat probleem heb opgelost trouwens (correctie 12-04-2010)
Ik schakel, net als jij, nog analoog. Gebruik hiervoor relais die bijhouden hoe de wisselstand is en of een blok wel dan niet bezet is. Het relais dat de bezetmelding bijhoudt, zorgt er ook voor dat de schakelrails die de wissel omzet na het binnen rijden wordt gedeactiveerd tot het blok weer is vrijgegeven. De uitrijdende trein wordt gekozen door via een bepaald patroon de relais voor wisselstand en bezetmelding af te lopen. Als alle sporen zijn bezet, kan het inrij sein niet op veilig worden gezet.